Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään – "Hakeeko hallitus vaalirauhaa?"
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) ilmoitti maanantai-iltana ministeriön päätöksestä keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierros.
Liikenneministeriön tiedotteen mukaan pääministeri Juha Sipilän (kesk.) kanssa on erikseen sovittu, että autoverosta ei tulla luopumaan, jonka vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei näin ikään ole olemassa.
Berner kuitenkin painottaa liikenneverkon rahoituksen vaativan uudistamista, vaikka yhtiömuotoinen toimintamalli ei saanutkaan nyt kannatusta osakseen.
Liikenneverkon kehittämishanke on ollut kaikin puolin surullista katsottavaa. Tiedettävästi hallitus sopi jo huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti.
Nyt sitten jänistetään ja otetaan takapakkia.
Hallituksen perääntyminen hankkeesta on varmasti tullut ministeri Bernerille erittäin ikävänä yllätyksenä, sillä vain muutama päivä sitten pääministeri Sipilä kutsui liikenneministeriön tekemää selvitystä rohkeaksi, tärkeäksi ja tervetulleeksi. Hänen mielestään jokaisen oli tuolloin vielä syytä pohtia rauhassa Bernerin ideoiden toteuttamiskelpoisuutta. Kolmen päivän ajan me niitä sitten pohdimme.
Hankkeen suuri vastustus kansan puolelta sai ilmeisesti ministereiden päät kääntymään. Ensin Bernernin ehdotuksen torppasi "kohteliaalla täystyrmäyksellä" tilannetajustaan ja opportunismistaan tunnettu ulkoministeri Timo Soini (ps.), jonka jälkeen myös kokoomuksen Petteri Orpo alkoi epäilemään uudistuksen toimivuutta ja logiikkaa sen taustalla.
Todellisuudessa ne olivat kunnallisvaalit, jotka poikien niskaan hengittivät.
Pelisilmää omaavat ministerit eivät halunneet riskeerata puolueidensa kannatusta epävarman yhtiöittämishankkeen vuoksi, mutta jos vanhat merkit pitävät yhtään paikkaansa, niin tähän asiaan kyllä palataan taas heti vaalien jälkeen. Samalla tavallahan sitä on Talvivaarat ja Guggenheimitkin haudattu kerran jos toisenkin, mutta aina ne vain sieltä kalmistoista ovat takaisin kömpineet.
Lähde: Yle Uutiset
Kuten kansanedustaja (ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen) Jani Mäkelä julkisessa feisbuukissa totesi:
”Onhan se päivänselvää, ettei ollut sovittu. Liikenneverkkoselvityksen teosta oli sovittu, ei muusta.
…nimittäin sellainen puoluejohtaja joka olisi mennyt ohi eduskuntaryhmän sopimaan autoveron poiston käyttömaksun kustannuksella, tieliikenteen kyttäyksen ja yhtiöittämisen toteuttamisen seuraavaan budjettiriiheen, tekisi viisaasti selatessaan MOLin sivuja.”
Ilmoita asiaton viesti
Hemmetin hyvin sanottu, Mäkelältä. Tuossa itse ennustin päivällä vähän erilaista skenaariota. Epäilin, että jossain vaiheessa Berner uhrataan ronskisti demokratian alttarilla ja syötetään susilaumalle. Keskusta pelastaa sitä kautta oman ja ennen kaikkea pääministeri Sipilän nahan, ja kansalaiset kuvittelevat saavuttaneensa jotain. Moni kun ei näytä ymmärtävän sitä, että eivät nämä ideat Bernerin päästä putkahtele, vaan ne ovat lähtökohtaisesti olleet koko hallituksen hankkeita.
Ilmoita asiaton viesti
Ootko huomannut Martti muuten näitä uutisjuttuja valtionvarainministeriön virkamiehiltä, että Berneriä varoiteltiin…
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ne ole niitä kaiken maailman dosentteja ja asiantuntijoita. Mitä ne mistään tietäisivät? Orpokinhan tuossa tänään juuri sanoi, että ei sellaista 100 miljoonan euron hankintatukea ole olemassa koko budjetissa. Tyhjästä on huono nyhjästä. Pian tämän jälkeen tuli ilmoitus hankkeen kuoppaamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta kuten sanoin, niin on Bernerillä tuossa pointtikin. Suomen autokanta on yksi Euroopan vanhimmista ja todellinen häpeätahra, kun pohtii suomalaisen keskimääräistä elintasoa. Mutta kun tässä leikellään joka puolelta ja halutaan yksityistää ihan kaikki, niin autokanta on se viimeinen asia mistä nyt kuuluu puhua. Paljon autoja häpeällisempää on se, että sadat tuhannet suomalaiset ovat pudonneet köyhyysrajan alapuolelle ja leipäjonot ovat venyneet kilometrien mittaisiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Jeps. Autoverossa on vaan tietääkseni se hauska juttu, että autonvalmistajat ovat myyneet autoja Suomeen pienemmällä katteella koska korkeat verot. Eli verojenkaan poistaminen on kerrassaan monimutkaista 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Miksi vanha autokanta olisi häpeätahra? Kaikki turvallisuuden kannalta keskeiset uudistukset (turvavyöt, ABS, ESC) ovat olleet jo yli kymmenen vuotta joko vakiovarusteena tai jopa pakollisena. Uudet autot toki kuluttavat vähemmän tehoa kohden , mutta ovat vastineeksi isompia ja isommalla koneella mikä syö ison osan tästä säästöstä. Ympäristömielessä uuden auton tekeminen syö luonnonvaroja, kansantalouden kannalta heikentää vaihtotasetta.
Mikä on se keskeinen etu joka Suomeen saataisiin uudemmilla autoilla? Homma toki muuttuu, kunhan sähköautot ja automaattiautot tulevat mutta siihen kuluu aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kulutus nyt aivan ensimmäiseksi tulee mieleen. Ja onhan se nyt melkomoinen muotoseikkakin, kun Itä-Euroopassa ajellaan uudemmilla autoilla kuin Suomessa. Suomessa autoverot ovat paljon muuta Eurooppaa korkeammat. Saksassa autovero esimerkiksi on varmaan vähemmän kuin kuin Suomessa pelkkä käyttömaksu, koska siellä ei ole erillistä autoveroa. Kun saksalainen ostaa uuden auton, niin se menee samalla verolla kuin partakone tai kännykkä osto. Pelkällä arvonlisäverolla pelataan.
Ei siltikään tulisi vähätellä autoveron merkitystä valtion budjetissa, josta osa valuu myös tieverkoston ylläpitämiseen. Autoverolla on suuri merkitys maamme taloudelle. Autoveroa kerättiin vuonna 2015 yhteensä 877 miljoonaa euroa.
”Suomessa autoveron osuus auton kuluttajahinnasta on vuonna 2017 vähintään 3,8 ja enintään 50 prosenttia. Vuosina 2016 – 2019 autoveroa alennetaan vaiheittain niiden autojen osalta, joiden hiilidioksidipäästö on enintään 140 grammaa kilometriltä.”
Ilmoita asiaton viesti
http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/…
Suomessa henkilöauton keskimääräinen ikä on 9,7 vuotta. Itä-Eurooppaan kuuluvassa Tanskassa luku oli 8,92 vuotta, eli ratkaiseva ero.
Vaikkapa Skoda Octavia 2017 1.4 TSI 150hp combi yhdistelmäkulutus on 5,3l, vuoden 2007 Skoda Octavia 2.0 FSI 150hp combi kulutus 7,4l. Käytännössä 10v sitten ostettiin pienempiä autoja jolloin säästö jää tätäkin pienemmäksi. Uuden auton vaihto isompaan syö ekoedun.
Autovero ja auton ostoon käytetty raha on pois kotimaisesta tavara- ja palvelukulutuksesta. Jokainen ulkomainen ostettu auto heikentää myös vaihtotasetta. Sen sijaan auton korjaamiseen käytetty raha menee enemmän kotimaiseen työhön.
Autoveron ja polttoaineveron keräämisen kannalta olisi toki parasta jos maahan virtaisi jatkuvasti uusia, paljon kuluttavia autoja. Itse pitäisin kuitenkin niin ympäristön kuin kansantaloudenkin tilaa tärkeämpinä asioina. Varsinkin kun autoissa nyt ei ole tapahtunut käytännössä mitään kehtystä viimeiseen kymmeneen vuoteen. (pl. sähkö-, hybridiautot jotka ovat täysin marginaalisia tuotteita). En näe syytä, miksi suomalaisten veronmaksajien rahoja pitäisi syytää ulkomaille. Toki jos joku haluaa autoja ostaa, mikäs siinä.
Ilmoita asiaton viesti
”Missä Kepu ,siellä ongelma”!
Kuka on tämän rallin tallipäällikkö? Hän on liikenneministeriön ylin virkamies, kansliapäällikkö Harri Pursiainen.
Pursiaisen tallissa sählää pitkälti sama vaikuttaja- ja sijoittajaporukka.
Tärkein takapiru on keskustan entinen puheenjohtaja Esko Aho, pääministeri Juha Sipilän kaveri.
Ministeriö jopa maksaa Aholle konsulttipalkkiota tämän omien ideoiden lobbaamisesta. 12 000 euroa plus kulut ovat Aholle pelkkä kahviraha, jos hurja visio joskus toteutuu.
IL
Ei ole kestävyysvajetta eikä ”palkat” ole ongelma ,paitsi palkansaajien.
Ilmoita asiaton viesti
Mikko Kokko tuumasi vähän saman suuntaista tuolla Facebookin puolella. Siis että Iltalehden toimittaja Olli Ainola olisi jyvällä kirjoituksessaan ”Näkökulma: Kansliapäällikkö Harri Pursiainen pitäisi vaihtaa”. Ainolan mukaan virkamiesjohto juoksutti taas ministerin ansaan. Samalla tavallahan se kävi Merja Kyllösellekin (vas.), kun hän touhuili sitä uudistusta Ollilan kanssa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701242200058681…
Ilmoita asiaton viesti
Miusta tää liikenneverkkouudistus on hyvin yksinkertainen. Liikenteestä vedetään eri laskentatavoista riippuen joko kaksin- tai kymmenkertainen määrä euroja muun budjetin tilkkeeksi. (Mitä liikenteeseen palautetaan)
Yksikään hallitus ei ole ollut halukas korjata tätä epäkohtaa ja liikenneverkon on annettu rapistua.
Sähköautot tuovat tulevaisuudessa todellisen ongelman, kun bensiinistä saadaan se vajaa 3 miljardia valtion kassaan, että mistä saadaan sähköautojen myötä.
Minun mielestä koko uudistuksen tarve on kylmää laskelmointia siitä, että miten voidaan liikennettä lypsää edes lähelle entiseen malliin. Koska budjetit eivät ilman liikenteen miljardeja kestä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon oli rivolla tavalla iskostettu mukaan myös kasa tilastoharhoja.
Esimerkiksi kun tukea uudistukselle kosiskeltiin somilla puheilla polttoaineveron keventämisestä. Bernerin kaavaileman liikenneverkon käyttömaksun uskottiin laskevan polttoaineveroa jopa 200 miljoonalla eurolla. Suomen Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen onneksi huomautti saman tien, että polttoaineveroa nostettiin 100 miljoonalla eurolla vain kolme viikkoa sitten. Tuo 200 miljoonan euron kevennys polttoaineveroon olisi konkretisoitunut 3 senttiä halvempana polttoaineena. En minä nyt tötteröhattua aivan vielä tämän vuoksi päähäni laittaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Jeps. Ja en vähättelisi liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten kunnianhimoakaan. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Onko sinulla minkäänlaista visiota siitä, kuinka tällaisen mittavan uudistuksen voisi toteuttaa kaikista järkevimmin ja jos on, niin saatko nykyisessä virassasi sen julkisesti esittää? Minä nykyään vierastan kuin ruttoa tuota markkinavallan ulottamista luonnollisen monopolin infrastruktuuriin, sillä jos jotain olen tässä vuosien saatossa oppinut niin sen, että kaikki mikä on yhtiöitettävissä on myös myytävissä. Valtionyhtiöt eivät muutenkaan ole vakuuttaneet minua toimivuudellaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessahan kunnat (puolueista riippumatta) ovat perustaneet monia yhtiöitä joilla on yksi omistaja, eli kunta (tai valtio). Helpompi hallita. Joten ensinnäkin yhtiöittäminen ja yksityistäminen on todellakin eri asia, mikä muuten usein sotkeutuu.
Miulla itselläni ei ole ehdotusta. Muuta kuin siis tämä ”lopettakaamme paskanpuhuminen ja hoitakaamme tieverkko siihen kuntoon missä sen haluamme olevan.”
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on totta, mutta yhtiöittäminen on usein ensimmäinen askel yksityistämiseen. Historiasta löytyy kyllä esimerkkejä. Toisekseen kunnat eivät vapaaehtoisesti näitä yhtiöitä perustaneet, vaan EU:n kilpailulainsäädäntö heidät siihen kai pakotti. Tai näin ainakin esimerkiksi energiayhtiöiden saralla, joista minulla itselläni on eniten kokemusta. Tuokin on ihan hyvä ehdotus. Ei tässä nyt vielä katastrofaalisessa tilanteessa olla tuon tieverkon suhteen, mutta hyvähän se on ennakoida vähäsen jotta sellaiseen ei myöskään päädyttäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole mitään tarvetta Bernerin heittämiseen susille. Hän teki juuri sen, mitä pitikin. Selvityksessä tuotiin esille juuri oleelliset asiat:
– liikenneverkon ylläpito ei nykymallilla toimi vaan liikenne toimii verolähteenä
– yhtiöittäminen on ihan varteenotettava vaihtoehto
– käyttöön perustuva maksumalli on ihan oikeudenmukainen
– polttoainevero ei ole käyttöön perustuva maksumalli
Bonuksena selvisi, että kaikki rakastavat autoveroa, jopa autokauppiaat. Polttoaineveroakaan ei pidetä pahana vaan sitä voisi vaikka vähän nostaa. Kyllä kansa ihan rakastaa veroja, jos toisessa vaakakupissa on valtion liikelaitoksen yhtiöittäminen. Vaikka muuten kaikki pitävät valtion liikelaitoksen poliittisesti valittuja johtajia ja heidän päätöksiään täysin onnettomina.
Ilmoita asiaton viesti
Orpo se taisi sanoa, että miten tiet voivat pysyä kunnossa ja rahaa tulla enemmän, jos maksut ja verot eivät nouse. Hän ei nähnyt, miten logiikka toimii, mistä tulee lisää rahaa järjestelmään. Se on se abrakadabra ja simsalabim.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan Berner ns.”Ulkokepulainen”vai kuuluuko jäsenenä johonkin paikallisyhdistykseen, toivottavasti ilmoittaa minkäyhdistyksen jäsen on.
Ilmoita asiaton viesti
Sitoutumattomanahan se tuli mukaan. Berner kilpailutti ensin kokoomuksen ja keskustan, kuten kunnon yrittäjän kuuluu, ja hän huomasi läpimenon sekä diilin olevan parempi keskustan riveissä. Sipilä lupasi kolme kamelia enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Toki tässä haetaan vaalirauhaa ja luisuvan kannatuksen pysäyttämistä. Sveitsiläinen Berner ja lestadiolainen Sipilä ovat ikänsä asuneet kuplissaan, eivätkä vieläkään oikein havaitse toimintojensa yleisoikeudellisia ongelmia. Molemmat tekevät bisnestä, vaikka ovat ns. ”Isänmaan palveluksessa”. Berneriä ”isänmaan tehtäviin” tosin ei valinnut kukaan muu kuin bisnesmies Sipilä.
Ilmoita asiaton viesti
Maailma on ihan hullu. Just demareiden puheenjohtajaksi haikaileva Timo Harakka vaati vene- ja moottoripyöräveron poistoa ja peruuttamista.
Ilmoita asiaton viesti
Demari joka ei halua verottaa – jo on aikoihin eletty.
Mitä tästäkin maasta vielä tulee?
Ilmoita asiaton viesti
Demari joka ei halua verottaa heidän omasta mielestään porvareiden välineitä 😀
Ilmoita asiaton viesti
Veneverossa taisi olla niitä ongelmia, että se totaalisesti rankaisee enemmän määrätynlaisia pienveneitä? Ja siis sitä, että Harakan mielestä rangaistaan sitä, että pienituloisetkin harrastavat veneilyä ja moottoripyörillä liikkumista.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä minä tiedän niin olisi mennyt moottorin hevosvoiman mukaan. Enemmän pötyä niin enemmän veroa ja pikkuveneet olisi vapautettu.
Ilmoita asiaton viesti
”Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kertoi STT:lle, että liikenneverkon kehittämistä mietitään seuraavaksi rauhassa hallituspuolueiden kesken, ennen kuin seuraavista askelmerkeistä päätetään.
Sipilän mukaan aloite keskeyttää liikenneverkkoselvityksen lausuntokierros tuli liikenne- ja viestintäministeri Anne Berneriltä (kesk.).
Yle Uutiset ei tavoittanut Sipilää kommentoimaan asiaa.”
http://yle.fi/uutiset/3-9419782
Ilmoita asiaton viesti
”Kiitän myös kansalaisia ja sidosryhmiä saamastamme arvokkaasta palautteesta.”
Tuollaiset vilpittömät kiitokset aina lämmittävät mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Suora palaute kerrankin puri. Minä puolestani kiitän kansalaisia ja sidosryhmiä siitä paineesta, jonka olette ministereille asettaneet. Tämä olisi ollut läpihuutojuttu ilman palautteitanne. Ja en ole edes automiehiä.
Ilmoita asiaton viesti
Konsultit nauraa tälle matkalla pankkiin. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Seuraavaksi voikin seurata teatteria, jossa puolueet ja edustajat kilvan ottavat kunnian järkipäätöksestä. Tekisi mieli käydä korjailemassa, mutta iskee taisteluälymystön – olkoon. Pääasia on hyvä päätös. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan persu, sillä ensimmäiseksi iski heti Bernerin ilmoituksen jälkeen puolustusministeri Niinistö, Orpo ja Mykkänen vasta vähän sen jälkeen.
http://yle.fi/uutiset/3-9419776
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai sitä pitää kerätä sulat hattuun, kun vaalitkin kolkuttelevat jo ovella. Tosin eikö näiden pohjustukset aloitettu jo joskus vuonna 2009? Tai näin minä ainakin muistelisin netistä lukeneeni.
Ilmoita asiaton viesti
Näitä otollista ministeriä odottavia puolivalmiita suunnitelmia on kuulemma ministeriöt pullollaan. Tässäkin moni olisi päässyt johtajaksi uuteen yhtiöön virkamieshommista..
Ilmoita asiaton viesti
Siis taisteluväsymys ellei puhelin korjailisi omiaan. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
On se hyvä, että tässäkin asiassa saatiin lopulta Guggenheimin tapaan ”jalat maahan ja älli päähän.” Siinä sivussa perustuslakiakin noudatetaan ja Euroopan ihmisoikeussopimuskin pääsee arvoonsa. Kumpikaan näistä kun ei salli vapaiden ihmisten seuraamista millään paikannukseen perustuvalla järjestelmällä.
Suomi-neito pääsee taas kohti uusia ”seikkailuja.”
Ilmoita asiaton viesti
Illan A-studiossa niin Länsi-Auton kuin Autoliiton toim.joht. puhuivat järkeä. Autoveroa on laskettu lähes puoleen entisestä maltillisesti ja samaa käytäntöä pitäisi kyllä jatkaa. Mutta mitä tämä episodi kertoo Sipilän johtamiskyvyistä ja mitä se kertoo koko hallituksen toimintakyvystä. Kun Kataisen kuuden puolueen hallitus runnottiin kasaan niin vaikeuksia oli odotettavissa, siksi ideologisesti erilaiset puolueet siihen osallistuivat. Nyt hallituksessa istuu kolme porvaripuoluetta ja sekoilu päätöksenteossa vain jatkuu ja tuntuu olevan lisääntymään päin. Sipilä ja Berner eivät suostu ymmärtämään ettei valtiota voi johtaa yritysmailmasta tutulla ”halki, poikki ja pinoon” tyylillä.
Ilmoita asiaton viesti
Klassikoksi muodostuneen projektin vaiheita kuvaavan vitsn mukaan seuraavaksi ohjelmassa on syyllisten etsintä, syyttömien rankaisu ja ansiottomien palkitseminen.. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Minun on nyt pakko tunnustaa, että melkein käy ihan vähäsen ministeri Berneriä sääliksi. Hän kun on vain renki. Tosin tiedän Bernerin selviävän hyvin ilman minun myötätuntoanikin, joten tuskin tässä yöunia aletaan menettämään.
Ilmoita asiaton viesti
Osta Vallilaninteriöörin verhot.. Karua kyytiä, mutta joskus herätys on tarpeen. Itse ainakin iloitsen järkipäätöksestä enkä Bernerin tappiosta.
Ilmoita asiaton viesti
Sipilänä sen sijaan ryhtyisi nyt vakavasti miettimään, miten tuota orkesteria johdetaan. Ei voida laittaa julmetun paukkuja asioihin, jotka kaatuvat ihan perusjuttuihin kuten matematiikkaan ja perustuslakiin.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran vielä lisään, että en tiedä yritysmaailmassa koskaan toimittavan s.e. yksi johtoryhmän jäsen esittelisi yhden suurimmista hankkeista julkisesti ja muu johtoryhmä olisi yhtä kujalla. Siellä vuoden valmistelun aikana säännöllisesti briefattaisiin edistymisestä ja valituista ratkaisuista. Lisäksi esitys käytäisiin yhdessä läpi ENNEN julkistamista. Samalla varmistetaan, että esim talousjohtaja sitoutuu esitykseen.
En tiedä mitä oppeja yrirysmaailmasta Sipilä on tuonut, mutta ei siellä ainakaan näin toimita.
Ilmoita asiaton viesti
Olen keskustellut useiden hallitusta lähellä olevien kokeneiden poliitikkojen kanssa. Kukaan ei ole ymmärtänyt Sipilän halua supistaa hallitusta tai hänen haluaan pitää omistajaohjaus salkkua itsellään. Hallituksella on normaalia vähemmän avustajia, ministerit saattavat johtaa kahta ministeriötä sekä isolla osalla ei ole ministeri kokemusta. En ole yllättynyt ettei toiminta täytä sille asetettuja odotuksia. Jos Sipilän luoma malli toimisi, se olisi pitänyt näkyä jo. Nyt kuitenkin saamme nähdä poikkoilevaa politiikkaa. Juuri mikään hallituksen hanke ole edennyt kuin odotettiin. Viime hallitus ei ollut rakkausavioliitto, eikä tämä näytä sen paremmalta.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ja perusteltu kommentti, Miika. Uusi Suomi pohtikin juuri twiitissään, että onko kyse hallituksen ”johtamiskriisistä”. Kyllä se siltä hieman vaikuttaisi.
Ilmoita asiaton viesti
Aamulehti: Uusi käänne Berner-kohussa – Liikenneverkon yhtiöittämistä ei pitänyt edes selvittää
”Hallituspuolueet eivät sopineet liikenneverkkojen yhtiöittämisestä eivätkä edes sen selvittämisestä, kun hallitus antoi viime keväänä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerille (kesk.) tehtäväksi valmistella esityksen ”liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti”.
Asia selviää Lännen Median hankkimasta pöytäkirjamerkinnästä, johon hallitus kirjasi aikeensa neuvotellessaan viime huhtikuun alussa lähivuosien julkisen talouden suunnitelmasta.”
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/uusi-kaanne-berner…
Ilmoita asiaton viesti
Nyt kun auto- ja polttoaineveron poistaminen on pyyhitty maton alle, voimme alkaa valmistautua verojen korottamiseen.
Sen työn aloittaa ensi töikseen seuraava hallitus demareiden oikeudenmukaisen politiikan siivittämänä.
Antti Rinteellä on jo pöytälaatikossa ”Remontti Oy” jonka pyörittämiseen tarvitaan uusi ministeriö. Infrastruktuurin korjaamiseen ei voida käyttää yksityisiä yrityksiä vaan valtion oma yhtiö joka voittaa kaikki tarjoukset.
Taloudellisessa mielessä Antti Rinteen (sd) lanseeraamaa ajatus Remontti Oy –firmasta on Bernerin ajaman hankkeen verrokki. Minun on vaikea kuvitella idean takana olevan minkäänlaisia vilpittömiä tarkoitusperiä. Veronmaksajat sen maksavat. Bernerin mallissa maksajina olisivat vain palveluja käyttävät ja tieverkkoja kuluttavat.
Tähän projektiin kerkiää hyvin mukaan parlamentaarikko Merja Kyllönen (Vas)joka itse asiassa on koko seurantamallin ja liikenteen käyttömaksujen pääpiru.
Käytännössä Rinteen idean takana on piilottaa julkisen sektorin velkaantuminen kuoriyhtiön taakse. Yhtiöittäminen. Toisin sanoen homekoulujen, teiden ja muiden hauskojen kohteiden rahoituksen hoitaisi Remontti Oy ottamalla lainaa markkinoilta tai vaikka demareiden säätiöltä. Tuossa yhteydessä valtio ja ennen kaikkea kunnat ja teiden käyttäjät sitoutuisivat maksamaan vuokraa korjatusta koulusta ja teiden käyttömaksuja. Ay-liikeen VVO malli toisi sijoitukselle kohtuulliset verottomat osingot.
Projekti on suomalaisten, veroja rakastavan kansan, huutoäänestyksellä kuopattu seuraavaksi 10 vuodeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa juuri kaverini kanssa pohdin, että kuinka tällaisesta ideasta voisi tehdä toteutuskelpoisen. Se on monimutkaista. Bernerin uudistusehdotuksessa oli myös järkeviä pointteja kuten se, että verotus olisi siirtynyt hankinnasta käyttöön. Tunnustan pitäneeni siitä. Tuolloin suomalainen voisi ostaa minkälaisen auton lystää ja mistä ikinä haluaa, mutta valtio saisi siltikin rahansa.
Jos sinä olet laiska ja kuljet lähikaupassa tai noudat postin autolla, niin maksat enemmän. Mikäli auto pysyy tallissa, ja kuljet pääosin pyörällä, niin maksat luonnollisestikin vähemmän ja säästät. Syrjäseutujen asukkaille, jotka joutuvat väkisinkin ajamaan enemmän, muotoiltaisiin oman näköinen veropaketti helpotuksineen. Ei siihen kuitenkaan mitään kummallisia himmeleitä, mustia laatikoita ja yhtiöitä tarvita. Riittää kun säädellään kulutusta polttoaineveron kautta.
Mikko Kokko toi esiin hyvän pointin. Jos autoiluista kerättävistä veroista käytettäisiin enemmän tieverkon ylläpitoon, niin hätä ei olisi tämän näköinen, mutta kun sillä tilkitään valtion muuta budjettia, niin ei tietenkään rahat riitä. Pelkästään autoveroa kerättiin vuonna 2015 noin 877 miljoonaa euroa. Polttoaineveron kohdalla puhutaan varmaan miljardeista. Niillä summilla Suomen tieverkon voisi päällystää vaikka kullalla, jos sillä tuulella satutaan olemaan. Kulta tosin on aivan surkea pinnoite.
Tässä tapauksessa on pakko nostaa lakkia myös valtiovarainministeri Orpolle, jonka pohjimmaisena tarkoituksena tosin oli kerätä sulkia hattuun ennen kuin perussuomalaiset vievät ne kaikki. Orpo ei kuulemma ymmärtänyt logiikkaa sen takana, että jos kenenkään maksut eivät nouse ja kaikki voittavat, niin miten uudistuksen kautta sitten voi tulla lisää rahaa järjestelmään.
Tiedottaminen koko asiasta vain on ollut suorastaan katastrofaalista ja ehdotuksetkin epämääräisiä ja keskeneräisiä. Eiköhän tämä asia nosteta kuitenkin takaisin framille sitten vaalien jälkeen, kun hallitus saa taas pakettinsa ja rivinsä kasaan.
Ilmoita asiaton viesti