Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

VR

Vihrein vaihtoehto

Vihrein vaihtoehto Turusta saapui tänään Helsinkiin tunnin myöhässä, pääradan R:t puoli tuntia. Teknisiä vikoja. Ihmettelen paljonko yhteiskunnalle maksaa (kymmenien) tuhansien ihmisten seisottaminen junissa aamusta iltaan. Kiky -säästöt hupenevat muutamassa viikossa. Mutta VR:n ja Ratahallinnon ei tarvitse tehdä menetyksistä mitään kustannus-hyötyanalyysiä, saati sitten verrata raideliikenteen ja maantieliikenteen kustannuksia ja hyötyjä.

VR ei jää vapautuksen jalkoihin

Rautatielaki uudistuu, ja sen myötä rautateiden henkilöliikenne ollaan avaamassa kilpailulle. Se tarkoittaa, että jatkossa kansalaisella on valittavanaan useampia liikenneyhtiöitä junalla matkatessa. Uudistuksen tarkoituksena on, että kilpailu lisää liikennettä raiteilla ja laskee lippuhintoja asiakkaille. Niin kävi myös linja-autoliikenteen vapautuksessa.

Aito avioliitto -ideologian pakkosyöttöä junamatkaajille

Vantaan Hiekkaharjun juna-aseman lähettyville on asetettu kaikille junamatkaajille näkyvä Aito avioliitto -yhdistyksen isokokoinen juliste, jonka sanoma on transsukupuolisia loukkaava. Silminnäkijöiden mukaan samalla paikalla on aikaisemminkin ollut Aito avioliitto -yhdistyksen julisteita.

"MIKÄÄN laki ei voi tehdä ... miehistä naisia eikä naisista miehiä! AITOAVIOLIITTO.FI”, toteaa juliste.

Vihrein valinta

Viikko sitten vietimme suomalaisten ylikulutuspäivää. Ylikulutuspäivä tarkoittaa sitä, jolloin laskennallisesti olemme käyttäneet osuutemme maapallon uusiutuvista luonnonvaroista. Jos kaikki ihmiset eläisivät suomalaisten tavoin, tarvitsisimme 3,6 maapalloa kattamaan kestävästi luonnonvarojen tarve. Elämme kiistatta yli varojen monessakin mielessä.

VR on hyvää kansankapitalismia

VR tekee huipputulosta veronmaksajille. Tänään 15.3.2018 julkaistut talousluvut kertovat VR Groupin kannattavuuden jatkavan kasvuaan. Matkustajamäärät ovat kasvaneet 8 % ja konsernin liikevaihto kasvoi 5,5 % tuottaen liikevoittoa kaikissa toiminnoissa.

 

VR maksoi valtiolle toissa vuodelta osinkoa 90 miljoonaa euroa ja viime vuodelta määrä nousi sataan miljoonaan. Verot ja maksut mukaan lukien VR maksoi valtiolle viime vuonna 566,5 miljoonaa euroa. Kuinka moni veroparatiisiyhtiö tekee saman? Ei yksikään.

 

Ministeri Bernerin konsultoinnit

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) teetätti VR:n pilkkomis- ja kilpailuttamishankkeesta konsulttiselvityksiä. Selvitykset maksoivat 700 000 euroa.

 

Erittäin arvostettu Boston Consulting Group teki ammattitaitoisen ja kattavan selvityksen. Heidän selvityksensä johtopäätös oli, että Bernerin pilko ja kilpailuta -malli ei kannata, vaan se lisää kustannuksia.

 

VR-Yhtymä Oyj:n myyminen ja Vallilan konepaja alue.

Tällä hetkellä etsitään vaihtoehtoja junaliikenteen kilpailuttamiselle. Siihen liittyen on suunnitelmia VR-konsernin myymiseksi joko kokonaisena tai pilkkomisen jälkeen osien myynti yhdessä tai erikseen.

VR omistaa kiinteistöjä eripuolilla maata. Yritin nopealla haulla saada selville mitä ja missä. Löysin listan, missä on vuokrattavia asemarakennuksia. Tämä ei ole koko totuus. Esimerkiksi Helsingissä VR omistaa Vallilan konepaja alueen. VR:n omistus on hidastanut alueen hyötykäyttöä sekä kehittämistä.

Eliitti myy tämän maan

Poliittinen eliitti myy tämän maan. Digita, Caruna, Posti, VR... ja vuoden 2019 eduskuntavaalien jälkeen Finnair, jota ei vaalikannatuksen laskun pelossa uskalleta myydä ennen eduskuntavaaleja.

 

Vähän aikaa sitten uudessa postilaissa vaarannettiin jakelu ja huoltovarmuus samalla kun yksityiset kuriirifirmat juhlivat hallituksen ratkaisuja.

 

Junalipun osto

Tällainen ikääntyneempi gubbe on sitä mieltä, että matkalipun hankkiminen rautatiematkaan on nykyään nuorten ja nörttien hommaa. Heistä varmaan ainakin useimmat osaavat asian.

Nykyään tarvitaan ainakin näillä nurkilla tietokone, verkkopankkiyhteys, tulostin sekä tietysti taito käyttää nettiä ja laitteita. Sitten voi saada itselleen matkaan oikeuttavan lipun.

Se, että lipun hankkiminen VR:n junamatkoihin on tehty niin vaikeaksi on onneksi bussiliikenteelle. Pitkien linjojen autot näyttävät olevan mukavasti kansoitettuja. Lippujen hinnoillakin voi toki olla vaikutusta.

Rautatieliikenteen yksityistämisestä

En ole juurikaan käyttänyt junaa tai linja-autoa liikkumiseen viimeisinä vuosikymmeninä.   Oma auto on tuntunut välttämättömältä sijoitukselta ja sitäpaitsi elämänlaatua parantavana asiana ylivoimaisen tärkeänä hankintana. Toisaalta, jos on ollut jonkinlainen oma autonrisa käytössä, niin mikään julkinen kulkuneuvo ei ole tuntunut edulliselta vaihtoehdolta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä