Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Laajasalon samppanjalaskut nostaneet kirkosta eronneiden määrän huippulukemiin

  • kuva: wikimedia commons / markku pihlaja
    kuva: wikimedia commons / markku pihlaja
  • kuva: eroakirkosta.fi
    kuva: eroakirkosta.fi

Helsingin piispa Teemu Laajasalon rahankäyttö on ollut toistuvasti esillä mediassa.

Tuorein kohu koskee piispan matka-, majoitus ja edustuskuluja, joita Laajasalo on maksanut toistuvasti seurakunnan luottokortilla toimiessaan Helsingin Kallion seurakunnan kirkkoherrana.

Laajasalon tiedetään käyttäneen seurakunnan luottokorttia mm. risteilyihin, sviitissä yöpymiseen, samppanjaan, ravintolaillallisiin, taksimatkoihin, kalliiden pitkävartisen ruusujen ostamiseen sekä elokuussa järjestettävän Flow -musiikkifestivaalin pääsylippuihin.

Helsingin hiippakuntavaltuuston puheenjohtaja Johanna Korhosen mukaan valtaosasta luottokorttiostoksia puuttuvat myös normaalisti vaadittavat kuitit.

Muutama viikko sitten julkaistussa tiedotteessa Laajasalo kertoi, että luottokorttia on käytetty vain virka-asioihin, ja että hän on ollut huolimaton kuittien säilyttämisen ja tarkkojen merkintöjen kanssa.

Piispa on myös lupautunut maksamaan takaisin seurakunnalle liian hulppeista majoituksistaan. Tämä ei kuitenkaan vaikuttaisi riitävän ihmisille, jotka ovat maksaneet kirkollisveroa ennen kaikkea sen tekemän hyväntekeväisyystyön vuoksi.

Piispan vastuuttomaksi koettu rahankäyttö on saanut kirkosta eronneiden määrän nousemaan lähes ennennäkemättömiin lukemiin. Tammikuussa eronneiden määrä on kasvanut tähän mennessä jopa 3 128 ihmiseen.

Tiedettävästi yksikään kansanedustaja Päivi Räsäsen (kd.) lausunto ei ole päässyt lähellekään Laajasalon tilastoissa aikaansaamaa eropiikkiä.

Lähde: eroakirkosta.fi

 

 

EDIT: Otsikko muutettu 20.1.2018 klo 14:15.

Otsikosta poistettiin sana"ennätyslukemiin" ja lisättiin sana "huippulukemiin".  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (45 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tulevat kirkolle melko kalliiksi hänen samppanjat ja festarireissunsa. Todennäköisesti juuri nyt eroavat ne ihmiset, jotka ovat tukeneet kirkkoa pelkästään hyväntekeväisyystyön vuoksi. Minäkin jossain vaiheessa pohdin jopa liittymistä takaisin. Ei kiitos. Minua ei huvita maksella toisten samppanjalaskuja. Suomesta löytyy parempiakin hyväntekeväisyysjärjestöjä.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

#1 Martti, kirkko on siitä erilainen yhteisö, että siihen kuulumiseen liitytään kasteessa tai muutoin tahdonmukaisesti.

Suomessa kirkon tehtäväksi on sälytetty historiallisten kirkkorakennusten ylläpito ja hautaustoimi.

Kirkollisvero on siten sovittu valtion yhteiseen veronperintäjärjestelmään. joka nyt on jo kyseenalaistettu.

Siitä huolimatta, lapsia kastetaan, joista tulee kirkon jäseniä. Samaan aikaan, kirkosta erotaan, netissä.

Kirkko on hallinnollinen yhteisö, joka ei ole yhtä kuin usko.

Kirkon hallinto-organisaatiot vievät kirkollisveroista leijonan osan.

Kirkkoa ei pidä rinnastaa uskoon, sillä kirkko itsenään ei toimi uskona.

Kirkoissa on mahdollista tunnustaa uskoaan, maksamatta veroa.

On selvää, että kirkon päättävissä elimissä rahaa käyttävien toimia on valvottava.

Toisaalta, kirkkoherran tai muun ylemmän tahon käytöksiin, alemman tahon toimijat eivät uskalla puuttua. Tai, jos puuttuvat, saattavat joutua leimatuiksi.

Jokainen, työntekijä, saattaa pelätä työnsä menettämisestä, jos uskaltautuu puhumaan.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyviä pointteja, Mirjami.

Tällä hetkellä kirkko käy lävitse "uutta reformia".

Ennen vanhaan kirkon sisäiset kismat on selvitelty aina kirkon sisällä, mutta tämä on muuttunut viime vuosina. Nykyään, kun myös papit ovat somessa ja media seuraa silmä tarkkana näkyvien kirkon vaikuttajien toimintaa, on entisen kaltainen asioiden hissuttelu käynyt lähes mahdottomaksi.

Se tekee kirkon toiminnasta entistä läpinäkyvämmän. Hyvässä ja pahassa.

Pappien käymä some-sota on saanu välillä myös varsin kummallisia piirteitä, kun kirkon henkilökunta on blokkaillut toisiaan sosiaalisen median puolella. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että esimerkiksi Kai Sadinmaata on kohdeltu poikkeuksellisen ala-arvoisesti instituution puolelta.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant Vastaus kommenttiin #3

Kiitos, Martti.

Olettamukseni on, että kirkkoon kuuluvien mielikuvat eroavat todellisesta.

Kirkko on varakas, metsien, maatilojen ja edelleen, hyvinvoivien piispojen elitististä ylläpitoa hyväksyvä yhteisö.

Kirkko on hallinnollinen yhteisö, jonka viroissa on paljon suuria palkkoja saavia piispoja, kirkkoherroja, kappalaisia ja pastoreita.

Toimistotyöntekijät ovat enimmäkseen pienipalkkaisia, juuri ja juuri työllään toimeentulevia.

Seurakuntayhtymissä taloudellista valtaa käyttävät talousjohtajat.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #8

Noin viitisen vuotta sitte taisi käydä ensimmäistä kertaa kirkon tilastohistoriassa niin, että syntyneitä kastettiin kirkon jäseniksi vähemmän kuin kirkon jäseniä kuoli. Tähän päälle tulevat vielä kirkosta eroavat ihmiset. Eli kirkon jäsenmäärä tippuisi nyt kiihtyvällä tahdilla, vaikka kukaan ei eroaisi kirkosta.

Silloin ensimmäisellä kerralla gäppiä oli joitakin satoja, sitten pari tuhatta. Nykyään yli 10 000 ihmistä.

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Luin juuri Relanderin blogin samasta aiheesta. Onko kyseessä kuitenkin vain poliittinen peli? Asia olisi kyllä syytä selvittää. Tälläkin tarinalla on näköjään kaksi puolta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuokin on yksi näkökulma asiaan.

Toisaalta minun on hyvin vaikea kuvitella, että koko Suomen media olisi pystytty valjastamaan mukaan poliittiseen peliin, jolla yritetään hiillostaa Helsingin piispa kilometritehtaalle. Fakta kuitenkin on, että hän toimi itse harkitsemattomasti ja vastuuttomasti.

Se, miten tämä vaikuttaa tulevaisuuteen, onkin sitten toinen juttu. Moni kirkkoveroa maksava taho näyttäisi äänestävän edelleen jaloillaan. Samppanjafestarit loppuvat viimeistään silloin, kun kirstu alkaa ammottamaan tyhjyyttään.

Tässä on toinen näkökulma tähän kirkon sisäiseen kiistaan. Yksi monista.

"Laajasalo yritti siis ostaa minutkin.

Tulisitko mun tukijoukkoihin Kallion kirkkoherranvaaleissa? Hommia kyllä sitten riittäisi. Tehdään yhdessä upeita juttuja!

Hommia kyllä riittäisi. Siis töitä? Siis palkkaa? Minä, työtön pappi ja nälkäiset lapset kotona. Halusin maksaa vuokrani! Halusin saada lapsilleni leipää!"

https://kaisadinmaa.wordpress.com/2017/11/15/joko-...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ei välttämättä puoluepoliittinen mutta mitä ilmeisimmin ideologinen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Avaatko hieman. Millä tavoin Laajasalon ideologia koetaan vaaralliseksi?

Vai oletko sitä mieltä, että häntä ei pidetä tarpeeksi vasemmistolaisena Helsingin piispaksi? Tällaiseenkin väittämään olen törmännyt.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #7

Ei tarpeeksi vasemmistolaisena eikä riittävän feministinä. Kun Korhosesta on puhe, sukupuoli taitaa olla se Laajasalon pahin rikos.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #25

Samaan aikaan eräs pitkäaikaistyötön, hallitusta vastustava ja usein työttömien foorumeilla keskusteleva taho tuolla sanoo, että kirkon uudistamiseen tarvitaan edelläkävijöitä, jotka joutuvat väistämättäkin muutosvastarinnan ristituleen. Hän kertoo seuranneensa Laajasalon esiin nostamia teemoja Kallion kirkkoherrana ja pitää miestä juuri sellaisena. Edelläkävijänä. Onko tämä samanlainen paradoksi kuin usein keskustelua herättänyt punavihreä media, jota pidetään vasemmistopiireissä oikeistolaisena?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Poliittinen peli?
Laajasalo munasi, minkä hän itsekin myönsi. Lupasi vielä parantaa tapansa, aika näyttää.

Ei tämä ole sen vika, joka toi asian esille.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Näennäissiveellistä hurskastelua on kirkko pullollaan. Jos johtaja edustaa tarjoamalla sampanjaa, niin ei minulla ole siihen mitään sanomista. En nyt kuitenkaan liittymään innostunut. Tuollaisten asioiden retostelu julkisuuden kautta herättää kuitenkin heti kysymyksen tarkoitusperistä. No asiahan ei varsinaisesti minulle kuulu.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Monilta osin samaa mieltä, mutta ihmisten mielikuvat hengentyöläisistä ovat edelleen äärimmäisen vanhoilliset. Kirkkoherrojen kuvitellaan elävän nöyrästi ja varsin askeettisissa oloissa. Tämähän ei tietystikään pidä paikkaansa, vaikka pienistä summista tässäkin oli kyse. Suomalaisten toiminta on todellisuudessa nappikauppaa verrattuna amerikkalaisten supersaarnamiesten yksityisjetteihin.

Laajasalon kohu on periaatteessa vain suoraa jatkumoa arkkipiispojen kuittien selvittelyyn, joista kävi ilmi reissut Ylläkselle - viinaa oli mennyt ilmeisesti ämpärikaupalla. Toisaalta kertoo myös melko paljon piispan harkintakyvyn puutteesta, kun on hän yöpyi Savonlinnan Seurahuoneella 325 euroa maksavassa Kuninkaan sviitissä, nappasi kirkon viestintäpäivien laivaristeilyltä 485 euron huippuhytin ja paukutti Tel Avivissakin kolmelta yöltä 834 euron laskun.

Tuore piispa selvästi pitää makeasta elämäntyylistä, ja se tulee vielä kirkolle ihan pirun kalliiksi, jos nuo erolukemat jatkavat kasvuaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kirkkoherra on kirkkoneuvoston puheenjohtaja, Tuomiokapitulinjäenet ovat pappeja, vain yksi lainoppinut asessori, jotenkin on valta varmistettu, vanha virsi 440 poistettiin virsikirjasta rienavana.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #13

Olihan se kieltämättä virreksi melko asenteellinen. Moni varmasti koki virren lähes taistolaiseksi, ja se jos jokin otti pattiin.

"Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?

Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan."

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #22

Annas kun arvaan, lisätty virsikirjaan joskus 60/70-lukujen taitteen tietämillä...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #36

Veikkaisin samaa, mutta varmuudella en osaa sanoa.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman

Asikainen kirjoittaa shampanjafestareita, kun ko juomaa on tarjottu 6 €/ hlö. Pitkävartiset ruusukin on ostettu. En ole kirkon jäsen, mutta Laajasalon tapaus vaikuttaa huonon häviäjän masinoimalta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kerrotko kuka sen on masinoinut ja millä tavoin? Korhonen? Minkä vuoksi Korhonen masinoisi tällaisen kamppanjan? Mielestäni tässä on kyse kokonaisuudesta, jossa ennen kaikkea nuo yöpymismieltymykset ovat se kirsikka kakun päällä. Minullehan tämä itse asia ei sillä tavoin edes kuulu, koska jätin kirkon taakseni, kun täytin 18 vuotta, mutta yhteiskunnallisena ilmiönä tämä on aika kiehtova ja mielenkiintoinen.

Minun omasta puolestani Laajasalo voi käydä vaikka strippiluolissa tai vetää Las Vegasissa kokaiinia paljailta pakaroilta työnantajan pikkiin, jos hänestä siltä tuntuu. Ei se ole minun asiani tuomita häntä, koska ei hän minun rahoillani elele, mutta kirkon jäsenten asia se saattaisi ollakin. Tietystikään Laajasalo ei tee näin, mutta kunhan nyt sanoin. Minä voin lähinnä vain spekuloida hänen harkintakyvystään tai pelisilmästään.

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #20

Ilmeisesti kampanjan on masinoinut Korhonen, joka kuului piispan vaalissa hävinneen ehdokkaan taustajoukkoihin. Myönnän, että olen jossain määrin muodostanut mielipiteeni Jukka Relanderin blogin pohjalta, toisaalta olen nähnyt samanlaisia kampanjoita aiemminkin, kun joku ihminen on haluttu savustaa toimestaan. Jotenkin vain maistuu astianpohjalta, kun syytetään pitkävartisten ruusujen ostamisesta ja shamppanjalasillisen tarjoamisesta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #23

Pitääkin käydä lukemassa Relanderin kirjoitus, ja punnita onko hänkään jäävi kirjoittamaan mitään. Kiitos vinkistä. Tunnustan suorilta, etten seurannut piispanvaaleja. Pidin sen aikaansaamaa vaikutusta elämääni sen verran vähäpätöisenä. En tiedä yhtään, kuka kenenkin takana seisoi. Minusta tosiaan merkittäviä ovat nuo yöpymiskulut, jotka piispa on käsittääkseni lupautunut maksamaan takaisin. Ruusut ja muut ovat puhdasta nappikauppaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #23

Mielestäni Janne Salosen kommentti tuolla oli aika osuva. Hän totesi, että kun joku käyttää yhteisön varoja ja hukkaa kuitit, kannattaa aina puolustukseksi sivusta käydä sen kimppuun joka asian tuo esille. Samalla kannattaa paheksua miksi asiasta tehtiin julkinen sekä, hui, vielä haukkua vähän mediaakin. Ja juuri niinhän Relander tekee.

Minua kiinnostaisi muutenkin tietää, että minkä vuoksi tämä aihepiiri kiinnostaa erityisesti vihreiden Jukka Relanderia. Miestä, jonka edellinen kirjoitus on toukokuulta 2015. On meinaan aika paljon ilmoja pidellyt tässä välissä. Mikä sai hänet aktivoitumaan? Triggeröitymään?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #29

Minusta hän ilmoitti olevansa kirkkoneuvoston jäsen tms tai ainakin Laajasalon tukiporukan jäsen. Eli sen puolesta ihan luonnollista että aktivoitui.
En siis itse ole iloinen Laajasalon valinnasta vaikka en vastaehdokkaasta tiedä senkään vertaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #31

Eli kyse on arvovallasta ja salaliittoteorioista. Ihanan kliseistä.

"Kenen joukoissa seisot? Kenen lippua kannat? Ei synny rakkautta ilman oikeutta. Ei synny oikeutta ilman taistelua, ei taistelua ilman yhteistä rintamaa."

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #31

Minun täytyy tunnustaa, että pidin Relanderista enemmän kun hän oli vielä Ylellä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #33

Olihan se hieman yllättävää että kuuluu Laajasalon tukijoihin mutta tekee toisaalta asetelman mielenkiintoisemmaksi. Mitkä piirit tässä ovat vastakkain? Miksi Laajasalo ei itse eroa jne?
Ne piirit joilla on valtaa eivät ole niin homogeenisia kuin ennen. Mielenkiintoista on että monet ovat tässä keississä halunneet nähdä Korhosen vallankäyttäjänä eikä niitä joilla on privileegioita ja verkostoja. Monet sellaiset jotka itse mielellään kuvaavat itseään "ruohonjuuriksi".
Korhonen on vaan yrittänyt soveltaa demokratiaa. (jälkilisäys kommenttiin Pressiklubin jälkeen).

Käyttäjän ManuKorkman kuva
Manu Korkman Vastaus kommenttiin #29

Olen eronnut kirkosta parikymmentä vuotta sitten ja muuttanut Helsingistäkin muualle. En tunne Laajasaloa, mutta tunnistan Korhosen toiminnan.Tämä on nähty valitettavan moneen kertaan.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Mainio juttu, että nämä paskasangot nostetaan päivänvaloon. Ehkä se sitten hetkeksi kirkastaa kirkon isien sameat ajatukset. Mene ja tiedä. Näiden uskovaisten omalaatuinen taipumus muuten on aina ollut keskenään toimia sisäisinä tuomitsijoina. Siis ihan omassa porukassa vaan. Esimerkkejähän tuosta löytyy vaikka Lestadiolaisista ja Islamin kannattajista.

Kirkko nauttii runsain mitoin yhteisöveroista, vieläpä aika ohuella tilitysvelvollisuudella. Vastikkeenaan toki hoitavat sitten kaikenlaisia kansalaisiin kohdistuvia pakollisia toimia syntymän ja kuoleman välillä.

Vaan mitäs jos palvelut ja toiminta annettaisiinkin vaikka kuntien hoidettavaksi ? Voisivat sitten kunnissa vaikka ao. toiminnot kilpailuttaa ja vaikkapa ulkoistaa. Ehkä. Olisihan se kieltämättä logistisesti kätevää, jos esim. vaikka Mononen hoitais kulkijan askiin ja sitten vielä jälkikäsittelyyn.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Aamulypsystä lainaten: Laajasalo Veks,Nissinen Veks... Nyt sitten tutkintaan Laajasalon abro ja gradu, plagioiko vai itsekö ihan keksi ja kenttäkokeilujako???

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Laajasalon toiminnalla saattaa olla jokin merkitys kirkosta eroamiseen, mutta esittämäsi kuvaaja on hieman turhan karkea. Joulukuun loppunousu on kaiketi "normaalia" ihan ilman Laajasaloakin.

Sitten on toinen asia, että miten paljon juomia on mennyt joidenkin toisten piispojen kautta jakeluun ja kuka ne on kustantanut yms. Itse epäilen sitä Korhosta konfliktihakuiseksi naisihmiseksi.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Laajasaloa koskeva kohu nousi otsikoihin marraskuun viimeisinä päivinä. Tietysti tuo tammikuun piikki voi liittyä ihmisten outoon tarpeeseen muuttaa elämäänsä vuoden alussa, mutta uskon myös Laajasalolla olevan tähän erobuumiin oma osuutensa. Kaaviossa näkyy myös kaksi edeltävää vuotta. Joulukuun 2016 ja tammikuun 2017 välillä oli myös piikki, mutta se ei ollut mittasuhteiltaan aivan tätä luokkaa.

Tuossa juuri yksi kommentoija totesi Facebook-seinälläni, että hän erosi myös kirkosta kuluvan tammikuun aikana. Laajasalo oli yksi vaikuttava tekijä, mutta tätä enemmän hänen päätökseensä vaikutti Kirkon Ulkomaanavun aikomus perustaa ylijäämäruoille myymälä Helsinkiin. Sitä varten kirkko myy 15 euron hintaisia "virtuaaliosakkeita", joilla on tarkoitus kerätä 150 000 euron alkupääoma. Köyhä kirkko. Hän kertoi itse jakavansa kauppojen ruokaa köyhille joka ikinen päivä, eikä sitäkään tahdo riittää kaikille.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Ai epäilet konfliktinhaluiseksi naisihmiseksi?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Moni tuntuu epäilevän. Joidenkin mielestä vaikuttaisi olevan ihan okei purkaa työsuhde syrjivästi sukupuolisen suuntautumisen perusteella. Oppia ikä kaikki.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001667004....

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Kirkosta eroaminen Laajasalon samppanjapullon takia on nyt jokseenkin lapsellista. Se on sama, kuin luopuisi Suomen kansalaisuudesta, kun ministeri jää kiinni rattijuoppoudesta.

Kyllä se todellinen erosyy on jokin muu. Nyt on vain hyvä selitys erolle niin mummot ja vaarit ei tee perinnöttömäksi.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tästä olen eri mieltä. Ihmisen usko ei ole instituutioon sidottua, eikä kukaan omista Jumalaan copyrighteja tai tekijänoikeuksia. Kun näitä kohuja on nyt tullut esiin tasaisin väliajoin, niin en ihmettele lainkaan, jos ihmiset haluavat protestoida kirkon nykytoimintaa vastaan eroamalla siitä.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Nyt on kyllä höpö juttu. Kirkossa on hierarkia ja jos sormi jonnekin halutaan osoittaa niin arkkipiispa Kari Mäkisen suuntaan joka on kaikin tavoi katastrofaalinen, vastuuton, kymmenet tuhanneet eronnneet, verotulot romahtaneet, ja silti vedellään kirkon kortilla vodkaa 0630 aamujunassa ... Muuten en kyllä todellakaan Laajasaloa puolusta, pintaliitäjä, provokaattori, iljetys, aikansa lapsi, jolla pääsi ja pääsee toki yhä median kohteeksi ts. piireihin ...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Arkkipiispa Kari Mäkinen oli itse vastaavan kohun keskellä vuonna 2016, kun Iltalehti alkoi tonkimaan miehen luottokorttilaskuja vuodelta 2014. Vodkan kanssa oli läträilty lähes aamuseitsemään saakka. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061821695674_u...

Kirkko on totisesti maallistunut. Sitä ei voi kukaan kieltää.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Vai tulevatko vain asiat herkemmin julki nykyään?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #37

Aikaisemmin tilaisuudet olivat pääsääntöisesti paljon kosteampia eikä siinä nähty mitään kummallista. Vielä 90-luvulla esimerkiksi monissa aamupäivänkin pressitilaisuuksissa oli toimittajille tarjolla niin olutta, viiniä kuin toisinaan konjakkiakin. Nähdäkseni asia muuttui vasta vuosituhannen vaihteen hujakoilla.

Tuskin kirkko on ollut sen kuivempi kuin muutkaan toimijat. Taisivat vain unohtaa päivittää tapansa uudelle vuosituhannelle.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #37

Nykyään todennäköisesti nähdään enemmän vaivaa kuittien penkomiseen.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Nii no piispan ei oisi pitänyt käyttää rahoja kerrotuilla tavoilla, onko sillai että kirkon johto ite aiheuttaa eroamisia , piispanhan pitäs nimenomaan ajatella rahankäytössä köyhiä ihmisiä ja palkatkin ovat liian suuret heillä ja sitten on vielä piispantalot, kirkon johdon pitäs nyt kyllä katsoo omaa elämistä ja piispojen jos ovat ostaneet viinoja, lopettaa semmoset ostot eli jos kirkon johto jatkaa elämistä ja tulee näitä outoja rahanmenoja ja ostetaan kalliita asuntoja piispoilla, niin kirkosta eroaminen jatkuu Suomessa. Vapaat suunnat maksavat ite omat kulut ja heillä palkat ovat huomattavasti pienempiä ja asunnot, ei heillä ole mitään piispantaloja , kirkolliskokouksen on syytä puuttua kirkon johdon elämiseen jos siellä esiintyy epäkohtia

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

oohan näitä kirkon viinaostojuttuja kertonut Iltasanomatkin 18.6.2016, retket Saariselkään ja Pietarimatkat jne.Kirkosta tullaan eroamaan, ihmiset ei hyväksy kovin isoja rahankäyttön outoja kiemuroita vai?Paavalin ohje on että vähän viiniä että Paavali ei kannattanut sitä, että juodaan humalaan ja eletään juomingeissa. Ihmisiähän me ollaan kyllä

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Paavali on kommentoinut esim Korintin seurakunaan oloja hänen aikanaan jne

Käyttäjän AlekAlekseevits kuva
Ari Vehkanen

Ja sitten kaikki ei saa töistä edes palkkaa kirkonkaan töissä ja 5vuotta tämäkin oli kirkon töissä ja piispat imuroi shampanjaa noin 150 000€ vuosituloilla.

On kirkolla arvot ja erosin jo -80 luvun alussa kirkosta enkä tosiaankaan elätä tämmöisiä ihmisiä koskaan.

http://vehkanen.blogspot.fi/2014/08/nyt-paloi-kaam...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset