*

Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Vihreät yliarvioivat kannatuksensa - Hallituksen tukeminen voi tulla kalliiksi

  • kuva: wikimedia commons / antti havukainen
    kuva: wikimedia commons / antti havukainen

Hiljaisuus on ohitse.

Ministeri Anne Berner (kesk.) tunnusti viimein, mitä hän on touhunnut menneen kevään ja kuluvan kesän aikana. Hallitus on päättänyt myydä osan valtion raideliikenteestä.

Kaupalle kasvonsa antaneen liikenne- ja viestintäministeri Bernerin mukaan raideliikenteen rahoituksesta tulee entistä läpinäkyvämpää, jos junaliikenne kilpailutetaan.

Helsingin Sanomissa alunperin esitetty väittämä rahoituksesta kalskahaa kieltämättä hieman keksityltä, sillä eikö julkinen sektori olekin perinteisesti ollut se läpinäkyvämpi rahoittaja. Mutta mitäpä Berner välittäisi kansallisomaisuuksiemme myynnistä. Eikö hän ollutkin omien sanojensa mukaan vain käymässä politiikassa. Pian lähtevät myös postipalvelut. Postinkantajatkin voivat sitten keskittyä enemmän ruohonleikkaamiseen ja lumenkolaukseen.

Valtion omistamalla VR:llä on lain mukaan yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka, mutta hallitus on kertonut, että se haluaisi avata raideliikennettä kilpailulle jo ennen tätä.

Liikenneministeri Anne Berner on valmistellut ministeriössään ehdotuksen, joka mullistaisi täysin junayhtiö VR:n nykysen mallin. Ministeri ehdottaa vanhan valtionyhtiö jakamista neljään eri osaan: kalustoyhtiöön, kiinteistöyhtiöön, kunnossapitoyhtiöön sekä varsinaista liiketoimintaa harjoittavaan yhtiöön.

Vastaavat ideat yhtiön pilkkomisesta eivät suinkaan olet uusia, sillä samainen aihe on hiertänyt aikaisemminkin välejä hallituksessa. Uutistoimisto STT:n lähteiden mukaan hallituksessa oli viime maaliskuussa käynnissä pienoinen kriisi, kun silloiset perussuomalaiset vastustivat jyrkästi VR:n pilkkomista. 

Kivi poistui kengästä viime kesäkuussa, kun perussuomalaiset hajosivat puoluekokouksesa jälkeen näyttävän mediaspeltaakkelin saattelemana. Tiedettävästi perussuomalaisia oli hiertänyt ennen kaikkea ajatus kalustoyhtiön perustamisesta, jonka kautta myös yksityiset toimijat voisivat vuokrata julkista junakalustoa.

Hallituksen tuore ehdotus on vetänyt runsaasti kritiikkiä puoleensa.

Eduskunnan oppositiosta perussuomalaiset, SDP ja vasemmistoliitto ilmoittivat tuoreeltaan vastustavansa Bernerin ehdottamaa uudistusta. Yhtiöittämishanke kuitenkin löysi lopulta kannatuksensa, kun vihreät osoittivat yllättäen tukensa rautateiden henkilöliikenteen avoimelle kilpailulle.

Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviaisen mukaan ehtona on varovaisuus. Markkinoiden avaaminen vaatii Parviaisen mielestä äärimmäistä maltillisuutta sekä oppimista muiden maiden tekemistä virheistä. Hyvä idea. Kotimaastakin löytyy esimerkkejä. Voisimme aloittaa vaikka Carunasta.

- Suomessa on paitsi rataverkkomme houkuttelevuutta mahdollisesti rajoittava venäläinen raideleveys myös paljon sellaisia reittejä, jotka ovat tärkeitä mutta edellyttävät valtion tukea tai muuta subventiota. Mahdollisissa kilpailutuksissa onkin huomioitava, etteivät uudet tulokkaat jätä VR:lle pelkkiä taloudellisesti hankalia linjoja, hän ilmoitti tiedotteessaan.

Toisaalta niinhän tässä tulee väistämättäkin käymään.

Huomioipa riskit tai ei.

Tuskin kukaan yksityinen toimija suostuu ylläpitämään kannattamattomia haja-asutusten linjoja. Tämä puolestaan johtaa helposti raideliikenteen eriarvoistumiseen sekä tilanteeseen, jossa yksityiset toimijat keräävät kirsikat kakun päältä ja nappaavat eteläiset rahalinjat haltuunsa.

Tilanne, jossa kaupallinen yhtiö vuolee kultaa veronmaksajien pörssistä revityllä junakalustolla ja rataverkostolla, tuskin on loppujen lopuksi kuitenkaan kuluttajan etu.

Kovassa nosteessa olevien vihreiden kanta tuntuu saapuneen monelle puolueen kannattajalle täytenä yllätyksenä. Heiltä on ilmeisesti jäänyt kokonaan huomaamatta puolueen tuoreen puheenjohtajan Touko Aallon kommentit hallituksen auttamisesta ja pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa käymistä keskusteluista.

Aaltohan ei siis missään nimessä erottaisi hallitusta, vaan hän haluaa ennen kaikkea auttaa sitä toimimaan. Poissa on se köyhän kansan etuja ajava jyrkkkäsanainen ja tunteita nostattava kansanedustaja, johon me tutustuimme ennen vihreiden puheenjohtajavaaleja. Voi hyvinkin olla, että vihreiden puoluejohto yliarvioi nyt hieman kannatuksensa, kun he luulevat tällaisten tempausten menevän ruohonjuuritasolla läpi ilman sen suurempia vastalauseita. Kohujen ympäröimän puheenjohtajan luottamus on jo nyt puntarissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (49 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuntuu kuin valtion yhtiöitä johdettaisiin tietoisesti hutiloiden, jotta ne voitaisiin saattaa lunastuskuntoon. Ensin kansa maksaa investoinnit ja sen jälkeen varakas ulkomainen omistaja ostaa ne pilkkahintaan.

Käyttäjän mrantaiso kuva
Marko Rantaiso

Ainakaan lippu-uudistus ei mennyt ns. putkeen. Olisko ollut kyse vain siitä, että säästöratkaisu on harvemmin paras mahdollinen?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Mahdollisesti. Tai sitten päästivät liian nokkelia kavereita touhuamaan.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero Vastaus kommenttiin #5

Kirkkonummelta oli viety lippuautomaatit toukokuussa, onneksi junasta sai ostaa liput. Mielestäni VR:ää on ajettu alas aivan harkitusti.

VR:stä on tehty vapaata riistaa, nopeimmat syövät hitaimmat. Onnibus ilmoitti halukkuuden osallistua näihin syöminkeihin, tuosta se lähtee.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Kyllä! Hutilointi näkyy erityisesti postinjakelussa. Olen saanut valitettavasti väärien henkilöiden kirjeitä, jotka joudun sitten käännyttämään oikeille vastaanottajilleen. Pahin oli Ulosottoviraston kirje, joka paljasti oikean saajan taloudellisen tilanteen.

Niin ja tiistaisin ei sitten kirjepostia enää jaeta laisinkaan.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Toisaalta yksityiset kuriiriyritykset saavat lähetykset oikeaan osoitteeseen ja usein vielä postilaitosta halvemmalla ja nopeammin. Joten ehkäpä siinä yksityistämisessä on puolensa.

Yksityisellä tulee palaute suoraan asiakkaalta. Ellei homma toimi, loppuu työt tekijöiltä ja osingonmaksu omistajilta.

Käyttäjän mrantaiso kuva
Marko Rantaiso

Enpä tiedä onko tässä mahdollista toistaa Carunan tai Digitan virheet, jos kalustoa eikä rataverkkoa olla myymässä yhdelle omistajalle ja monopolitoimijalle. Periaatteessa kaluston säilyminen julkisomisteisena ja sen vuokraaminen liikenteen harjoittajan käyttöön ei ole samaa kuin Carunassa. Mutta kiinnostaako tämä Suomen rautateiden toiminta liiketoimintana riittävästi ulkomaisia alan yrityksiä, jos niitä ei "lahjota" tekemään hyvät kaupat valtiomistajan kustannuksella. Tuleeko todellista kilpailua vai ei jää kysymysmerkiksi. Mutta sellaista siitä ei tule, että kaikki munat laitettaisiin samaan koriin ja annettaisiin ne pois huonoilla kaupan ehdoilla ja puoli-ilmaiseksi. Silloin kun infran ylläpito on yksityistä voittoa tuottavaa yritystoimintaa, niin sehän yleensä tahtoo tarkoittaa että investoinnit jätetään tekemättä tai ne alibudjetoidaan. Sitäpä kukaan ei vielä tiedä onko koko homma menossa myöhemmin myyntiin, jolloin toistetaan "Carunat".

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ei vielä ainakaan olla. Tilanne elää nopeaa. Tuo Bernerhän oli jo kertaalleen tieverkostoakin kauppaamassa. Tuskin hän yksin tämän ajatuksen kanssa eli.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Martti. Jokainen joka on seurannut keskustan toimintaa voi vain ihmetellä, mitä keskustassa tapahtuu.

Keskustassa on tapahtunut vallankaapaus, tavallinen kansa on unohdettu, otetaan irti kaikki mitä on saatavissa. Kokoomuskan ei ole tällainen verenimijä, kuin nykyinen keskusta.

Jokaine joka on seurannut nykyistä keskustalaista politiikka tietä, kenen toimesta menemme tässä asetelmassa.

Tuskin ketään tarvitsee nimeltä mainita, he ovat meidän tiedossa. Odotellan että osoittaisivat aktiivista katumista teoistaan, kuten Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Toisaalla huomautettiin, että Ruotsissa(kin) meni homma täysin reisille yksityistämisen myötä. Silti kehdataan höpöttää 'hyvistä kokemuksista' muualla Euroopassa. En ole itse tutustunut Ruotsin tilanteeseen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Menikö? Omat kokemukset yksityisistä siellä päihittävät SJ:n mennen tullen.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki Vastaus kommenttiin #11

Voi olla, että yksityiset toimivat Ruotsissa nykyään paremmin, kuin SJ, mutta Suomi on Ruotsin edellä rautatieliikenteen vertailussa, oli sitten kysymys täsmällisyydestä, turvallisuudesta tai asiakastyytyväisyydestä. Epäilen vahvasti, että tuo asia muuttuu usean operaattorin mallissa. Toivon toki olevani väärässä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #11

En osaa sanoa. Kuten totesin, en tunne naapurimme rautatiekuvioita.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #11

Tuossa oli esimerkiksi juttua SJ:stä. Suhtautuisin silti varauksella KU:n juttuun, sillä se ei pidä sisällään kovaa dataa. En lukenut kovin tarkoin itsekään. Pitäisi saada vertailevaa tilastoa myöhästymisistä ja hinnoittelusta. Omista kokemuksista puhuttaessa on pakko todeta, että Saksassa ainakin kulkee junat miten sattuu, ja lakkoja on alituiseen.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3418195-yks...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #28

Suhtaudun varauksella kaikkeen mitä KU julkaisee, mutta luin nyt kuitenkin. Aika lailla vahvistaa oman kokemuksen SJ:n heikkoudesta, kun suodattaa ideologisen paatoksen jutusta.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Tämän aamun YLE:n jälkiviisaissa Matti Apunen kiitteli Berneriä hyvästä työstä. Totesi myös, että mm. Ruotsissa junaliikenne pelaa hienosti. Oli melko puolueellinen kattaus 'viisastelevista' henkilöistä. Ohjelman voi katsoa Areenasta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Toisaalla kiteytettiin hyvin. Yhtiöittäminen, alibudjetointi, vähittäinen yksityishallinnallisen johtamisen lisääminen ja toiminnan rapauttaminen (kuten Posti), ja lopuksi yksityistäminen, kun julkinen palvelu ei muka toimi. Tämä on oikeiston strategia, ja hyvin näyttää uppoavan.

Sama kuviohan on käyty lävitse lukemattomia kertoja mm. Etelä-Amerikassa, jossa Chicagon koulukunta jyllää vielä tänäkin päivänä. Ensin Britannissa, ja Yhdysvalloissakin 70-luvulla.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Nostan sen pointin esiin että Carunan tai Digitan myynti ei välttämättä ollut virhe. Suomalaisten kannalta toki, ja veronmaksajien, mutta oliko päätös tekijöidensä virhe niin epäilen...

Mitä Berneriin tulee, niin keskustassa ainakin on olemassa melkoista kapinaa tuohon bisnesnaiseen joka kilpailutti RKP/Kok/Kesk akselilla itsensä ja "päätyi" kepuun... maakunnan miehet ovat jo alkaneet potkimaan nilkoille Sipilää. Pelkäävät että persuja 2011 äänestäneet kepulaiset palaavat persuja äänestämään.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

En epäile lainkaan. Berner ei aja lainkaan perinteisiä keskustalaisia arvoja. Toisaalta täytyy myös muistaa, että hän on vain Sipilän ja Orpon airut, joka ottaa iskut vastaan. Eräänlainen Sauronin suu.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Varmaan ottaa iskut vastaan kun on tullut pyörähtämään politiikassa vain yhden nelivuotiskauden. Tienaa ministerinä paljon vähemmän kuin ei-ministerinä, mutta ehkäpä on oikea nainen oikeassa paikassa ajamaan oikeaa asiaa... jonkun mielestä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Berner edustaa oikein hyvin keskustalaisia arvoja. Tekijänaisia. Mutta tehokkaasti tunnutaan keskustan omassa piirissäkin haikailtavan aikaan menneeseen. Sieltä vain ei tulevaisuuden ratkaisuja löydy.

Jos Berner ei olisi pistänyt toimeksi, uudesta lastensairaalastakin puhuttaisiin edelleen ja valiteltaisiin, kun sitä ei saada vaikka tarve olisi.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Onko VR:n henkilöliikennemonopoli tosiaan lakisääteinen, luulin sen olevan sopimusperustainen?

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Kyllä se monilta osin ihan luonnollinen. Ja niitä luonnollisia monopoleja ei markkinatalouspuolueet yksityistä. Mutta meillähän ei hallituksessa markkinatalouspuolueita olekaan nykyään ainuttakaan.

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Tässä koko touhussa ihmetyttää eniten se miksi Suomeen tarvitaan useampi operaattori toimimaan samalla kalustolla, kun nykytilanne on se, että Suomi on rautatieliikenteen vertailussa koko Euroopan kolmas, vaikka meillä yksiraiteisia rataosuuksia on 90 %, kun muualla se on keskimäärin 60%. Lisäksi Suomessa joudutaan toimimaan erittäin haastavissa sääoloissa verrattuna lähes kaikkiin muihin verrokkimaihin.

Miksi siis tarvitaan useampi operaattori, kun asiat toimivat todella hyvin eurooppalaisen mittapuun mukaan?

Liikennettä ei yksiraiteisuuden takia voida ruuhka-aikoina enää lisätä. Miten liikennemäärät voivat siis kasvaa?

VR:n kaluston käyttöaste on jo nyt tapissaan. Kuinka siis voidaan lisätä vuoroja?

VR tulouttaa valtiolle vuosittain kymmeniä miljoonia. Jos lippujen hintoja halutaan laskea, niin eikö olisi järkevintä laskea tuota voitto-osuutta ja siirtää se alempiin lippujen hintoihin? Valtio ei tule koskaan saamaan samaa määrää verotuloja ulkomaalaisilta operaattoreilta, sen on mm. Caruna ja Digita osoittaneet.

Edit. Jäi linkit pois.

https://www.bcg.com/publications/2017/transportati...

http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutise...

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Ei me tarvitakaan. Mutta kun Bernerin kaverit tarvitsevat bisnestä valtiolta kun eivät omaa osaa kehittää, niin muulla ei ole väliä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuota minäkin pohdin, Jyrki. Kapasiteettia ei ole loputtomiin ja sen puutteesta valitetaan jo nyt.

Demaritaustan omaava Veli-Matti Hurskainen toi myös esiin hyvän pointin. Liikenne-
ja viestintäministeri Berner perustelee uudistusta EU:n asettamalla pakolla, mutta kun asiaa tarkastelee syvemmin, niin EU:n neljäs rautatiepaketti sanoo näin:

”Kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avautuminen sisältää ehdotuksen kotimaan henkilöliikennemarkkinoiden avaamisesta uusille tulokkaille ja palveluille joulukuusta 2019 alkaen. Yritykset voisivat joko tarjota kilpailevia palveluja, kuten uutta raideliikennepalvelua tietyllä reitillä, tai tehdä tarjouskilpailussa tarjouksen julkisia raideliikenteen palveluja koskevista sopimuksista. Ehdotettujen muutosten myötä julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi.”

Eli toisin sanoen ”julkisia raideliikenteen palveluja koskevien sopimusten kilpailuttaminen muuttuisi pakolliseksi”. Ei muuta. Se ei pakota yhtiöittämään tai pilkkomaan valtion rautatieyhtiötö, eikä sen kaluston vuokraamista yksityisille tahoille. Se ei myöskään mainitse sanallakaan valtion roolin pienentämistä rautatieyhtiön omistajana. Päätös on siis puhtaasti ideologinen, vaikka siellä nyt piiloudutaankin jälleen kerran raukkamaisesti EU:n taakse valheellisin argumentein.

Nythän VR:n kalusto siirretään uudelle kalustoyhtiölle, josta kuka tahansa voi sitä vuokrata. Varmaankin myös VR joutuu maksamaan vuokraa omasta kalustostaan, sillä näin nämä projektit ovat yleensä menneet. Samalla VR:n kiinteistöt, siis esim. rautatieasemat, siirretään uudelle kiinteistöyhtiölle, josta VR joutuu niitä vuokraamaan. Jos rahaa pyöritellään tarpeeksi, niin pian kaikki näyttää minusmerkkistä lukua. Sen jälkeen sitten voidaan tuumata, että VR tuottaa raskaasti tappiota, ja myydä koko roska pilkkahintaan. Olen todistanut vastaavaa tapahtuvan eräällä julkisella työnantajalla, kun yhtäkkiä yhtiön aikaisemmin omistamista pukutiloistakin piti maksaa toiselle julkiselle yhtiölle vuokraa, ja se kaikki laskettiin mukaan työvoimakustannuksiin.

VR on myös tosiaan ilmaissut huolensa rataverkon kapasiteetin riittävyydestä kilpailutilanteessa. Siihen liikenneministeriö ja ministeri Berner eivät ole ottaneet lainkaan kantaa. Berner unelmoi raideliikenteen lisääntymisestä kilpailun myötä, mutta ei kuitenkaan ymmärrä sitä, että raideinfraa pitää lisätä samalla tavoin.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Tuo SDPn perustelu vastustukselle oli surkuhupainen. Milloinkas demareita on karvan vertaa kiinnostanut harvaan asutun alueen ihmiset tai heidän palvelunsa?

Somessa hanketta näytetään vastustettavan, koska Berner. Toivottavasti asiasta käydään vähän syvällisempää keskustelua eikä säikähdetä suotta somen metelöintiä keväisen liikennekaaren tapaan. Olisi sekin ansainnut vähän perusteellisemman keskustelun.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen

Ainahan se on kiinnostanut, me kun olemme kiinnostuneita koko maasta. Toki syrjäkylillä on lähinnä luotettu Kepun hoitavan heidän asioitaan, mistä virheestä nyt sitten kärsii koko maa.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

(Kyynistä naurua) Kas kun teot ja puheet eivät näytä tätä osoittavan. Tai mistä sen tietää? Kai meidän maakuntien ihmisten haukkuminen, nimittely kepulandiassa satraappien mielivallan asuviksi, vähättely, pilkka onkin vain ovelaa politiikkaa, ja IHAN oikeasti te olette huolissanne meistä maakuntien asukkaista ja meidän ongelmistamme.

Käyttäjän juhanaturpeinen kuva
Juhana Turpeinen Vastaus kommenttiin #30

Tietysti olemme teistä huolissamme, varsinkin kyvystänne äänestää asiansa osaavia poliitikkoja. Ja kun ette osaa, niin suurta huoltahan se herättää. Kyllä se Kepun äänestäminen on kuule ihan valtakunnantason tragedia eikä vain syrjäseutujen vitsaus.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas Vastaus kommenttiin #36

Tuleepa ihan mieleen kokoomuksen julistautuminen työväenpuolueeksi...

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Tämä Caruna käyttäminen esimerkkinä on toisaalta mielenkiintoinen kun on hyvin tiedossa että Suomessa asuu paljon ihmisiä, jotka ottaisivat mielellään Caruna siirtohinnat laskuunsa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Caruna ottaa maksimaaliset voitot verovapaasti, lainsäädäntö hieman jarruttaa vuosittaisia korotuksia. VR:n tapauksessa veronmaksajat on takuuvarma häviäjä ja samalla tietenkin valtio. Todennäköisesti kaluston vuokrahinnat ja radankäyttömaksut tulevat olemaan liikesalaisuuksia eli vertailua ja valtion kustannuksia on mahdoton arvioida.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Carunan siirtohinnoilla oma sähkölaskuni laskisi, ja enkä näe että siirtohinnoissa olisi tulossa lähitulevaisuudessa laskua pikemminkin päinvastoin.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko Vastaus kommenttiin #26

Moni sähköyhtiö piiloverottaakin kun on kuntalaisten omistuksessa.

Carunan tapauksessa hillot tosiaan käärii sen alueen siirtomonopolista ulkomainen yhtiö ilmeisesti veroparatiisien kautta vielä.

Ylipäänsä en käsitä miten monopolia pitäisi myydä ulkomaille tai voittoa tavoitteleville yksityisille ylipäätään.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Missä nämä ihmiset ovat ja asuvat? En ole kuullutkaan tästä paljosta.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Toisin sanoen et ole lainkaan vilkaissut Suomessa perittävien sähkönsiirtohintojen vertailulistaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #25

Miksi ihmeessä minä sitä täältä Balilta alkaisin katsomaan huonolla netillä, kun se on sinun pyrkimyksesi vakuuttaa? Harvaan asutuilla alueilla sähkönsiirto on luonnollisestikin kalliimpaa. Siellä ei asu paljoa ihmisiä. Caruna toimii alueilla, joissa on paljon ihmisiä. Muistaakseni edellinen Energiaviraston yrityskohtainen vertailu tuli joskus viine vuonna. Caruna on ehtinyt tässä välissä nostamaan hintoja ainakin 15%:lla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #27

Tarkistin huvikseni omalta kohdaltani. Caruna Espoota kalliimpia näyttäisi olevan 44 yhtiötä. Toki ovat kuten annoit ymmärtää tuppukylissä, joissa kukaan ei asu. Oli Rovaniemeä, Vaasaa, Porvoota...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #40

Laitatko linkkiä, Max. Mulla on rohki huono Internet täällä. Ei sillä ettenkö luottaisi sanaasi, vaan haluan muuten vain tarkastella hintoja.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #46

Anteeksi viive, meni viikonloppu rakennuspuuhissa...

Täältä tuota tiirailin, eli tilannetta heti Carunan kohua herättäneiden korotusten jälkjeen:
http://www.hs.fi/talous/art-2000002884976.html

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #40

Energiavirasto tekee vertailut aina neljän vuoden jaksoissa. Edellinen raportti siirtohinnoitteluista ja kohtuullisesta tuotosta on vuosilta 2012 - 2015, joten Carunan hinnankorotukset eivät näy siinä. Löytyykö mistään tuoreempaa tietoa?

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Teetkö sä Martti ikinä muuta kuin haukut vuorollasi kaikki oppositiopuolueet? :D

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Teetkö sä Martti ikinä muuta kuin haukut vuorollasi kaikki oppositiopuolueet? :D

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Itse asiassa olen yleisesti profiloitunut nykyisen hallituksen kritisoijana, ja koska en ole politiikassa, niin minun ei tarvitse tehdä kompromisseja poliittisten mielipiteideni kanssa.

Hauska miten Eetulla meni niin ytimiin ne kaksi tai kolme kirjoitusta (jos lasketaan mukaan kirjoitus leipäjonottajia kiittelevästä Mikaelista), jotka olen demareista viiden vuoden aikana kirjoittanut, että ei vieläkään ole unohtanut.

Taidanpa näpäyttää muistelman Digitasta, niin saat taas jotain mistä motkottaa. Jos en aivan väärin muista, niin kutsuit minua viimeksi nihilistiksi, kuten "kunnon poliitikon" kuuluukin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Luulin demareiden olevan ainakin ylemmässä portaassa tätä hallituksen hanketta vastaan ja junailijoiden puolella. Teistä puolueen sisällä vaikuttavista oikeistolaisemmista junioreista en sitten tiedä, että seisotteko te Juhana Vartiaisen vai Mikael Jungnerin takana. En ole niin seuraillut. Rinteen kantaa tuskin edustatte.

Jyrki Paldán

Vihreiden pitäisi tosiaankin päättää ovatko he ympäristöarvoihin keskittyvä vasemmistopuolue, vai kokoomuksen puisto-osasto. Nykyisellä linjalla täysin äänestyskelvoton puolue kaikille vähääkään taloudesta kiinnostuneille.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Eikös tässä tullut sapiskaa myös ja varsinkin hallituspuolueille, ja aiheesta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Näin minäkin kuvittelin, mutta
jotkut demarinuoret ovat varsin herkkänahkaista väkeä. Useampi vanhan liiton demari on valitellut minulle esimerkiksi heidän outoja moderointilinjoja Facebookissa, kun potkuja ryhmistä on jaeltu henkilöille, jotka ovat olleet aktiivisesti puolueessa 70-luvusta lähtien. Lasken myös itseni aatteellisesti jonnekin demareiden vasemmalle laidalle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset