*

Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Vihreät yliarvioivat kannatuksensa - Hallituksen tukeminen voi tulla kalliiksi

  • kuva: wikimedia commons
    kuva: wikimedia commons

Hiljaisuus on ohitse.

Ministeri Anne Berner (kesk.) tunnusti viimein, mitä hän on touhunnut menneen kevään ja kuluvan kesän aikana. Hallitus on päättänyt myydä osan valtion raideliikenteestä.

Kaupalle kasvonsa antaneen liikenne- ja viestintäministeri Bernerin mukaan raideliikenteen rahoituksesta tulee entistä läpinäkyvämpää, jos junaliikenne kilpailutetaan.

Helsingin Sanomissa esitetty väittämä kalskahaa kieltämättä hieman keksityltä, sillä eikö julkinen sektori olekin perinteisesti ollut se läpinäkyvämpi rahoittaja. Mutta mitäpä Berner välittäisi kansallisomaisuuksiemme myynnistä. Eikö hän ollutkin omien sanojensa mukaan vain käymässä politiikassa.

Valtion omistamalla VR:llä on lain mukaan yksinoikeus matkustajaliikenteen hoitamiseen vuoden 2024 loppuun saakka. Hallitus on kertonut, että se haluaa avata raideliikennettä kilpailulle. Pilkkominen tosin on hiertänyt aikaisemmin hallituksen välejä.

Uutistoimisto STT:n lähteiden mukaan hallituksessa oli viime maaliskuussa käynnissä hienoinen kriisi, kun silloiset perussuomalaiset vastustivat jyrkästi VR:n pilkkomista. Tämä kivi poistui kengästä viime kesäkuussa, kun perussuomalaiset hajosivat puoluekokouksesa jälkeen näyttävän mediaspeltaakkelin saattelemana. Tiedettävästi perussuomalaisia oli hiertänyt ennen kaikkea ajatus kalustoyhtiön perustamisesta, jonka kautta myös yksityiset toimijat voisivat vuokrata julkista junakalustoa.

Hallituksen ehdotus on kerännyt runsaasti kritiikkiä osakseen opposition puolelta, kun perussuomalaiset, SDP ja vasemmistoliitto ilmoittivat suoraan vastustavansa uudistusta. Lopulta yksityistämishanke löysi kannatusta varsin yllättävältä taholta, kun vihreät osoittivat tukensa rautateiden henkilöliikenteen avoimelle kilpailulle.

Vihreiden eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Olli-Poika Parviaisen mukaan ehtona on varovaisuus. Markkinoiden avaaminen vaatii Parviaisen mielestä maltillisuutta ja muiden maoden tekemistä virheistä oppia ottaen.

- Suomessa on paitsi rataverkkomme houkuttelevuutta mahdollisesti rajoittava venäläinen raideleveys myös paljon sellaisia reittejä, jotka ovat tärkeitä mutta edellyttävät valtion tukea tai muuta subventiota. Mahdollisissa kilpailutuksissa onkin huomioitava, etteivät uudet tulokkaat jätä VR:lle pelkkiä taloudellisesti hankalia linjoja, hän ilmoitti tiedotteessaan.

Toisaalta niinhän tässä tulee väistämättäkin käymään. Huomioipa sen tai ei. Tuskin kukaan yksityinen toimija suostuu ylläpitämään kannattamattomia haja-asutusten linjoja. Tämä puolestaan johtaa helposti raideliikenteen eriarvoistumiseen sekä tilanteeseen, jossa yksityiset toimijat keräävät kirsikat kakun päältä ja nappaavat eteläiset rahalinjat haltuunsa.

Tilanne, jossa kaupallinen yhtiö vuolee kultaa veronmaksajien pörssistä revityllä junakalustolla ja rataverkostolla, tuskin on loppujen lopuksi kuitenkaan kuluttajan etu.

Kovassa nosteessa olevien vihreiden kanta tuntuu saapuneen monelle puolueen kannattajalle täytenä yllätyksenä. Heiltä on ilmeisesti jäänyt kokonaan huomaamatta puolueen tuoreen puheenjohtajan Touko Aallon kommentit hallituksen auttamisesta ja pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa käymistä keskusteluista.

Aaltohan ei siis missään nimessä erottaisi hallitusta, vaan hän haluaa ennen kaikkea auttaa sitä toimimaan. Poissa on se köyhän kansan etuja ajava jyrkkkäsanainen kansanedustaja, johon me tutustuimme ennen vihreiden puheenjohtajavaaleja. Voi hyvinkin olla, että vihreät yliarvioivat kannatuksensa tällaisilla tempauksilla, joissa tuulimyllyt vaihtuvat viireiksi.

"My momma used to say that, Greens are like a box of chocolade. You never know what you get." - Forrest Gump

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset