Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Tyytyväinen Sipilä eduskunnassa - "Luottamus Suomeen on palautunut"

  • kuva: wikimedia commons / johannes jansson
    kuva: wikimedia commons / johannes jansson

Talouden kääntyminen hitaaseen kasvuun ja työllisyyden lievä paraneminen näkyivät hymyinä eduskunnan kevätkauden aloittaneessa keskustelussa. Hallituspuoleiden ministereillä oli selvästikin kevättä rinnassa. Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) mukaan usean vuoden syöksykierre on saatu oikenemaan. Erityisesti loppuvuoden työllisyyskehityksen kerrotaan olevan vahvaa.

– Hyviä uutisia on kuulunut eri puolilta Suomea. Yritykset investoivat ja palkkaavat ihmisiä. Jopa pitkäaikaistyöttömyys on kääntynyt hiljalleen laskuun. Tämän hallituksen johdolla luottamus Suomeen on palautunut, Sipilä veisteli eduskunnan edessä.

Vaalien alla kaikella on tapana näyttää hyvältä. Tilastoillakin.

Tutkitaanpa sitten hieman. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan joulukuun lopussa oli yhteensä 358 100 työtöntä työnhakijaa. Se oli jopa 19 800 vähemmän kuin edeltävän vuoden vastaavana ajankohtana. Marraskuuhun verrattuna työttömiä työnhakijoita oli 29 600 enemmän. Joulukuun aikana on varsin normaalia, että työttömien työnhakijoiden määrä kasvaa, kun jotkut ammatilliset opinnot päättyvät, lomautukset kasvavat ja määräaikaiset työsuhteet päättyvät. Näin kävi tänäkin vuonna.  Joulukuun lopussa aktivointiasteeseen laskettavien palveluiden piirissä oli 114 100 henkilöä, mikä on 6 500 enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Aktivointiasteen kerrotaan olleen 24,2 % eli 2,0 prosenttiyksikköä korkeampi kuin edellisenä vuonna. Yhteensä palveluiden parissa käyskenteli 4,3 % suomalaisesta työvoimasta. Pahamaineisen kuntouttavan työtoiminnan piiriissä oli kaikkiaan noin 21 000 henkilöä eli 1 500 enemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Niin sanottujen nollatuntisopimuksien määrä on myös lähtenyt rajuun kasvuun. Saamieni tietojen mukaan nollatuntisopimukset ovat yleistyneet jopa raskasteollisuuden piirissä. Tällä tavoinhan se työllisyysastekin saadaan helposti nousemaan, kun ihmiset ovat virallisesti työsuhteessa ilman töitä. Tilastokeskuksen parin vuoden takaisen tutkimuksen mukaan nollatuntisopimuksella työskenteli vuonna 2014 keskimäärin 83 000 suomalaista 15 - 64-vuotiasta palkansaajaa, joka oli noin neljä prosenttia kaikista silloisista palkansaajista. Jokaisella nollatuntisopimuksella työskentelevillä tavanomainen viikkotyöaika oli tuolloin keskimäärin 23 tuntia viikossa. Harva vähän toimeksiantoja saava työntekijä kuitenkaan uskaltaa irtisanoutua epäedullisesta ja työntekijän oikeusturvan romuttavasta työsopimuksesta, koska mitättömistä tuntimääristä huolimatta irtisanoutumisesta koituu välitön karenssi työttömyysturvaan. 

Tullin ennakkotietojen mukaan tavaraviennin arvo laski viime vuonna hurjat neljä prosentta, ja oli 51,7 miljardia euroa. Tuonnin arvo pysyi suunnilleen ennallaan ja oli 54,6 miljardia. Kauppataseen alijäämä kasvoi näin ikään 2,9 miljardiin euroon, joka oli suurin sitten vuoden 2011. Kahden vuoden takainen alijäämä oli vain 613 miljoonaa euroa. Tullin tiedoista käy ilmi, että alijäämä kasvoi etenkin muiden EU-maiden kanssa käytävässä kaupassa, kun taas EU:n ulkopuolisten maiden kanssa käytävästä kaupasta syntyi 415 miljoonan euron ylijäämä. Tätä tuskin voidaan kutsua torjuntavoitoksi tai luottamuslauseeksi.

Tähän väliin on varmaan hyvä muistuttaa myös siitä, kuinka pienituloisuus ja köyhyys ovat olleet rajussa kasvussa viime vuosien ajan. Suomessa on tällä hetkellä yli 700 000 pienituloista ihmistä. Leipäjonoissa käy lähes 20 000 suomalaista viikottain. Köyhyys näkyy yhteiskunnan sisällä kasvavina mielenterveysongelmina, epäsosiaalisena käytöksenä, ennenaikaisina eläköitymisinä, kouluttautumattomuutena sekä yleisenä toivottomuutena. Toivottomuuten liittyen ei voi painottaa liikaa sitä, että toissa vuonna työkyvyttömyyseläkkeelle mieleysterveysongelmien vuoksi jäi 2 256 alle 30-vuotiasta nuorta. Puhutaan nyt keskimäärin kuudesta nuoresta joka ikinen päivä.

Pahimpaan tilanteeseen ovat joutuneet eläkeläiset ja lapsiperheet.

Eläketurvakeskus ETK:n viime vuonna julkistamien tilastojen mukaan lähes kolmannes eli noin 430 000 eläkkeensaajaa on tipahtanut alle virallisen köyhyysrajan Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n puolestaan varoitteli lapsiköyhyydestä. THL:n viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan köyhyys on kasvanut erityisesti kaikkein vaarallisimmassa ryhmässä eli pikkulapsiperheissä. THL:n aiempi tutkimus on osoittanut, että pikkulapsiperheiden köyhyys  heijastuu kaikkein useimmin vielä aikuisiälläkin. Lapsiköyhyys lisää huomattavasti riskiä sortua nuoruudessa tai aikuisiällä epäsosiaaliseen ja rikolliseen toimintaan. Suomessa arvioidaan tällä hetkellä olevan noin 110 000 köyhää lasta.

Otetaanpa vielä kertaalleen.

  • 114 100 tempputyöllistettyä
  • 1 500 kuntouttavaa työkokelasta enemmän
  • 20 000 viikottaista kävijää leipäjonoissa
  • 700 000 pienituloista
  • 430 000 eläkeläistä köyhyysrajan alapuolella
  • 110 000 köyhää lasta
  • Nollatuntisopimuksien määrä on kasvussa
  • Tavaraviennin arvo on laskenut 4 prosenttia
  • Kauppataseen alijäämä on 2,9 prosenttia.

En käsitä millä ihmeen planeetalla ministerit oikein elävät, kun he väittävät luottamuksen Suomeen palanneen, ja asioiden olevan jo huomattavasti paremmin. Ei näin järkyttävässä tilanteessa yksinkertaisesti voi alkaa vielä henkseleitä paukuttelemaan. Kyllä tämä haiskahtaa tilastokikkailulta.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (65 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kaipaisin Asikaiselta joskus todellisia vaihtoehtoja pelkän mollaamien sijaan ?

Samaa mieltä olen siitä, että Sipilän hehkutus muutoksesta parempaan kaipaa vielä enemmän todellisuudessa jauhoja puheiden katteeksi. Politiikassa tehdyt päätökset näkyvät vasta viiveellä, eikä Sipilän hallitusta voi vielä sen kummemmin arvioida saavutuksiensa suhteen, mutta edellisten hallitusten tekemiset ( tuhotyöt ) ovat toki nyt hyvin näkyvillä mm. vientilukujen jo monettako vuotta osoittaessa kohden kaakkoa -muuten ainoana maan koko Euroopassa.

Suomen teollisuus liputtaa edelleen ulkomaille, kuten vähälle huomiolle jäänyt vuoden takainen Aalto-yliopiston ja OP-ryhmän laaja kyselytutkimus antoi selvästi ymmärtää.

Opposition keinoin velanoton lisäämisellä ja veronkiristyksin tapahtuva elvytys on jo suorastaan pähkähullua, jota on toteutettu käytännössä jo liki 10 vuotta ilman pienintäkään positiivista vaikutusta talouden depressioon. Suomeen tarvitaan kipeästi lisää vientiä ja PALJON lisää yksityisrahoitteisia työpaikkoja yksityisrahoitteisten yritysten luomina.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Olen sanonut monta kertaa, että kaikesta kritiikistäni huolimatta tämä on parempi hallitus kuin moni aikaisempi. Toimintakykyisempi, vaikka moni asia onkin mennyt päin prinkkalaa perustuslain vuoksi. Hyvä niinkin. Ensimmäisenä irrottautuisin valuutasta, jota tuskin tullaan kuitenkaan tekemään. Toiseksi poistaisin haitalliset yritystuet, joita pääosin käytetään kaverikapitalismiin ja markkinoiden valtioiden osinkojen maksamiseen. Sen jälkeen loisin vuokrakaton, koska asumiskustannukset ovat koko suomalaisen ostovoiman pullonkaula. Keventäisin arvolisäveroa elintarvikkeissa, jotka ovat pakollisia kustannuksia. Mikäli tarvetta veroille olisi, niin lisäisin niitä erilaisiis viihde- ja luksustuotteisiin.

Tämä sisäinen devalvaatio, jota pyritään toteuttamaan murjomalla ay-liikkeitä ja alentamalla ihmisten palkkoja, tulee olemaan melkomoinen pommi, kun se jysähtää silmille. Eikä se sitä paitsi toimi. Niin kauan kuin Suomessa on valtion ylläpitämä turvaverkko, niin käytännössä palkkojen alentaminen tarkoittaa pelkästään tulonsiirtoa. Ihmiset työskentelevät pienemällä palkalla, niin valtio joutuu sitten kompensoimaan järkyttävän korkeita elinkustannuksia tukimuodoin. Kun tuen tarve kasvaa, niin veroja on pakko kerätä enemmän. Syntyy oravanpyörä.

Tiesitkö, että vuonna 2015 asumistukia maksettiin yli 1,73 miljardia euroa. Tätä edeltävänä vuonna niihin meni vielä 1, 52 miljardia euroa, joka oli muuten yli 100 miljoonaa enemmän kuin sitä edeltävänä vuonna. Vuoteen 2008 verrattuna muutosta on ollut jo melkoisesti, sillä silloin asumistukia maksettiin 1,04 miljardia euroa vuodessa. Yleistä asumistukea saavia saajaruokakuntia oli vuoden 2015 lopussa 246 400, mikä on 20 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Hetki sitten mainitsemanani vuonna 2008 tukea maksettiin vain 140 000 ruokakuntaan. Trendi on nouseva. Kyse on suorasta tulonsiirrosta valtiolta varakkaille sijoitusasuntojen omistajille, sillä jokaisenhan meistä tulee jossain elää, eikö vain?

Tai sitten yksi vaihtoehto olisi lisätä raakasti julkisen tahon omistamia sosiaalisia asumismuotoja -ja kämppiä, jotta vuokrat lähtisivät laskuun. Järjestelmä on pakko rysäyttää tavalla tai toisella, jotta markkinatalous pääsee toiminaan ja vuokrat palaavat sen alaiseksi. Joko pitää lakkauttaa tuet, jolloin monesta tulee kodittomia, asuntojen arvot laskevat ja osa niistä jää seisomaan paikoilleen tai sitten luoda kylmästi vuokrakatto.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tulonsiirtoa sijoitusasuntojen omistajille ja elinkustannuksiin nähden liian alhaista palkkaa maksaville tarkoitin. Suomi on ahdistanut jäykällä markkinataloudellaan itsensä nurkkaan. Mikään ei oikein jousta. Ei niin mikään. Ja mitä tuohon yritystukien poistoon tulee, niin saattaisin myös kohdistaa yritystuet pelkästään mikroyrityksiin, jotka hakevat kasvua ulkomailta ja pyrkivät lisäämään työllisyyttä. Tämän lisäksi ottaisin yritysverotukseen mallia naapurimaastamme Virosta, jotta sinnekin saataisiin houkuteltua pieniä tenologia-alan yrityksiä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #7

Rikkaat alkaa saamaan asumistukea
2014 IL

-Käytännössähän tuo tarkoittaa sitä että virallisesti "tulottomat" superrikkaat yrittäjät ja sijoittavat saavat jatkossa halutessaan asumistukea.

Ilmoittaa vain pienen työtulon muu tulo yrityksen tuloksi.

JK.Korvaamaan asuntovelan korkovähennystä,jota leikataan pikku hiljaa nyt ja lopuksi se poistuu kokonaan.
-15 asumistuki nousi rajusti.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Asumistuesta:

Kelan nyt jo ex-johtaja Hyssälä totesi syksyllä "vuokralla asuvista asumistukea saa 60 prosenttia, ja tuen piirissä on noin 800 000 suomalaista - jatkuvasti kasvava joukko."

60% kaikista vuokralaisista - aivan järjetön tilanne !

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #9

Täysin kestämämätöntä, jos tuossa on jotain perää. Homma on pakko rysäyttää tavalla toi toisella. Mainitsin kolme eri tapaa tuossa ylempänä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #9

Kelan Hyssälä (kesk).Niinpä niin.

Jos toimeentulotuesta vähennetään kaikki muut tuet tulona pois,miten käy`?
Saa asumistukea.
-Koska ei tuolla tuella 487e/kk pysty vuokraa maksamaan.

No jos kepu teettää työtä tuolla tuella ,yrityksissä ym. 0 euron palkalla,
niin miten käy?

No tarvitsee asumistukea.
- Entä kun yritykset sanoo jatkuvasti irti väkeä? Miten käy kun tulot loppuu? Aivan saa asumistukea ja toimeentulotukea.

Ketkä tämän pajatson keksi
- rakennusyhtiöille,
vuokra-asunto säätiöille,
asuntosijoittajille,
nuorisosäätiölle,
VVO,
SRK?

Päättele itse.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Martilla taitaa olla vielä velkaantumisen mittasuhteet vielä hakusessa.

Asumismuodoista ja tukemisesta viis sinänsä pilipalitekijöinä, mutta miten niitä uusia yksityisrahoitteisia työpaikkoja saataisiin ja lisää vientiä ?

Oliko vasemmistolla hyviä ehdotuksia lisävelanoton ja elvytyksen lisäksi ?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #14

Devalvaatio korjaa markkinatalouden, mutta meillä ei ole devalvaatioon keinoja.

Kuten sanoin. Markkinat eivät jousta niin tippaakaan.

Tällöin voi vain toivoa parasta, että syntyy innovaatioita.

Ja sitten voi katsoa vähän sitä yritysveromallia naapurimaasta.

Nimeä minulle yksi valtio, joka on maksanut kaikki valtiovelkansa pois?

Velkahan on nykymaailmassa ystävä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #16

Onhan meillä työeläkemaksu devalvaatiovälineenä. Siitä vain siirtämään työnantajalta työntekijälle vuosittain vaikka 3-5%. Vuosi toisen jälkeen saadaan aina vain niitä kehuttuja devalvaatiohyötyjä. Bonuksena ihmiset saavat 5-8 vuoden kuluttua koko verorasituksen näkyviin palkkakuittiinsa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #16

Pikkupentumaista sanahelinää Martilta.

Keksi nyt jotakin oleellisempaa ?

Voisitko tarkastaa julkisista menoista julkisensektorin palkkojen ja eläkkeiden kasvuosuudet v. 2007 lähtien ?

Eihän meillä ole edes mahdollisuuksia tämän myllyn pyöritykseen !

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #33

Ja vielä lapsellisempaa ad hominemiin toistuvasti sortuvalta Laurilta.

Siinähän se pyörii kaiken aikaa, jos et sattunut huomaamaan.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #14

Valtionvelka oli joulukuussa 2016 noin 102 352 miljoonaa euroa.
-Velka kasvoi kuukaudessa 154 miljoonalla eurolla eli 916 miljoonalla markalla.

-Edellisvuoden joulukuusta velka on noussut 2 545 miljoonalla eurolla 15 132 miljoonalla markalla.
- Valtionvelka oli joulukuun 2016 lopussa siis 102 352 miljoonaa euroa eli 608 557 miljoonaa markkaa.
- Asukasta kohden valtionvelkaa oli joulukuussa 2016 noin 18 657 euroa
eli 110 927 markkaa.
Rahatieto/valtionvelka.

-03-07 perintö VM Heinäluomalta:
Velkaa 54 mrd
Ylijäämää 3 Mrd
-07-19 Kepu,kok.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Onhan Asikaisen kirjoituksessa hyviäkin puolia. Siinä on listattu oleellisia Suomalaiseen hyvinvointivaltioon kuuluvia asioita. Pohjoismaine hyvinvointivaltio Suomi ei ole. Niissä tulokset ovat ainakin erilaisia.

-Suurtyöttömyys/pitkäaikaistyöttömyys.
-Köyhyys/eläkeläisköyhyys.
-Kalliiden kustannusten aiheuttama kilpailukyvyttömyys.

Tähän pitäisi lisätä vielä

-Velkaantuminen
-Talouden alijäämästä on tulossa uusi jatkuva ilmiö.
-Leipäjonot
-Huikean korkea veroaste
-Maailman suurimpiin kuuluva julkinen sektori.
-Tuloerojen säilyttäminen erilaisissa elämäntilanteissa veronmaksajien piikkiin.

Alijäämää ja velkaantumista on pyritty hillitsemään. Mutta siitäkin ollaan kai luopumassa, kun menee helvetin hyvin. Rinnekin ilmoitti, että velkaelvytystä tarvitaan vielä lisää.

Yleensä hyvinvointivaltion piirteiksi on haluttu liittää kaikenlaisia positiivisia asioita perustelemaan korkeaa verotusta. Mutta nämä käyvät yhtä hyvin. Kyllä nämä alkavat olla normaalia, kun ovat olleet jo 90 luvun alusta asti näkyvissä olevia ilmiöitä. Toki välillä oltiin menossa hieman parempaan, mutta piti pistää silloinkin jakovarat jakoon ja vielä enemmän.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuo nousukauden älyvapaa politiikka kummastuttaa minua vieläkin. Eleltiin kuin pellossa. Luotettiin että se jatkuu loputtomiin. Ei hoidettu taloutta ollenkaan, kun Nokia tunki rahaa ovista ja ikkunoista. Tässä on tulos.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Keskustelussa Arhinmäki kiinnitti huomiota siihen, että Sipilä väitti pitkä-aikaistyöttömyyden kääntyneen laskuun.

Arhinmäki kiisti tämän toteamalla tarkistaneensa, että joulukuussa 2016 pitkä-aikaistyöttömyys oli korkeammalla kuin vuosi aiemmin joulukuussa 2015.

Tähän Sipilä vastasi verranneensa määrää viime kesän korkeimpiin lukuihin, joista työttömyys on alentunut.

Johon Arhinmäki totesi, että työttömyyslukuja pitää aina verrata vuoden takaiseen (12kk), koska kausivaihtelu vaikuttaa.

No, pitkä-aikaistyöttömyyden tapauksessa näin ei ole, eli Arhinmäki on väärässä. Kun määritelmällisesti pitkä-aikaistyöttömyys tarkoittaa yli 12 kuukautta työttöminä olleita, niin tässä tapauksessa kuukausittaista kausivaihtelua ei tarvitse huomioida koska sitä ei ole.

Ns. heikoista signaaleista voi olla apua, mutta talouden käännekohtien tunnistaminen on tunnetusti vaikeaa. Pitkä-aikaistyöttömyys ei ole sellainen indikaattori, joka kertoisi taloussuhdanteen kääntymisestä. Eikä ole normaali työttömyyskään, koska työttömyys on hidas ja muutoksiin jälkikäteen reagoiva muuttuja. Käännekohtaa arvioitaessa on pakko katsoa korkeintaan vuosineljännes-, jos ei jopa kuukausittaista tilastoa kausipuhdistettuna.

Mutta fakta on se, että pitkä-aikaistyöttömyys kääntyi laskuun viime kesänä. Toivottavasti pysyvästi ja trendinomaisesti.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

"Kun määritelmällisesti pitkä-aikaistyöttömyys tarkoittaa yli 12 kuukautta työttöminä olleita, niin tässä tapauksessa kuukausittaista kausivaihtelua ei tarvitse huomioida koska sitä ei ole."

Totta kai pitää kausivaihtelu huomioida, koska joka kuukausi tämä pitkäaikaistyöttömien joukko muuttuu, tulee uusia ja toivottavasti myös joku saa työtä tai sitten poistuu luonnollisella tavalla.
Pitkäaikaistyöttömien määrä on paras työttömyyden mitta, koska varsinkin Tilastokeskuksen kyselyyn perustuva mittari ei kuvaa millään tavalla ilman kunnollista palkkatyötä olevien määrää. TEM:in mittari pitää myös erilaisten "aktivointitoimenpiteiden" kohteena olevia ja nollatuntisopimuksilla olevia työllisinä.

Olen aikaisemminkin antanut hallitukselle tämän ilmaisen neuvon, jolla päästään työllisyystavoitteeseen. Tilastokeskus voi palkata kyselyn ajaksi työttömät siivoojiksi eli siivoamaan työttömyystilastoja.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #21

"Ansiosidonnaisella" yrittäjäksi kuten SOS-hallitus sanoi:

https://www.youtube.com/watch?v=XMTRYuW7J-c

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

No kerrohan mikä se 'kausivaihtelu' pitkä-aikaistyöttömien tapauksessa on? Ja nimenomaan se, mikä poistuisi tarkastelemalla vuoden takaista eikä viime kuukauden lukua?

Helpotan vähän kertomalla, että jos nyt helmikuussa pitkä-aikaistyöttömyys(PAT) vähenee edelliseen kuukaauteen eli tammikuuhun nähden, niin se on toddellinen PAT'n vähentyminen.

Koska,

Ensinnäkin ne, jotka kärsivät normaalista tammi/helmikuun 'kausivaihtelusta' ovat joko tulleet työttömiksi vaikkapa viime elokuussa ja pääsevät nyt töihin, tai sitten ne jotka nyt helmikuussa jäävät työttömiksi, ovat tilastossa uusia.

Eli kummatkaan eivät edes ole mukana siinä 'pitkäaikaistyöttömien joukossa', josta PAT lasketaan!

Siinähän ovat mukana vain ne, jotka ovat olleet työttömiä jo helmikuussa 2016 - ja joko jatkavat työttömyyttään tai työllistyivät nyt helmikuussa 2017.

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen Vastaus kommenttiin #25

Miten TEM määrittelee pitkäaikaistyöttömän? Ettei vuoden aikana ole tehnyt yhtään mitään? Työvoimapoliittiset toimenpiteet? Työharjoittelut? Ilmeisesti sulla on tieto nupissa ja nakeissa, niin kertoisitko?

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #30

"""

Rakenteellista työttömyyttä voidaan mitata pitkäaikaistyöttömyyden, toistuvaistyöttömyyden, työvoimapoliittisista palveluista työttömäksi palanneiden ja näissä palveluissa toistuvasti kiertävien henkilöiden yhteismääränä.

Pitkäaikaistyöttömät sisältää vähintään vuoden yhdenjaksoisesti työttömänä työnhakijana olleet.

Rinnasteiset pitkäaikaistyöttömät sisältää viimeisen 16 kuukauden aikana yhteensä vähintään 12 kuukautta työttömänä työnhakijana olleet. Ei kuitenkaan edelliseen ryhmään kuuluvia yhdenjaksoisia pitkäaikaistyöttömiä.

Palveluilta työttömäksi jääneisiin lasketaan viimeisen 12 kuukauden aikana työllistämisessä, työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa, työvoimakoulutuksessa, valmennuksessa, kokeilussa, vuorotteluvapaasijaisena, omaehtoisessa opiskelussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa olleet, joiden työllistäminen on päättynyt 3 kuukautta ennen laskentapäivää ja jotka ovat kuukauden laskentapäivänä työttöminä työnhakijoina. Henkilöt eivät sisälly pitkäaikaistyöttömien tai rinnasteisten pitkäaikaistyöttömien muuttujiin.

Palveluilta palveluille sijoittuneisiin lasketaan työllistämisessä, työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa, työvoimakoulutuksessa, valmennuksessa, kokeilussa, vuorotteluvapaasijaisena, omaehtoisessa opiskelussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa laskentapäivänä olevat, jotka ovat olleet viimeisen 16 kuukauden aikana em. palveluissa, joka on kuitenkin päättynyt 3 kuukautta ennen laskentapäivänä voimassa olevan palvelun alkua. Lisäksi henkilön on täytynyt olla viimeisen 16 kuukauden aikana yhteensä vähintään 12 kuukautta työttömänä työnhakijana tai em. palvelussa.

"""

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen Vastaus kommenttiin #31

Yksinkertaistettuna 12 kk työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön kun ei ole sinä aikana tehnyt mitään? Jos osallistuu esim. kuntouttavaan työtoimintaan, lukeutuu ulos pitkäaikaistyöttömistä?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #34

Ei, jos on ollut 16 kk aikana vähintään 12 kk työttömänä.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #34

Ehkäpä asiasta kiinnostunut voi katsoa tästä seuraavan käppyrän:

http://www.findikaattori.fi/fi/37

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen Vastaus kommenttiin #38

Huomasin toisissä käppyröissä, että trendi mm. kuntouttavaan työtoimintaan osallistumisessa kasvaa samalla kun pitkäaikaistyöttömyys vähenee.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #25

Noinhan sen pitäisi olla. 11 kk työttömänä ollut, joka löytää työn, ei ole koskaan ollutkaan pitkäaikaistyöttömien tilastossa, mutta työttömien kokonaistilastossa kyllä. Ja siellä se kausivaihtelu näkyy (kesä-talvi jne.)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

että pitkä-aikaistyöttömyys kääntyi laskuun viime kesänä. Toivottavasti pysyvästi ja trendinomaisesti.

Juuh.
-15 sosiaaliturvaa vastaan teki työtä jo 36 000
YLE

Niin -16 teki jo 7 000 enemmän kuin -15
TEM-joulukuu-16
Kun syksyllä työttömyys "laski" 8 000 Niin olisko loput olleet opiskelijat jotka palasi opinahjoihinsa?

Jos TEM-17
Kiky
Sopimus tuo n.35 000 työpaikka vuoteen 2020 mennessä.
(Useita epävarmuustekijöitä)

Lentääkö Kepun lehmät?

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen

Tässä nousu ja lasku TEM:n mukaan (tuhatta hlöä)
joulu 15: 188
tammi 16: 121
helmi 16: 122
maalis 16: 123
huhti 16: 121
touko 16: 125
kesä 16: 127
heinä 16: 127
elo 16: 128
syys 16: 125
loka 16: 123
marras 16: 121
joulu 16: 122

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen

Sulla on varmaan tuo 12/2015 luku väärin ... mutta siitä huolimatta luvuista näkyy alkuvuoden jatkunut pitkä-aikaistyöttömyyden kasvu (121-128)... joka muuten alkoi jo vuonna 2009 ja nyt sitten viime elokuun jälkeen ensimmäistä kertaa se on kääntynyt laskuun (128-122) .. toivottavasti jatkoa seuraa.

Käyttäjän katjapaavilainen kuva
Katja Paavilainen Vastaus kommenttiin #26

Saattoi olla luku väärin, mutta sinnepäin näissä yhteyksissä on vähintään riittävä.

Mutta kyllä Sipilä vähän arveluttavasti repi tämän(kin) käänteen hallituksensa saavutukseksi.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #28

juu, ei sillä yhdellä luvulla tuossa mitään merkitystä ole.

Enkä minäkään ota tässä/tuossa kantaa ansioihin/ansiottomuuksiin.

Kunhan tartuin faktiseen väärään tietoon Arhinmäen (Arhinmäki on väärässä) ja Sipilän välisessä argumentaatiossa.

Joka tapauksessa - käänne tilastossa on ensimmäinen seitsemään vuoteen. Tärkeintä on tietysti se, että se olisi myös todellinen. Ja se, että trendi jatkuisi nyt samansuuntaisena eli alentuvana pitkä-aikaistyöttömyytenä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Niinno ainahan hallitukset omia tekojaan kehuvat, eipä tämä mitenkään poikkea mistään edellisestä hallituksesta, aina ennenkin on ollut hallituksen työ moitteetonta, vaikka työttömyys kaksinkerteistuisi ja valtionvelka vain kasvaisi.

Ei näitä kannata niin tosissaan ottaa, omakehu maistuu aina hyvältä, ja mistäpä muualta hallitus olisi koskaan saanut kehuja kuin itseltään.

Kyllähän ne viimehallituksenkin jäsenet kilpaa kehuivat tekojaan, vaikka sitten pitikin niitä vastaan äänestää.

Juu tämä vikejen ja virheiden etsiminen ei vaadi kauheasti taitoa, mutta kukapa löytäsi ne oikeat ratakaisut, niin siinä olisikin jo teko. Oppositiossa aina tiedetään miten pitäisi asiat hoitaa, mutta mihin ihmeeseen se tieto häviää, kun päästään hallitukseen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen
Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

"Piiri pieni pyörii kokoomus-kepu siinä hyörii jne...

Taalerin Chempolis-sijoituspäätöksen taustalla Stubbin ex-avustaja
Keskiviikko 8.2.2017IL
Taaleri Pääomarahastojen sijoitusjohtaja Tero Luoma puolsi Taalerin neljän miljoonan euron Chempolis-sijoitusta.

Sulle,mulle kepu,kok lehmäkauppoja .
Kuten kok: sulle takuueläke,tilayrittäjien ja tila emäntien eläkkeisiin.-10
Kepu :sulle kelamaksun poisto eteläranta 10.-10

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Kansan hämäämiseen tarvitaan Sipilän kaltaisia 'ihmemiehiä', jotka itse uskovat omiin saavutuksiinsa.

Hymyilevä poliitikko on itsetyytyväisyytensä huipulla - kärsivä kansanosamme ei enää jaksa.

Nuoret miehet ajavat rekan alle - varma kuolema heille - trauma rekkakuskeille. Jotkut menettävät työkykynsä lopullisesti.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Se on hinta, joka ikävä kyllä joudutaan nyt maksamaan.

Toisaalta minusta on alkanut yhä enemmän tuntumaan siltä, että Suomea ei voi enää korjata äänestämällä.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Luottamus Suomeen on parantunut, ei Sipilään.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sipilä yrittää palauttaa luottamuksen tyhjillä puheilla. Asikaisen kommentissa #5 olisi toimivia lääkkeitä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Sipilän muutoshaaveet törmäsivät kohtalokkaasti julkisuudessa kahteen YLE:n esille tuomaan kätilöön, jotka osaltaan päättivät talouden ja velkaantumisen suunnan. Kikystä tuli mitättömän pieni purje tulevaa merenkäyntiä ajatellen.

Silti odotan Sipilältä norminpurkutalkoiden avajaispäivää lasillisen kilahtaessa moniin muihin ?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Sipilän norminpurkutalkoot ei nyt oikein vakuuta.

Onko tässä nyt paljoa muuta vapautettu kuin parkkikiekko?

Mielenkiintoista kyllä, että samaan aikaan näitä normeja on luotu kymmeniä lisää. Yksi näistä on moottorisahakortti. Eihän tässä ollutkaan käytössä kuin työturvallisuuskortti, katutyökortti, ensiapukortti, valttikortti, piirturikortti, tulityökortti, sähkötyökortti, nosturikortti, ammattipätevyyskortti, ajokortti, bussikortti, panoskortti, kirjastokortti ja muutama muu hemmetin kortti.

Eräs blogiani lukeva yrittäjä minulle manasikin sähköpostissa, kuinka viimeisin kortti tuli maksamaan kuuden hengen yritykselle 5 208 euroa, eikä sitä varten lusitusta kurssista ollut hänen mukaansa kenellekään mitään mainittavaa hyötyä.

Tiesitkö muuten, että auton pesu on kotipihassa nykyään mahdollista vain kerran kuussa tai sakot rapsahtaa? Tai että tämän vuoden alusta lähtien elintarvikepakkauksiin on pitänyt lain mukaan merkitä tiedot sen ravintoarvoista? Tiesittekö muuten, että kesämökeille on käytännössä tullut pakolliseksi miniharmaavesijärjestelmä? Tai nestekaasu laitettiin moottoriveneiden ja -pyörien tavoin verolle tämän vuoden alusta?

Tiesitkö että energiatodistus vaaditaan nykyään myös autotalleihin? Tai että tuossa viime vuoden alkupuolella mönkijäkuskeille ja tietyn tyyppisillä tarktoreilla ajaville vaadittiin kypärät päähän sakon uhalla? Tiesitkö että lapsen kuljettamisesta mopolla tai moottoripyörällä tehtiin käytännössä laitonta tuossa viime vuonna?

Tosi hienosti purettu, Juha.

Saat varmaan odottaa vielä hetken niiden maljojesi kanssa.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #20

"Tiesitkö että lapsen kuljettamisesta mopolla tai moottoripyörällä tehtiin käytännössä laitonta tuossa viime vuonna?"

Onneksi sentään vaikka Kaakkois-Aasiassa väestön uskonnollisesta suuntauksesta riippumatta saa mopolla kuljettaa koko viisihenkisen perheen... Ja on siihen kyytiin varmaan onnistuttu lastaamaan enemmänkin, sylivauvasta lähtien. Viisi on joka tapauksessa paras suoritus mitä itse olen nähnyt. Kaksi isin edessä tankin päällä ja yksi äidin sylissä takana.

Tyttären tutuista yksi kuoli pari vuotta sitten moottorikelkkaonnettomuudessa. En tiedä, olisiko kypärä pelastanut. Mönkijällä pääsee kyllä lentoon siinä kuin kelkallakin. Naiset voisi kyllä vapauttaa kypäräpakosta, sillä onhan pään ulkopinnalla oleva kampaus paljon sisäpuolta hyödyllisempi.

Itselläni meni parikymmentä vuotta sitten iso ruuvimeisseli olkapään vierestä betoniin. Sen jälkeen olen pyrkinyt pitämaan kypärää päässä, jos itse työskentelen lattialla ja kaveri tekee asennustöitä 5-10 metrissä.

Jenkeissä asiakkaan projektipäällikkö komensi minulle turvavaljaat, kun lähdin ajelemaan hyllystöhissin kyydissä tuonne reilu 5 metriin, kun virransyöttö laitteelle pätki ja piti selvittää, millainen mekaaninen ongelma virtakiskossa on. Ei kuulemma siksi, että olisi ollut huolissaan minun hengestäni, vaan koska hän olisi saanut pallon jalkaan, jos minulle olisi sattunut jotain ilman turvavälineitä...

Muistan vielä 70-luvun, jolloin autoissa ei tarvittu edes turvavöitä. Oi niitä vapauden aikoja. Vielä 2000-luvulla jossain eteläisemmässä maassa keikalla kuski totesi, kun vetäisin ihan rutiinilla vyön päälle, että ei se täällä ole tarpeen...

Energiatodistuksesta olen samaa mieltä. Jokainen saisi kyllä maksaa niin talonsa kuin autotallinsakin lämmityksestä ihan niin paljon kuin haluaa. Kyllä Siperia opettaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #39

Siellä on kyllä hurjan näköistä touhua. Kerran katselin, kun nelihenkinen perhe veteli skootterilla menemään ja mukana oli myös possu. Energiatodistusta koskien kuulin tuossa juuri, että länsinaapurissa se on sentään toteutettu fiksusti. Todistuksen kirjain perustuu todelliseen mitattuun kulutukseen, ei täysin teoreettiseen ja imaginääriseen laskelmaan kuten Suomessa. Siten siitä on sentään maksajalle jotain hyötyäkin, eikä ainoastaan todistuksen kirjoittajalle.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #20

Oman kokemukseni mukaan se on ollut punavihervasemmiso ja SDP:n sun muiden suhmureiden kanssa ( Kepu, Kokoomus ), joiden päätäntävaalan takia Suomessa riittää varmasti tarvetta normienpurkutalkoisiin .

Sittn se muutos lopulta vasta tapahtuu, kun rahat Kreikan tapaan loppuvat sosilaistisin perustein ylläpidetystä valtiontalouddesta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #47

Minä olen tästä samaa mieltä, mutta kepu on jatkamassa samalla linjalla. Periaatteessa jokainen puolue on hoitanut oman osansa normien rakentamisessa ja suhmuroinneissa. Kaverikapitalismia tai kaverisosialismia, ei paljoakaan eroa, koska veronmaksajat häviävät aina.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Sipilä eikä Soini,Orpo kävele vettenpäällä,ei ruoki kansaa 2 kalalla ja 5 leivällä,vieläkään.Rukousaamiaisista huolimatta.

Mitä maailmalla tapahtuu ja tulee vielä tapahtumaan mitkä vaikuttaa tännekin.
Ei ennusta edes Shaamanni Väyrynen.

Mutta Etlan,pankkien ekonoomien,VM-virkamiesten mukaan nousu on hetkellistä.Talous laahaa 0,5% kasvussa -18 vielä.
Työllisyys samoin 0,5% kasvussa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

En vaan jaksa vieläkään uskoa satuihin, enkä kepu Sipilän hallituksen ihmeisiin.

Valtion velka jatkaa sujuvasti kasvuaan ja julkisen sektorin kokoon puututaan ainoastaan suunnittelemalla uutta käänteentekevää suojatyöpaikkaväliporrasta.

Mihin tällainen kehitys sitten todennäköisesti johtaa ? Ei ainakaan veroluonteisten maksujen pienemiseen eikä myöskään Suomen kilpailukyvyn paranemisiin kv. markkinoilla, joilla kilpailijat toimivat huomattavasti kevyemmillä valtiollisilla koneistoilla.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Pitkäaikaistyöttömyyden lasku on todennäköisesti johtunut eläköitymisestä, muuta syytä on vaikea nähdä.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mä en oikein ymmärrä, kuin ainoana vaihtoehtona nykytilalle tarjotaan aina vain perustuloa. Me eroamme käsittääkseeni muista Pohjoismaista siinä, että meillä on julmettu himmeli, jossa toimentulo koostuu kuten työttömyystuesta, toimeentulotuesta sekä asumistuesta. Varsinkin näitä kahta viimeistä on säätämässä järkyttävä määrä virkamiehiä ties kuinka suurella kustannuksella.

Katselin liittyen tuohon osallistumiseen velvoittavan Hilkamon työryhmän ehdotukseen liittyen Tanskan mallia. Siellä kun oli unohdettu kertoa perustavanlaatuinen ero eli työttömyysturvan taso Tanskassa on 1440 euroa kuussa vs Suomen seitsemänsataa jotain, josta jää käteen 520 euroa.

Mitä jos nostetaan työttömyysturvan ja peruspäivärahan taso muiden Pohjosimaiden tasolle ja oletetaan enemmän, että sillä pitäisi pärjätä. Suuri osa säädöstä ja vahtaamisesta jäisi pois, jolloin kustannuksia säästyisi. En ymmärrä mikä etu on siitä, että meillä on armada Kelan virkamiehiä tekemässä tarveharkintaa. Kustannukset tässä mallissa tuksin olisivat edes suuremmat, momentista riippumatta veroilla nämä kuitenkin maksetaan.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Mutta mitä me tekisimme 20 000 työttömällä byrokraatilla? Kortistoon työttömyysturvalle?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Halvempaa se on. Ei tehokkuuden lisääminen ole koskaan huono asia, muutoksessa voidaan vähän kipuilla.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

#44
Osa näistä mahdolisista työttömistä siirtyisi varmaan eläkkeelle. Osa kouluttautuisi uusiin hommiin ja osa varmaan hakeutuisi vaikkapa tarjolla oleviin puhelinmyyntihommiin.. ( kevennys ) Käytännössä kuitenkin aikaa myöden vaille hommia jäisi vain pieni osa.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Martti, tuossa olisi jotain eeppistä mustaa huumoria toteutuessaan.. ;-) Jos saan pyytää, niin näille kuitenkin vähintään vuosi tarkempaa syynäystä vanhojen aikojen muistoksi.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tanskan mallista pikaisesti:
"Vuonna 2013 työttömyyskorvauksen päivärahakautta lyhennettiin viidestä kahteen vuoteen. Tämän jälkeen aktivointia ja velvoittavuutta haluttiin lisätä myös toimeentulotukeen. Uuteen lakiin sisältyykin useita toimeentulotuen saamiseen liittyviä ehtoja ja velvoitteita.

Kenties kaikkein radikaalein muutos on se, että kaikilta alle 30-vuotiailta poistettiin oikeus toimeentulotukeen. Toimeentulotuki korvattiin opintotuella, joka yhdelle ihmiselle on kuukaudessa noin 650 euroa pienempi kuin toimeentulotuki. Yksinasuvalla maksettavan opintotuen määrä kuluvana vuonna on noin 790 euroa (5 857 DKK). Nuorten kohdalla tavoitteena on, että kaikki nuoret olisivat joko töissä tai opiskelisivat. Mikäli työllistyminen tai opiskelu ei kolmen kuukauden sisällä toteudu, nuoren tulee osallistua ’hyötytyöhön’. Mikäli nuori kieltäytyy toimenpiteistä, etuuksia voidaan leikata. Aktiivisiin toimiin osallistuvien kohdalla etuuksia puolestaan voidaan korottaa siten, että taso vastaa toimeentulotuen tasoa.

Yli 30-vuotiailta toimeentulotuen saajilta vaaditaan intensiivistä työn etsintää kolmen ensimmäisen tukikuukauden aikana. Työllistämiskeskukset huolehtivat seurannasta. Jos työtä ei löydy, siirrytään ’hyötytyöhön’ 13 viikoksi kerrallaan. Viikkotyöaika on 20 tuntia. Hyötytyön löytäminen on kunnan velvollisuus. Toimeentulotukea saaville avopareilla tulee huoltovelvollisuus, joka tähän saakka on koskenut vain aviopareja."

http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/1722

Joten ei se nyt ihan 1440 jokaiselle heti per käteen ole. Siellähän on esimerkiksi tätää viime syksynä haukuttua aktivointia ja hyötytyötä turvan vastineeksi...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Niin, laitoin tuon saman lainauksen asiaan liittyvään blogiin. Osallistumalla aktivointitoimmiin myös alle 30-vuotias voi saada sen 1440. Yli 30-vuotiaat sen saavat automaattisesti. Aktivointitoimenpiteiden välttely johtaa sanktiona vähennykseen niiltä päiviltä, jolloin ei ole osallistunut niihin.

Ero on joka tapauksessa merkittävä Suomeen, jossa summasta, jolla ei voi tulla toimeen otetaan vielä pois. Täällä et saa yhtään enempää vaikka päälläsi seisoisit. Päinvastoin liika vapaaehtoistyö saattaa hävittää senkin vähän.

Tanskan mallia voi pitää onnistuneena, mutta sitä ei olla ehdottamassa tuloksista huolimatta. Syy lienee se, että siitä tulisi liikaa kustannuksia. Tämä mmielestäni osoittaa lyhytnäköisyyttä. Ei olla valmiitta lisäämään kustannuksia, jotta saataisiin tuloksia ja lopulta positiivinen tulos. Sen sijaan ollaan ehdottamassa Hollannin mallia ottamatta siinäkään huoimioon eri lähtökohtia. Kunhan jostain löydän Hollannin työttömyysturvan tiedon, niin palaan asiaan. Olen aika varma, että siellä pätee sama turvan tasoon merkittävästi Suomea korkeammalla.

Ymmärtääkseni Tanskan ja muiden Pohjoismaiden korkeampi taso ei ole tulosta velvoitteista vaan on ollut olemassa jo pitkään. Tätä Suomen mallia en ymmärrä, mitkä sen kuvitellut edut oikein ovat? Virkamiesten työllistäminen?

Ainnakin Hilkamon ryhmän raportin mukaan tuo hyötytyö on seuraavaa: "4–13 vk täydennyskoulutus; 6 vk työharjoittelu; 18 kk koulutus; 1 vuoden palkkatuki; 6 vk tanskan-kielen kurssi"

Kyse Tanskassa ei vaikuttaisi olevan epämääräisestä vapaaehtoishommista.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hupsista keikkaa!

"Oppositiopoliitikko Arhinmäki puuttui Sipilän mainintaan vain 2,5 miljardin euron lisävelasta. Valtion vuoden 2016 budjetin lisätalousarviossa mainitaan nettolainanotoksi noin 5,4 miljardia euroa.

– Tämä luku, 2,5 miljardin euron velanotto viime vuonna, oli aika iso uutinen. Me soitimmekin Valtiokonttoriin ja kysyimme, mistä tämä suuri ero johtuu, Arhinmäki sanoi pitäen esillä älypuhelintaan.

Hän jatkoi siteeraamalla älypuhelimensa näytöltä.

– Ero myönnettyjen velkavakuuksien ja toteutuneen velanoton välillä johtuu isolta osalta siitä, että Valtiokonttorin ei ole tarvinnut ottaa koko budjetissa osoitettua velkaa, koska valtion kassassa on ollut reippaasti rahaa. Suuret kassavarat johtuvat siitä, että vuonna 2015 erääntyi poikkeuksellisen paljon velkoja, ja valtion kassa kasvoi noin neljään miljardiin. Valtio ylläpitää suuria kassavaroja ja vieläkin siellä on noin kaksi miljardia euroa, Arhinmäki sanoi.

– Eli, arvoisa pääministeri, juuri sopivasti ennen vaaleja te olette syöneet valtion kassaa ja kehutte sitä täällä talouden parantamisena."

Uusi Suomi - Paavo Arhinmäki repäisi puhelimen esiin eduskunnassa: ”Tämä oli uutinen, Juha Sipilä – me soitimme Valtiokonttoriin”: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/214115-paavo-arhi...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Niin, jostain kumman syystä Sipilä puheessaan mainitsi vain, että tähän on omat erityissyynsä avaamatta asiaa.

Itse muuten vähän huolestuin valtion budjetoinnista, eikö jo vuosibudjettia tehdessä pitäisi olla tiedossa kassaan tulevat fyrkat kun miljardeista puhutaan?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miten ihmeessä olisi, arvioitahan nuo tulot ovat?

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #54

Tuolla todettiin: "Suuret kassavarat johtuvat siitä, että vuonna 2015 erääntyi poikkeuksellisen paljon velkoja, ja valtion kassa kasvoi noin neljään miljardiin"

Ei kuvittelisi velkojen erääntymisen olevan yllätys eikä vain arvio kirjanpidolle ja valtionvarainministeriölle? Kannattaa nyt pitää kuitenkin huolta, että saatavat tulee.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #56

No niinpä sanotaan. Kyllä erääntyvät velat pitäisi tietää, ajattelin verotuloja.

Risto Parviainen

Nämä Sipilän puheet tuovat mieleen 1930 luvun puhujan "lööperit" harhautetaan kansaa puhumalla puuta heinää...
Mutta kaikki diktatuurit kaatuvat aikanaan, niin myös Sipiläkin tulee ryskyen maanpinnalle....

Käyttäjän JuhaniHirvonen kuva
Juhani Hirvonen

Kyllä. Tietoa tuntuu olevan kaikilla.
Mutta myös toivoa on luotava, jos kerran edistyaskeleita on ilmassa.
Tyhjästähän edistyminen ei synny. Kaikkien ekonomistien käppyrät osoittavat ainakin hienoisesti ylöspäin, tulevaisuutta ajatellen. Uskotaan näin, kansantalous on "korviemme" välissä. Uskotaan, että nousu ei vaikuta korkomenoihimme merkittävästi

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Toivoa on ilman muuta luotava, mutta kannattaako niitä luoda omaa kilpeään kiillottaakseen harhaanjohtavilla lausumilla, joista jää samantien kiinni? Minulle se ei ainakaan ajattelevanan ihmisenä luo toivoa vaan antaan kuvan siitä, ettei hallitus ymmärrä mitä tekee. Joka taas aiheuttaa ennemminkin epätoivoa.

Tsemppifiilistä on syytä luoda, mutta ei falskisti.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Tyhjästähän edistyminen ei synny."

No ei synny eikä katteettomilla lupauksillakaan. Mikä estää hallitusta tekemästä konkreettisia tekoja vai komissio ja EKP?

Käyttäjän JuhaniHirvonen kuva
Juhani Hirvonen

Suomi on kansanvaltainen maa!

Osaammeko me äänestäjät aina valitsemaan ne henkilöt päättämään, joilla ei ole kykyä hoitaa kansan kokonaisetua.
Kun on lukenut näitä miepidekirjoituksia nimellä (Puheenvuoro), Some yms, yms; useamman eri kokoonpanoilla muodostuneen eduskunnan ja hallituksen ajalta. Tietenkin nämä yleisön osastojen nimettömät kirjoitukset ovat oma lukunsa.
Olipa "vallan kokoonpano" mikä tahansa, aina tulee vain "kurjistavia" päätöksiä kansalaisten kannalta?

Kunnallisvaalit on tulossa; äänestetään kaikki!
Äänestetään ne oikealla asialla olevat edustajat, annetaan heidän tehdä päätöksiä, joskus ne eivät ole mukavia, mutta siedettäviä kuitenkin!

Kiitos; yksinkertaiset aivoni eivät anna "lupaa" jatkaa keskustelua.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset