Rasismi http://kailinko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/taxonomy/term/132667/all Sun, 21 Oct 2018 17:18:01 +0300 fi Bongattu: ihkaoikea rasisti http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262915-bongattu-ihkaoikea-rasisti <p>Vaikka täällä kotimaassa välillä siltä tuntuu, että ilmaisu <em>rasisti</em> (tai erään&nbsp;laulajattaren käyttämä &quot;<em>umpirasisti</em>&quot;) on hyvinkin pahasti kärsinyt inflaatiota, niin yhä uudestaan paljastuu, että heitä edelleen on olemassa. Katsokaa tämä tuore video Ryanair-lennosta Barcelona-Lontoo.</p><p>Kyseinen, hieman ihrainen herra ei hyväksy sitä, että tumma ikärouva istuu samalla tuolirivillä...</p><p>Tämä englantilainen herrasmies on ilmeisesti <em>niin</em> varakas, että joutuu käyttämään halpalennon economy-lippuja ja <em>niin</em> sivistynyt, että käyttää sellaisia ilmaisuja kuin ugly, black bastard..</p><p>Kanssamatkailijat ovat hienoja ja ehdottavat &quot;<em>heitä tuo mies lennosta pois</em>&quot;, mutta Ryanair mokaa pahemman kerran....no points. Pitkäaikainen tahra tarttui.</p><p>https://<object width="648" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/QeWTqGye3ss?version=3&fs=1&autoplay=0&rel=0" /><param name="wmode" value="transparent" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/QeWTqGye3ss?version=3&fs=1&autoplay=0&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="648" height="390"></embed></object></p><p>https://<object width="648" height="390"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VHipdGtbKa8?version=3&fs=1&autoplay=0&rel=0" /><param name="wmode" value="transparent" /><param name="allowFullScreen" value="true" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><embed src="http://www.youtube.com/v/VHipdGtbKa8?version=3&fs=1&autoplay=0&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="648" height="390"></embed></object></p> Vaikka täällä kotimaassa välillä siltä tuntuu, että ilmaisu rasisti (tai erään laulajattaren käyttämä "umpirasisti") on hyvinkin pahasti kärsinyt inflaatiota, niin yhä uudestaan paljastuu, että heitä edelleen on olemassa. Katsokaa tämä tuore video Ryanair-lennosta Barcelona-Lontoo.

Kyseinen, hieman ihrainen herra ei hyväksy sitä, että tumma ikärouva istuu samalla tuolirivillä...

Tämä englantilainen herrasmies on ilmeisesti niin varakas, että joutuu käyttämään halpalennon economy-lippuja ja niin sivistynyt, että käyttää sellaisia ilmaisuja kuin ugly, black bastard..

Kanssamatkailijat ovat hienoja ja ehdottavat "heitä tuo mies lennosta pois", mutta Ryanair mokaa pahemman kerran....no points. Pitkäaikainen tahra tarttui.

https://www.youtube.com/watch?v=QeWTqGye3ss

https://www.youtube.com/watch?v=VHipdGtbKa8

]]>
101 http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262915-bongattu-ihkaoikea-rasisti#comments Ulkomaat Julkinen keskustelu ja rasismi Leimakirves Rasismi Ryanair Sun, 21 Oct 2018 14:18:01 +0000 ilmari schepel http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262915-bongattu-ihkaoikea-rasisti
Mahadura ja Özbekan: BlacKkKlansman ja äärioikeiston nousu http://leenarosendahloshanhijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261756-mahadura-ja-ozbekan-blackkklansman-ja-aarioikeiston-nousu <p>BlacKkKlanmanin ohjaaja Spike Lee sanoi, että äärioikeiston nousu ei ole ainoastaan Yhdysvaltojen ongelma, vaan koko maailman ongelma. Olen myös samaa mieltä, että se on ongelma, mutta punavihreille politiikoille myös onnenpotku. He puhuvat pakolaisten suulla, he hyödyntävät heidät saadakseen ääniä ja vaikutusvaltaa.</p><p>Maahanmuuton vastustaja, aktivisti Junes Lokka sanoo, että hän voi laittaa pillit pussiin, jos vaan rajat laitetaan kiinni. Eihän se ratkaise mitään. Mitä jos meille otetaan pakolaisleireiltä 10 000 pakolaista vuodessa? Hän ei varmastikaan ole tyytyväinen.</p><p>Elokuvan David Duke on oikeasti olemassa. &quot;Ennen BlacKkKlansmanin ensi-iltaa Ku Klux Klanin entinen johtaja David Duke vaikutti olevan hyvin huolissaan siitä, miten hänet tulevassa elokuvassa kuvataan. Joskus trailerin näkemisen jälkeen hän nimittäin oli soittanut oikealle Ron Stallworthille, jota elokuvassa näyttelee John David Washington.&quot;&nbsp;<a href="https://www.episodi.fi/uutiset/ku-klux-klanin-ex-johtaja-david-duke-sekoillut-blackkklansmanin-vuoksi-puheluita-kertonut-aina-arvostaneensa-spike-leeta-lee-sivaltaa-takaisin-haastattelussa/">Episodi</a>&nbsp;Oula Silvennoinen kertoo, että Duken kirjoja saa ostaa suomennettuna Kärkkäisen nettikaupasta, joka on minulle yllätys. Tein faktantarkastuksen ja tämä on ilmeisesti vanhentunutta tietoa, koska en Dukea sieltä löytänyt.</p><p>Elokuvassa näyttelevä Suomen Jasper Pääkkönen (rooli:&nbsp;Felix Kendrickson) kokee, ettei Suomessa ole pahemmin ihonväriin perustuvaa rasismia verrattuna Yhdysvaltoihin. Siellä jo kaupunkisuunnittelusta alkaen on jaettu ihmisten asuinalueet ihonvärin mukaan. Jasper kertoo olevansa ehkä naiivi, mutta uskoo että tämä äärioikeiston nousu on väliaikainen ilmiö Suomessa.</p><p>Etninestä profiloitumisesta ja rasistisesta puheesta on tullut vähitellen salonkikelpoista, sanoo Ajak Majok. Vai olisiko vähitellen kielletty asioitasta puhuminen? Hän paheksuu sitä, että vastarintaliikkeen marsseihin voi mennä marssimaan politiikkomme, joka ei pidä täysin paikkansa, vaikka he olivat Turussa yksi järjestäjistä. Mielestäni esim. terrorismin vastainen mielenosoitus ei ole mielenosoitus ruskeita ihmisiä vaan terrorismia vastaan. Perussuomalaiset kuitenkin lähinnä vastustavat lepsua maahanmuuttopolitiikkaamme ja ovat huolissaan sen mukana tuomista ongelmista. Nämä kaksi asia pitäisi erottaa toisistaan.</p><p>Etnisessä profiloinnissakin on se ongelma, että esim. raiskauksissa on yliedustus muilla kuin kantasuomalaisilla&nbsp; henkilöillä varsinkin pääkaupunkiseudulla. Näistä on vaan vaikea löytää nykyään tietoa ja seksuaalirikosten tekijöitäkin on vaikeampi saada kiinni, koska poliisia syytetään etnisestä profiloinnista ja rasismista. Heidän rodustaan ei saa antaa tuntomerkkejä.</p><p>Silvennoinen sanoo, että siinä mitä asioita äärioikeisto ajaa tänä päivänä ei ole mitään omaperäistä, vaan kaikki on tuotu Yhdysvalloista. Koko Hubara kertoo, että näin on myös heillä, mutta yritetään myös erotella, mitkä ovat Suomessa uniikkeja asioita ja mitkä yhtäläisyyksiä Yhdysvaltojen kanssa. Suomen äärioikeistolla ei ole mitään orginaalia ajattelua, kaikki on jenkeistä ja Donald Trumpilta. Sinänsä erikoista, koska Trumpista on puhuttu vasta lyhyen aikaa. Äärioikeisto vertaa mielestäni paljonkin Suomea Ruotsiin ja tuo heidän maahanmuutto-ongelmiaan täällä esille.</p><p>Silvennoinen luonnehtii Perussuomalaiset ideologialtaan nationalistipopulisteiksi, mutta että heidän alle ja liepeilleen on pesiytynyt kaikenlaisia ryhmittymiä aina PVL saakka. Lisäksi johto ja jäsenet puhuvat välillä äänenpainoin jotka ovat selvästi fasistisia.</p><p>Suomalainen rasismi on mikroaggressioita. Täällä ei käydä päälle vaan jätetään huomioimatta ja supatellaan keskenään. Koko Mubara onkin rakenteellisen syrjinnän asiantuntija, ja hän näkee sitä yhteiskunnassamme paljon.</p><p>Äärioikeiston suosio ei ole kasvussa se vaan näyttäytyy suurempana kuin on ja sillä on &quot;näppäimistösotureita&quot; sosiaalisessa mediassa.</p><p>Nykyään ongelmana on myös poliittinen retoriikka esim. peloilla ratsastaminen, kun sisäministeri puhuu hallitsemattomasta maahanmuutosta. Puhutaan maahanmuutosta holtittomasti, koska vaalit on tulossa.</p><p>Täältä voi kuunnella kyseisen radiolähetyksen&nbsp;<a href="https://areena.yle.fi/1-4528550?autoplay=true">BlacKkKlansman ja äärioikeiston nousu</a></p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> BlacKkKlanmanin ohjaaja Spike Lee sanoi, että äärioikeiston nousu ei ole ainoastaan Yhdysvaltojen ongelma, vaan koko maailman ongelma. Olen myös samaa mieltä, että se on ongelma, mutta punavihreille politiikoille myös onnenpotku. He puhuvat pakolaisten suulla, he hyödyntävät heidät saadakseen ääniä ja vaikutusvaltaa.

Maahanmuuton vastustaja, aktivisti Junes Lokka sanoo, että hän voi laittaa pillit pussiin, jos vaan rajat laitetaan kiinni. Eihän se ratkaise mitään. Mitä jos meille otetaan pakolaisleireiltä 10 000 pakolaista vuodessa? Hän ei varmastikaan ole tyytyväinen.

Elokuvan David Duke on oikeasti olemassa. "Ennen BlacKkKlansmanin ensi-iltaa Ku Klux Klanin entinen johtaja David Duke vaikutti olevan hyvin huolissaan siitä, miten hänet tulevassa elokuvassa kuvataan. Joskus trailerin näkemisen jälkeen hän nimittäin oli soittanut oikealle Ron Stallworthille, jota elokuvassa näyttelee John David Washington." Episodi Oula Silvennoinen kertoo, että Duken kirjoja saa ostaa suomennettuna Kärkkäisen nettikaupasta, joka on minulle yllätys. Tein faktantarkastuksen ja tämä on ilmeisesti vanhentunutta tietoa, koska en Dukea sieltä löytänyt.

Elokuvassa näyttelevä Suomen Jasper Pääkkönen (rooli: Felix Kendrickson) kokee, ettei Suomessa ole pahemmin ihonväriin perustuvaa rasismia verrattuna Yhdysvaltoihin. Siellä jo kaupunkisuunnittelusta alkaen on jaettu ihmisten asuinalueet ihonvärin mukaan. Jasper kertoo olevansa ehkä naiivi, mutta uskoo että tämä äärioikeiston nousu on väliaikainen ilmiö Suomessa.

Etninestä profiloitumisesta ja rasistisesta puheesta on tullut vähitellen salonkikelpoista, sanoo Ajak Majok. Vai olisiko vähitellen kielletty asioitasta puhuminen? Hän paheksuu sitä, että vastarintaliikkeen marsseihin voi mennä marssimaan politiikkomme, joka ei pidä täysin paikkansa, vaikka he olivat Turussa yksi järjestäjistä. Mielestäni esim. terrorismin vastainen mielenosoitus ei ole mielenosoitus ruskeita ihmisiä vaan terrorismia vastaan. Perussuomalaiset kuitenkin lähinnä vastustavat lepsua maahanmuuttopolitiikkaamme ja ovat huolissaan sen mukana tuomista ongelmista. Nämä kaksi asia pitäisi erottaa toisistaan.

Etnisessä profiloinnissakin on se ongelma, että esim. raiskauksissa on yliedustus muilla kuin kantasuomalaisilla  henkilöillä varsinkin pääkaupunkiseudulla. Näistä on vaan vaikea löytää nykyään tietoa ja seksuaalirikosten tekijöitäkin on vaikeampi saada kiinni, koska poliisia syytetään etnisestä profiloinnista ja rasismista. Heidän rodustaan ei saa antaa tuntomerkkejä.

Silvennoinen sanoo, että siinä mitä asioita äärioikeisto ajaa tänä päivänä ei ole mitään omaperäistä, vaan kaikki on tuotu Yhdysvalloista. Koko Hubara kertoo, että näin on myös heillä, mutta yritetään myös erotella, mitkä ovat Suomessa uniikkeja asioita ja mitkä yhtäläisyyksiä Yhdysvaltojen kanssa. Suomen äärioikeistolla ei ole mitään orginaalia ajattelua, kaikki on jenkeistä ja Donald Trumpilta. Sinänsä erikoista, koska Trumpista on puhuttu vasta lyhyen aikaa. Äärioikeisto vertaa mielestäni paljonkin Suomea Ruotsiin ja tuo heidän maahanmuutto-ongelmiaan täällä esille.

Silvennoinen luonnehtii Perussuomalaiset ideologialtaan nationalistipopulisteiksi, mutta että heidän alle ja liepeilleen on pesiytynyt kaikenlaisia ryhmittymiä aina PVL saakka. Lisäksi johto ja jäsenet puhuvat välillä äänenpainoin jotka ovat selvästi fasistisia.

Suomalainen rasismi on mikroaggressioita. Täällä ei käydä päälle vaan jätetään huomioimatta ja supatellaan keskenään. Koko Mubara onkin rakenteellisen syrjinnän asiantuntija, ja hän näkee sitä yhteiskunnassamme paljon.

Äärioikeiston suosio ei ole kasvussa se vaan näyttäytyy suurempana kuin on ja sillä on "näppäimistösotureita" sosiaalisessa mediassa.

Nykyään ongelmana on myös poliittinen retoriikka esim. peloilla ratsastaminen, kun sisäministeri puhuu hallitsemattomasta maahanmuutosta. Puhutaan maahanmuutosta holtittomasti, koska vaalit on tulossa.

Täältä voi kuunnella kyseisen radiolähetyksen BlacKkKlansman ja äärioikeiston nousu

 

]]>
89 http://leenarosendahloshanhijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261756-mahadura-ja-ozbekan-blackkklansman-ja-aarioikeiston-nousu#comments BlacKkKlansman Rasismi Sat, 29 Sep 2018 16:35:52 +0000 Leena Rosendahl Os Hanhijärvi http://leenarosendahloshanhijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261756-mahadura-ja-ozbekan-blackkklansman-ja-aarioikeiston-nousu
Pilapiirroskohu http://saku-miskarentola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261030-pilapiirroskohu <p>Viime päivinä erityisesti keltainen media on kirjoittanut tennislegenda Serena Williamsista, hänen käytöksestään ja Herald Sunin julkaisemasta pilapiirroksesta. En kirjoita nyt siitä, oliko Williamsin käytös ottelussa hyväksyttävää tai siitä, onko kyseinen pilapiirros jonkun mielestä hauska. Minua kiinnostavat perustelut kuvan rasistisuudelle.</p><p>&nbsp;</p><p>Sukupuolen tutkimuksen lehtori Leena-Maija Rossi kertoo Helsingin sanomien Nyt-liitteessä, miksi pilapiirros Williamsista on rasistinen.</p><p>Ensiksi Rossi kertoo, kuinka &rdquo;Kuva jatkaa mustien ihmisten naurunalaiseksi tekemisen traditiota. Tähän perinteeseen kuuluu sekä naisten että miesten kohdalla tiettyjen fyysisten piirteiden, kuten huulien ja hiusten stereotyyppinen karrikointi, ja etenkin mustien naisten vihaisena esittäminen.&rdquo;</p><p>Tähän voisi lyhyesti todeta, että fyysisten piirteiden karrikointi pilapiirroksissa on sekin jo pitkään jatkunut traditio. Rossi mainitsi kuitenkin myös mustien naisten vihaisena esittämisen, vaikka ilman Williamsin poikkeuksellista vihanpurkausta koko pilakuvaa tuskin olisi piirretty.</p><p>&nbsp;</p><p>Rossi jatkaa: &rdquo;Pilakuvan voi nähdä myös lapsellistavan Serena Williamsia. Tämä on niin ikään yksi perinteinen rasistinen tapa, jolla valkoiset ovat esittäneet mustia, ja näin oikeuttaneet omaa ylivaltaansa holhoajina.&rdquo;</p><p>Tässä mainitaan taas yksi perinteinen tapa, jolla pilapiirroksessa kuvataan naurun aiheeksi valittua henkilöä. Luultavasti Williamsin käytös toi piirtäjälle mieleen uhmaikäisen lapsen kiukuttelun. Seuraavaksi Rossi mainitsee Williamsin vastustajan, Naomi Osakan, joka pilapiirroksessa näyttää &rdquo;geneeriseltä valkoisen naisen kuvalta.&rdquo; Monet ovat kuitenkin huomauttaneet, että Osakan ja Williamsin ihonvärissä ei piiroksessa ole juurikaan eroa. Sen lisäksi Osakalla on osittain vaaleaksi värjätyt hiukset, joten &rdquo;valkoisuus&rdquo; on tässä vain katsojan silmissä.</p><p>&nbsp;</p><p>Seuraavaksi Rossi esittää hyvän kysymyksen, mutta lukijoiden harmiksi jättää vastaamatta siihen. Hän kertoo &rdquo;Pilapiirrokset toki perustuvat juuri liioitteluun, mutta miksi jotkut liioittelun tavat liitetään niin sanottuun rotuun, toisia ei?&rdquo;</p><p>Voidaan kysyä, ketkä liittävät jotkut liioittelun tavat niin sanottuun rotuun. Piirrosta kritisoivat ainakin tekevät näin, vaikka kuvan piirtänyt Mark Knightin mukaan kuvassa ei ole kyse Williamsin rodusta tai sukupuolesta.</p><p>&nbsp;</p><p>Lopuksi Rossi kertoo &rdquo;Poliittisen satiirin perinteeseen kuuluu, että karikatyyrejä esitetään erityisesti niistä henkilöistä, jotka edustavat jonkinlaista valtaa. Esimerkiksi urheilun hierarkioissa mustat naiset eivät ole kovin korkeassa asemassa.&rdquo;</p><p>Kun luin yllä olevan lainauksen, löin käteni otsaan silkasta ihmetyksestä. Rossi tulee ehkä tiedostamattaan alentaneeksi Williamsin pelkäksi mustaksi naiseksi. Moninkertainen Olympiamitalisti ja tennislegenda ei kai sitten ole tarpeeksi korkealla urheilijoiden hierakioissa.</p><p>&nbsp;</p><p>Voidaan siis todeta, että pilapiirros oli vain yksi piirros muiden joukossa, vaikka siitä rasismia yritetään löytääkin. Herald Sun vastasi pilapiirroskohuun toteamalla poliittisen korrektiuden menneen liian pitkälle. Millaisia tulevat olemaan pilapiirrokset, kun niissä ei voi esittää tummaihoisia ihmisiä ilman pelkoa rasismisyytöksistä? Onko suurempi rasisti se, joka näkee pilapiirroksessa rasismia kuin se, joka hyväksyy pilapiirroksen, olipa siinä esitetty henkilö kuka hyvänsä, kunhan on paikkansa piiroksessa ansainnut.</p><p>&nbsp;</p><p>Alla linkki Nyt-liitteen juttuun.</p><p><a href="https://www.hs.fi/nyt/art-2000005827181.html" title="https://www.hs.fi/nyt/art-2000005827181.html">https://www.hs.fi/nyt/art-2000005827181.html</a></p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Viime päivinä erityisesti keltainen media on kirjoittanut tennislegenda Serena Williamsista, hänen käytöksestään ja Herald Sunin julkaisemasta pilapiirroksesta. En kirjoita nyt siitä, oliko Williamsin käytös ottelussa hyväksyttävää tai siitä, onko kyseinen pilapiirros jonkun mielestä hauska. Minua kiinnostavat perustelut kuvan rasistisuudelle.

 

Sukupuolen tutkimuksen lehtori Leena-Maija Rossi kertoo Helsingin sanomien Nyt-liitteessä, miksi pilapiirros Williamsista on rasistinen.

Ensiksi Rossi kertoo, kuinka ”Kuva jatkaa mustien ihmisten naurunalaiseksi tekemisen traditiota. Tähän perinteeseen kuuluu sekä naisten että miesten kohdalla tiettyjen fyysisten piirteiden, kuten huulien ja hiusten stereotyyppinen karrikointi, ja etenkin mustien naisten vihaisena esittäminen.”

Tähän voisi lyhyesti todeta, että fyysisten piirteiden karrikointi pilapiirroksissa on sekin jo pitkään jatkunut traditio. Rossi mainitsi kuitenkin myös mustien naisten vihaisena esittämisen, vaikka ilman Williamsin poikkeuksellista vihanpurkausta koko pilakuvaa tuskin olisi piirretty.

 

Rossi jatkaa: ”Pilakuvan voi nähdä myös lapsellistavan Serena Williamsia. Tämä on niin ikään yksi perinteinen rasistinen tapa, jolla valkoiset ovat esittäneet mustia, ja näin oikeuttaneet omaa ylivaltaansa holhoajina.”

Tässä mainitaan taas yksi perinteinen tapa, jolla pilapiirroksessa kuvataan naurun aiheeksi valittua henkilöä. Luultavasti Williamsin käytös toi piirtäjälle mieleen uhmaikäisen lapsen kiukuttelun. Seuraavaksi Rossi mainitsee Williamsin vastustajan, Naomi Osakan, joka pilapiirroksessa näyttää ”geneeriseltä valkoisen naisen kuvalta.” Monet ovat kuitenkin huomauttaneet, että Osakan ja Williamsin ihonvärissä ei piiroksessa ole juurikaan eroa. Sen lisäksi Osakalla on osittain vaaleaksi värjätyt hiukset, joten ”valkoisuus” on tässä vain katsojan silmissä.

 

Seuraavaksi Rossi esittää hyvän kysymyksen, mutta lukijoiden harmiksi jättää vastaamatta siihen. Hän kertoo ”Pilapiirrokset toki perustuvat juuri liioitteluun, mutta miksi jotkut liioittelun tavat liitetään niin sanottuun rotuun, toisia ei?”

Voidaan kysyä, ketkä liittävät jotkut liioittelun tavat niin sanottuun rotuun. Piirrosta kritisoivat ainakin tekevät näin, vaikka kuvan piirtänyt Mark Knightin mukaan kuvassa ei ole kyse Williamsin rodusta tai sukupuolesta.

 

Lopuksi Rossi kertoo ”Poliittisen satiirin perinteeseen kuuluu, että karikatyyrejä esitetään erityisesti niistä henkilöistä, jotka edustavat jonkinlaista valtaa. Esimerkiksi urheilun hierarkioissa mustat naiset eivät ole kovin korkeassa asemassa.”

Kun luin yllä olevan lainauksen, löin käteni otsaan silkasta ihmetyksestä. Rossi tulee ehkä tiedostamattaan alentaneeksi Williamsin pelkäksi mustaksi naiseksi. Moninkertainen Olympiamitalisti ja tennislegenda ei kai sitten ole tarpeeksi korkealla urheilijoiden hierakioissa.

 

Voidaan siis todeta, että pilapiirros oli vain yksi piirros muiden joukossa, vaikka siitä rasismia yritetään löytääkin. Herald Sun vastasi pilapiirroskohuun toteamalla poliittisen korrektiuden menneen liian pitkälle. Millaisia tulevat olemaan pilapiirrokset, kun niissä ei voi esittää tummaihoisia ihmisiä ilman pelkoa rasismisyytöksistä? Onko suurempi rasisti se, joka näkee pilapiirroksessa rasismia kuin se, joka hyväksyy pilapiirroksen, olipa siinä esitetty henkilö kuka hyvänsä, kunhan on paikkansa piiroksessa ansainnut.

 

Alla linkki Nyt-liitteen juttuun.

https://www.hs.fi/nyt/art-2000005827181.html

]]>
17 http://saku-miskarentola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261030-pilapiirroskohu#comments Kohu Media Rasismi Serena Williams Tennis Sat, 15 Sep 2018 11:25:08 +0000 Saku-Miska Rentola http://saku-miskarentola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261030-pilapiirroskohu
Uusi vanha termi käyttöön - rodullistaminen http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260852-vanhat-kielletyt-termit-kayttoon-rodullistaminen <p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>Vuosittain 21.3. vietetään YK:n Kansainvälistä päivää rotusyrjinnän poistamiseksi, myös Suomessa. Meille opetettiin vuosikymmeniä kotona ja kouluissa, että ei saa puhua roduista ihmisistä puhuttaessa, sillä on vain yksi ihmisrotu. Mutta kuinkas kävikään? Mistä nyt puhumme ja luemme lähes viikoittain?</p><p>Keskustelu rodullistamisesta, rodullisesta rasismista käynnistyi laajemmin Suomessa hyvin myöhään ja on ollut nyt keskustelussa, paikoitellen hyvin vihaisessa ja aggressiivisessakin sellaisessa, ehkä viitisen vuotta.</p><p>Rodullistaminenhan tarkoittaa sitä, että ihmisiin liitetään esimerkiksi ihonvärin, uskonnon tai etnisen taustan takia oletuksia, stereotypioita ja ennakkoluuloja ja tästä nimenomaan Suomenkin romaniväestö on ryhmänä saanut kärsiä yli 500 vuotta.</p><p>Ei liene virheellistä sanoa, että jotkut tahot ovat &#39;omineet&#39; termin &#39;rodullistettu rasismi&#39; itselleen. Romanit on jätetty siitä systemaattisesti ulkopuolelle koko ajan, eikä väliin huutelu asiasta ole muuttanut tilannetta muuksi. Päinvastoin, väliinhuutelija on saanut jopa kiukkua niiden ihmisten taholta, joiden mielestä termin käyttöoikeus kuuluu vain heille.</p><p>Ehkäpä tässä pikkuhiljaa ajan kuluessa tämäkin asia korjaantuu ja vaikuttaa positiivisesti jopa etnisten vähemmistöryhmien keskinäiseen ymmärrykseen toisiaan kohtaan.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div>  

 

Vuosittain 21.3. vietetään YK:n Kansainvälistä päivää rotusyrjinnän poistamiseksi, myös Suomessa. Meille opetettiin vuosikymmeniä kotona ja kouluissa, että ei saa puhua roduista ihmisistä puhuttaessa, sillä on vain yksi ihmisrotu. Mutta kuinkas kävikään? Mistä nyt puhumme ja luemme lähes viikoittain?

Keskustelu rodullistamisesta, rodullisesta rasismista käynnistyi laajemmin Suomessa hyvin myöhään ja on ollut nyt keskustelussa, paikoitellen hyvin vihaisessa ja aggressiivisessakin sellaisessa, ehkä viitisen vuotta.

Rodullistaminenhan tarkoittaa sitä, että ihmisiin liitetään esimerkiksi ihonvärin, uskonnon tai etnisen taustan takia oletuksia, stereotypioita ja ennakkoluuloja ja tästä nimenomaan Suomenkin romaniväestö on ryhmänä saanut kärsiä yli 500 vuotta.

Ei liene virheellistä sanoa, että jotkut tahot ovat 'omineet' termin 'rodullistettu rasismi' itselleen. Romanit on jätetty siitä systemaattisesti ulkopuolelle koko ajan, eikä väliin huutelu asiasta ole muuttanut tilannetta muuksi. Päinvastoin, väliinhuutelija on saanut jopa kiukkua niiden ihmisten taholta, joiden mielestä termin käyttöoikeus kuuluu vain heille.

Ehkäpä tässä pikkuhiljaa ajan kuluessa tämäkin asia korjaantuu ja vaikuttaa positiivisesti jopa etnisten vähemmistöryhmien keskinäiseen ymmärrykseen toisiaan kohtaan.

]]>
0 http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260852-vanhat-kielletyt-termit-kayttoon-rodullistaminen#comments Omiminen Rasismi Rodullinen Romanit Rotu Wed, 12 Sep 2018 05:36:12 +0000 Janette Grönfors http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260852-vanhat-kielletyt-termit-kayttoon-rodullistaminen
Reviirin puolustaminen ei ole rasismia http://mattivillikari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260154-reviirin-puolustaminen-ei-ole-rasismia <p>&nbsp;</p><p>Reviirin puolustaminen on eläimille hyvin yleistä.&nbsp;&nbsp; Ihmisille reviireitä ovat koti, kylä, kaupunki, maakunta, kotimaa.&nbsp; Kulttuuriperinne vaikuttaa siihen kuinka laaja reviiri on.&nbsp; Vanha tarina kertoo suomalaisesta, joka huomasi joen yläjuoksulta tulevan lastuja ja lähti häätämään tunkeilijan pois.&nbsp; Meitä pohjoisen asukkeja häiritsee liika läheisyys.&nbsp; Sopiva etäisyys on kirjattu geeneihimme ja sen muuttuminen kestää usean sukupolven ajan.</p><p>Eri sosiaaliryhmät johtavat reviireihin.&nbsp; Syntyy saman sosiaaliryhmän asuinalueita. Yhdysvalloissa on tavallista, että kerrostalon alakerrassa on vahtimestari ja sisäänpääsy vaatii luvan.&nbsp;&nbsp; Myös koko asuinalue voi olla aidattu.&nbsp;&nbsp; Ruotsissa maahanmuuttajat sijoitettiin samaan kaupunginosaan.&nbsp; Syntyi gettoja, joissa oli suuri työttömyys ja rikollisuus. &nbsp;</p><p>Suomessa yritetään välttää tätä virhettä mutta se johtaa väistämättä reviiriajettelun ja monikulttuurisuuden yhteentörmäykseen.</p><p>Maahanmuuttajissakin on suuria eroja.&nbsp; Muistan hyvin kun Suomeen tuli Vietnamista ns. &rdquo;venepakolaisia&rdquo;.&nbsp; Monta perhettä sijoitettiin kotikaupunkiini Espooseen.&nbsp; Nämä vietnamilaiset maahanmuuttajat eivät ole aiheuttaneet minkäänlaista ongelmaa eivätkä negatiivista suhtautumista, päinvastoin.&nbsp; He ovat sijoittuneet tänne hyvin ilman massiivisia yhteiskunnan sopeuttamisohjelmia ja sosiaalitukia.&nbsp;&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div>  

Reviirin puolustaminen on eläimille hyvin yleistä.   Ihmisille reviireitä ovat koti, kylä, kaupunki, maakunta, kotimaa.  Kulttuuriperinne vaikuttaa siihen kuinka laaja reviiri on.  Vanha tarina kertoo suomalaisesta, joka huomasi joen yläjuoksulta tulevan lastuja ja lähti häätämään tunkeilijan pois.  Meitä pohjoisen asukkeja häiritsee liika läheisyys.  Sopiva etäisyys on kirjattu geeneihimme ja sen muuttuminen kestää usean sukupolven ajan.

Eri sosiaaliryhmät johtavat reviireihin.  Syntyy saman sosiaaliryhmän asuinalueita. Yhdysvalloissa on tavallista, että kerrostalon alakerrassa on vahtimestari ja sisäänpääsy vaatii luvan.   Myös koko asuinalue voi olla aidattu.   Ruotsissa maahanmuuttajat sijoitettiin samaan kaupunginosaan.  Syntyi gettoja, joissa oli suuri työttömyys ja rikollisuus.  

Suomessa yritetään välttää tätä virhettä mutta se johtaa väistämättä reviiriajettelun ja monikulttuurisuuden yhteentörmäykseen.

Maahanmuuttajissakin on suuria eroja.  Muistan hyvin kun Suomeen tuli Vietnamista ns. ”venepakolaisia”.  Monta perhettä sijoitettiin kotikaupunkiini Espooseen.  Nämä vietnamilaiset maahanmuuttajat eivät ole aiheuttaneet minkäänlaista ongelmaa eivätkä negatiivista suhtautumista, päinvastoin.  He ovat sijoittuneet tänne hyvin ilman massiivisia yhteiskunnan sopeuttamisohjelmia ja sosiaalitukia.  

]]>
77 http://mattivillikari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260154-reviirin-puolustaminen-ei-ole-rasismia#comments Maahanmuutto Monikulttuurisuus Rasismi Reviiri Suvaitsevaisuus Wed, 29 Aug 2018 12:44:40 +0000 Matti Villikari http://mattivillikari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/260154-reviirin-puolustaminen-ei-ole-rasismia
Onko typerämpää valittamista kuin kulttuurivarkaus? http://aleksiparkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259783-onko-typerampaa-valittamista-kuin-kulttuurivarkaus <p><a href="https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005797929.html">Hesarissa julkaistiin (taas) älyttömän typerä uutinen siitä, miten julkkiskokki Jamie Oliverin uusi mikroeinesateria on jamaikalaista Jerk-riisiä. </a>Ongelma on ilmeisesti se, että Oliver on valmistanut Jerk-mausteseoksen päin mäntyä ja että Jerk on tarkoitettu lihan kanssa grillaamiseen, ei riisiin.</p><p>Ymmärtäisin jos ongelma olisi se, että Oliver on tehnyt Jerkin miten sattuu ja Jerkistä pitävät ihmiset olisivat vihaisia. Mutta ei. Ongelma on kuulemma se, että Jamie Oliver, valkoinen mies, on kehdannut kokata vähemmistön perinneruokaa. Hesari selittää asian näin:</p><p><em><strong>&quot;JERK-KOHUN, kuten muidenkin kulttuurista omimista käsittelevien kohujen, ytimessä on valta ja sen jakautuminen. Kulttuurinen omiminen tarkoittaa sitä, että valtaväestö omii vähemmistöjen kulttuurisia symboleja ja esineitä ilman lupaa, ja kenties vielä hyötyy niistä jollain tavalla.&quot;</strong></em></p><p>Ensinäkin miten niin ilman lupaa? Keneltä se lupa tulee? Onko Jamaikalla jossain virasto, joka määrää miten jamaikalaista kulttuuria saa käyttää? Kuka Suomessa määrää kuka saa valmistaa riisipiirakoita tai mämmiä? Joku soittakaa nopeasti Sipilälle, ulkoministeriö tarvitsee kipeästi uuden viraston alleen suojelemaan suomalaista kulttuuria ilkeiltä maahanmuuttajilta.</p><p>Kulttuurien varastaminen on muutenkin konseptina aivan älytön. Koko monikulttuurisuuden idea on, että kulttuurit sulautuvat keskenään. Vai halutaanko että Suomeen syntyy vähemmistöjen kuppikuntia, jotka eivät ole missään tekemisissä muiden kanssa, syrjäytyvät ja kulttuurielitismissään parhaimmillaan radikalisoituvat?</p><p>Vai halutaanko että valkoiset aloittavat samanlaisen käytöksen? Kielletään maahanmuuttajilta kaikki sähkölaitteet koska valkoinen keksi sähkön valjastuksen. Otetaan pois autot, vaatteet, ehkäisy ja rokotukset. Kielletään suurin osa kaupan ruoasta. Heitetään heidät kadulle sillä Suomelle tyypilliset kerros- ja omakotitalot ovat valkoinen keksintö.</p><p>Lista valkoisten keksinnöistä, joita vähemmistöt käyttävät, on loputon. Miksei se toimi myös päinvastoin?</p><p>&nbsp;</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Hesarissa julkaistiin (taas) älyttömän typerä uutinen siitä, miten julkkiskokki Jamie Oliverin uusi mikroeinesateria on jamaikalaista Jerk-riisiä. Ongelma on ilmeisesti se, että Oliver on valmistanut Jerk-mausteseoksen päin mäntyä ja että Jerk on tarkoitettu lihan kanssa grillaamiseen, ei riisiin.

Ymmärtäisin jos ongelma olisi se, että Oliver on tehnyt Jerkin miten sattuu ja Jerkistä pitävät ihmiset olisivat vihaisia. Mutta ei. Ongelma on kuulemma se, että Jamie Oliver, valkoinen mies, on kehdannut kokata vähemmistön perinneruokaa. Hesari selittää asian näin:

"JERK-KOHUN, kuten muidenkin kulttuurista omimista käsittelevien kohujen, ytimessä on valta ja sen jakautuminen. Kulttuurinen omiminen tarkoittaa sitä, että valtaväestö omii vähemmistöjen kulttuurisia symboleja ja esineitä ilman lupaa, ja kenties vielä hyötyy niistä jollain tavalla."

Ensinäkin miten niin ilman lupaa? Keneltä se lupa tulee? Onko Jamaikalla jossain virasto, joka määrää miten jamaikalaista kulttuuria saa käyttää? Kuka Suomessa määrää kuka saa valmistaa riisipiirakoita tai mämmiä? Joku soittakaa nopeasti Sipilälle, ulkoministeriö tarvitsee kipeästi uuden viraston alleen suojelemaan suomalaista kulttuuria ilkeiltä maahanmuuttajilta.

Kulttuurien varastaminen on muutenkin konseptina aivan älytön. Koko monikulttuurisuuden idea on, että kulttuurit sulautuvat keskenään. Vai halutaanko että Suomeen syntyy vähemmistöjen kuppikuntia, jotka eivät ole missään tekemisissä muiden kanssa, syrjäytyvät ja kulttuurielitismissään parhaimmillaan radikalisoituvat?

Vai halutaanko että valkoiset aloittavat samanlaisen käytöksen? Kielletään maahanmuuttajilta kaikki sähkölaitteet koska valkoinen keksi sähkön valjastuksen. Otetaan pois autot, vaatteet, ehkäisy ja rokotukset. Kielletään suurin osa kaupan ruoasta. Heitetään heidät kadulle sillä Suomelle tyypilliset kerros- ja omakotitalot ovat valkoinen keksintö.

Lista valkoisten keksinnöistä, joita vähemmistöt käyttävät, on loputon. Miksei se toimi myös päinvastoin?

 

]]>
12 http://aleksiparkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259783-onko-typerampaa-valittamista-kuin-kulttuurivarkaus#comments Helsingin Sanomat Monikultturisuus Rasismi Tue, 21 Aug 2018 10:25:54 +0000 Aleksi Parkkinen http://aleksiparkkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259783-onko-typerampaa-valittamista-kuin-kulttuurivarkaus
Rasistisin ammatti - kirjailija http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258574-rasistisin-ammatti-kirjailija <p>&nbsp;</p><p>Romaaneista on puolet dekkareita ja puolet muuta kirjallisuutta. Rasismin kannalta ongelmana ovat dekkarit, sillä arviolta puolet dekkareista on sellaisia, joissa rikollisuus kietoutuu ulkomaalaisuuteen ja maahanmuuttoon. Osa dekkarikirjailijoista on selkeästi rasismista puhtaita. He kirjoittavat neutraalisti, esimerkiksi kantaruotsalaisten kantaruotsalaisiin kohdistamista rikoksista, mutta osa taas kirjoittaa estotta maahanmuuttajien tekemistä rikoksista ja luovat ulkomaalaisista pelottavia ihmishahmoja.</p><p>Kirjailijoiden sisäistetty rasistisuus tulee esille kahdella tapaa. Ensinnäkin, on joukko dekkarikirjailijoita, jotka hakevat uskottavuutta rikosten kuvaamiseen maahanmuuttajien kuvaamisena rikollisina. Tämä on helppo tie, sillä laajoilla kansankerroksilla on jo valmiina ennakkoluuloja siitä, että nimenomaan maahanmuuttajat ovat rikollisuuteen taipuvaisia. Jos katsomme tilastoja, niin näin näyttääkin olevan. Mutta maahanmuuttajien rikollisuutta tilastollisesti tarkasteltaessa ei yleensä oteta huomioon sitä, että maahanmuuttajat ovat usein nuoria miehiä, ja nimenomaan nuoret miehet ovat se ryhmä yhteiskunnassa, joka tekee rikoksia. Koska maahanmuuttajat ovat yliedustettuina nuorten miesten joukossa, ovat he sitä myös rikoksiin syyllistyneiden joukossa. Rikollisuuden toinen syy syrjäytyminen, joka sekin on yleisempää siirtolaisten joukoissa, kuin kantaväestön keskuudessa. Syrjäytyminen on nykyisin helppoa, ja on jo tutkimustuloksia siitä, että jos lapset eivät käy esikoulua, niin se lisää syrjäytymisen vaaraa. Tämän takia sekä hallitus, että oppositio suunnittelevat esikouluiän laskemista ja taloudellista panostusta esikouluun. Mutta osa maahanmuuttajista saapuu tänne lapsina, joilla ei pakolaisuutensa aikana tai kotimaassaan ole ollut mahdollisuutta käydä edes tavallista koulua ja he joutuvat aloittamaan koulunkäyntinsä kesken kaiken.</p><p>Maahanmuuttajien syrjäytymisvaaraa nostaa myös se, että heitä syrjitään työmarkkinoilla. Vierasperäisellä nimellä varustettu työhakemus joutuu helpommin hylättyjen laatikkoon, kuin kantasuomalaisilla nimillä varustettu.</p><p>Edellä mainituista seikoista johtuen maahanmuuttajien syrjäytyneisyys ja rikollistuminen ovat kantasuomalaisten rikollisuutta korkeampia, ja saadakseen romaaneihinsa näennäistä lisäuskottavuutta dekkaristikirjailijat usein luovat maahanmuuttajista rikollisuuden hahmoja. Näin ollen kirjallisuuden ystävien ei tarvitse lukea esimerkiksi perussuomalaisia lähellä olevaa Kansalainen nettisivustoa, jossa pyritään kirjaamaan ylös ja tiedottamaan lähes jokainen ulkomaalaisen tekemä rikollinen teko.</p><p>Toinen syy siihen, miksi kirjailijat käyttävät ulkomaalaisia hahmoja luodessaan rikollisia hahmoja, on se, että kirjailijoilla on vaikea luoda tavallisista suomalaisista riittävän pahoja, valtaa käyttäviä ja kammottavia rikollishahmoja. Me suomalaiset suhtaudumme toisiin suomalaisiin periaatteessa luottavaisesti, ja meidän on vaikea uskoa toisten suomalaisten olevan äärimmäisen pahoja rikollisia, vaikka erilaisia sarjakuristajia ja sarjahukuttajia meilläkin esiintyy. Suomalaiset dekkaritkin ovat kansainvälistyneet, ja suomalainen sankari joutuu taistelemaan kansainvälisiä rikollisjärjestöjä vastaan. Osa suomalaisista dekkareista on siirtynyt isoon peliin, ja kilpailee James Bond &ndash;elokuvien juonten suuruusluokassa. Tällöin kansainvälisen maailmanlaajuisen rikollisjärjestön tappajaksi tai johtajaksi ei kelpaa suomalainen rikollinen, vaan rikolliset löytyvät kansainväliseltä huipulta. Kansainväliset rikollisjärjestöt eivät toimi ilman kansainvälisiä rikollisia. Yksi esimerkki tällaisesta kansainvälisestä toimijasta on venäläinen rikollinen, entinen KGB-mies. Tällainen KGB:n huippukouluttama &nbsp;tappaja ilman omaatuntoa on esimerkki siitä, miten psykologista projektiota käytetään kirjan konnan demonisointiin. Näin samalla luodaan uhkakuva siitä, että venäläiset voivat olla julmia, sydämettömiä ja syyllistyä kaikenlaisiin rikoksiin salamurhista ihmiskauppaan. Tai kirjailija voi luoda pelottavan kuvan &rdquo;Albanian mafiasta&rdquo;, joka julmuudessaan ja salaperäisyydessään on vailla vertaa. Nämä kirjailijoiden eri kansoista maalailevat rikolliskuvat ovat perustaltaan lähes samanlaisia äärioikeiston vierasmaalaisista propagoiman kuvan kanssa.</p><p>Sinun ei tarvitse lukea äärioikeistolaisten vihakirjoituksia, riittää, että luet dekkareita. Omaksut samat mielikuvat.</p><p>Osa kirjailijoista välttää intuitiivisesti kirjoittamasta rasistisia tekstejä toisista kansoista ja ihmisryhmistä. Toiset taas surutta luovat meille mielikuvia toisten kansojen rikollisuudesta. Minua kummastuttaa se, että kirjailijat eivät uskalla puuttua dekkarikirjailijoiden selvästi rasistiseen luomistyöhön. Kirjailijat vain hymistelevät yhtenä joukkona ja myöntävät toisilleen kirjailijapalkintoja.</p><p>Onneksi lukuharrastus on vähenemään päin, ja ihmiset alkavat enemmän katsomaan Netflixiä. Elokuva ja tv-sarjapuolella ei rasististen roolihahmojen luominen ole lainkaan niin yleistä, kuin kirjallisuudessa.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div>  

Romaaneista on puolet dekkareita ja puolet muuta kirjallisuutta. Rasismin kannalta ongelmana ovat dekkarit, sillä arviolta puolet dekkareista on sellaisia, joissa rikollisuus kietoutuu ulkomaalaisuuteen ja maahanmuuttoon. Osa dekkarikirjailijoista on selkeästi rasismista puhtaita. He kirjoittavat neutraalisti, esimerkiksi kantaruotsalaisten kantaruotsalaisiin kohdistamista rikoksista, mutta osa taas kirjoittaa estotta maahanmuuttajien tekemistä rikoksista ja luovat ulkomaalaisista pelottavia ihmishahmoja.

Kirjailijoiden sisäistetty rasistisuus tulee esille kahdella tapaa. Ensinnäkin, on joukko dekkarikirjailijoita, jotka hakevat uskottavuutta rikosten kuvaamiseen maahanmuuttajien kuvaamisena rikollisina. Tämä on helppo tie, sillä laajoilla kansankerroksilla on jo valmiina ennakkoluuloja siitä, että nimenomaan maahanmuuttajat ovat rikollisuuteen taipuvaisia. Jos katsomme tilastoja, niin näin näyttääkin olevan. Mutta maahanmuuttajien rikollisuutta tilastollisesti tarkasteltaessa ei yleensä oteta huomioon sitä, että maahanmuuttajat ovat usein nuoria miehiä, ja nimenomaan nuoret miehet ovat se ryhmä yhteiskunnassa, joka tekee rikoksia. Koska maahanmuuttajat ovat yliedustettuina nuorten miesten joukossa, ovat he sitä myös rikoksiin syyllistyneiden joukossa. Rikollisuuden toinen syy syrjäytyminen, joka sekin on yleisempää siirtolaisten joukoissa, kuin kantaväestön keskuudessa. Syrjäytyminen on nykyisin helppoa, ja on jo tutkimustuloksia siitä, että jos lapset eivät käy esikoulua, niin se lisää syrjäytymisen vaaraa. Tämän takia sekä hallitus, että oppositio suunnittelevat esikouluiän laskemista ja taloudellista panostusta esikouluun. Mutta osa maahanmuuttajista saapuu tänne lapsina, joilla ei pakolaisuutensa aikana tai kotimaassaan ole ollut mahdollisuutta käydä edes tavallista koulua ja he joutuvat aloittamaan koulunkäyntinsä kesken kaiken.

Maahanmuuttajien syrjäytymisvaaraa nostaa myös se, että heitä syrjitään työmarkkinoilla. Vierasperäisellä nimellä varustettu työhakemus joutuu helpommin hylättyjen laatikkoon, kuin kantasuomalaisilla nimillä varustettu.

Edellä mainituista seikoista johtuen maahanmuuttajien syrjäytyneisyys ja rikollistuminen ovat kantasuomalaisten rikollisuutta korkeampia, ja saadakseen romaaneihinsa näennäistä lisäuskottavuutta dekkaristikirjailijat usein luovat maahanmuuttajista rikollisuuden hahmoja. Näin ollen kirjallisuuden ystävien ei tarvitse lukea esimerkiksi perussuomalaisia lähellä olevaa Kansalainen nettisivustoa, jossa pyritään kirjaamaan ylös ja tiedottamaan lähes jokainen ulkomaalaisen tekemä rikollinen teko.

Toinen syy siihen, miksi kirjailijat käyttävät ulkomaalaisia hahmoja luodessaan rikollisia hahmoja, on se, että kirjailijoilla on vaikea luoda tavallisista suomalaisista riittävän pahoja, valtaa käyttäviä ja kammottavia rikollishahmoja. Me suomalaiset suhtaudumme toisiin suomalaisiin periaatteessa luottavaisesti, ja meidän on vaikea uskoa toisten suomalaisten olevan äärimmäisen pahoja rikollisia, vaikka erilaisia sarjakuristajia ja sarjahukuttajia meilläkin esiintyy. Suomalaiset dekkaritkin ovat kansainvälistyneet, ja suomalainen sankari joutuu taistelemaan kansainvälisiä rikollisjärjestöjä vastaan. Osa suomalaisista dekkareista on siirtynyt isoon peliin, ja kilpailee James Bond –elokuvien juonten suuruusluokassa. Tällöin kansainvälisen maailmanlaajuisen rikollisjärjestön tappajaksi tai johtajaksi ei kelpaa suomalainen rikollinen, vaan rikolliset löytyvät kansainväliseltä huipulta. Kansainväliset rikollisjärjestöt eivät toimi ilman kansainvälisiä rikollisia. Yksi esimerkki tällaisesta kansainvälisestä toimijasta on venäläinen rikollinen, entinen KGB-mies. Tällainen KGB:n huippukouluttama  tappaja ilman omaatuntoa on esimerkki siitä, miten psykologista projektiota käytetään kirjan konnan demonisointiin. Näin samalla luodaan uhkakuva siitä, että venäläiset voivat olla julmia, sydämettömiä ja syyllistyä kaikenlaisiin rikoksiin salamurhista ihmiskauppaan. Tai kirjailija voi luoda pelottavan kuvan ”Albanian mafiasta”, joka julmuudessaan ja salaperäisyydessään on vailla vertaa. Nämä kirjailijoiden eri kansoista maalailevat rikolliskuvat ovat perustaltaan lähes samanlaisia äärioikeiston vierasmaalaisista propagoiman kuvan kanssa.

Sinun ei tarvitse lukea äärioikeistolaisten vihakirjoituksia, riittää, että luet dekkareita. Omaksut samat mielikuvat.

Osa kirjailijoista välttää intuitiivisesti kirjoittamasta rasistisia tekstejä toisista kansoista ja ihmisryhmistä. Toiset taas surutta luovat meille mielikuvia toisten kansojen rikollisuudesta. Minua kummastuttaa se, että kirjailijat eivät uskalla puuttua dekkarikirjailijoiden selvästi rasistiseen luomistyöhön. Kirjailijat vain hymistelevät yhtenä joukkona ja myöntävät toisilleen kirjailijapalkintoja.

Onneksi lukuharrastus on vähenemään päin, ja ihmiset alkavat enemmän katsomaan Netflixiä. Elokuva ja tv-sarjapuolella ei rasististen roolihahmojen luominen ole lainkaan niin yleistä, kuin kirjallisuudessa.

]]>
5 http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258574-rasistisin-ammatti-kirjailija#comments Kirjallisuus Maahanmuutto Rasismi Rikollisuus Mon, 23 Jul 2018 18:47:36 +0000 Mikko Ahola http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258574-rasistisin-ammatti-kirjailija
Katso mihin taksiin menet tinkimään Helsingissä! http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258483-katso-mihin-taksiin-menet-tinkimaan-helsingissa <p>Kirjoitan tämän, kuin romaanin kolmannen persoonan havaintona ja kuulemana. En halua että sirpillä ja vasaralla otsaani tai päähenkilön otsaan hakataan rasistileima. Siksi taksikusi on vain &rdquo;ei-impivaaralainen&rdquo;. Päähenkilö oli Helsingissä, pienessä kiireessä Taka-Töölöstä, Kelan pääkonttorista halusi vartissa keskustaan tapaamiseen. Saatiin taksi. Se ei-impivaaralainen oli kuskina. Keskustelu meni:</p><p>- Päivää! Aja Kappeliin!</p><p>- Hää! Ai &hellip; mike kaappilei?</p><p>- Espanpuiston päässä, on kauppatorin vieressä. Tiedätkö?</p><p>- En! Sine kirjoita se TomTom. Kirjoita se ny heti!</p><p>Päähenkilö päätti pienimmän riesan kautta ja yritti kirjoittaa. Ei tiennyt Kappelilla olevankaan Unioninkadulle numeroa, joten kirjoitti Etelä-Esplanaadi 4, tai yritti, mutta Afrikkaan tarkoitettu räppänä ei tajunnut Ä -kirjainta, tai se olisi pitänyt osata kahdeksanmerkkisen yhdistelmän kanssa tehdä. Lopulta antoi Tommin pois ja sanoi opastavansa itse kuskia matkan.</p><p>Matkalla oli tullut riita siitä, että päähenkilö &rdquo;epäkunnioittavasti komentelee&rdquo;. Erottajalla päähenkilö kysyi, mitä kyyti maksaa, kun loikkaa pois heti kun ollaan lähellä. Siinä neitimieskuski sai uuden &rdquo;valkoisen miehen komentelukohtauksen&rdquo;. Oli tullut se Narkikantorin opittujen mielenosoituksien huutolitania ihan itsellään ja kovaa kerrottuna.</p><p>- Sine ei loikka minneka! Sine alistaaa rasisti mine! Sinä maaratä kuin valkoine hera miine! Sine rasisti! Sine natsikonna ja paha mies! Nyt poliisi tahan!</p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807212201088088_u0.shtml" title="https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807212201088088_u0.shtml">https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807212201088088_u0.shtml</a></p><p>&nbsp;</p><p>Päähenkilö oli samaa meiltä ja soitti itsekin. Soitti vielä tapaamisen henkilölle, että myöhästyy, kun valitsi väärän taksin. Odotettiin puoliksi jalkakäytävällä poliisia.</p><p>Päähenkilö nousi seisomaan haisevasta autosta. Kuski kirmaisi kiinni ja huusi sitä oppimansa rasistivirttään.</p><p>Tuli poliisikin. Alkoi selvitys, jossa kuski piti 120 desibelin mökää ja valtavaa käsituulimyllyään 80% esiintymisajasta. Naispoliisi oli jo laittamassa päänhenkilön kuulemastaan rautoihin vaarallisena, hän kun saattoi salamana rakastua &rdquo;komeaan&rdquo; kuskiin.</p><p>Se vigsumpi poliisi kysyi matkan hintaa, että kuski pääsee jatkamaan &rdquo;ammattiaan&rdquo;. Sitä arvuuteltiin ja lopuksi Taka-Töölö - Erottaja maksoi 45 euroa! Naispoliisista se oli juuri oikein!</p><p>Päähenkilö sai lennosta otettua toisen, &rdquo;normaalin&rdquo; taksin impivaaralaisen kuskin ajamana ja myöhästyi vain vartin tapaamisesta.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Kirjoitan tämän, kuin romaanin kolmannen persoonan havaintona ja kuulemana. En halua että sirpillä ja vasaralla otsaani tai päähenkilön otsaan hakataan rasistileima. Siksi taksikusi on vain ”ei-impivaaralainen”. Päähenkilö oli Helsingissä, pienessä kiireessä Taka-Töölöstä, Kelan pääkonttorista halusi vartissa keskustaan tapaamiseen. Saatiin taksi. Se ei-impivaaralainen oli kuskina. Keskustelu meni:

- Päivää! Aja Kappeliin!

- Hää! Ai … mike kaappilei?

- Espanpuiston päässä, on kauppatorin vieressä. Tiedätkö?

- En! Sine kirjoita se TomTom. Kirjoita se ny heti!

Päähenkilö päätti pienimmän riesan kautta ja yritti kirjoittaa. Ei tiennyt Kappelilla olevankaan Unioninkadulle numeroa, joten kirjoitti Etelä-Esplanaadi 4, tai yritti, mutta Afrikkaan tarkoitettu räppänä ei tajunnut Ä -kirjainta, tai se olisi pitänyt osata kahdeksanmerkkisen yhdistelmän kanssa tehdä. Lopulta antoi Tommin pois ja sanoi opastavansa itse kuskia matkan.

Matkalla oli tullut riita siitä, että päähenkilö ”epäkunnioittavasti komentelee”. Erottajalla päähenkilö kysyi, mitä kyyti maksaa, kun loikkaa pois heti kun ollaan lähellä. Siinä neitimieskuski sai uuden ”valkoisen miehen komentelukohtauksen”. Oli tullut se Narkikantorin opittujen mielenosoituksien huutolitania ihan itsellään ja kovaa kerrottuna.

- Sine ei loikka minneka! Sine alistaaa rasisti mine! Sinä maaratä kuin valkoine hera miine! Sine rasisti! Sine natsikonna ja paha mies! Nyt poliisi tahan!

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807212201088088_u0.shtml

 

Päähenkilö oli samaa meiltä ja soitti itsekin. Soitti vielä tapaamisen henkilölle, että myöhästyy, kun valitsi väärän taksin. Odotettiin puoliksi jalkakäytävällä poliisia.

Päähenkilö nousi seisomaan haisevasta autosta. Kuski kirmaisi kiinni ja huusi sitä oppimansa rasistivirttään.

Tuli poliisikin. Alkoi selvitys, jossa kuski piti 120 desibelin mökää ja valtavaa käsituulimyllyään 80% esiintymisajasta. Naispoliisi oli jo laittamassa päänhenkilön kuulemastaan rautoihin vaarallisena, hän kun saattoi salamana rakastua ”komeaan” kuskiin.

Se vigsumpi poliisi kysyi matkan hintaa, että kuski pääsee jatkamaan ”ammattiaan”. Sitä arvuuteltiin ja lopuksi Taka-Töölö - Erottaja maksoi 45 euroa! Naispoliisista se oli juuri oikein!

Päähenkilö sai lennosta otettua toisen, ”normaalin” taksin impivaaralaisen kuskin ajamana ja myöhästyi vain vartin tapaamisesta.

]]>
13 http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258483-katso-mihin-taksiin-menet-tinkimaan-helsingissa#comments Helsinki Poliisi Rasismi Taksi Tinkiminen Sat, 21 Jul 2018 06:05:51 +0000 Aulis Saarijärvi http://aulissaarijrvi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258483-katso-mihin-taksiin-menet-tinkimaan-helsingissa
Islam-vainot, Inkvisition aika palaa Eurooppaan. http://artoartovihavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256564-islam-vainot-inkvisiittion-aika-palaa-eurooppaan <p>Rasismi ja islamilaisten vainot&nbsp; leviävät Euroopassa. Nyt Itävalta on sulkenmassa peräti seitsemän moskeijaa ja karkoittamassa&nbsp; 60 imaamia.</p><p>Jos unohdetaan Hitlerin temput, viimeksi moista vainoa harrastettiin Euroopassa inkvisiition aikana.</p><p>Inkvisiitio oli katollisen kirkon tapa puhdistaa Eurooppaa ennenkaikkea juutalaisista, mutta myös vanhojen eurooppalaisten uskontojen jäänteistä. Perinteisten eurooppalaisten tapojen noudattajia kutsuttiin silloin noidiksi ja noitia poltettiin rovioilla ympäri Eurooppaa.</p><p>Inkvisitiossa juutalaisilla oli parempi kohtalo, kun siihen aikaan Euroopassa oli yksi sivistysvaltio, Turkki, joka otti vastaan juutalaisia ja islamilaisia pakolaisia Espanjasta. Juutalaiset ja islamilaiset olivat joutuneet siellä vaikeuksiin, kiihkomielisten katolilaisten vallattua maan muslimeilta.</p><p>Nyt on sitten taas ne ajat.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Rasismi ja islamilaisten vainot  leviävät Euroopassa. Nyt Itävalta on sulkenmassa peräti seitsemän moskeijaa ja karkoittamassa  60 imaamia.

Jos unohdetaan Hitlerin temput, viimeksi moista vainoa harrastettiin Euroopassa inkvisiition aikana.

Inkvisiitio oli katollisen kirkon tapa puhdistaa Eurooppaa ennenkaikkea juutalaisista, mutta myös vanhojen eurooppalaisten uskontojen jäänteistä. Perinteisten eurooppalaisten tapojen noudattajia kutsuttiin silloin noidiksi ja noitia poltettiin rovioilla ympäri Eurooppaa.

Inkvisitiossa juutalaisilla oli parempi kohtalo, kun siihen aikaan Euroopassa oli yksi sivistysvaltio, Turkki, joka otti vastaan juutalaisia ja islamilaisia pakolaisia Espanjasta. Juutalaiset ja islamilaiset olivat joutuneet siellä vaikeuksiin, kiihkomielisten katolilaisten vallattua maan muslimeilta.

Nyt on sitten taas ne ajat.

]]>
205 http://artoartovihavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256564-islam-vainot-inkvisiittion-aika-palaa-eurooppaan#comments Inkvisitio Noitavaino Rasismi Fri, 08 Jun 2018 14:34:47 +0000 Arto Vihavainen http://artoartovihavainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256564-islam-vainot-inkvisiittion-aika-palaa-eurooppaan
Rasistinen media ei estä opposition nousua Euroopassa http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256468-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa Euroopassa on suuri murrosvaihe. Ruotsissa, Italiassa, Unkarissa ja monissa muissa maissa valtaa saa yhä enemmän uudet puolueet. Media leimaa nämä vihamielisiksi ihmisvihaajiksi, populisteiksi (mikä se edes on) ja maahanmuuttovastaisiksi. Melko rasistista yleistämistä, mutta sehän on sallittua jos se kohdistuu ns. populisteihin. Mediaa ei kiinnosta syyt tai seuraukset tapahtumiin. Syy lienee nykyisten hallitusten huono politiikka ja seuraus haastavan ja korjaavan politiikan nousu. Valinnan tekevät äänestäjät. Persuja on kritisoitu kun joutuivat oppositioon ja ei voi vaikuttaa. Potaskaa. Joillekin on asia tärkeämpi kuin oma titteli käyntikortissa. Toisin kun esim. Sinisille. Oppositiosta voi vaikuttaa. Tällä hetkellä Suomen maahanmuuttopolitiikkaan esim vaikuttaa jopa ihan muiden maiden kun Suomen oppositioiden politiikka. Sipilä on antanut monissa asioissa kuten maahanmuutto, päätösvallan täysin Eu:lle välittämättä mitä Suomessa halutaan. Eu:n politiikan tähän asiaan määrää yhä enemmän suomen perussuomalaisten kaltaiset käytännön puolueet. Hei siinä se tuli mitä olen hakenut. Populismi on sana joka kaipaa päivitystä. Ehdotan tilalle sanaa käytännön. Esim. Käytännön puolueet nousevat jne. Eli puolueet jotka vain haluavat korjata asiat käytännöllisesti toisin kuin lobbareiden vetämät eliittipuolueet, jotka lähinnä keksivät uusia hienoja sanoja joilla harhauttaa kansalle leikkauksia läpi. Näitä sanoja on esim. Rakenneuudistus, joka on palveluiden leikkaus tai kilpailukykysopimus joka on palkkojen leikkaus näin käytännön puolueen kertomana. Nykyiset puoluee ovat pakotettuja muuttamaan politiikkaa haastavien puolueiden suuntaan sitä mukaan kun haastajien suosio gallupeissa nousee. Se jos jokin on vaikuttamista.<div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> 27 http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256468-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa#comments EU Maahanmuutto Rasismi Thu, 07 Jun 2018 05:38:40 +0000 Tero Ahtola http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256468-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa Rasistinen media ei estä opposition nousua Euroopassa http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256467-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa Euroopassa on suuri murrosvaihe. Ruotsissa, Italiassa, Unkarissa ja monissa muissa maissa valtaa saa yhä enemmän uudet puolueet. Media leimaa nämä vihamielisiksi ihmisvihaajiksi, populisteiksi (mikä se edes on) ja maahanmuuttovastaisiksi. Melko rasistista yleistämistä, mutta sehän on sallittua jos se kohdistuu ns. populisteihin. Mediaa ei kiinnosta syyt tai seuraukset tapahtumiin. Syy lienee nykyisten hallitusten huono politiikka ja seuraus haastavan ja korjaavan politiikan nousu. Valinnan tekevät äänestäjät. Persuja on kritisoitu kun joutuivat oppositioon ja ei voi vaikuttaa. Potaskaa. Joillekin on asia tärkeämpi kuin oma titteli käyntikortissa. Toisin kun esim. Sinisille. Oppositiosta voi vaikuttaa. Tällä hetkellä Suomen maahanmuuttopolitiikkaan esim vaikuttaa jopa ihan muiden maiden kun Suomen oppositioiden politiikka. Sipilä on antanut monissa asioissa kuten maahanmuutto, päätösvallan täysin Eu:lle välittämättä mitä Suomessa halutaan. Eu:n politiikan tähän asiaan määrää yhä enemmän suomen perussuomalaisten kaltaiset käytännön puolueet. Hei siinä se tuli mitä olen hakenut. Populismi on sana joka kaipaa päivitystä. Ehdotan tilalle sanaa käytännön. Esim. Käytänmön puolueet nousee jne. Eli puolueet jotka vain haluavat korjata asiat käytännöllisesti toisin kuin lobbareiden vetämät eliittipuolueet, jotka lähinnä keksii uusia hienoja sanoja joilla harhauttaa kansalle leikkauksia läpi. Näitä sanoja on esim. Rakenneuudistu joka on palveluiden leikkaus tai kilpailukykysopimus joka on palkkojen leikkaus näin käytännön puolueen kertomana.<div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> 0 http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256467-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa#comments EU Maahanmuutto Rasismi Thu, 07 Jun 2018 05:38:39 +0000 Tero Ahtola http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256467-rasistinen-media-ei-esta-opposition-nousua-euroopassa Islam ei ole ihmisryhmä http://tuulakomsi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256149-islam-ei-ole-ihmisryhma <p>Viime aikoina olen keskusteluissa sekä kuullut että lukenut hämmentävän epäloogisia kommentteja koskien islamia ja ns. vihapuhetta, mitä se sitten tarkoittaakaan. Nämä kommentit ovat lähes poikkeuksetta länsimaisten ei-muslimien tuottamia, ja niissä tuomitaan tavalla tai toisella &quot;islamin vastustaminen&quot; tai ns. islamofobia.</p><p>&nbsp;</p><p>Viimeisin oli tämänpäiväinen Ylen urheilu-uutinen jääkiekkovalmentaja Duane Smithista ja hänen &quot;islamin vastaisesta&quot; tviittailustaan.&nbsp;&nbsp;<a href="https://yle.fi/urheilu/3-10232243">https://yle.fi/urheilu/3-10232243</a></p><p>&nbsp;</p><p>Jos kiireinen lukija noteeraa pelkän otsikon, ja jos tämäntapaisia viestejä &quot;islamin vastustamisen&quot; paheksuttavuudesta tulee paljon ja eri kanavia pitkin - kouluissa, harrastuspiireissä, mediassa, -ihmisten mieliin iskostuu länsimaiseen sanan- , mielipiteen- ja ajattelunvapauteen täysin sopimaton käsitys, että maailmassa on yksi aate / uskonto / poliittinen ideologia, jota jostain syystä ei saa vastustaa, ei, vaikka se sisältäisi räikeitä ihmisoikeusloukkauksia, joita kaikissa muissa tilanteissa ankarasti paheksuisimme.</p><p>&nbsp;</p><p>Toimittajienkin tulisi muistaa, että islam ei ole ihminen, ei rotu, ei etninen ryhmä eikä minkäänlainen ihmisoikeuksien suojaa nauttiva tunteva olento, jolla olisi &quot;ihmisarvo&quot;.</p><p>&nbsp;</p><p>Sen sijaan <em>muslimit </em>ovat ihmisryhmä, ja heidän leimaamisensa negatiiviseen sävyyn pelkästään papereihin merkityn virallisen uskontonsa perusteella on tietenkin epäoikeudenmukaista. Muslimeiksi kutsutaan automaattisesti muslimivanhemmille syntyneitä lapsia, useimmiten muslimimaissa syntyneitä, joiden virallinen uskonto islam on, eikä heiltä itseltään ole koskaan kysytty, haluavatko he sitä vai eivät. Muslimeiksi siten kutsutaan myös niitä, jotka sisimmässään ovat agnostikkoja tai ateisteja, mutta eivät ymmärrettävistä syistä sano sitä ääneen. Koska juuri islam on se aate, joka pyhissä kirjoituksissaan määrää tällaisista ajatuksista kuolemanrangaistuksen.</p><p>&nbsp;</p><p>Jos siis vaadimme, että emme saa puhua, toimia tai ajatella &quot;islamin vastaisesti&quot;, me hiljaa myönnämme, että kuolemanrangaistus noille ei-niin-uskoville muslimeille olisi ihan oikein. Muunlainen ajattelu on &quot;islamin vastaista&quot;! Vastaavalla hymistelyllä siunaamme myös naisten ja miesten lähtökohtaisesti erilaisen oikeudellisen aseman, homoseksuaalisuuden ankaran kiellon, rajoitukset puolison valintaan, alaikäisten naittamisen ja niin edelleen. Jos mieliimme pääsee esim. median kautta pesiytymään käsitys, että &quot;islamin vastaisuus&quot; on jotenkin lähtökohtaisesti väärin, emme voi tehokkaasti suojella maahanmuuttajanaisia tai -lapsia kaikissa niissä tapauksissa, joissa suojelua tarvittaisiin.</p><p>&nbsp;</p><p>Sanoilla, erityisesti auktoriteettiasemassa olevien käytössä olevilla sanoilla, on siis suuri merkitys ajatteluumme. Vähintä mitä auktoriteettiasemassa olevalta sanankäyttäjältä voi vaatia, on se, että erotetaan nyt vihdoin sana &quot;muslimit&quot; sanasta &quot;islam&quot; ja lakataan käyttämästä missään yhteydessä poliittista sanahirviötä &quot;islamofobia&quot; tai millään muullakaan tavalla tuomitsemasta &quot;islamin vastaisuutta&quot;. Jos Raamattu voidaan heittää lattialle, se on voitava tehdä myös Koraanille - ei kirjalla ole minkäänlaista &quot;ihmisarvoa&quot;.</p><p>&nbsp;</p><p>Ja mitä tulee alussa olevaan Ylen uutiseen, kyseisen valmentajan tviitit tosiaan olivat tökeröitä. Mutta ei siksi, että ne olivat &quot;islamin vastaisia&quot;, vaan siksi, että ne olivat kirosanoineen karkeita, aggressiivisia ja alatyylisiä, jollaisia urheilumaailma tuskin kaipaa.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Viime aikoina olen keskusteluissa sekä kuullut että lukenut hämmentävän epäloogisia kommentteja koskien islamia ja ns. vihapuhetta, mitä se sitten tarkoittaakaan. Nämä kommentit ovat lähes poikkeuksetta länsimaisten ei-muslimien tuottamia, ja niissä tuomitaan tavalla tai toisella "islamin vastustaminen" tai ns. islamofobia.

 

Viimeisin oli tämänpäiväinen Ylen urheilu-uutinen jääkiekkovalmentaja Duane Smithista ja hänen "islamin vastaisesta" tviittailustaan.  https://yle.fi/urheilu/3-10232243

 

Jos kiireinen lukija noteeraa pelkän otsikon, ja jos tämäntapaisia viestejä "islamin vastustamisen" paheksuttavuudesta tulee paljon ja eri kanavia pitkin - kouluissa, harrastuspiireissä, mediassa, -ihmisten mieliin iskostuu länsimaiseen sanan- , mielipiteen- ja ajattelunvapauteen täysin sopimaton käsitys, että maailmassa on yksi aate / uskonto / poliittinen ideologia, jota jostain syystä ei saa vastustaa, ei, vaikka se sisältäisi räikeitä ihmisoikeusloukkauksia, joita kaikissa muissa tilanteissa ankarasti paheksuisimme.

 

Toimittajienkin tulisi muistaa, että islam ei ole ihminen, ei rotu, ei etninen ryhmä eikä minkäänlainen ihmisoikeuksien suojaa nauttiva tunteva olento, jolla olisi "ihmisarvo".

 

Sen sijaan muslimit ovat ihmisryhmä, ja heidän leimaamisensa negatiiviseen sävyyn pelkästään papereihin merkityn virallisen uskontonsa perusteella on tietenkin epäoikeudenmukaista. Muslimeiksi kutsutaan automaattisesti muslimivanhemmille syntyneitä lapsia, useimmiten muslimimaissa syntyneitä, joiden virallinen uskonto islam on, eikä heiltä itseltään ole koskaan kysytty, haluavatko he sitä vai eivät. Muslimeiksi siten kutsutaan myös niitä, jotka sisimmässään ovat agnostikkoja tai ateisteja, mutta eivät ymmärrettävistä syistä sano sitä ääneen. Koska juuri islam on se aate, joka pyhissä kirjoituksissaan määrää tällaisista ajatuksista kuolemanrangaistuksen.

 

Jos siis vaadimme, että emme saa puhua, toimia tai ajatella "islamin vastaisesti", me hiljaa myönnämme, että kuolemanrangaistus noille ei-niin-uskoville muslimeille olisi ihan oikein. Muunlainen ajattelu on "islamin vastaista"! Vastaavalla hymistelyllä siunaamme myös naisten ja miesten lähtökohtaisesti erilaisen oikeudellisen aseman, homoseksuaalisuuden ankaran kiellon, rajoitukset puolison valintaan, alaikäisten naittamisen ja niin edelleen. Jos mieliimme pääsee esim. median kautta pesiytymään käsitys, että "islamin vastaisuus" on jotenkin lähtökohtaisesti väärin, emme voi tehokkaasti suojella maahanmuuttajanaisia tai -lapsia kaikissa niissä tapauksissa, joissa suojelua tarvittaisiin.

 

Sanoilla, erityisesti auktoriteettiasemassa olevien käytössä olevilla sanoilla, on siis suuri merkitys ajatteluumme. Vähintä mitä auktoriteettiasemassa olevalta sanankäyttäjältä voi vaatia, on se, että erotetaan nyt vihdoin sana "muslimit" sanasta "islam" ja lakataan käyttämästä missään yhteydessä poliittista sanahirviötä "islamofobia" tai millään muullakaan tavalla tuomitsemasta "islamin vastaisuutta". Jos Raamattu voidaan heittää lattialle, se on voitava tehdä myös Koraanille - ei kirjalla ole minkäänlaista "ihmisarvoa".

 

Ja mitä tulee alussa olevaan Ylen uutiseen, kyseisen valmentajan tviitit tosiaan olivat tökeröitä. Mutta ei siksi, että ne olivat "islamin vastaisia", vaan siksi, että ne olivat kirosanoineen karkeita, aggressiivisia ja alatyylisiä, jollaisia urheilumaailma tuskin kaipaa.

]]>
27 http://tuulakomsi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256149-islam-ei-ole-ihmisryhma#comments Ihmisarvo Ihmisoikeudet Islam Islamofobia Rasismi Thu, 31 May 2018 13:59:00 +0000 Tuula Komsi http://tuulakomsi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/256149-islam-ei-ole-ihmisryhma
Yhdenkin kerran vertaisesti http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255408-yhdenkin-kerran-vertaisesti <p>Viime viikkoina on tullut julkisuuteen useampi tapaus, jossa romaniväestöön kuuluvat henkilöt eivät ole saaneet palvelua etnisen taustansa vuoksi.</p><p>Etninen tausta ja eritoten romanitausta on ollut esteenä yhdenvertaiselle kohtelulle vuosikymmeniä Suomessa eli siinä ei valitettavasti ole mitään ihmeellistä. Erikoisia näistä viime aikojen tapauksista tulee siksi, että ne ovat ylittäneet laajasti uutiskynnyksen ja keskustelu aiheesta käy vilkkaana, etenkin sosiaalisessa mediassa.</p><p>Romanien vitsauksena on ollut aina nimi. &rsquo;Nimi ei miestä pahenna&rsquo; pitänee paikkansa pääväestöön kuuluvilla, mutta valitettavan usein ei romaneilla. &rsquo;Romanisukunimeksi&rsquo; tunnistettu sukunimi vaikeuttaa usein niin harjoittelu- kuin työpaikan saamista. Tämän tiedämme jo. Osalle ratkaisu on ollut nimen vaihtaminen &rsquo;suomalaiseksi&rsquo; ja elämän perusasiat ovat sitä myöden sujuneet paremmin.</p><p>Kuinka moni meistä on valmis luopumaan sukunimestään, siksi että ei kelpaa sen kanssa? Minä en luovu! Kannan ylpeästi edesmenneen äitini sukunimeä, joka tunnistetaan toisinaan myös romanisukunimeksi. Omalla kohdallani nimi ei ole ollut koskaan ongelma, mutta tummat piirteet kyllä.</p><p>Syyksi romanien syrjintään julkisissa paikoissa esitetään mantrana sitä, että on ollut ongelmia romaniasiakkaiden kanssa. Tunnemme toisiamme hyvin, tiedämme sukujemme historioita, koska ne ovat tärkeitä meille ja vahvistavat identiteettiämme yhteisön jäsenenä. Kollektiivisuuden varjopuoli on tiettävästi se, että se asettaa koko ryhmän syypääksi tietyn kansanosan häiriökäyttäytymiseen. Suomen romaniväestö on yhtenäinen pieni perinteinen etninen suomalainen vähemmistöryhmä, jossa on yhtä monta yksilöä kuin ryhmässä on henkilöitä. Yhdenvertaisesti yksilönä kohdattuna, kiitos, sitä toivon.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Viime viikkoina on tullut julkisuuteen useampi tapaus, jossa romaniväestöön kuuluvat henkilöt eivät ole saaneet palvelua etnisen taustansa vuoksi.

Etninen tausta ja eritoten romanitausta on ollut esteenä yhdenvertaiselle kohtelulle vuosikymmeniä Suomessa eli siinä ei valitettavasti ole mitään ihmeellistä. Erikoisia näistä viime aikojen tapauksista tulee siksi, että ne ovat ylittäneet laajasti uutiskynnyksen ja keskustelu aiheesta käy vilkkaana, etenkin sosiaalisessa mediassa.

Romanien vitsauksena on ollut aina nimi. ’Nimi ei miestä pahenna’ pitänee paikkansa pääväestöön kuuluvilla, mutta valitettavan usein ei romaneilla. ’Romanisukunimeksi’ tunnistettu sukunimi vaikeuttaa usein niin harjoittelu- kuin työpaikan saamista. Tämän tiedämme jo. Osalle ratkaisu on ollut nimen vaihtaminen ’suomalaiseksi’ ja elämän perusasiat ovat sitä myöden sujuneet paremmin.

Kuinka moni meistä on valmis luopumaan sukunimestään, siksi että ei kelpaa sen kanssa? Minä en luovu! Kannan ylpeästi edesmenneen äitini sukunimeä, joka tunnistetaan toisinaan myös romanisukunimeksi. Omalla kohdallani nimi ei ole ollut koskaan ongelma, mutta tummat piirteet kyllä.

Syyksi romanien syrjintään julkisissa paikoissa esitetään mantrana sitä, että on ollut ongelmia romaniasiakkaiden kanssa. Tunnemme toisiamme hyvin, tiedämme sukujemme historioita, koska ne ovat tärkeitä meille ja vahvistavat identiteettiämme yhteisön jäsenenä. Kollektiivisuuden varjopuoli on tiettävästi se, että se asettaa koko ryhmän syypääksi tietyn kansanosan häiriökäyttäytymiseen. Suomen romaniväestö on yhtenäinen pieni perinteinen etninen suomalainen vähemmistöryhmä, jossa on yhtä monta yksilöä kuin ryhmässä on henkilöitä. Yhdenvertaisesti yksilönä kohdattuna, kiitos, sitä toivon.

]]>
0 http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255408-yhdenkin-kerran-vertaisesti#comments Kollektiivisuus Rasismi Yhdenvertaisuus Yhteisö Yksilö Wed, 16 May 2018 19:02:41 +0000 Janette Grönfors http://janettegronfors.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255408-yhdenkin-kerran-vertaisesti
YLEn jankuttama ”geenirasismi” on huijausta http://ristojkoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255346-ylen-jankuttama-geenirasismi-on-huijausta <p>&nbsp;</p><p><strong><em>Yle vaan jauhaa tätä vanhaa kumottua paskaa kuin leipämyllyä.</em></strong></p><p>Huijausvideo väittää, että &rdquo;jokainen on (&rdquo;ajattelevasta&rdquo;) &quot;gee- nistään rasisti&quot;, mikä on vale. Ohjelman &rdquo;kokeet&rdquo; eivät millään tavalla TODISTANEET, että niissä esiintyvät &rdquo;rotukytkennät&rdquo; koehenkilöiden käyttäytymiseen ja tuntemuksiin olisivat nimen- omaan <strong>geneettisiä</strong>! Ne voivat olla puhtaasti opittua, kultuurista laatua, minkä aina on oltava perusolettamus. Muuta ei edes yritetty tietellisesti TODISTAA, vaan lähdettiin siitä, että kun jonkin <strong>asenteen KOHDE</strong> on biologinen ominaisuus, niin SE <strong>ASENNEKIN</strong> olisi myös ilman muuta &rdquo;biologinen&rdquo;!!!</p><p>Laboratoriokokeet (joka on tarkastii ottaen TEKNISTEN tieteiden totuuskriteeri!) eivät kerro yhteis- kunnallisissa asioissa totuutta&nbsp; oikein, vaan sopivasti veivaamalla eri tavoin väärennetyillä sellaisilla voidaan olla osoittavinaan mitä tahansa.&rdquo;Koehenkilöitä&rdquo; oli karkeasti kolmenlaisia:sellaisia,jotka ovat itse harjoittaneet rasismia (erityisesti valkoinen &rdquo;punaniska&rdquo; aussimies),sellaisia,jotka kokivat aiheel- lisesti olleensa rasismin kohteina (erityisesti aussi aboriginaalinainen,ja myös kongolainen pakolais-taustainen mies, joka taisi olla ainoa, joka emotionaalisella tasolla &rdquo;ei ollut lainkaan rasisti&rdquo;), ja sitten oli &rdquo;neutraaleja&rdquo;, jotka kuitenkin olivat useimmiten eläneet pääasiassa &quot;muiden kuin omanrotuisten&quot; keskellä ja käyttivät näkyviä etnisiä ja uskonnollisia tunnusmerkkejä kuten mm. juontaja ja päähenkilö.</p><p>Punaniska ja abo pyrittiin saamaan emotionaalisesti ystävystymään ja &rdquo;ihastumaan&rdquo; toisiinsa sen &rdquo;todistamiseksi,&rdquo; että &rdquo;rasimingeenien kanssa voidaan elää&rdquo; (joskin selvästikin VAIN JOS &rdquo;NE&rdquo; TUNNUSTETAAN ja &rdquo;niitä varotaan&rdquo; &hellip;)&hellip;</p><p>Tälläisella kusetetaan vain hyvin sivistymättömiä ja perustyhmiä, epäkriittisiä ihmisiä!</p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://areena.yle.fi/1-4175085">https://areena.yle.fi/1-4175085</a></p><p><strong>Tiededokumentti: Oletko rasisti?</strong></p><ul><li>54 min</li><li>ma 14.5.2018</li><li>3 kk 2 pv</li><li>2781 katselua</li></ul><p>Onko rasismi synnynnäistä vai opittua? Tutkimukset osoittavat, että alitajuntainen rasismi voidaan havaita erilaisten testien avulla. Dokumentti esittelee, kuinka aivojen rasistisia impulsseja voidaan havaita ja muuttaa.</p><p>Ohjelman tiedot</p><p><strong>Alkuperäisnimi Are Your Racist?</strong></p><p>Kuva16:9HD</p><p>TV-lähetyksen ääniraidatenglanti stereo</p><p>Tekstitys suomi</p><p>Katsottavissa vain Suomessa</p><p>Tämä huijausvideo EI OLE TIEDETTÄ EIKÄ SE OLE EDES DOKUMENTTI! &quot;</p><p>&nbsp;</p><p><br />&nbsp;</p><p>Olen käsitellyt asiaa ja sen tieteellistä taustaa ja kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleja aikaisempia samanlaisia YLE:n pläjäyksiä koskien:</p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/04/jihuu-yle-n-puoskari-ja-haistapaskantiedeohjelma-prisma-studio-lopetti">https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/04/jihuu-yle-n-puoskari-ja-haistapaskantiedeohjelma-prisma-studio-lopetti</a></p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/04/jihuu-yle-n-puoskari-ja-haistapaskantiedeohjelma-prisma-studio-lopetti" id="rohea-content-title">JIHUU!!! YLE:N PUOSKARI- JA HAISTAPASKANTIEDEOHJELMA PRISMA STUDIO LOPETTI!!!</a></p><p>&nbsp;</p><p>AINA MENI VAAN SKITSOMMAKSI JA SKITSOMMAKSI!!!</p><p>&nbsp;</p><p>PRISMA STUDIO tykkäsi myös tehdä ääliömäisiä &rdquo;kokeita&rdquo;, jotka oikeasti tieteellisesti koulutettuja kuten minua yleensä pöyristyttivät järjettömyydellään ja asiantuntemattomuudellaan.</p><p>&nbsp;</p><p>Ohjleman linja oli yhdellä sanalla snoen &rdquo;<a href="https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/11/yle-toraytti-taas-tuutin-taydelta-paskaa-muka-vauvoilla-moraalivaisto" rel="noopener" target="_blank">ROTUMURHAPEILINEUROONIA</a>&rdquo;!</p><p><a href="http://yle.fi/aihe/tiede/prisma-studio">http://yle.fi/aihe/tiede/prisma-studio</a></p><p>Valittuja otteita:</p><p>&rdquo;<strong>VAIN OMAAN ROTUUN KOHDISTUVA VÄKIVALTA HERÄTTÄÄ YHTÄÄNMIKÄÄNLAISIA TUNTEITA</strong>,<br />sanovat muka PRISMA STUDIOn &rdquo;Kokeet&rdquo;&hellip;</p><p><a href="http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yle-suoltaa-fasistista-v-rennetty-aivorasismia-muka-tieteen">http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yle-suoltaa-fasisti&hellip;</a></p><p>Tällaiset YLE:n &rdquo;kokeet&rdquo; ovat puhdasta paskaa, kuten että ihmiset pystyisivät eläytymään vain omanrotuistensa (-väristensä) kokemuksiin, MUTTA EIVÄT TOISEN eli VÄÄRÄNVÄRISTEN:</p><p>&rdquo; Italialaistutkijat näyttivät koehenkilöille videoita, jossa tuntemattoman ihmisen kättä pistetään hitaasti neulalla, ja mittasivat samalla koehenkilöiden aivovasteita TMS-laitteella. Toisen ihmisen kipu heijastuu myös katsojan aivoihin, mutta italialaistutkimus paljasti, että näin on vain, <strong>jos</strong> nämä kaksi ihmistä &ndash; <strong>kivun kokija</strong> (siis käsi videolla) <strong>ja katsoja &ndash; ovat samaa rotua</strong>.</p><p>Valkoihoiset koehenkilöt samaistuivat valkoihoisen käden kipuun ja tummaihoiset tummaihoisen, mutta valkoihoisia ei hetkauttanut tummaihoisen kipu eikä toisinpäin. &rdquo;</p><p>&nbsp;</p><p><a href="http://l.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fyle.fi%2Faihe%2Fartikkeli%2F2015%2F11%2F17%2Fminako-rasisti&amp;h=WAQHCrVt0" rel="noopener" target="_blank">http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/17/minako-rasisti</a></p><p>&nbsp;</p><p>Originaali&rdquo;tutkimus&rdquo; on täällä Current Biology -sivustolta. (Tämä EI OLE biologiaa!)</p><p>&nbsp;</p><p><a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982210005154:" rel="noopener" target="_blank">http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982210005154</a></p><p>&nbsp;</p><p><a href="https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/11/yle-toraytti-taas-tuutin-taydelta-paskaa-muka-vauvoilla-moraalivaisto">https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/11/yle-toraytti-taas-tuutin-taydelta-paskaa-muka-vauvoilla-moraalivaisto</a></p><p>&nbsp;</p><p>sunnuntai, 16. marraskuu 2014</p><p>&nbsp;</p><p><strong><a href="https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/11/yle-toraytti-taas-tuutin-taydelta-paskaa-muka-vauvoilla-moraalivaisto" id="rohea-content-title">OHO! YLE:n &rdquo;vauvojen reiluusmoraalivaisto&rdquo; &rdquo;olikin&rdquo; &rdquo;rotumurhapeilineuroni&rdquo;&hellip;!</a></strong></p><p>&nbsp;</p><p>Kun YLEn asiakkaat kuten opettajat ja oppilaat etsivät netistä lisää tietoa &rdquo;kiinnostavasta&rdquo; (vaikkakin &rdquo;sisäpiireihin rajoittuvasta&rdquo; &rdquo;<em><strong>synnynnäisestä reiluusmoraalivaistosta</strong></em>&rdquo;, niin sieltä löytyykin kyseisen tutkijan &rdquo;tutkimustuloksena&rdquo; &ndash;</p><p><strong>&rdquo;ROTUMURHAPEILINEUROONI&rdquo;</strong>!!!!</p><p>&nbsp;</p><p>More: puppets getting hurt.jpg</p><p><img alt="" height="256" src="https://i0.wp.com/cdn.theatlantic.com/static/mt/assets/food/puppets%20getting%20hurt.jpg?w=525" width="476" /></p><p>&nbsp;</p><p><a href="http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1383453501485?jako=edb56cf92283ea9659f633d82fa36afd&amp;ref=tw-share">http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1383453501485?jako=edb56cf92283ea9659f633d82fa36afd&amp;ref=tw-share</a></p><p><a href="http://www.cbc.ca/natureofthings/features/research-on-infant-morality">http://www.cbc.ca/natureofthings/features/research-on-infant-morality</a></p><p><a href="http://www.cbc.ca/natureofthings/features/research-on-infant-morality"><strong>Babies: Born to Be Good?</strong></a></p><p><a href="http://www.cbc.ca/natureofthings/episodes/born-to-be-good-1">Watch Full Episode</a><br /><br />&nbsp;</p><p>The latest studies on the minds of infants reveal new information about how humans shape their moral views &ndash; and this research is being done by Canadians.</p><p>Studies by a group of Canadian-born or based psychologists have provided the first evidence that babies are hardwired with an innate sense of good and bad.</p><p>Uutiset Radio ja TV, Tiededokumentti</p><p><a href="https://www.hs.fi/radiotelevisio/art-2000002686023.html"><strong>Vauvalla on moraalivaisto</strong></a></p><p>Psykologit ovat alkaneet päästä selville siitä, miten paljon lapsi ymmärtää luonnostaan reiluu- desta<br />4.11.2013 2:00 0</p><p>Timo Peltonen, Yle</p><p>(Patatyhmä toimittaja ei ole ansinnäkään katsonut ohjelmaa EIKÄ VARSINKAAN LUKENUT TEKIJÖIDEN MUKA &rdquo;TIETEELLISIÄ TUTKIMUKSIA&rdquo;, joissa puhutaan tosiasiassa ROTUMURHAPEILINEURONISTA eikä suinkaan mistään &rdquo;yleisestä reiluudesta&rdquo;!</p><p>Mm. uusiseelantilainen psykologian tohtori <a href="http://www.otago.ac.nz/psychology/staff/otago025837.html"><strong>Damian Scarf</strong></a> on osoittanut (niin ikään kokein yksityiskohtaisesti, vaikka tässä kokeessa on &rdquo;pieni piru&rdquo; mukana&hellip;). mm. miten näitä valekokeita, erityisesti &rdquo;<strong>vauvojen geeniasenteita</strong>&rdquo; koskevia, väärennetään: vauva (kuten aikuinenkin) voidaan saada SAMAISTUMAAN emotionaalisesti johnkin näytelmän tai nukkeshown hahmoon, jonka jälkeen hänen reaktionsa esitykseen seuraavat tämän &rdquo;idolin&rdquo; kohtaloita, jolloin ne voidaan videoilla saada vaikuttamaan esimerkiksi &rdquo;sosiaalisten tilanteiden syvälliseltä ymmärtämiseltä (ilman mitään omaa kokemusta!) tai &rdquo;moraalisilta kannaotoilta&rdquo;!</p><p>&nbsp;</p><p><a href="http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0042698">http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0042698</a></p><p>&nbsp;</p><p><strong>Social Evaluation or Simple Association? Simple Associations May Explain Moral Reasoning in Infants</strong></p><ul><li>Damian Scarf ,</li><li>Kana Imuta,</li><li>Michael Colombo,</li><li>Harlene Hayn</li></ul><p><img alt="PLOS" height="30" src="https://i0.wp.com/journals.plos.org/plosone/resource/img/logo.plos.95.png?w=525" width="95" /></p><ul><li>Published: August 8, 2012</li><li><a href="https://doi.org/10.1371/journal.pone.0042698">https://doi.org/10.1371/journal.pone.0042698</a></li></ul><p>Abstract</p><p>Are we born amoral or do we come into this world with a rudimentary moral compass? Hamlin and colleagues argue that at least one com- ponent of our moral system, the ability to evaluate other individuals as good or bad, is present from an early age. In their study, 6- and 10-month-old infants watched two social interactions &ndash; in one, infants observed the helper assist the climber achieve the goal of ascending a hill, while in the other, infants observed the hinderer prevent the climber from ascending the hill. When given a choice, the vast majority of infants picked the helper over the hinderer, suggesting that infants evaluated the helper as good and the hinderer as bad. Hamlin and colleagues concluded that the ability to evaluate individuals based on social interaction is innate. Here, we provide evidence that their findings reflect simple associations rather than social evaluations.</p><p>Dr Damian Scarf, University on Otago, Zew Zeeland, &rdquo;<a class="bbc_link" href="http://www.ircs.upenn.edu/pinkel/lectures/spelke/index.shtml" rel="noopener" target="_blank">synnynainen ydintieto</a>&rdquo; -huijausten yksi paljastaja.</p><p><strong>The Guardian:</strong><br /><img alt="" height="639" src="https://i1.wp.com/www.otago.ac.nz/cs/groups/public/@psychology/documents/webcontent/otago028638.jpg?resize=470%2C639" width="470" /></p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div>  

Yle vaan jauhaa tätä vanhaa kumottua paskaa kuin leipämyllyä.

Huijausvideo väittää, että ”jokainen on (”ajattelevasta”) "gee- nistään rasisti", mikä on vale. Ohjelman ”kokeet” eivät millään tavalla TODISTANEET, että niissä esiintyvät ”rotukytkennät” koehenkilöiden käyttäytymiseen ja tuntemuksiin olisivat nimen- omaan geneettisiä! Ne voivat olla puhtaasti opittua, kultuurista laatua, minkä aina on oltava perusolettamus. Muuta ei edes yritetty tietellisesti TODISTAA, vaan lähdettiin siitä, että kun jonkin asenteen KOHDE on biologinen ominaisuus, niin SE ASENNEKIN olisi myös ilman muuta ”biologinen”!!!

Laboratoriokokeet (joka on tarkastii ottaen TEKNISTEN tieteiden totuuskriteeri!) eivät kerro yhteis- kunnallisissa asioissa totuutta  oikein, vaan sopivasti veivaamalla eri tavoin väärennetyillä sellaisilla voidaan olla osoittavinaan mitä tahansa.”Koehenkilöitä” oli karkeasti kolmenlaisia:sellaisia,jotka ovat itse harjoittaneet rasismia (erityisesti valkoinen ”punaniska” aussimies),sellaisia,jotka kokivat aiheel- lisesti olleensa rasismin kohteina (erityisesti aussi aboriginaalinainen,ja myös kongolainen pakolais-taustainen mies, joka taisi olla ainoa, joka emotionaalisella tasolla ”ei ollut lainkaan rasisti”), ja sitten oli ”neutraaleja”, jotka kuitenkin olivat useimmiten eläneet pääasiassa "muiden kuin omanrotuisten" keskellä ja käyttivät näkyviä etnisiä ja uskonnollisia tunnusmerkkejä kuten mm. juontaja ja päähenkilö.

Punaniska ja abo pyrittiin saamaan emotionaalisesti ystävystymään ja ”ihastumaan” toisiinsa sen ”todistamiseksi,” että ”rasimingeenien kanssa voidaan elää” (joskin selvästikin VAIN JOS ”NE” TUNNUSTETAAN ja ”niitä varotaan” …)…

Tälläisella kusetetaan vain hyvin sivistymättömiä ja perustyhmiä, epäkriittisiä ihmisiä!

 

https://areena.yle.fi/1-4175085

Tiededokumentti: Oletko rasisti?

  • 54 min
  • ma 14.5.2018
  • 3 kk 2 pv
  • 2781 katselua

Onko rasismi synnynnäistä vai opittua? Tutkimukset osoittavat, että alitajuntainen rasismi voidaan havaita erilaisten testien avulla. Dokumentti esittelee, kuinka aivojen rasistisia impulsseja voidaan havaita ja muuttaa.

Ohjelman tiedot

Alkuperäisnimi Are Your Racist?

Kuva16:9HD

TV-lähetyksen ääniraidatenglanti stereo

Tekstitys suomi

Katsottavissa vain Suomessa

Tämä huijausvideo EI OLE TIEDETTÄ EIKÄ SE OLE EDES DOKUMENTTI! "

 


 

Olen käsitellyt asiaa ja sen tieteellistä taustaa ja kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleja aikaisempia samanlaisia YLE:n pläjäyksiä koskien:

 

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2017/04/jihuu-yle-n-puoskari-ja-haistapaskantiedeohjelma-prisma-studio-lopetti

 

JIHUU!!! YLE:N PUOSKARI- JA HAISTAPASKANTIEDEOHJELMA PRISMA STUDIO LOPETTI!!!

 

AINA MENI VAAN SKITSOMMAKSI JA SKITSOMMAKSI!!!

 

PRISMA STUDIO tykkäsi myös tehdä ääliömäisiä ”kokeita”, jotka oikeasti tieteellisesti koulutettuja kuten minua yleensä pöyristyttivät järjettömyydellään ja asiantuntemattomuudellaan.

 

Ohjleman linja oli yhdellä sanalla snoen ”ROTUMURHAPEILINEUROONIA”!

http://yle.fi/aihe/tiede/prisma-studio

Valittuja otteita:

VAIN OMAAN ROTUUN KOHDISTUVA VÄKIVALTA HERÄTTÄÄ YHTÄÄNMIKÄÄNLAISIA TUNTEITA,
sanovat muka PRISMA STUDIOn ”Kokeet”…

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/yle-suoltaa-fasisti…

Tällaiset YLE:n ”kokeet” ovat puhdasta paskaa, kuten että ihmiset pystyisivät eläytymään vain omanrotuistensa (-väristensä) kokemuksiin, MUTTA EIVÄT TOISEN eli VÄÄRÄNVÄRISTEN:

” Italialaistutkijat näyttivät koehenkilöille videoita, jossa tuntemattoman ihmisen kättä pistetään hitaasti neulalla, ja mittasivat samalla koehenkilöiden aivovasteita TMS-laitteella. Toisen ihmisen kipu heijastuu myös katsojan aivoihin, mutta italialaistutkimus paljasti, että näin on vain, jos nämä kaksi ihmistä – kivun kokija (siis käsi videolla) ja katsoja – ovat samaa rotua.

Valkoihoiset koehenkilöt samaistuivat valkoihoisen käden kipuun ja tummaihoiset tummaihoisen, mutta valkoihoisia ei hetkauttanut tummaihoisen kipu eikä toisinpäin. ”

 

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/11/17/minako-rasisti

 

Originaali”tutkimus” on täällä Current Biology -sivustolta. (Tämä EI OLE biologiaa!)

 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982210005154

 

https://hameemmias.vuodatus.net/lue/2014/11/yle-toraytti-taas-tuutin-taydelta-paskaa-muka-vauvoilla-moraalivaisto

 

sunnuntai, 16. marraskuu 2014

 

OHO! YLE:n ”vauvojen reiluusmoraalivaisto” ”olikin” ”rotumurhapeilineuroni”…!

 

Kun YLEn asiakkaat kuten opettajat ja oppilaat etsivät netistä lisää tietoa ”kiinnostavasta” (vaikkakin ”sisäpiireihin rajoittuvasta” ”synnynnäisestä reiluusmoraalivaistosta”, niin sieltä löytyykin kyseisen tutkijan ”tutkimustuloksena” –

”ROTUMURHAPEILINEUROONI”!!!!

 

More: puppets getting hurt.jpg

 

http://www.hs.fi/radiotelevisio/a1383453501485?jako=edb56cf92283ea9659f633d82fa36afd&ref=tw-share

http://www.cbc.ca/natureofthings/features/research-on-infant-morality

Babies: Born to Be Good?

Watch Full Episode

 

The latest studies on the minds of infants reveal new information about how humans shape their moral views – and this research is being done by Canadians.

Studies by a group of Canadian-born or based psychologists have provided the first evidence that babies are hardwired with an innate sense of good and bad.

Uutiset Radio ja TV, Tiededokumentti

Vauvalla on moraalivaisto

Psykologit ovat alkaneet päästä selville siitä, miten paljon lapsi ymmärtää luonnostaan reiluu- desta
4.11.2013 2:00 0

Timo Peltonen, Yle

(Patatyhmä toimittaja ei ole ansinnäkään katsonut ohjelmaa EIKÄ VARSINKAAN LUKENUT TEKIJÖIDEN MUKA ”TIETEELLISIÄ TUTKIMUKSIA”, joissa puhutaan tosiasiassa ROTUMURHAPEILINEURONISTA eikä suinkaan mistään ”yleisestä reiluudesta”!

Mm. uusiseelantilainen psykologian tohtori Damian Scarf on osoittanut (niin ikään kokein yksityiskohtaisesti, vaikka tässä kokeessa on ”pieni piru” mukana…). mm. miten näitä valekokeita, erityisesti ”vauvojen geeniasenteita” koskevia, väärennetään: vauva (kuten aikuinenkin) voidaan saada SAMAISTUMAAN emotionaalisesti johnkin näytelmän tai nukkeshown hahmoon, jonka jälkeen hänen reaktionsa esitykseen seuraavat tämän ”idolin” kohtaloita, jolloin ne voidaan videoilla saada vaikuttamaan esimerkiksi ”sosiaalisten tilanteiden syvälliseltä ymmärtämiseltä (ilman mitään omaa kokemusta!) tai ”moraalisilta kannaotoilta”!

 

http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0042698

 

Social Evaluation or Simple Association? Simple Associations May Explain Moral Reasoning in Infants

  • Damian Scarf ,
  • Kana Imuta,
  • Michael Colombo,
  • Harlene Hayn

PLOS

Abstract

Are we born amoral or do we come into this world with a rudimentary moral compass? Hamlin and colleagues argue that at least one com- ponent of our moral system, the ability to evaluate other individuals as good or bad, is present from an early age. In their study, 6- and 10-month-old infants watched two social interactions – in one, infants observed the helper assist the climber achieve the goal of ascending a hill, while in the other, infants observed the hinderer prevent the climber from ascending the hill. When given a choice, the vast majority of infants picked the helper over the hinderer, suggesting that infants evaluated the helper as good and the hinderer as bad. Hamlin and colleagues concluded that the ability to evaluate individuals based on social interaction is innate. Here, we provide evidence that their findings reflect simple associations rather than social evaluations.

Dr Damian Scarf, University on Otago, Zew Zeeland, ”synnynainen ydintieto” -huijausten yksi paljastaja.

The Guardian:

]]>
5 http://ristojkoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255346-ylen-jankuttama-geenirasismi-on-huijausta#comments Rasismi Rotumurhapeilineurooni Sosiobologia Tieteellinen ihmiskuva Tue, 15 May 2018 15:58:32 +0000 Risto Koivula http://ristojkoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255346-ylen-jankuttama-geenirasismi-on-huijausta
Etninen profilointi on hyväksyttävää http://mattihaapala94.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255047-etninen-profilointi-on-hyvaksyttavaa <p>Harry Bogomoloff lähti sohaisemaan kusiaispesää esittämällä aiheellisen huolen vieraista ihmisistä. Ja tottahan toki suvaitsevaisto ärähti kuin vegaani jauhelihaa nähdessään, jopa itse&nbsp;<a href="https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/248201-kokoomus-tuomitsee-harry-bogomoloffin-viestin-valtuustopomo-varoitti-balkanintummista">Kokoomuksen</a>&nbsp;sisältä.&nbsp;<em>Balkanmakkarat eivät koskaan aiheuta ongelmia ja sellainen luulo on silkkaa rasismia</em>. Mutta miksi näiden arkihavaintojen pohjalta tehtyjen johtopäätösten tekeminen on niin ikävää?</p> <p>Suvaitsevaistolla on vaikeuksia käsittää, että ihmisiä voidaan arvioida niiden ulkonäön perusteella &ndash; ja kamalinta on tajuta se, että etnisyys näkyy myös ulkonäössä. Kyllä ihmiset aina muuttavat käyttäytymistään kohdatessaan&nbsp;<em>poikkeuksellisen</em>&nbsp;ihmisen tai ryhmän, se on normaalia itsesuojeluvaistoa. On aivan validia päättelyä, jos yleisesti tiedetään tietyn ihmisryhmän todennäköisesti aiheuttavan ongelmia ja siitä vetää johtopäätöksen, että havaittu pienempi joukko saman ryhmän ihmisiä voi myös aiheuttaa ongelmia. Tavallisten ihmisten, olivatpa ne pääkaupungin valtuuston varapuheenjohtajia, harjoittama etninen profilointi on hyväksyttävää.</p> <p>Tämä suvaitsevaisten hyvesignalointi on päätynyt jopa&nbsp;<a href="https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301#L7P129a">lainsäädäntöömme</a>&nbsp;asti koskemaan viranomaistyötä. Vaikka toistaiseksi yksittäinen kansalainen voi tehdä deduktiivista päättelyä ympäristössään, sitä ei sallita poliisien toiminnalta &ndash; jos päättelyn kohteena on ulkomaalaisen näköinen henkilö.</p> <p>On yksinkertaisesti typerää lainsäätäjiltä lähteä rajoittamaan ulkomaalaisvalvonnan toteutumista karsien sen kaikista tärkeimmän välineen, eli etnisen profiloinnin. Jo muutaman vuoden voimassa ollut säädös on ilmeisesti todettu jopa poliisien taholta hölmöksi, koska etnisen profiloinnin kieltoa tosiasiallisen julkisen vallan käytössä&nbsp;<a href="http://www.profiling.fi/wp-content/uploads/2018/04/Pysaytetyt_SUOM.pdf">ei monessa tapauksessa noudateta</a>.</p> <p>Säädös itsessään rajoittaa poliisin toimintaa kohtuuttomasti siltä osin, kun sitä noudatetaan. Siinä on jo koomisia piirteitä, ettei ulkomaalaislain määräyksiä voi toteuttaa yleensä kaikista itsestään selvimmän asian kohdalla, eli että joku näyttää ulkomaalaiselta. Etnisyys vaikuttaa ihmisen ulkonäköön ja profiloinnin kannalta se on oleellinen ominaisuuspiirre ihmisillä. Luojan kiitos, että suvaitsevainen hurmos ei mennyt niin pitkälle, että profilointia ei oltaisi voitu tehdä laillisesti arvioimalla ikää ulkonäön pohjalta. Poliisin toimivien keinojen rajoittaminen suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisen hekuman tieltä ei ole mitenkään hyväksyttävää. Ulkomaalaisvalvonnan toteuttamista ei tule rajoittaa lainsäädännössä. Olisi parasta, että tämä&nbsp;<a href="https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140169">Alexander Stubbin ja Päivi Räsäsen</a>&nbsp;kosto poliiseille korjattaisiin pois päiväjärjestyksestä.</p><div class="field field-type-number-integer field-field-first-published"> <div class="field-items"> <div class="field-item odd"> 0 </div> </div> </div> Harry Bogomoloff lähti sohaisemaan kusiaispesää esittämällä aiheellisen huolen vieraista ihmisistä. Ja tottahan toki suvaitsevaisto ärähti kuin vegaani jauhelihaa nähdessään, jopa itse Kokoomuksen sisältä. Balkanmakkarat eivät koskaan aiheuta ongelmia ja sellainen luulo on silkkaa rasismia. Mutta miksi näiden arkihavaintojen pohjalta tehtyjen johtopäätösten tekeminen on niin ikävää?

Suvaitsevaistolla on vaikeuksia käsittää, että ihmisiä voidaan arvioida niiden ulkonäön perusteella – ja kamalinta on tajuta se, että etnisyys näkyy myös ulkonäössä. Kyllä ihmiset aina muuttavat käyttäytymistään kohdatessaan poikkeuksellisen ihmisen tai ryhmän, se on normaalia itsesuojeluvaistoa. On aivan validia päättelyä, jos yleisesti tiedetään tietyn ihmisryhmän todennäköisesti aiheuttavan ongelmia ja siitä vetää johtopäätöksen, että havaittu pienempi joukko saman ryhmän ihmisiä voi myös aiheuttaa ongelmia. Tavallisten ihmisten, olivatpa ne pääkaupungin valtuuston varapuheenjohtajia, harjoittama etninen profilointi on hyväksyttävää.

Tämä suvaitsevaisten hyvesignalointi on päätynyt jopa lainsäädäntöömme asti koskemaan viranomaistyötä. Vaikka toistaiseksi yksittäinen kansalainen voi tehdä deduktiivista päättelyä ympäristössään, sitä ei sallita poliisien toiminnalta – jos päättelyn kohteena on ulkomaalaisen näköinen henkilö.

On yksinkertaisesti typerää lainsäätäjiltä lähteä rajoittamaan ulkomaalaisvalvonnan toteutumista karsien sen kaikista tärkeimmän välineen, eli etnisen profiloinnin. Jo muutaman vuoden voimassa ollut säädös on ilmeisesti todettu jopa poliisien taholta hölmöksi, koska etnisen profiloinnin kieltoa tosiasiallisen julkisen vallan käytössä ei monessa tapauksessa noudateta.

Säädös itsessään rajoittaa poliisin toimintaa kohtuuttomasti siltä osin, kun sitä noudatetaan. Siinä on jo koomisia piirteitä, ettei ulkomaalaislain määräyksiä voi toteuttaa yleensä kaikista itsestään selvimmän asian kohdalla, eli että joku näyttää ulkomaalaiselta. Etnisyys vaikuttaa ihmisen ulkonäköön ja profiloinnin kannalta se on oleellinen ominaisuuspiirre ihmisillä. Luojan kiitos, että suvaitsevainen hurmos ei mennyt niin pitkälle, että profilointia ei oltaisi voitu tehdä laillisesti arvioimalla ikää ulkonäön pohjalta. Poliisin toimivien keinojen rajoittaminen suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisen hekuman tieltä ei ole mitenkään hyväksyttävää. Ulkomaalaisvalvonnan toteuttamista ei tule rajoittaa lainsäädännössä. Olisi parasta, että tämä Alexander Stubbin ja Päivi Räsäsen kosto poliiseille korjattaisiin pois päiväjärjestyksestä.

]]>
45 http://mattihaapala94.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255047-etninen-profilointi-on-hyvaksyttavaa#comments Balkanintumma Etninen profilointi Päättelykyky Poliisi Rasismi Tue, 08 May 2018 16:40:01 +0000 Matti Haapala http://mattihaapala94.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255047-etninen-profilointi-on-hyvaksyttavaa