Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Suomen Rahapajan 100-vuotisjuhlaraha ampui itseään jalkaan

  • Suomen Rahapajan 100-vuotisjuhlaraha ampui itseään jalkaan

Suomen Rahapajan tuore Itsenäisyyden vuosikymmenet -rahasarja starttasi käyntiin hurjalla tavalla. Vuosista 1917 - 1939 kertovan juhlarahan kuva muistuttaa suomalaisia vuoden 1918 kansalaissodasta, joka vaati eri arvioiden mukaan jopa 40 000 kuolonuhria. Juhlarahan kuvassa näyttäisi olevan joukko valkoisia sotilaita teloittamassa nuutuneita ja resuisia punavankeja.

Rahapaja markkinoi tuoretta juhlarahaansa "nostalgisena", joka avaa sellaisenaan hienon itsenäisyyden tarinan.

Kaikki eivät kuitenkaan koe samalla tavoin. Monet ovat närkästyneet Rahapajan mauttomasta sanavalinnasta. Kansalaissodan teloitukset ilman oikeudenkäyntiä eivät näyttäydy ihan jokaiselle nostalgisina. Vuoden 1918 tapahtumat vaikuttivat taisteluun osallistuneiden ihmisten elämään pitkään sodan jälkeenkin.

Osittain vielä tänäkin päivänä.

Suomen kansalaissota ja siitä seurannut sukupolvia kestänyt hiljaisuus, eivät varsinaisesti ole historiamme ylpeimpiä hetkiä. Syyttömätkin joutuivat kärsimään. Tämän vuoksi ihmettelenkin suuresti sitä, että kuinka Rahapaja edes kehtaa valmistautua Suomen 100-vuotisjuhlaan tällaisilla makaabereilla kolikoilla.

Kaappimme ovat muutenkin pullollaan luurankoja, joille ei ole koskaan annettu rauhaa.

Tamperelainen vasemmistoaktiivi Wilma Karikko muistutti osuvasti Facebook-sivullaan, että Kielitoimiston sanakirjan mukaan nostalgia tarkoittaa menneen ikävöintiä, kaihoa ja haikeutta. Nostalgiaan liittyy usein menneen aikakauden ihannointia. Nostalgian sananmukainen merkityshän on koti-ikävä tai kotimaan kaipuu. 

Harvemmin sillä teloituksiin on viitattu.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (128 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

"Suvussani ei puhuta sisällissodasta, vaan vapaussodasta. Muistan hyvin, kuinka paappani kertoi kyynelten vuotaessa poskilleen Tampereen vapauttamisesta. Vasta siellä he havaitsivat tai tiesivät, että vastassa onkin suomalaisia. Alkujärkytyksen jälkeen he tulivat vihaisiksi. Miksi osa suomalaisista on mennyt ryssien puolelle, he kyselivät.", Ylelle kirjoittanut nimimerkki Juha muisteli viime toukokuussa.

Juuso Hämäläinen

Kansalaissodan syyt olivat hyvin samat kuin Venäjän vallankumouksen. Ihmisten asema toisten torppareina tai maaorjina oli ihan pätevä syy kapinoida. En kannata tappamista minkään nimessä, mutta hyvin ymmärrän tällaisia kapinoita.

Olen nuorempana puhunut lukuisten vanhusten kanssa, jotka kokivat kansalaissodan. Tunsin monia valkoisten sekä punaisten puolella taistelleita.

Tyypillistä sen ajan valkoisille varakkaille, maanomistajille, virkamiehille ja liikeihmisille oli, ettei heidän mielestään ollut mitään syytä kapinoida. He olivat aivan samanlaisia kuin nykyiset hyvätuloiset ja varakkaat. Heillä on itsellään kaikki hienosti.

Kun puhui vuosisadan alun työläisten kanssa niin kyllä he olivat äärettömän hyödynnettyjä ihmisiä ilman oikeuksia ja mahdollisuuksia parantaa elämäänsä. Ei kukaan heistä halunnut odottaa hitaasti tulevia parannuksia, joita ei kokisi elinaikanaan. Kapinaan oli helppo heidät yllyttää.

Olen itse kuulunut merkittävän osan elämästäni eniten tienaavien 1-3% joukkoon ansiotuloissa. Isäni on ollut hyväpalkkainen virkamies ja vaarini liikemies ja pankinjohtaja. Kaikki osasimme hävetä Suomen oloja ennen itsenäisyyttä. Syvä häpeä kuvaa sitä tunnetta parhaiten.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Todella rohkea ja arvokas ulostulo, Juuso. Arvostan.

Käsittääkseni jälkikäteen valkoinen Suomi kutsui sisällisotaamme ironisesti vapaussodaksi, vaikka samaan aikaan moni heistä oli valmis luovuttamaan silmiäkään räpäyttämättä saavutetun vapauden saksalaisille. Turvallisuuspolitiikka ajoi kaiken edelle. Vuoden 1918 tapahtumien muistoa hallitsi aina 1960-luvulle saakka vapaussotatulkinta, jonka mukaan punaisten motiivit olivat olleet perimmältään rikolliset ja maanpetokselliset. Tästä luovuttiin vasta 1960-luvulla, kun porvarillinen Suomi tunnusti, että myös punaisen osapuolen taisteluilla oli oma oikeutuksensa.

Aikalaistulkintojen mukaan kyse oli ennen kaikkea luokkasodasta, vaikka yleisimmiksi nimiksi ovatkin vakiintuneet neutraali sisällissota ja pehmeän kuuloinen kansalaissota. Työläiset uhkasivat hallitsevan luokan valta-asemaa ja omaisuutta, joka johti rumaan lopputulokseen. Vastaavanlaisia tarinoita löytyy joka puolelta maailmaa. 1960-luvun tunnustuksen myötä punaisille pystytettiin muistomerkkejä ja heidän hautausmaitaan uskallettiin ensimmäistä kertaa kunnostaa hautauspaikan vaatimalla arvokkuudella. Suomi sai viimeinkin mahdollisuuden pyytää itseltään anteeksi ja aloittaa henkisen elpymisen.

Vielä on työtä tehtävänä. Kuten tuolla totesinkin, niin lähtökohtaisesti olen itse sitä mieltä, että sisällissodissa ei ole voittajia, ei hyviksiä tai pahiksia, sillä sotiessa koko kansakunta häviää. Tuo sota kuitenkin loi pohjan sille, että kansa yhdistyi ja valtiota pystyttiin rakentamaan. Osittain pelon voimin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #66

"Vakaumuksensa puolesta" henkensä menettäneille kansalaisillemme eli punaisille alettiin pystyttää muistomerkkejä heti talvisodan jälkeen välirauhan aikana.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #102

No näinpä muuten olikin. Minä luotin Ylen yliopistolähteeseen.

Täällä näkyy paljastusvuodet: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_punaisten_m...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Minun isoäitini kertoi minulle alle kouluikäisenä hänelläkin vapaussodan tapahtumista. Kertoi omista sankariteoistaan kartanon emäntänä. Miten pelasti niin isännän kuin renginkin hengen. Kertoi miten punaiset teloittivat muut vangit Mallasveden jäällä. Siitä tapahtumasta tuskin on valokuvaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Jouni Snellman kertoi myös tuollaisesta jutusta geopolitiikkaa ja historiaa käsittelevässä kirjoituksessani "Trollijahti alkoi jo vuonna 1918".

Jouni Snellman: Samanlaista tarinaa kertoi äitini isä, merenkulkuneuvos Matti Nurminen. Hän oli pieni lapsi, kun punaiset tulivat heidän kotiinsa ja osoittivat hänen äitiään aseella. Hänen isänsä oli saanut vihiä punaisten tulosta ja ehtinyt juuri lähteä laivalla pakoon Ruotsiin.

http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/217645-troll...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Suomen historiassa mielenkiintoista ei minun mielestäni suinkaan ole sodat ja nousu yhdeksi maailman vauraimmista valtioista, vaan se sosiaalipsykologinen prosessi, kuinka kansakunta pääsi siihen pisteeseen, että vuonna 1918 toisiaan teurastaneet ihmiset pystyivät kaksikymmentä vuotta myöhemmin yhdessä pysäyttämään neuvostohyökkäyksen. Taistelemaan yhtenä rintamana.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Kyseessä lienee niinsanottu Tukholma-syndrooma, joka ilmiselvästi jatkuu vielä tänä päivänä.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Talvisodan suomalaisillako muka Tukholma-syndrooma? Et näytä ymmärtäneen käsitettä.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #71

Ei pelkästään talvisodan suomalaisilla, vaan vielä tämänkin päivän suomalaisilla.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Juhlakolikossa olisi voinut olla kuvaelma pienestä vauvasta neuvolassa tai lapsista koulutiellä, molemmat suomalaisia ylpeyden aiheita, kansalaissodan jälkeiset teloitukset eivät sitä ole.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Juuri näin, Arto.

Se kuinka suosta noustiin ja selvittiin.

Pidettiin toisista huoli.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Minusta tämä design kuvaa hallituksemme tasoa ihan hyvin.
Esim arvokonservatismi ja sen ääretön vanhanaikaisuus sai nyt kultarahansa. Tunnen vahingoniloa, täytyy myöntää.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Täytyy sanoa, että tällaisten asioiden kanssa pitäisi olla varovainen.

Suomen kansa nimittäin on tänä päivänä kahtiajakaantuneempi kuin minun koko tähän astisen elämäni aikana. Valtiovarainministeri Petteri Orpohan (kok) se tämän teloituskolikon hyväksyi. Melko iso statementti muuten niin maltillisen oloiselta Orpolta.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/minist...

Toisaalta kuten eräs Facebook-kaverini totesi hyvin: "Ainoa mieleen tuleva hyvä asia tästä aiheesta julkaistavasta kolikosta on tarpeellinen muistutus historiaa tuntemattomille ja/tai ymmärtämättömille, mihin kansan kahtiajakautuminen voi johtaa. Mieleen tulee muutama nykypoliitikko, jonka sietäisi ajatella omaa etuaan ja ministeriaudiaan pidemmälle."

Tässäpä vähän näitä Ylen muistutuksia viime vuodelta.

"Pappa kertoi itku kurkussa, kuinka punaisia hirtettiin" – vuoden 1918 sisällissodan katkeruus ja häpeä painoivat pitkään:

http://yle.fi/uutiset/3-8834242

"Suvussani ei puhuta sisällissodasta, vaan vapaussodasta. Muistan hyvin, kuinka paappani kertoi kyynelten vuotaessa poskilleen Tampereen vapauttamisesta. Vasta siellä he havaitsivat tai tiesivät, että vastassa onkin suomalaisia. Alkujärkytyksen jälkeen he tulivat vihaisiksi. Miksi osa suomalaisista on mennyt ryssien puolelle, he kyselivät.", Ylelle kirjoittanut nimimerkki Juha muistelee.

http://yle.fi/uutiset/3-8834297

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
"Suvussani ei puhuta sisällissodasta, vaan vapaussodasta.

Niin puhuu itä-naapurin arkistotkin vapaussodasta. Tsaarin sotilaitahan oli vielä Suomessa paljon . Kustaan Miekan edessä odotti Saksasta tilattu lisävoima poistamaan edm.sotilaita.

Samoin arkistot kertoo tehdastyöläisten nousseen kapinaan 10t-12t työpäivien takia .Mukaan liittyi torpparit taksvärkkipäivien takia.

Tuolla propakandalla "punaisethan" on iänkaiken peloiteltu kommunismilla. Menisikö propakandalta pohja pois jos arkistot aukaistaisiin ?
Kun ne "punaisetkin" kannatti tasavaltaa eikä porvarien kuningasta Saksasta? Tai kun ne"punaisetkin"työväestö oli puolustamassa itsenäistä Suomea kotimaataan sodassa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #44
Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Huomioon pitää myös ottaa että viisikymmenluvulla relevantti symboli stadionin torni täyttää koko toisen puolen.....eli ei täytä. Toinen puoli on tyhjä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Orpo on vetänyt nimensä alle, tuskin edes tiesi mitä on tulossa. Nythän hän toivoo, että juhlaraha vedetään pois.

Ei tästä nyt kannata Orpoa tai hallitusta syyttää, kyllä se isoin aivopieru on tullut tuon kolikon suunnittelijalta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kyllä vastuun kantaa se henkilö, jonka nimi on paperissa.

Oletko koskaan taannut kenenkään lainaa?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tottakai vastuu on hänellä, mutta en usko, että on himoiten tuota ajatusta tukenut, ministeri laittaa nimiään papereihin varmaan ajattelemattomasti, mutta ihan heti ei varmaan tullut mieleen, kun kyse on juhlarahasta, että kyse on tällaisesta.

Syyttämällä Orpoa ei kyllä tässä asiassa ole mitään mieltä, virhe on tehty, ja siksi hän on pyytänyt kolikon poisvetoa.

Syyttäminen ja viha oli juuri tuon ajan ihmisten ajatuksissa, eikä anteeksi voinut antaa koskaan.

Jatketaan näin ja syytetään eri tahoja, siinä on oiva suunta satavuotiaalle Suomelle.

Tuossa sodassa ei ollut voittajia, eikä häviäjiä, isosisäni oli punakaartin johtaja, ei teloitettu, mutta oli vankileirillä ja menetti kansalaisluottamuksensa 10 vuodeksi.

Jälkeenpäin on niin helppo tulkita historiaa, ja kertoa kuka oli vääräässä ja kuka oikeassa, myös punaiset teurastivat ihmisiä, jopa sylivauvoja, eli kumpikaan puoli ei ole puhdas.

Tuo aika on vieläkin haavainen Suomen historiassa, eikä tällaiset turhat kolikot tilannetta paranna. Kunpa ihmiset ymmärtäisivät, että voittajia ei ole koskaan sisällissodassa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #12

Hallitukselle tällainen kohu on kuitenkin eduksi. Onni onnettomuudessa. Saadaan näppärästi ajatukset pois Puoliväliriihen ikävistä päätöksistä ja leikkauksista. Suunniteltua se tuskin siltikään oli.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #25

Osuit napakymppiin . Juurikin noin .

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #12

Piraattien Hansi Harjunharja kirjoitti tuolla omassa blogissaan siitä, kuinka nämä kolikot valtiovarainministeri Petteri Orpolle esitettiin. Se tapahtui tekstimuodossa. Hansi meinasi, että kolikkojen karu luonne ei välttämättä selvinnyt Orpolle tästä tekstin pätkästä. Ei muuten selviä minullekaan. Orpolle varmaan voidaan myöntää synninpäästö tässä asiassa. Olit siis oikeassa syyllisyyden suhteen.

"Vasemmalla on kaksi ihmishahmoa, joista sisimmäinen osoittaa pitkällä aseella oikealle. Keskeltä oikealle on seitsemän ihmishahmoa rivimuodostelmassa. Rahan kehällä alhaalla on pisteistä koostuva viiva, joka muodostaa puolikaaren.

Vuosiluku 1917 on puolikaaren muotoisen pisteviivan päässä vasemmalla suuntautuen viistosti alaspäin. Vuosiluvun 1917 alla on viiva.

Vuosiluku 1939 on puolikaaren muotoisen pisteviivan päässä oikealla suuntautuen viistosti ylöspäin. Vuosiluvun 1939 alla on viiva.

Teksti KANSALAISSOTA on keskiosassa hieman keskitason yläpuolella. Teksti Suomi – Finland on tekstin KANSALAISSOTA alapuolella oikealla. Taiteilijan nimikirjain S on kehällä oikealla keskitason alapuolella."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170194

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #55

Minulle kyllä aseen osoittaminen rivimuodostelmaa kohti merkitsee teloitusta kun kyseessä sisällissota. Mutta ehkä on ikäpolvijuttukin.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Martti , tiedätkö kenen "taiteilijan" tekele tämä?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #120

Ilkka Suppasen, joka käytännössä etsi netistä valokuvan, käytti sitä photoshopissa mutkan ja länttäsi kolikkoon.

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Kokoomuksen pojat käyvät vaan vähän hitaalla, siitähän tässä on kysymys.
Orpo "heräsi", kun huomasi että tästä tulee jonkinlainen soppa - vaikka oli itse hyväksynyt suunnitelman.
Ihan samalla tavalla Vapaavuori lausui ensin siirtymäkorvauksesta; Se oli kuulemma ok, koska tällainen järjestelmä on luotu. Sitten kun huomasi että hommasta tulikin ongelma, niin sitten oltiinkin oikein laupeina lahjoittamassa siirtymäkorvausta hyväntekeväisyyteen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jähmeys ja junttius tappaa muotoilunkin. Oikeat mieleltään elävät muotoilijat eivät pääse piireihin joissa tuommoisia tärkeitä mutta hieman pompöösejä tehtäviä saa. Kyllä se ainakin on niin että se kauhea kallion kupla ei olekaan kulttuurielämän kaapinvartija vaan ehkä joku jääkiekkoliitto tms.
On mielenkiintoista kuulla kuuluuko taiteilija kuvanveistoliittoon. Jos kuuluu niin vielä nolompaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Saksahan voisi painaa sellaisen juhlarahan, jossa juutalaisia kaasutetaan. Sekin olisi tosi hauska ja nostalginen. :D

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Eikä tämän voi ihan hyvin laittaa persujen syyksi?

Orpohan on tottakai syyllinen, ja varmaan salaa tuota suunnitellutkin. :)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Orpo on vastuussa. Syyllinen kolikon ulostuloon.

Suunnitteluun hänellä tuskin on osaa tai arpaa. En usko, että persuillakaan.

Miksi olisi?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kun suunnitelma esiteltiin Orpolle, eikö siinä ilmennyt että kuva on teloituksesta? Näytettiinkö käytetty valokuva?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #86

Kuvaihe selitettiin sanallisesti. Jos sen luki olisi pitänyt tajuta, että kyseessä on teloitus. Mutta mitä varten ei näytetty valokuvaa?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Vallan idea avoimessa yhteiskunnassa on että jonain erillinen päätös jossa on osallinen on oma päätös.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tuolta voi sitten lukea, miten tämä asia on mennyt. Eipä löydy demareistakaan Orpon syyllistäjiä.

https://demokraatti.fi/orpo-on-itse-allekirjoittan...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Vastuu on Orpon, Suomen Rahapajan sekä kolikon suunnittelijan, eikä sitä saa millään ilveellä kenellekään muulle sysättyä. Olipa kyse inhimillisestä virheestä tai ei. Tietysti ministerillä on paljon tärkeämpiä asioita tekeillä, eikä hän varmastikaan ole paljoa juhlarahaan ajatuksia tuhlannut. Tuossa totesitkin, että laittanut vain nimen paperiin. Hänen nimensä siellä kuitenkin seisoo, eli vastuu on myös Orpolla. Nythän ministeri on ilmoittanut, että mauton kolikko vedetään pois saman tien.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Juhlarahalautakunnan kokoonpanoa ei ole löytynyt, keitähän muita siinä on ollut paitsi alla mainittu puheenjohtaja:

Kolikkosarjan suunnittelija ja suunnittelukilpailun voittajan valinneen juhlarahalautakunnan puheenjohtaja puolustavat kiisteltyä työtä. Lautakunnan puheenjohtaja, emeritusprofessori Tapio Yli-Viikari harmittelee nopeasti tehtyä takaisinvetopäätöstä.

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005184626.html

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ei mautonkaan ole oikea sana kun kyseessä on teloitus.
Olympiastadion kolikon toisella puolella ei muuta asiaa.
Rinteen käyttämä "loukkaava" on osuvampi.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tämä on hyvä Suomen taide-elämälle. Aika pitää yksi tai kaksikin "seminaaria".
Sellainen taidemaailma joka vetäytyy piiloon itse tehtävänannoista ja tuottaa bulkkia kuten tämä mitali joutaa romukoppaan.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Juhlarahan kuvan malli:

Juhlaraha Suomi100 on käsittääkseni tehty tämän kuvan perusteella:
http://www15.uta.fi/yky/arkisto/suomi80/v18v11.htm
En ainakaan suoralta kädeltä muista, missä tapahtunut, mutta tuskin feikkikuva?

Tässä samainen kuva hieman vähemmän rakeisena:
Jos linkki ei toimi leikkaa/liitä; http://www.havaintoja.net/wp-content/uploads/2010/12/ör341.jpg
Myöskään tähän kuvaan ei ole liitetty kuvan tilannetietoja.
PS. tosiaan tuntematta juuri nyt lähemmin kuvan lähdetietoja, sanoisin tämän paremman kuvan perusteella pikemminkin, että voisi vaikkapa olla fake.

Toimisiko tämä linkki ko. kuvaan: http://www.havaintoja.net/?m=201012
saat isommaksi nikkaamalla kuvaa.
toimisiko tämä linkki ko. kuvaan: http://www.havaintoja.net/?m=201012
saat isommaksi nikkaamalla kuvaa.

Kuva on julkaistu myös 2008 Suomen Kuvalehdessä, jossa oli Osmo Pekosen juttu Hjalmar Linderistä ja hänen Jo riittää teloitukset -viestistään. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/hjalmar-l...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvä huomio.

Käsittääkseni noita teloituskuvia on lavastettu melko lailla.

Aamulehdessä tiesivät sanoa, että kuvassa on "punakaartilaisten teloitus Uotilan talon pihassa". Rahapaja taas ei muka kertomansa mukaan tiedä, ammutaanko kuvassa punaisia vai valkoisia. Kehno on heidän tietämyksensä. Ja kontrolli. Rahapajan mielestä riittää että kuhan ihmisiä ammutaan.

Tässä HBL:n artikkelissa näkyy tuo alkuperäinen kuva isompana.

https://www.hbl.fi/artikel/arkebuseringsscen-pa-ju...

Ei ihan hirveästi ole erillistä suunnittelua vaatinut.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

"Ei ihan hirveästi ole erillistä suunnittelua vaatinut." Sehän se tässä mättää.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Varmaan on lavastettu kuvaustilanteita, mutta ne kuvaavat kuitenkin tositapahtumia. Tilanne voisi olla Tampereelta.
Rahapajan tietämättömyys on uskomatonta. Näkeehän sen yhdellä silmäyksellä kumpi on kumpi.

Käyttäjän olliripatti kuva
Olli Ripatti

Helppoa se on tämäkin nykyään. Lieneekö kuva teloituksestakin löydetty googlella...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Paikka siis Tammisaaren läheltä. Niitä tapahtumia joita Kjell Westö kuvaa romaanissaan.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Länsiväylä 25.4.2017:

Kolikko kuvaa punavankien teloitusta Tammisaaren lähellä. Alkuperäinen kuva on osa Museoviraston kokoelmaa. Se kuvaa valkoiseksi terroriksi nimettyä punavankien laajaa teloittamista sodan aikana ja sen jälkeen.

Museovirasto:
Punaisten joukkoteloitus Tammisaaren lähellä 1918
https://www.kuvakokoelmat.fi/pictures/view/HK19730...
*

Käyttäjän Laali kuva
Raili Sergejeff

Laitoin saman linkin tuonne. :) En huomannut tätä.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Onko tämä teloituskuva kaikista oleellisinta muisteltavaa vapaussota/kapinasta juhlarahaksi asti, vaikka olisi kuinka autenttinen hyvänsä? Ei varmasti ole!

Pahoja asioita toki tuolloin tapahtui, mutta oleellisinta oli vuonna 1918, että valkoisten voitto takasi itsenäisyytemme, ja suvereenisuutemme jatkumisen.

Vuoden 1918 sodan kauheuksista kantakoon postuumisti vastuun kapinan propagandallaan aikaan saaneet punaherrat: Manner, Kuusinen, Sirola, Tokoi ym... Ja työväenlehdistön päätoimittajat. Heidän lisäkseen Neuvosto-Venäjän bolsevikkijohto.

Valkoiset alkoivat sodan vapaussotana tarkoituksena riisua aseista hulinoiva, murhatöihin osallistuva ja vallankumouksen aatetta levittävä venäläinen kuriton sotaväki, ja toimittaa se kotimaahansa. Ei olisi syntynyt juurikaan uhreja, jos asia olisi jätetty tähän.
Mutta, kun osa työväkeä alkoi monitahoisen painostuksen ja agitaation vuoksi kapinansa, niin veri virtasi. Näin käy usein vallankumouksissa ja kapinoissa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Entäs kolikon design ja näiden oudosti valittujen aiheiden muuttaminen mitalireliefeiksi. Eikö ole hieman voimatonta kaikessa yhdentekevässä mekaanisuudessaan? Eikö KANSALAISOTA kirjaimet ole kuin jonkun vantaalaisen ilmaijakelulehden "toimituksen" nettikoneella pursottamat! Hävytöntä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Tämä raha on vedettävä viipymättä pois käytöstä. Tämä on mauttomuuden huippu. Tässä on tehty arvaamatonta vahinkoa kansainvälisestikin katsoen Suomen maineelle.

Suomen Rahapaja ampui itseään jalkaan ja Suomi-neitoa päähän tulevan Juhlavuoden kunniaksi.

Olisi ehkä syytä selvittää viranomaisissa, miten tällainen toiminta on ollut yleensä mahdollista. Toivottavasti tästä tehdään viranomaistutkimus. Aidosta teloitusvalokuvasta taiteillaan juhlaraha. Uskomatonta.
Juhlarahassa vääristellään lisäksi vielä historiaa. Tämä käy kiistattomasti selville lukemalla sen aikaisia sanoma– ja aikakausilehtiä. Ne ovat digitoituina netissä. Vapaussodasta tehtiin tässä rahassa kansalaissota. Hyvin on mennyt propaganda perille.

Faktaa:

http://vapaussota.com/akateemikko-eino-jutikkala/

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Lehdissä on tuotu esiin, että ennen kaikkea vasemmisto on tuohtunut tästä tuoreesta kolikosta, kun taas oikeisto on ollut Orpoa lukuunottamatta vaiti. Luulisi oikeistonkin pitävän kolikkoa mauttomana, kun tällaisista asioista vielä muistutetaan ja niillä mässäillään. Seuraavaan kolikkoon sitten kuva Hennalan vankileiriltä, jossa teloitettiin naisia ja lapsia? Toivottavasti ei. Orpo sanoi myös, että kolikko on vedettävä välittömästi pois.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Niin on tehtävä Jukka. Komppaan tekstiäsi täydellisesti!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tämä on ehkä pian kulttikamaa Varustelekan valikoimissa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Valtiovarainministeriö on käynnistänyt prosessin Itsenäisyyden vuosikymmenet vuoden 2017, 2018 ja 2019 juhlarahoista annetun asetuksen (194/2017) kumoamiseksi.

http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/valtiovar...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvä ja kunnollinen päätös Petteri Orpolta.

Täytyy antaa tunnustusta nopeasta reagoinnista ja virheen myöntämisestä.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

" Valtiovarainministeri Orpo kommentoi: ”En kiinnittänyt riittävää huomiota asetuksen visuaaliseen suunnitelmaan, vaan luotin juhlarahalautakunnan esitykseen. Pahoittelen tapahtunutta. Tämä asetus kumotaan ja kokonaisuus harkitaan uudelleen.”

Minä olisin kiinnostunut, keitä kuului tähän juhlarahalautakuntaan?.

Tässä tämä, kysyin ja vastaan.

https://www.suomenrahapaja.fi/fin/about_money/coll...

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen Vastaus kommenttiin #52
Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev

En tunnistanut sinua, kun profiilikuvakin oli eri, mutta olisihän se pitänyt FB-jakojen runsaudesta huomata, että kyseessä on legendaarinen bloggari Asiakinen!

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

No en siitä legendaarisesta tiedä, mutta sama mies kyllä. Kiitos. Pojan kanssa otettiin tällaiset hymykuvat profiiliin. Leikkasin hänet sitten pois tuosta, ettei turhaa julkisuutta tule. Sitä vähäistäkään.

Olet näköjään aktivoitunut taas tänne blogien maailmaan, ja kirjoittanut siitä rakenteellisesta korruptiosta, mistä silloin puhuimmekin. Minä taas olen hiljalleen jättämässä kynää pöytälaatikkoon.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev

No 40% tekstistä sielä on sinun käsialaa tavalla tai toiseella. Itsellä oli yli vuoden tauko koko touhusta. Haluaisin kirjoittaa enemmänkin yhteiskunnallisista asiosta yleisestikin ja vähemmän maahanmuuttopolitiikasta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #45

Minäkin olen jättänyt tuon maahanmuuttopolitiikan kokonaan muiden keskusteltavaksi. En halua ottaa kantaa. Se on äärimmäisen työlästä, palkitsematonta ja turhaa. Kannattaa tosiaan keskittyä enemmän yhteiskunnallisiin epäkohtiin. Suomessa on paljon multaa tonkimatta. Ne eivät ainakaan aiheet lopu kesken.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev Vastaus kommenttiin #56

Ei pelkästään epäkohtiin, onhan yhteiskunnassa paljon hyvääkin!

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #59

Sekin on totta. Joskus täytyy aivan pinnistellä, että sen muistaisi tuoda aina myös esiin. On niin paljon helpompaa olla negatiivinen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kielletyn sisällissotakolikon suunnittelija ja tilaaja puolustavat työtä: ”Kansakunnan sivistyneisyys punnitaan sillä, kuinka se pystyy käsittelemään omaa historiaansa”. Juhlarahalautakunnan puheenjohtaja harmittelee päätöstä vetää juhlaraha takaisin.

"Lautakunnan puheenjohtaja, keramiikkataiteen emeritusprofessori Tapio Yli-Viikari puolustaa Suppasen työtä. Yli-Viikarin mukaan sarjassa on historiallista syvyyttä ja se kunnioittaa rehellisesti Suomen kansan tarinaa."

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005185006.html?sh...

Tämä on minun mielestäni hyvin kaksipiippuinen juttu.

Tällaisena aikana, kun kansa on muutenkin taloudellisesti ahtaalla ja oikeistolainen politiikka jyllää, on melko uhkarohkeaa alkaa kaivelemaan hautoja. Varsinkaan sellaisia, joita ei ole vielä käsitelty aivan loppuun saakka. Punaisten ja valkoisten perintöä vaalitaan yhä tänäkin päivänä.

http://yle.fi/uutiset/3-8831374

– Isoisäni ammuttiin maaliskuussa 1918 Oulun asemalla. Häneltä jäi leski ja kolme pientä lasta. Nuorin 9kk oli isäni. Isäni joutui todella kärsimään koko nuoruutensa isänsä tekemisistä. Hän ei saanut töitä ja aina oli tullut, että punikin penikka ei meille töihin tule, kertoo nimimerkki Lissukka.

http://yle.fi/uutiset/3-8834242

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Minun isoisäni kertoi. Oulun palauttaminen entisiin oli suuren työn takana, kaivotkin oli täytetty venäläisten sotilaitten raadoilla , kuten hän asian ilmaisi.

Sitä en tiedä puhuiko hän vuodesta 1917 vai 1918, ilmeisesti molempien vuosien talvikuukaudet koska mitään suurempaa epidemiaa ei Oulussa tuolloin ollut.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #61

Lappiin asti nuo melskeet eivät juurikaan yltäneet.

Sitä vain sopii kysyä, että oliko kyseessä venäläisten raatoja, vaiko suomalaisten raatoja. Sami Parkkonen totesi mielestäni seinällään hyvin todetessaan, ettei siinä ole mitään juhlittavaa, kun suomalaiset tappavat suomalaisia. Ei niin minkäänlaista juhlan tuntua. Se on historiamme hirveimpiä asioita.

Tietysti ajat olivat toiset silloin, kun jokainen pakotettiin valitsemaan puolensa. Harvapa niissä puhdistuksissa kuitenkaan täysin sydämestään mukana oli. Tai en ainakaan halua uskoa sellaista.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero Vastaus kommenttiin #67
Käyttäjän AleksiSaarinen kuva
Aleksi Saarinen

Enpä tiedä tuosta jalkaan ampumisesta. Tuskin koskaan rahapajan historiassa mikään kolikon lanseeraus on saanut tällaista julkisuutta. Heiltähän tulee kymmeniä kolikoia per vuosi, eikä ne koskaan kovin kummoisia tunteita herätä.

Itse olin myös hieman yllättynyt, kun nuo rahat näin. Olivat kyllä todella rohkeita vetoja, tänä mielensäpahoittajien aikakautena. Etenkin sen globaali oikeudenmukaisuuskolikon osalta. Sisällisodasta on 100 vuotta aikaa, ja jos siitä vielä luurankoja kaapissa onkin, niin ehkä niistä olisi jo hyvä päästä eroon..? Mitä tulee tuohon oikeudenukaisuuskolikkoon, niin se aihe on kuuma peruna edelleen.

Toivon kuitenkin, että noita kolikoita ei vedetä pois myynnistä, vaikka ne mielestäni mauttomia ovatkin, vähintään yhtä mautonta on vaatia jonkin kieltoa/julkaisun estämisä sillä perusteella, että se ei juuri minua satu miellyttämään.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Periaatteessa ajankohtakin on kaikista huonoin mahdollinen.

Reijo Kallinen huomautti tuolla toisaalla, että punaisten laittomien teloituksien muistokolikon julkaiseminen juhlallisessa mielessä juuri ennen työväen merkkipäiväksi laskettua vappua on ennen kuulumattoman röyhkeää ja edustaa täydellistä moraalittomuutta.

Käyttäjän AleksiSaarinen kuva
Aleksi Saarinen

Totta tuokin. Rahajapan oma näkemys tosin oli, että siinä ei oteta kantaa kumpi osapuoli teloittaa kumpaa. Tässäkin kohdassa epäonnistuttiin, jos oli noin helppo yhdistää johonkin tunnettuun valokuvaan, kuten tuolla yllä mainitaan.

Mielestäni tämä kohu on vaan saanut taas kerran suhteettoman suuret mittasuhteet, ottaen huomioon että rahapaja julkaisee kummeniä kolikoita vuosittain, ja en usko että kovinkaan moni näistä nyt mielensä pahottaineista tuntee yhtäkään rahapajan julkaisemaan kolikkoa 5 viimeisen vuoden ajalta. Mutta tällaista tämä näin some aikana on, kun lehdistö nostaa tällaisen sinänsä mitättömän, mutta suuria tunteita herättävän aiheen tikun nokkaan, niin massahysteria jyrää kaiken yli.

Sinänsä Orpolla ei ollut mitään syytä alkaa tässä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan, niin ihan odotettu päätös tuo takaisin vetäminen. Se tuskin herättää suuria tuntoja kenessäkään, kun kyseessä on täysin mitätön juttu.

Se olisi mielenkiintoista tietää, että eivätkö aavistelleen, että jotain tällaista voisi käydä. Tosin harvemmin saavat paljoa julkisuutta lanseerauksilleen, niin ehkä eivät ajatelleetkaan, että yksi kolikko voisi tällaisen reaktion aiheuttaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #48

Näkyvyyttä ainakin saatiin.

Kyllä minusta tuntuu, että shokkiarvoa tässä muutenkin haettiin. Olihan yhteen kolikkoon päätynyt välimerellä hukkunut kolmevuotias Aylan-poikakin. Luulin sitä aluksi vitsiksi, mutta ihan tosissaan he ilmeisesti olivat. Enpä tiedä, että onkohan menehtyneen lapsen vanhemmilta kysytty, mitä he ovat mieltä siitä, kun suomalaiset painavat juhlarahaan heidän hukkuneen poikansa ruumiin kuvan.

Jos he eivät Rahapajassa oikeasti muka odottaneet mitään tällaista, niin sitten pitää laittaa kyllä juhlarahalautakunnan jäsenet vaihtoon. Heillä on kadonnut kokonaan kosketus todellisuuteen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun. Melkomoiset juhlat muutenkin vissiin luvassa, kun kolikkoihin tulee pelkkää tappamista ja kuolemaa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #50

Laminoisi muovilla niitä valokuviaan vaan eikä esittäisi olevansa mikään mitalitaiteilija. Suututtaa.
Tähtitorninmäellä on patsas samaan tyyliin tehty. Vaimon tai jonkun mallin jalat on lenkkarit valettu yks yhteen ja kiinnitetty johonkin yläruumiintapaiseen joka sosialirealistisena katsoo merelle. Näkee että tyyppi ei osaa tehdä patsasta vaan liimaa ja leikkaa kuin huijari.
Koska ei osaa veistää/olla mitalintekijä ei osaa ajatellekaan. Elää pinnassa.

Käyttäjän AleksiSaarinen kuva
Aleksi Saarinen Vastaus kommenttiin #50

Joo, juuri tuohon viittasin tuossa ekassa viestissä globaali oikeudenmukaisuus kolikolla (siinä oli muistaakseni sellainen teksti). Kesti myös kauan uskoa, että se ei ole vitsi. Mun mielestä se oli vieläkin erikoisempi valinta Suomen juhlavuoden kolikoksi, kuin tuo teloitus kolikko :)

Mutta tosiaan, varmaan jengi nyt hengitystään pidätellen odottaa, että millaisia kuvia niihin tuleviin kolikoihin leivotaan!

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Väittäisin lopuksi, että tämä jossain Tammisaaren/Raaseporin seudulla (Västankraft`) seudulla otetuksi ilmoitettu kuva on järjestetty tallenne.
Katsokaa nyt noiden "teloitettavien" ilmeitä ja muuta bodylanguagea; ei aivan tilanne-kuvalta vaikuta.

Paras löytämäni kuva on tämä (kuvanlaadun puolesta), olisi kiva tietää, mistä Havaintoja.net -blogin kirjoittaja on 30.12.2010 löytänyt kuvan:

http://www.havaintoja.net/wp-content/uploads/2010/12/ör341.jpg

http://www.havaintoja.net/?m=201012 (klikkaa auki isommaksi)

http://nwohavaintoja.blogspot.fi/2015/01/1918-vapa...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Minuakin nuo ilmeet häiritsevät. Seisotaan suorassa ja yhdellä on virnekin naamalla. Eivät nuo vaikuta kuolemaa odottavan ihmisen kasvoilta, vaan kuten hyvin totesitkin, lavastetulta tilanteelta, joka on tehty hyvässä yhteisymmärryksessä. Tai sitten teloituksen jälkeiseltä showlta. Hankala kuitenkaan varmuudella sanoa.

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Vielä tämä:

*
Suomi100 –kolikon pohjana olevaa ”teloitusvalokuvaa” on arvioitu näin:
”Teloituskuva jostakin
”Videon kohdassa 45:50 esitetään teloituskuva, joka kuitenkin on manipuloitu kuva, luultavasti fotomontaasi. Paikka on tuntematon. Siinä seisoo rivissä rauhallisen näköisinä joukko miehiä, ja heidän edessään on kaksi ampuvaa sotilasta. Ampujien pyssyt kuitenkin osoittavat koko rivistöstä oikealta ohi, mikä osoittaa kuvan manipuloiduksi. Lisäksi miesrivistön edessä makaa maassa mies, kuitenkin väärinpäin: pää on rivissä seisovien jaloissa ja jalat osoittavat ampujien suuntaan. Niin ei kukaan voi kaatua. Oikealla on lisäksi mieshahmo, joka sojottaa jotain kiiltävää kädessään. Ehkä katsojien odotetaan ymmärtävän pitkän kiiltävän esineen pistooliksi, mutta se voi mielestäni olla tupakansytytin, muistokoru tai vain jokin metallinkappale. Kuva on peräisin jostakin väärennöstehtaasta.”
Matts Dumellin dokumenttivideo ”Dragsvik 1918 – kauhujen leiri” (FST5), ja katsominen pyydettiin tekemään pikaisesti, koska videon esitysaikaa on jäljellä vain muutama päivä (22.3.2011 klo 15.00 asti). – video ei enää nähtävissä.
Tämän sitaatin lähde: http://magneettimedia.com/dragsvikin-punavankileiri/
Artikkelissa kommentoidaan kriittisesti mm. tätä kirjaa; Pekka Railo: Valkoisten vankina päiväkirja 1918;
http://www.magneettimedia.com/wp-content/uploads/2...
Katso YLEn dokumenttiesittely: http://areena.yle.fi/1-668050
*

Käyttäjän MattiKouri kuva
Matti Kouri

Että oikein Magneettimedia lähteenä:-(

Olen siitä samaa mieltä, että kolikon osalta jollakin harkinta petti, mutta ei nyt aleta kuitenkaan puolustamaan kansalaissodan - erityisesti sen jälkeisiä tapahtumia.

Noin 30000 menehtyneen vasemmistolaisen jäljiltä jäi 6-numeroinen luku orpoja - siis ei pettereitä - vaan ihan oikeita sellaisia. Enemmän tai vähemmän - erityisesti vähemmän laillisesti teloitettuja oli lähes 10 000, joista 5/6 vasemmistolaisia. Loput tapettiin nälkään ja sairauksiin leireillä.

Parempihan nuo ajat olisi unohtaa, mutta jos niitä halutaan tuoda uudelleen esiin, niin tehtäköön se edes rehellisesti. Valtiovarainministerin lausunto asiassa tuntui hieman jeesustelulta ja hyvin teennäiseltä. Kukahan hyvistä veljistä hänelle paheksui kolikon teemaa?

Täällä oli Juuso Hämäläisellä mielestäni erinomainen tiivistelmä siitä, miksi silloin aikanaan kävi niin kuin kävi! Häntä en ole kovin vasemmistolaisena pitänyt, joten siitäkin syystä hatun noston arvoinen teksti.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Historiantutkijat ovat nykyisin aika pitkälti samaa mieltä siitä, että verinen sota oli ennen kaikkea sisällissota, mutta tämä nimitys on edelleen joillekin ihmisille liikaa. Suomalainen historiantutkija ja emeritusprofessori Heikki Ylikankaan mukaan sana sisällisota kuuluu edelleen kiellettyjen ilmaisumuotojen listalle varsinkin Pohjanmaalla, jossa kuvitellaan, että se jollain tavalla mitätöisi pohjalaisten saavutukset Suomen "vapauttamisessa".

Jotkut eivät ole ajallisesta etäisyydestä huolimatta tehneet vieläkään rauhaa menneisyytensä kanssa, vaan padotut traumat ovat synnyttäneet uusia traumatisoituneita sukupolvia. Monissa perheissä sukulaisten kovat kokemukset sisällissodan melskeissä vaikuttavat edelleen heidän poliittisiin näkemyksiinsä. Sota jätti jälkeensä puolin ja toisin katkeruutta, joka on vaikuttanut oman identiteetin rakentumiseen jo sukupolvien ajan.

Rintamalinjat pysyivät pitkään piilossa, mutta poteroita kaivetaan jälleen. Kansamme on jakaantuneempi kuin vuosikymmeniin. Internetin keskustelupalstoilla törmää lähes päivittäin retoriikkaan, jonka mukaan punaisten teurastaminen olisi jäänyt aikoinaan kesken, ja se pitäisi saattaa päätökseen ennen kuin on liian myöhäistä. Toiset taas puhuvat valkoisista oikeistolaisnatseista, lahtareista ja fasisteista, jotka kyykyttävät suomalaisia työläisiä.

Vuonna 1918 käyty sisällissota kuumentaa yhä suomalaisten tunteita. Sodan vastakkaisilla puolilla olleiden ihmisten jälkeläiset eivät tunnu ymmärtävän, kuinka vakavalla asialla tässä pelleillään. Yle kysyi viime vuoden maaliskuun puolessavälissä suomalaisilta, että ovatko vuoden 1918 tapahtumat yhä arka asia heidän suvussaan. Vastauksia saapui yli 400 ihmiseltä, joista 52 prosenttia koki että asioista ei voi oikein vieläkään puhua avoimesti. Lähes sadan vuoden takaiset tapahtumat Suomen sisällissodassa järkyttävät edelleen monia ihmisiä. Mielestäni arvet olisi viimeistään nyt revittävä auki, koska me emme voi ymmärtää nykyisyyttä, jos me emme ymmärrä historiaamme. Mutta tuo mauton kolikko ei varmastikaan ole oikea tapa tehdä sitä. Tarvitaan hienovaraisuutta ja vahvaa arvojohtajuutta.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo Vastaus kommenttiin #107

Sotien vammat säilyvät ihmisten sieluissa sukupolvien ajan. Muutama päivä sitten törmäsin tähän lukemisen arvoiseen artikkeliin:

Suomalaisissa edelleen sodan arpia – "Armottomuus heikkoutta kohtaan"

Tuossa artikkelissa puhutaan toisen maailmansodan aiheuttamista vammoista suomalaisissa, mutta alla oli jo valmiiksi sisällissodan vammat, joita ei ole vieläkään alettu kunnolla käsitellä.

Käyttäjän SibilYanev kuva
Sibil Yanev

Mutta ehkä kannattaa hamstrata noita kolikoita, jos ne tullaan vetämään ristiriittaisuuden takia pois jossain vaiheessa. Miettikää niiden arvoa silloin, kun niistä tulee "kielettyjä"?

Käyttäjän AleksiSaarinen kuva
Aleksi Saarinen

Nythän ne vedettiin takas, mutta luultavasti ovat jo lyötyjä. Jos (ja kun) niitä kuitenkin sieltä muutamia katoaa ennen kuin menevät hävitykseen, niin noiden arvo tulee tosiaan olemaan todella suuri. Ne ovat sillon kolikoita, joita ei virallisesti ole olemassa, ja tämähän keräilijöitä kiihottaa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Tuolloin sorrettu kansa nousi asein taistelemaan vapautensa ja tasa-arvonsa puolesta, Rinne kirjoittaa"

Antti Rinne tekee päivänpolitiikkaa vaarallisilla asioilla. Tästä demarit saavat kuraa niskaansa ja syystäkin. Kapina oli virhe vuonna 1918 ja kyllä silloinkin demareissa oli paljon niitä, jotka sen hyvin tajusivat.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/219338-antti-rinn...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Höttötaide mahdollistaa tuollaisen jopa kutsuu siihen. Kunnon taiteilija osaa käsitellä vaikeita aiheita niin ettei ne päädy magneettimedian sisällöksi tai Koskelan surffiaalloksi. Tosta kolikosta puuttui sisäinen auktoriteetti.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Rinne liikuskelee kyllä nyt melko heikoilla jäillä. Lähtökohtaisesti olen ainakin itse sitä mieltä, että sisällissodissa ei ole voittajia, ei hyviksiä tai pahiksia, sillä sotiessa koko kansakunta häviää.

Rinteen ei pitäisi lähteä liikaa tekemään noita kahtiajakoja tai puolustelemaan ketään. Pysyisi vain itse aiheessa ja keskittyisi puhumaan tuosta kolikosta. Nuo haavat eivät ole vieläkään arpeutuneet. Kummallakaan puolella.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Jos mitali olisi asioita prosessoivan taiteilijan työtä se ei kävisi tommoiseksi viskomisvälineeksi. Muuten eikö Suomessa ole ennenkin ollut huijausta ja petosta tuolla juhlaraha-alueella. Luulen että siellä häärää joku ei niin seriöösi porukka.
Miksi muuten juhlarahan tekijä olisi joku puskista vedetty pinnallinen kuppi ja kippomaakari. Sitä hän on tämä Suppanen tuolla ylempänä linkitetyn il-uutisen mukaan. Huono firma valitsee ilman punnintaa ja ilman kunniotusta alan osaajia ja traditioita kohtaan.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Suomalaiset on ainakin maailman paras kansa pahastumaan ja aktivoitumaan, vaikka asiahan on kunnossa ja homma jo hoidossa.

Samanlaista aktiivisuutta ja pöhinää kun saataisiin vaaleihinkin, niin jopa olisi kansa kiinnostunut.

Yhdellä kolikolla saatin tähän päivään paljon tarinoita aiheesta ja paljon myös aiheen vierestä.

Ihan niin iso asia ei kuitenkaan taida olla, että huomenna enää eläisi, tämäkin suuri kohu häipyy varmaan yhtä äkkiä kuin saapuikin.

Ja joku vielä sanoo, että taiteella ei voi vaikuttaa, kyllä näemmä voi, ihan valtion huipulle asti. Pitäisköhän alkaa piirrellä jotain possukuvia, jos nekin sais huomiota. :)

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mitään kohua ei olisi syntynyt jos sisällissota olisi kerrottu numismaattisin perinteisin keinoin, sen sijaan että nyt vaan revittiin joku kuva arkistosta. Nyt kohu ruokkii magneettimediaa ja muuta hajoitusta.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Satavuotisjuhlaraha nostattaa ristiriitaisesti kapinahenkeä ja syyllistyttämistuntoja muissakin kuin rahaministeripiireissä ja oppositiopäällikön joukoissa. Onneksi epäjalometalliselle teloituskolikolle löytyi jo kaikille sopiva asiallinen korvaaja. Tulkinnaltaan selkeämpi, turvallinen ja kaikin tavoin kelvollinen vaihtoehtoinen hopeinen juhlatuote on itsenäisyytemme alkuvuosien keskeisimpiä yhteisiä kansallisia rajanvetoja kuvaava rintamerkki ja riipus, joka on ollut saatavana myös Rahapajan valmistamana, ks. http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/236140-s...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Harmi. Kerrankin olisi ollut juhlaraha, jonka olisi voinut tilata. Muistuttaisi aina siitä, ettei suomalaisilta kannata odottaa kovin paljon. Joskus sitä yllättää itsensä liiasta optimismista. Nytkin porukalla on kauhea tarve lakaista menneitä maton alle. Noista kolikoiden haastepuolen asioista näyttää syntyneen helvetillinen poru. Onnistumispuolista ei juuri käydä keskustelua.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"kauhea tarve lakaista menneitä maton alle"

Menetkö viettämään kenenkään henkilökohtaista merkkipäiväjuhlaa, muistellaksesi siellä julkisesti, kuinka taannoin annoit hänelle kunnolla turpiin?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ehkä kansakunnan kannattaisi miettiä juhlavuotenaan niin epäonnistumisia kuin onnistumisiakin. Mokista oppii joskus enemmän.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #76

Mokien korostaminen 100-vuotisjuhlassa tietenkin näyttäisi havainnollisesti suomalaista masokismia. Eikö sitten yksi juhlaraha samaa genreä voisi esittää vaikka tekeillä olevaa itsemurhaa?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #77

Ideoin tuossa jo monia siistejä kolikoita joidenkin tuttavien kanssa. Sinne voitaisiin laittaa kolikkoon esimerkiksi leipäjonot, mielenterveysongelmat, päihdeongelmat, romanikerjäläiset ja kodittomat, kun kerran pitää itseruoskintaan ja mauttomuuteen mennä. Niin ja tietysti edellä mainitsemiani kuolleita naisia Hennalan vankileiriltä. Sitten voisi tietystikkin olla kuva natseille luovutetuista juutalaisista.

En tiedä mikä siinä on, kun ei muka ikinä voida olla ylpeitä kansakunnastaan tai arvostaa sitä puupennin vertaa, vaan aina pitää mennä äärimmäisyyksiin ja laittaa tyhmiä statementtejä joka paikkaan. Luoda väkisin vastakkainasetteluita sinne, minne ne eivät varsinaisesti edes kuuluisi. Suomalaisten pitäisi oppia vähän relaamaan. Suomessa paljoa muuta tehdäkään kuin mietitään niitä epäonnistumisia ja sota-aikoja. Joskus olisi mahtava, jos hengähdettäisiin. Katseltaisiin vähän ympärille.

Tuo "globaali oikeudenmukaisuus" -kolikko oli kans tosi hyvä idea. Kolikkoon oli päätynyt välimerellä hukkunut kolmevuotias Aylan-poika. Luulin sitä aluksi paskaksi vitsiksi, mutta ihan tosissaan he ilmeisesti olivat. Kuten tuossa totesinkin niin enpä usko, että menehtyneen lapsen vanhemmilta olisi kysytty sitä, mitä mieltä he ovat siitä, kun suomalaiset painavat 100-vuotisjuhlarahaan heidän hukkuneen poikansa ruumiin kuvan. Mietin myös, että millä tavalla se liittyy meidän satavuotiseen taipaleeseemme.

Syylliseksikkö tässä pitää taas alkaa?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen Vastaus kommenttiin #78

Mitäs blogaaja Asikainen tykkäsit noiden kolikoiden kääntöpuolella olleista onnistumisen symboliikoista? Vai oletko ymmärtänyt koko juhlarahasarjan perusideaa?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #82

Olen ymmärtänyt. Tavallaan ajatus on ihan hieno, kun toisella puolella on saavutukset ja toisella puolella sitten niitä ikävempiä ja kivuliaita asioita.

Tosin uskon, että parempiakin kohteita varmasti olisi silti löytynyt, mutta kuitenkin hyvä ajatus. Stadikan torni ei ainakaan minusta ole ihan vuoden 1918 tapahtumiin verrattavissa. Tai tuleva keskustakirjasto merellä menehtyneisiin syyrialaispakolaisiin.

Tuo pakettipelto ja Otaniemi oli ihan hyvä rinnastus, koska se kuvastaa kaupungistumista. Melko osuva rinnastus.

Tämä olisi voinut olla ihan hyvä homma, jos olisi ollut vähän paremmat kuvavalinnat. Aiheet saavat kyllä minun puolestani jäädä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #77

Ei kansakunnan mitään kiiltokuvaa itsestään tarvitse tehdä. Jos taiteilija olisi tehnyt taiteellisti perustellun eli prosessoidun ja vahvan kuvan sisällissodasta se tietysti olisi ollut vaikeammin diskattavissa.
Nyt se oli jotenkin kevyt.
Taiteilija kehtaa myöntää ettei edes tutkinut kuvan taustoja. Tutkimattomana se olisi tietysti käynyt dokumenttina jota hän käyttää etsiessään muotoa sisällissodan hahmotukselle. Kuten Goya aikoinaan hahmotti teloituksen kuuluisassa kuvassa. Se kuva ei ole mikään häpeätahra Espanjan kansallisessa kuvastossa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #79

Minusta tuntuu, että hän yrittää vain pelastaa kasvonsa väittämällä noin. Sama tuon Suomen Rahapajan kanssa, joka väittää ettei olisi muka ollut tietoinen siitä, mitä kuvassa tapahtuu - ketä ammutaan ja kuka on ampumassa. Naurettava väite. Jos se tosiaan pitää paikkansa, niin siinä tapauksessa on kyllä harvinaisen tyhmää ja sivistymätöntä väkeä ihan valtavan isoilla palleilla.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #79

Tämä kuva https://cdn.getyourguide.com/niwziy2l9cvz/3h7LPXUL...

ei todellakaan ole minkään lavastetun propagandavalokuvan inspiroima, ja tunnelma on kovin toinen kuin kolikkokuvassa.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #81
Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #81

Janne Kajo muistutti tuolla toisaalla, että tässä kolikossa juhlitaan vasta vuosia 1917- 1939. Sarjan seuraavaan kolikkoon voidaankin sitten varmaan laittaa koristeeksi jo hakaristi. Tälle tielle kun on nyt lähdetty.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #84

No, kaikkihan riippuu siitä, onko hakaristi suorassa vai vinossa asennossa.

Suorassa oleva hakaristi on tunnetusti kreivi von Rosenin onnenmerkki, jonka hän maalautti Suomelle lahjoittamaansa Morane-Saulnier Parasol -lentokoneeseen http://www.pkymasehist.fi/hakar06.jpg .

Se otettiin siis käyttöön Suomessa 1918, kun taas muuan itävaltalaissyntyinen korpraali otti puolueensa käyttöön vinon hakaristin vasta 1920. Suomen huhtikuulle 1945 saakka lentokoneiden ja panssarivaunujen kansallisuustunnuksena käytetyllä hakaristillä ei ole tekemistä NSDAP:n poliittisen hakaristin kanssa. Ilmavoimien joukko-osastojen lipuissa hakaristi on käytössä tänäkin päivänä.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto Vastaus kommenttiin #87

Latvian ilmavoimen punainen tuliristi ugunskrusts oli vinossa kuten saksalaiskoneiden peräsimen hakaristi. Mustavalkokuvissa ne sotkee helposti keskenään.
Natsipuolueen paraatilipuissa hakaristi oli suorassa kuten Suomessa käytettiin.

Carlsbergin oluiden etiketeissä on käytetty hakaristiä. Viikingit ovat tunnetusti käyttäneet hakaristiä samoin kuin jenkit ja englantilaiset. Viiksekäs itävaltalainen pilasi hienon merkin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #89

Ja hindut. Viikingeillä merkki toimi suojelijana. Hakaristillä on kyllä tosi pitkä historia - aina Mesopotamiasta ja Egyptistä 30-luvun Saksaan. Viiksekkään itävaltalaismiehen olisi voinut aikoinaan jättää nussimatta. Tai sitten hänelle olisi pitänyt antaa paljon enemmän haleja.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Satavuotisjuhlaa siis juhlistamaan kuva teloituksesta – siitähän se juhlatunnelma oikein kattoon nousee!

Miten ulkomailla tähän muistorahaan mahdettaisiin suhtautua? "Suomi - ampumalla teloittamisen suurvalta", "suomalaiset mielipuuhassaan"?

Kuulemma juhlarahojen kuvituksen pitäisi kuvata ajankohtien historiallisia haasteita. Tässä siis varmaankin: kuinka kaksi miestä saa kertalaukauksin lähietäisyydeltä teloitetuksi kahdeksan, kun vasta yksi on maassa. – Vuosiluvut 1917 ja 1939 eivät liity vuoden 1918 sotaan.

On kyllä pohjanoteeraus komein tittelein kootun lautakunnan hyvästä mausta ja sopivaisuuden tajusta ajatellen kansallista juhlavuotta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sillä ei olisi merkitystä jos kuva olisi ollut taiteellisen ajattelevan muodonantamisen lähtökohta.

Pekka Kohonen

Kolikkosarja olisi toiminut hienosti kantaaottavana taideteoksena. Tämä on tosiaan asia, josta kannattaa keskustella ja teossarjan idea on hieno. Se vain ei sovi viralliseen juhlaraha sarjaan!! On vaikea ymmärtää mitä ajateltiin ...

Seppo Mononen

Todellisuus on herkkä teema suomalaisille: Tosiasiassa Urho Kekkonen, HS valokuvaaja:n avulla pyrki todistamaan pätevyytensä: kykenevä teloittamaan Suomen kansalaisia 1918-; Suomen 26 vuotiseen poikkeustilaan presidenttinä. HS valokuvaaja todisti K:n olleen Hawaijilla järjestämänsä noottikriisin aikaan!!! On siinä historiaa rahssakin muistettavaksi.

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Kolikolla on kaksi puolta ja niin on Suomen historiallakin. Alkaa tuntua hyvältä idealta tämä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sisällissota, vapaussota, vapaustaistelu, kansalaissota, vallankumous, kapina, punakapina, työväen vallankumous, luokkasota, torpparikapina, veljessota.

Tässä yleisimmät vuoden 1918 sodasta käytetyt nimet.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kuitenkin tämän sotkun pahin urpo taitaa olla ministeri Orpo. Katsokaa alla olevasta linkistä avautuvaa juttua, jossa on kuva Orposta ko. muistorahojen kanssa.
http://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/juhlaraha...
"Valtiovarainministeri Petteri Orpolle (kok.) on esitetty tarkat kuvat juhlarahan molemmista puolista, sanoo juhlarahalautakunnan puheenjohtaja, emeritusprofessori Tapio Yli-Viikari.
Hänen mukaansa Orpon aiemmin keväällä hyväksymä asetusehdotus juhlarahasta sisältää kuvat ja tarkat kuvaukset siitä, mistä kolikossa on kyse."

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuo kuva (tai se kuva, mitä tarkoitat - linkki ei toimi) on edellisestä juhlakolikosta, joka oli kahden koululaisen suunnittelema. Muistaakseni viime lokakuulta tai marraskuulta. Ei näin ikään liity näihin tuoreisiin kohukolikoihin lainkaan.

Kuva liittyi tähän uutiseen: https://www.suomenrahapaja.fi/fin/news/Suomi100_2

"Suomi julkaisee 3.1.2017 kultaisen ja hopeisen juhlarahan itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden kunniaksi. Valtiovarainministeri Petteri Orpo ja Suomi 100 -ohjelman pääsihteeri Pekka Timonen löivät tänään ensimmäiset mallikappaleet juhlarahoista Suomen Rahapajan tehtaalla Vantaalla.

Kultarahan on suunnitellut teollinen muotoilija Simon Örnberg. Kultarahasta lyödään sata kappaletta numeroituina. Juhlarahalla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnus.

Hopeisen Itsenäinen Suomi 100 vuotta -juhlarahan ensimmäiset mallikappaleet löivät Suomi 100 -ohjelman pääsihteeri Pekka Timonen ja juhlarahalautakunnan puheenjohtaja Tapio Yli-Viikari. Nimellisarvoltaan 10 euron juhlarahan ovat suunnitelleet jyväskyläläinen koululainen Saara Peltomäki, 15, (juhlarahan tunnuspuoli) ja turkulainen koululainen Jennifer Tuomisto, 16, (juhlarahan arvopuoli)."

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #112

Oho, olet oikeassa. Orpo teki itsestään hölmön. Hallituksen kannalta katsoen tämä kohu tuli päivän verran liian aikaisin. Tuossa juuri saatiin puoliväliriihi pakettiin ja se varmasti tulee nostamaan kovan metakan, kun henkseleitään aikaisemmin paukutellut pääministeri Sipilä perui päätöksensä ministereiden karsimisesta.

Nyt saadaan sitten kolme uutta, kun kokoomus saa oikeus­mi­nis­terin salkun, perus­suo­ma­laiset kulttuuri- ja liikunta-asiat, ja keskusta puolestaan jakaa maatalous- ja ympä­ris­tö­mi­nis­terin salkun. Tämän jälkeen hallituksessa on yhteensä 17 ministeriä.

Tuota perussuomalaisten kulttuuri-intoilua minä vain pohdin, kun eikös heillä seissyt silloin puolueohjelmassa ja manifestissa, että pelkästään isänmaallinen ja suomalainen taide ovat arvostettavaa ja hyvää taidetta. Muu taas on huonoa postmodernia tekotaidetta ja paskaa, jota ei tulisi tukea lainkaan julkisista varoista. Tuo oikean ja väärän taiteen ero oli kuvailtu varsin tarkasti.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #113

Tämän juhlarahan suhteen " isänmaallisuus ja suomalaisuus" saattaa saada oikeaoppisen tulkinnan ja hyväksynnän kulttuurista vastaavan uuden perussuomalaisen ministerin silmin.

P.S. Saattaa olla, että juhlaraha lähetetään jokaiseen suomalaiseen kotitalouteen muistuttamaan esivallan kunnioituksen merkityksestä ja siunauksellisuudesta.

Käyttäjän MKujala kuva
Markus Kujala

Kun kuulee juhlarahojen teeman, niin kuva ei mielestäni ole niin epäonnistunut.
Vaikea keksiä kuvaavampaa kuvaa kansalaisodasta ja sen raumaattisesta muistijäljestä. Tässähän ei ainakaan mitenkään romantisoida tapahtumia, niin kuin usein kansakunnan historiaa muistellessa tehdään.

Ja oikeisto-vasemmisto jako alkaa olla jo menneisyyttä, että se ei enää tämän päivän erimielisyyksiä provosoi.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mutta sehän on nyt vedetty pois kuten sotalapsetkin.

Käyttäjän MKujala kuva
Markus Kujala

Joo, niin on. Ja ehkä hyvä, jos aiheutti niin paljon mielipahaa.
Mietin vaan millä muulla kuvituksella sisällisotaa voitaisiin kuvata?
Toki toteutus olisi voinut olla parempi, mutta teloitukset Suomen historiassa yhdistetään automaatisesti noihin vuosiin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #118

Mielipahaa tietysti aiheuttaa myös poisvetäminen.
Kun juhlarahasarja on valokuvakokoelma, siitä voidaan myös kevytmielisesti poistaa kuvia.
Kohussa kaikki kuvittavat juttunsaä museokuvalla eikä sillä kolikolla. Siksi se on helppo poistaa.
Taiteilija saa myös auktoriteettia jos hän luo kuvia eikä vaan valitse valokuvista "sopivia". Hän ei edes perehtynyt kuvan taustoihin. Sitten ilmaisi ihastuksensa kohusta.
Nyt siis some ja iltapäivälehdet päättävät juhlarahakokoelmasta. Jotenkin valokuvien siirtelijästä ei ole henkilöitymään työnsä puolustajaa. Hän ei ole laittanut auktoriteettiaan likoon minkä oikea kuvanveistäjä tekee.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #118

Jälkikäteen teloituskuvaa on puolusteltu sillä, että vuoden 1918 sodan jälkeen kyettiin kuitenkin tekemään yhteiskunnallinen sovinto.

Miksi kuva ei sitten esitä sovinnon tekoa? Onko se tämän päivän suomalaisille taiteilijoille liian vaativa aihe?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #123

Ei ole olemassa liian vaativia aiheita. Pitää vaan valita vahva tekijä eikä mikään pintaliitäjä. Jos teloituksen kuvaa etsien tapahtuneelle muotoa (sen sijaan että käyttää pinnalle kellumaan jäänyttä paperikuvaa) silläkin on eheyttävä vaikutus.
Olen sitä mieltä että asian käsittely eheyttää ja pahoillani siitä että rahapaja teki niin helposti sivuuntyönnettävissä olevan toteutuksen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kerran tässä niitä kipupisteitä haetaan, niin Suomen juhlamynttiin voisi minusta laittaa kuvan saksalaisesta UMTS-ilmasta, josta valtion omistama Sonera maksoi 4,3 miljardia euroa.

Se taitaa olla kevyesti itsenäisen historiamme typerin kauppa. Käytännössä jokainen suomalainen vauvasta vaariin lahjoitti saksalaisille 1000 euroa.

Soneraan kulminoituu muutenkin aika hyvin tuo poliitikkojemme bisnesvainu. Typerykset eivät tajunneet painaa myyntinappia, vaikka osakkeiden arvo kävi yli 60 eurossa.

Kuten blogissanikin kerran todettiin, kannattavampaa olisi ollut pistää koko Sonera lihoiksi maaliskuussa 2000, ostaa koko rahalla kaljaa ja myöhemmin palauttaa tyhjät pullot Valintataloon.

Turskaa olisi tullut huomattavasti vähemmän.

#juhlaraha #suomi100

http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203944-suome...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset