Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Suomi on saarivaltio

  • Suomi on saarivaltio
  • kuva: skyscanner.de
    kuva: skyscanner.de

Olen aina sanonut, että Suomi on kuin saarivaltio. Eristyksissä muusta Euroopasta. Tämän vaikutukset näkyvät myös kansantaloudessamme, joka kuihtuu kuin kesäinen maa. Moni suomalainen ei välttämättä tiedä sitä, mutta Pohjoismaat ovat tällä hetkellä IN. Ihan joka puolella Eurooppaa. Mutta mitä tekee Suomi? Ei paljoa mitään.

Islanti, Ruotsi ja Tanska hyödyntävät tätä tilaisuutta niin paljon kuin suinkin vain kerkeävät. Suomi sen sijaan.. noh, siellä kinastellaan maahanmuuttosta. Paljoa muusta en ole kuullut puhuttavan. Suomen talouden suurin kompastuskivi on kuihtunut vienti, joka johtuu pääosin markkinoinnista. Suomalaiset markkinoivat maataan ja tuotteitaan lähinnä toisille suomalaisille, eivätkä tuotteet löydä tietään maantieteellisten rajojemme ulkopuolelle. 

Nyt pitäisi uskaltaa olla rohkeampi - avata sivuja ja tuotekatalogeja myös muilla kiellillä, jotta tavoittaisimme rahan. Tänä päivänä yli 60 prosenttia eurooppalaisista tekee ostoksensa verkossa, mutta tästä huolimatta suomalaiset verkkokaupat kalastavat todella laiskasti ulkomailla. Jokin saa suomalaiset pidättäytymään. Moni on varmasti pistänytkin merkille, kuinka ulkomaiset verkkokaupat ovat rynnineet viime vuosina yhä rajummin Suomen markkinoille, mutta tästä huolimatta suomalaisten vastaiskut ovat jääneet enemmän tai vähemmän vaisuiksi. Jokin jää puuttumaan. Brittiläisen OC & C -tutkimuslaitoksen pari vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan pohjoismaisista verkkokaupoista lähes kaksi kolmesta myi tuotteitaan myös kotimaansa ulkopuolelle, mutta suomalaisista yrityksistä vain yksi neljästä teki näin.

Esimerkiksi ruotsalaiset ja tanskalaiset verkkokaupat palvelivat keskimäärin 6 -7 kielellä, kun taas suomalaisten kauppiaiden ainoa vieras kieli oli englanti. Ja sekin vain harvoilla heistä. Ei siis ihme, että vienti sakkaa. Nyt pitäisi uskaltaa yrittää, sillä pk-yritysten viennin tehostuminen hyödyttäisi varmasti koko talouttamme. On aika opetella markkinoimaan.

Mielestäni myös valtio-omisteinen lentoyhtiö Finnair voisi kantaa tässä vaiheessa kortensa kekoon, ja tehdä kerrankin jotain Suomen hyväksi. Olen nimittäin laittanut merkille, että vaikka yhä useampi saksalainen näyttäisi osoittavan syvää kiinnostusta eksoottista Suomea kohtaan, niin tästä huolimatta suora reittilento Düsseldorfista Helsinkiin ammottaa usein tyhjyyttään. Vaikuttaisi kovasti siltä, että lentoa tarjoava suomalainen Finnair haluaa pitää huolen siitä, että Suomi pysyisi saarivaltiona tulevaisuudessakin - Euroopan periferiana.

Tulijoita meinaan varmasti riittäisi, mutta hinnat pitävät ihmiset poissa.  Siinä missä Tukholmaan pääsee noin 60 eurolla, voi lennosta Helsinkiin joutua pulittamaan yli 300 euroa. En tarvitse meedion kykyjä arvatakseni, kumman matkakohteen turistit valitsevat. Korkeiden hintojen sijaan katetta kannattaisikin hankkia asiakkaiden määrällä. Tätä väitettä tukee kaksi argumenttia. Ensinnäkin, tuolloin ei tarvitsisi enää lennellä tyhjillä koneilla halki Euroopan. Toisekseen, se olisi suotuisampaa koko kansantaloutta ajatellen, nyt kun venäläisetkin ovat meidät hylänneet. Turistit tuovat rahaa ja työtä. Juuri nyt Suomi tarvitsee näitä molempia.. kenties enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ainoa suora lento Düsseldorfista Helsinkiin on Finnairin reittilento, jota hoitaa Flybe. Tämä johtuu lähinnä siitä, että AirBerlin, Finnair sun muut lentoyhtiöt kuuluvat samaan liittoon, ja ovat jakaneet kakun keskenään. Mielestäni kovien hintojen sijaan kannattaisi yrittää saada volyymi nousuun, koska turistit tuovat maahan rahaa. Ja kiinnostus tuntuu tällä hetkellä olevan tosi korkealla.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Sitten joitakin esimerkkejä.

Lukiko kukaan sitä juttua Kaliforniassa asuvasta suomalaisesta, joka sai myytyä kaurajuomaa, kunnes kävi ilmi, ettei saanutkaan Suomesta tuottajia mukaan.

Tai sitä, kuinka ruisleipä esimerkiksi menee jenkeissä kuin kuumille kiville, sillä se on superfoodia. Suomalaiset ovat tehneet ruisleipää rautakaudesta lähtien. Kesti aika pitkään saada se rapakon taakse.

Lonkero, keksittiin joskus 50-luvulla, ja sitä on alettu vasta nyt myymään Saksassa - Berliinissä. Ihmiset eivät kuulemma voi saada siitä tarpeekseen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ihmisten pitäisi rohkeammin jalkautua Internettiin. Avata nettisivuja englanniksi, saksaksi, espanjaksi, vaikka ruotsiksi piru vie. Kunhan vaan saadaan ääntä aikaiseksi. Suomessa on paljon osaavia nuoria, mutta silti tuota keskustelua dominoi vanhat patruunat, kuten useiden think-tankkien mies Jorma Ollila.

Ei kukaan tule hakemaan suomalaisia tuotteita kotoanne, vaan teidän pitää nähdä vaivaa, ja viedä ne asiakkaille. Tarvitaan monipuolisia ja kansainvälisiä verkkokauppoja.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Suomalainen yrittäminen on tänä päivänä sitä, että joku naputtelee rallienglanniksi bisnes plänin ja sitten odotellaan toimistolla valtion "riskirahoja." Saksaa, venäjää tai edes ruotsia ei osaa juuri kukaan.

Verkkokauppaa tuskin kannattaa perustaa siihen maahan, missä alvi, verokiila ja muutkin kustannukset ovat ryöstötasolla. Kun vaihtoehtoja kerran on.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Niin se taitaa olla, että bisnes kulkee Viron kautta.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Viroon on syntynyt jo noin 5000 suomalaisomisteista yritystä, joissa työskentelee arviolta 27 000 henkilöä."

https://mies50plus.wordpress.com/2015/12/12/yritta...

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Ei ole ihme, että ainoa suora lento ammottaa tyhjyyttään. Edestakainen suora lento Helsingistä Dusseldorfiin, mielivaltaiset päivät helmikuussa maksaa AirBerlinin sivuilla 360 euroa. Yhdellä vaihdolla AirBerlinin lennoilla hinta on puolet halvempi.

Berliinin edestakaisin maksaisi 86 euroa. Järkevämpää lentää Berliiniin ja mennä dösällä Dusseldorfiin tai Hampuriin, jossa rock bar Komet St. Paulissa, Erichstrassella vastapäätä Club de Sadea, myi Lonkeroa tuolla nimellä ainakin viime vuosikymmenellä.

Suomen surkea talous johtuu ensisijaisesti siitä, että suomalaiset yritykset ovat Nokia)hypen vallassa siirtäneet tuotannon halvempiin maihin lyhytnäköisten etujen takia. Saksa sen sijaan on säilyttänyt tuotannollisen perustan.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Elämä oli kieltämättä helpompaa silloin, kun AirBelin ei kuulunut samaan liittoon. Taisi olla 90 euroa Helsinki-Bonn/Köln-Helsinki. Nyt kakku on jaettu, ja vain Finnair tarjoaa suoria lentoja Suomeen.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Yksi ongelma maailmalle lähdössä on myös riskirahan puute. Se on pirun kallista hommaa. Siinä missä muualla maailmassa kokeillaan pelimerkeillä vähän hoopompiakin ideoita, täällä sen siemenrahan saaminen on harvinainen paukku. Rahaa on konservatiivisilla pörssifirmoilla ja hulluja ideoita pienituloisilla opiskelijoilla. Mutta niitä sijoittajia joille satkun sijoitus on pelkkä pöytään heitetty pelimerkki, ei ole oikein ollenkaan. Massit on massoilla, eli eläkerahastoissa. Ja toisaalta tietysti pankit ovat huippukunnossa mutta tasesääntely (mielestäni ihan oikein) pitääkin ne poissa riskirahamarkkinoilta.

Toki ulkomailta löytyy rahaa, mutta siinä on monelle aika iso kynnys lähteä pitchaamaan piilaaksoon tai Honkkariin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Se on kyllä totta tuokin. Olen tässä vähän pohtinut, että olisikohan Venäjältä kuinka helppoa saada korruptiorahoitusta yritykselle. Siellähän on enemmän miljonäärejä kuin Suomessa asukkaita. Ei tarvitsisi niin kauas lähteä.

Siis aivan ajatuksen tasolla. En ole itse yrittäjähenkinen.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Venäjältä varmaan olisi mahdollista saada nykyistä enemmän rahoitusta, kunhan nuo välit tuosta normalisoituvat joskus. Sinne varmaan kannattaisi suunnata nykyistä enemmän. Venäläisillä on myös muita kuin lyhyen aikavälin taloudellisia intressejä saada tehtyä sijoituksia länteen. Varmaan ehdotkin voisivat olla paikoin edullisemmat.

Ja tuo vastavuoroisuus voisi luoda vähän turvaa niille suomalaisille firmoille joilla on paljon rahaa kiinni Venäjän bisneksessä. YIT, Nokian Renkaat, Fortum. Jne. Kaikki isoja valtiota ja eläkerahastoja ruokkivia lafkoja.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Suomalaiset poliitikot näkivat Posti/Itellan vain verotuloja tuottavana yksikkönä. Mikäli heillä olisi ollut älyä ymmärtää pienlogistiikan kansantaloudellinen merkitys, ei Posti/Itella olisi ylihinnoitellut palveluitaan aloittavan verkkokaupan kannalta törkeän korkeiksi.
Nyt kun Euroopan markkinat on pääosin jaettu, on todella vaikeaa lähteä haastajana liikkeelle.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Suomi on jyvä puun ja kuoren välissä ja ollut aina pyörityksessä kun idässä on Itä ja lännessä Länsi. Ennen sitä osattiin käyttää hyväksi ja puhuttiin kuinka suomi on demokratian, kaupan, teknologian ja koulutuksen mallimaa. Nykyään kello kuitenkin on toisin sillä Suomalaisuus ja Suomesta on tullut jotai vanhan aikaista halutaan olla aneita kuin Jenkit, rikkaita kuin Norjalaiset, Tehokkaita kuin Virolaiset, Innovatiivisia kuin Ruotsalaiset ja halpoja kuin Kiinalaiset. Siitä siis sitä ollaan unohdettu keitä ollaan ja ryhdytty tappelemaan ja pelottelemaan toisiamme. Pitäisi osata erottua massasta omaksi edukseen eikä oll niinkuin toiset eli muu kuin kuka on. Vielä on sentään suomen kieli vaikka joku ex-Nokialainen sitäkin vastustaa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Suomen maine Ruotsissa on "surkea," kertoo Kauppalehden Tukholman-kirjeenvaihtaja:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suomen-maine-ruo...

Tapani Lahnakoski

Onko Suomi saarivaltio, vaiko peräti tsaarivaltio?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvä kysymys, Tapani. Ja hauska sanaleikki.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset