Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Islanti teki kaiken toisin

  • kuva: tuntematon
    kuva: tuntematon

Tiedätkö kuinka monta pankkiiria Suomessa on tuomittu historian aikana? Ainakin yksi, mutta ei kovin montaa. Tosin Suomen Pankin pääjohtajana toiminutta Risto Rytiä ei koskaan syytetty markinoiden manipuloimisesta, vaan syyt sodanaikaisen presidenttimme tuomioon olivat puhtaasti poliittiset. Ryti istui kymmenen vuoden tuomiostaan runsaat kolme vuotta, kunnes presidentti Paasikivi armahti hänet vuonna 1949.

Viime laman aikaisista päätöksistä tilille ei ole joutunut vielä kukaan. Suomikin pelasti 1990-luvulla pankkinsa, vaikka pankkien johtajat olivat tehneet harkitsemattomia päätöksiä toisensa perään. Eduskunnan siunauksella valtio ilmoittautui pankkien tappioiden ja lainojen lopulliseksi takaajaksi, ja kaatoi samalla koko ongelman veronmaksajien syliin.

Tappiot sosialisoitiin, jotta pankit voisivat jatkaa toimintaansa. Tämä johti omaisuuksien realisointiin, kodittomuuteen sekä massatyöttömyyteen, kun lukuisat yritykset ajautuivat konkurssiin.

Pankit ja verottaja veivät kaiken. 

Islanti teki kuitenkin toisin. Ja selvisi.

Islannin korkein oikeus ja Reykjavikin piirioikeus on tuominnut viime vuosina lukuisia pankkiireja ja sijoittajia vankeuteen. Tuomiot tulivat finanssikriisiä edeltäneistä rikoksista. Lokakuussa annettujen tuomioiden myötä maassa on tuomittu kaikkiaan 26 pankkiiria ja rahoittajaa. Yksitoista heistä on tuomittu yli neljäksi vuodeksi vankeuteen. Pankkiirien tuomioiden yhteispituuden kerrotaan olevan jopa 74 vuotta. 

Islannin kolme suurinta pankkia ajautuivat vaikeuksiin syksyllä 2008, kun Yhdysvalloista alkunsa saanut finanssikriisi ja pankkien välisen rahoituksen lamaantuminen iski raivolla joka puolelle maailmaa. Mutta toisin kuin Suomi 1990-luvun kriisissään, Islanti päätti olla tukematta pankkeja ja antoi niiden kaatua. Finanssieliitin paapomisen sijaan maa keskittyi tukemaan talouskriisin koettelemia kansalaisiaan. 

Yhdysvalloissa ja Britanniassa finanssikriisiin johtaneesta holtittomuudesta ei ole langetettu lainkaan tuomioita, vaikka finanssikriisin todelliset syylliset ovat tiedossa. Talouslehti The Economistin arvion mukaan syyttäjien on vaikeaa yhdistää rikoksia niiden tekijöihin. Tosin itse epäilen, että kyse voi olla myös tahdon puutteesta. Finanssikriisistä alkaneen laman myötä miljoonat ihmiset menettivät kotinsa ja työnsä. Lukuisat yritykset ympäri maailmaa ajautuivat konkurssiin. Tietyt investointipankit sen sijaan tekivät historiansa parasta tulosta, kun valtiot pumppasivat niiden rattaisiin veronmaksajien rahaa miljardien edestä.

Tänä päivänä Islannissa on lähes täystyöllisyys, kun työttömyysaste on jo toista vuotta 4 % tuntumassa. Vertailun vuoksi todettakoon, että Suomessa työttömyysaste on 8,4 prosenttia, ja Kansainvälinen valuuttarahaston eli IMF:n ja EU-komission neuvoja noudattaneessa Kreikassa hurjat 25,0 prosenttia. Islannin ihme saatiin aikaiseksi, kun talouden elvyttämisessä keskityttiin sektoreihin, jotka saattoivat kasvaa nopeasti ilman suurempia investointeja. Tällaisia aloja olivat turismi, luova teollisuus, korkea teknologia sekä tutkimus- ja kehitystyö.

Myös hyvinvointijärjestelmä on onnistuttu säilyttämään uudistamalla Islannin verojärjestelmä. Tasaveron tilalle otettiin käyttöön kolmiportainen, jyrkästi progressiivinen tulovero. Alimpien tuloluokkien tulovero pieneni, keski- ja suurituloisten kasvoi. Samalla kaikista varakkaimmille asetettiin 1,2 - 1,3 prosentin varallisuusvero nettovarallisuudesta. Tietysti monet uhkasivat lähteä maasta, mutta he eivät voineet tehdä sitä, koska valtio rajoitti toimillaan pääomien liikkumista. 

Islanti teki siis kaiken vastoin ekonomistien valtavirran ja asiantuntijoiden armeijan neuvoja. Ja nousi tuhkasta voittajana.

 

Lisää tietoa talouskriisin synnystä:

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

36Suosittele

36 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (54 kommenttia)

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Muistuuko mieeen? - "SKOP:n entistä johtoa syytettiin holtittomasta luotonannosta, samasta kuin useimpia muitakin pankinjohtajia ja maallikkojäseniä."
http://www.taloussanomat.fi/arkisto/1999/09/01/sko...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Eipä muistunut, mutta nyt muistuu.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Tässähän oli kyse mitä suurimmassa määrin ns kosmetiikasta.
Joku piti uhrata ,muttei ketään isoa tekijää.
Tätä sitten esiteltiin runsain määrin kansalle:"Katsokaa,näin mekin kärsimme kanssanne!
Ja meillehän se on vielä pahempi kuin teille - kun on vielä tämä häpeäkin!"

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #7

Minusta on ollut mielenkiintoista seurata tästä tekstistä käytyä keskustelua.

Yksi hauskimmista argumenteista on se, että Islantia ja Suomea ei voisi verrata toisiinsa, koska Islanti on niin pieni maa. Tästä huolimatta samat ihmiset vertailevat Suomen taloutta Saksaan tuon tuostakin.

Todellisuudessa Suomen vertaaminen piskuiseen Islantiin on väkilukua, kulttuuria, taloutta ja yhteiskuntaa ajatellen paljon relevantimpaa kuin Euroopan jättiläisen silmällä pitäminen. Halusi sen myöntää tai ei. Tämä ei siis liittynyt sinun kommenttiisi, mutta tuli vain mieleen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Suomessa on aina saanut tamplata kohtalaisen vapaasti, kunhan ei pienyrittäjänä ala veroja kiertämään. Se on rikos valtiota kohtaan, josta voi saada miestappoakin kovemman tuomion.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Facebookin puolella minua ojennettiin Matti Patanan toimesta, joten lisään sen myös tänne.

"Pakko harrastaa pilkunviilausta. Rytin ohella sotaan syyllisinä tuomitut Rangell ja Reinikka olivat myös pankinjohtajia. Eli luku olisi kolme. Kirjoitus sinällään asiaa."

Ja asiaan perehtymättömille: Risto Ryti otti hartioilleen syyt Saksan kanssa solmitusta asevelisopimuksesta ja pelasti monen muun suuren suomalaisen likatynnyristä.

Tänä päivänä Risto Ryti on marsalkka Mannerheimin jälkeen kaikkien aikojen arvostetuin suomalainen henkilö.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos Martti Asikainen!

Minä olen pitkään verrannut Suomen valtion velkaannuttamiseen liittyviä sopimuksia Risto Rytin henkilökohtaisesti tekemään ribbentrop-sopimukseen.
Ryti pelasti Suomen.

Siis, että presidentti Koivisto, ja hallitusten pääministerit ja valtiovarainministerit vastaavat Suomen veloista henkilökohtaisesti.
Nämä ovat tuhonneet Suomen.

Suomen velkaannuttamisen taustalla on joitakin valtiopetoksia, joten velat voidaan mitätöidä Suomen valtiosääntöoikeudellisilla perusteilla.
Kyseinen velkakin on pankissa luotua virtuaalirahaa.

Eduskunnan pöytäkirjasta löytyy syksyltä 1991 maininta, että lisäbudjettiin otetaan SWAP-lainaa.
SWAP on Wall Streetin miljardööri-pankkiireiden kehittämää johdannaisrahaa eli virtuaalirahaa, jota voitiin lainata alhaisella korolla.

Mikäs olikaan SWAP-rahaa lainatessa, koska kyseistä rahaa ei ollut olemassa muuten kuin pankista toiseen liikkuneina bitteinä ja numeroina velkakirjassa.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

On totuttu siihen, että suurimmat huijarit aina pelastetaan. Islanti on mukava poikkeus ja tehnyt jäätäviä ratkaisuja mm. veropolitiikassaan luopuessaan tasaverosta.

Se, että päättäjät asettavat tavalliset ihmiset etusijalle pääomanhaltijoihin verrattuna on kunnioitettavaa, eikä vastaavaa tulla Suomessa ainakaan nykyhallituksen toimesta näkemään.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Olen siitä samaa mieltä että finanssipuolella pitäisi häkin heilua nykymaailmassa melko useinkin. Markkinoiden manipulointi, asiakkaiden tietoinen kusettaminen ja rahamarkkinoiden sääntelyn kiertäminen ovat yhteiskunnalle todella vahingollista toimintaa.

Pari huomiota kuitenkin.

Ensinnäkin Islanti teki paljon muutakin. Se leikkasi valtion menoja noin 13% ja antoi valuutan devalvoitua 50%. Tälläistä "kansan kurjistamista" tuskin on aktiivisesti harrastettu missään maassa aikoihin. Sielläkin kriisin maksoi aivan tavallinen kansa - ei siinä paljon muita vaihtoehtoja koskaan olekaan.

Toiseksi iso osa syyllisyydestä lankeaa meille aivan tavallisille ihmisille. Meidän vakuutusvaramme ovat maailman suurin talousmahti. Jos me olisimme aktiivisesti pitämässä huolta omien varojemme eettisyydestä, kriminaalit eivät pystyisi mellastamaan. Mutta kun me valitsemme kollegan ammattiliittomme johtoon ja päättämään eläkevaroistamme, emme ilmeisesti valitse niitä kavereita joiden äly hommaan riittäisi.

Käyttäjän PeliSuomi kuva
Pertti Lindeman

Suomessa syyllistettiin velalliset ja yrittäjät. Vietiin heidän omaisuus, jopa tekastuilla syillä veallliset laitettiin vankilaan. Tyhjennettiin valtion kanssa, otettiin 50miljardia euroa velkaa, joka hävisi tuhka tuleen?

http://pelisuomi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/187554-v...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Näin tehtiin, ja toivoinkin että joku ottaisi sen esille. Liian moni suomalainen jäi yksin velkataakkansa kanssa. Elinikäiseen vankeuteen, vain häpeä kaverinaan.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#10

>Liian moni suomalainen jäi yksin velkataakkansa kanssa.

ooo

Näin ollen ne jotka eivät ole ottaneet velkaa, ovat selvinneet hyvin?
Elämä on ollut vaatimatonta, mutta velatonta.

"Maailmassa ei ole organisaatiota, jota rahalla ei saisi sekaisin."

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #11

Otaksun Jorma, että elit sinäkin laman aikana ja tiedät kyllä hyvin kuinka kuviot menivät. Ne eivät välttämättä päivänvaloa kestäisi. Dosentti Arto Luukkanen kirjoitti aiheesta joskus ihan hyvän bloginkin. Monesta asiasta minä en hänen kanssaan samaa mieltä ole, mutta tällä kertaa Luukkanen osui hyvin lähelle.

http://artoluukkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1823...

Käyttäjän paiviruippo kuva
Päivi Ruippo

1990-luvulla vähintään 100 000 ihmistä näki nälkää aivan turhaan Suomessa kokoomuslaisen aisaparin Sauli Niinistön (eriarvostamisen ja nälkäpolitiikan pääarkkitehti) ja Iiro Viinasen (likaisen työn tekijä) tekemän väärän talouspolitiikan johdosta.

Kymmenettuhannet sairastuivat vakavasti, pysyvästi ja tuhannet kuolivat ennenaikaisesti näiden kahden ‘ceausesculaisen’ kansankurittajan toimien takia. He eivät vielä ole joutuneet minkäänlaiseen vastuuseen tekemisistään.

He antoivat mallin muille ja myös kansalaisille siitä, kuinka ihmisiä kohdellaan huonosti, ala-arvoisesti, epäinhimillisesti.

Sama meno jatkuu.

Jukka Laine

Islannin väkiluku on n. 330 000 eli semmoinen reilu Espoo. Islannissa ei ole kestävyysvajetta, vaan finanssikriisi iski keinottelijoihin.

Islantilaiset päättivät olla vastaamatta keinottelijoiden veloista. Mihin tätä vertausta sitten voisi käyttää. Suomessa on esim. yli miljoona eläkeläistä, jos jätetään velat maksamatta, joita on otettu hyvinvointivaltion ylläpitoon eli kestävyysvajeeseen, niin samalla hyvästellään eläkkeet. Sopii minulle.

Demografinen kehitys Suomessa selittää sen miksi Suomi seuraa Kreikan tietä, ei Islannin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Enemmän yhteistä Suomella Islannin kanssa on kuin vaikkapa Saksan kanssa. Myös demografisesti tarkasteltuna. Tiedätkö muuten paljonko eläkerahastoilla on pätäkkää? Odota kun kerron, ihan hemmetisti.

Jukka Laine

Suomi on rahaliitossa Saksan kanssa ja olemme mukana yhteisvelassa. Lisäksi rahoitusmarkkinamme ovat täysin EKP:n varassa. Suomen velka ylittää 300 miljardia+ kattamattomat eläkevastuut, kun mukaan lasketaan julkistalous ja yritykset ja kotitaloudet.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #18

Mauno Koivisto saa vastata kyseisistä veloista siten kuin Risto Ryti vastasi rippentrop-sopimuksesta.

Olen vuosien varrella lähettänyt valtiovarainministeriöön sähköpostia.
Viime vuosien pääminsterit ja valtiovarainministerit saavat Suomen veloista samalla tavalla henkilökohtaisesti vastata.

Jutta Urpilaisen avustaja lupasi viedä viestin perille.
Tiedän, että joillakin muillakin viestinsaajilla viestini ovat tulleet luetuiksi.

Tässä viestiketjua. Osasta on viestien saajien osoitteet hävinneet, sillä mm. US:n blogissa osoitteet muuttvat ,,,, -merkeiksi.
http://www.promerit.net/2014/10/sahkopostia-valtio...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #23

Mukava tietää, että kuvioita vielä pengotaan, Jorma. Ihmiset eivät ole unohtuneet.

Julkinen anteeksipyyntö olisi vähintä mitä voidaan tehdä.Terva ja hyöhenet taas kohtuullista.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #18

Suomella on saatavia enemmän kuin velkaa.
Suomen Pankki on ostanut tänä vuonna jo 7mrd valtion velkoja, valtio on lainannut 5mrd.
Kun valtion pankki lainaa valtiolle niin kuka on velkaa ja kenelle? Korot maksetaan Suomen Pankille joka tilittää rahat takaisin.
Mitään todellista ongelmaa ei ole, Japanin keskuspankki on harjoittanut juuri samaa toimintaa jo pitkään ja nyt Japanin velkasuhde on n.300% bkt:stä, Suomella noin 60% riippuen miten lasketaan.
Mitä merkitystä sillä on kuinka paljon maa on itselleen velkaa, jos alkaa harmittaa ni antaa velat anteeksi itselleen tai laskee koron nollaan ja lyhennysvapaata vuoteen 5015.

EKP ilmoitti juuri nostavansa ostovaltuudet 1500mrd euroon. Suomen velkaa on vielä joku 90mrd markkinoilla. Ei ole enää ensi syksynä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #27

Rahan painaminen tilanteessa jossa tuotanto supistuu pari prosenttia vuodessa ei ole ihan tervettä puuhaa.

Niinno toisaalta eurojahan ne painavat ja Euroalue kokonaisuutena kasvaa.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #29

Kun teollisuus ei investoi eikä rakenneta tarpeeksi, niin kierrossa olevan rahan määrä on vähentynyt.
Jotenkin sitä pitää saada lisää liikenteeseen. Korot on nollassa niin tämä on nyt seuraava konsti yrittää saada raha liikkumaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #30

Rahapolitiikka tosiaan on jo äärimmäisen löysää. Pitäisi miettiä onko vika jossain muualla, erityisesti kun maailmantalous on kuitenkin kasvanut viisi vuotta noin 3,5% vuodessa. Mikä tekee Suomesta niin poikkeuksellisen maan että täällä luisutaan alamäkeen kun muu maailma kasvaa?

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #33

Öö, nokia sektorin nopea nousu ja tuho? Veikkaan että ka. kasvu on ihan ok tasolla vuodesta 1993 lähtien jos putsataan pois hype siitä välistä.
ongelma on se että yhteiskunta mitoitettiin heti hype lukujen varaan, vaikka olisi pitänyt jarrutella, maksaa velkaa ja alkaa infrahankkeita yms heti kun ongelmat alkoi.
Nyt pitäisi purkaa julkista sektoria vastaamaan talouden kokoa ja investoida miljardeja samaan aikaan tiestöön ja muuhun sellaiseen infraan joka tuottaa yli 1% tuloksen kansantalouteen, meinaan jos rahat lainaa alle prossan korolla niin voitolle jää.
Tosin konsti ei toimi koska Julkisen sektorin purkaminen vain pahentaa kysyntälamaa ja laskee bkt:tä ja vain huonontaa tunnuslukuja.
Inhimillinen hinta on myös liian suuri, kun töitä ei ole muuallakaan.

Ainoa mahdollisesti toimiva strategia on listata valtionyhtiöitä ja vaikka lainata joku ylimääräinen kymppimiljardi neljään-viiteen vuoteen siihen päälle ja investoida lainarahat perusinfraan ja myyntituotot johonkin riskpitoisempaan, kuten vaikka perustutkimukseen, jonkin verran voi antaa sossutukea firmoille tutkimukseen kanssa, tosin siinä on varmaan tehokkaampiakin konsteja kuin suora raha.
Rahapoliitkka voi olla vaikka kuinka löysää, mitä väliä sillä on?
Ongelma on siinä että kun omaisuusarvot tulee alas ja seuraava kriisi alkaa niin alkaa olla konstit kortilla jos on valmiiksi hanat auki. No, nollakaan ei ole raja, numeroita alapuolella ihan yhtä paljon kuin yläpuollellakin. Wait and see, tätä ei kukaan ole koskaan isossa mittakaavassa kokeillut niin ei sitä tiedä mitä tapahtuu. Tee hypoteesi ja ennuste, katotaan miten käy, tiedä vaikka saisit vuoden 2030 taloustieteen Nobelin (lajin luonteeseen sopivasti palkinto ei tietänkään ole mikään Nobel, sen paremmin kuin talous tiedettäkään:)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #27

Jani Pulkki:

"Suomen Pankki on ostanut tänä vuonna jo 7mrd valtion velkoja,..."
ja
EKP ilmoitti juuri nostavansa ostovaltuudet 1500mrd euroon. Suomen velkaa on vielä joku 90mrd markkinoilla. Ei ole enää ensi syksynä.

On.

Suomen Pankki on ostanut velkakirjat EKP:lle eli niitä ollaan arvopaperistamassa eli myymässä jälkimarkkinoille, uudelle tuntemattomalle velkojalle.

Jos Suomella olisi oma raha ja oma itsenäinen keskuspankki, homma hoituisi keskuspankkirahoituksella.
Viimeisestä keskuspankkirahoituksesta on melkein 30 vuotta, joten tätä rohtoa Suomen kuntoon laittamiseksi ei moni ymmärrä.

Suomen Pankilta on toimivalta viety vähitellen.
Ensimmäinen oli rahamarkkinoiden vapauttaminen vuoden 1986 alusta.

Suomen Pankin toimivallan lopullinen ryöstö tapahtui rahalain muutoksella eli valtiopetoksella syksyllä 1992.
Presidentti Koivisto otti yhteyttä oikeuskansleriin, jotta tämä ei puutu laittomuuteen.
(lähde: Koiviston muistelmat)
Eduskunnan pöytäkirjasta ilmenee tosiasia, että rahalakia säädettäessä ei yksikään kansanedustaja käsittänyt, että kyseessä oli Koiviston junailema ovela suunnitelma (4 vuotta etukäteen!) siirtää Suomen Pankin toimivalta EKP:lle.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #32

No eikä olla, hölmö väite, tarkoitus on lisätä rahan tarjontaa eikä leikkiä valuutanvaihtopistettä. Tietenkin joskus jatkossa jos ja kun pitää kiristää rahapolitiikkaa, niin tuo on varmaan pehmeähkö keino vetää rahaa liikenteestä. Ensinnäkin ne velat on nimenomaan niitä arvopaperistettuja velkoja joita ostetaan ihan alunperinkään, miten nyt niitä sitten uudelleen paketoitaisiin ja mitä sitten vaikka laittaisi mihin kääreisiin.

Miten musta tuntuu että täällä ei ole yksikään korkman äänessä, ennemmin talsan omnipontit kylähullut.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #41

Etkö ole kuullut suomalaisten yrittäjien velkakirjoista, joita Arsenal myi norjalaiselle Aktiv Hansalle?

Asiakirjat on määrätty sadaksi (100) vuodeksi salaisiksi.

Perintä jatkuu edelleen.

Velkakirja on pankin ja lainaa ottavan välinen sopimus.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #44

Olen ja olen ja vai niin sekä so what?
Et tajua höykäsen pöläystä siitä mitä minä sanoin. Minua ei hittojakaan kiinnosta joku roskapankki ja sen arvottomien luottojen jälkimarkkinaoperaatiot.
Niin ja kyllähän Suomen Pankki olisi ne velkakirjat voinut lunastaa, markka olis sitten heikennyt lisää. Ehkä olis kannattanutkin. Tekivät toisin ja velalliset laitettiin kärsimään eikä säästöjä leikattu kuin 30%.
Sinusta siis olisi pitänyt syödä kaikkien pankkitilit arvottomiksi että velkaa ottaneet olisivat selvinneet? Hieno ja ymmärrettävä ajatus jos itsellä oli velkaa. Saattaa olla että siinä tapauksessa joku vähän isomman perinnön hukannut kirjoittelisi täällä samaa shittiä hieman toisesta tulokulmasta.
Pekka Tianen vaikuttaa kunnon ekonomi kommarina onnistuneen kikkailemaan itselleen puolen miljoonan velat ja kämpän pakkomyynnin. Syyttää kaikkia muita kuin itseänsä ja postailee järkyttäviä määriä valituksia. Onkohan tota oireyhtymää jo diagnosoitu? Joku kognitiivinen itsesuojaus se on. Kyvyttömyys hyväksyä todellisuutta.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Suomen pankit oli pelastettava (yrittäjien kustannuksella!), koska ETA-sopimuksen liitteisiin kirjoitettu pankkien vakavaraisuutta koskevan direktiivin mukautusmääräys sitä jäsenyyden ehdoksi vaati. Tämä oli presidentti Koiviston tahto.

Homma toteutettiin juuri niin kuin Koivisto oli suunnitellut. Laittomasti, myös valtiosäännön vastaisesti.
Asiaan liittyy valtiopetoksia, rikoksia, jotka eivät vanhene.

Islannin toimilla ei ollut mitään tekemistä jäsenyysehtojen täyttämisen kanssa.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

No, et ois lainannu, niin mitään ongelmia ei olis tullu. Ainaku lainaa ni pitää varautua siihen et reisille menee.
Varmaan lisää omaa onnellisuutta merkittävästi ku hukkaa loppuelämän muistelemalla kaikkea pahaa ja etsimällä syyllisiä. Kato peiliin ja anna anteeksi itselle ja muille. Pääset helpommalla.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola Vastaus kommenttiin #43

Ei kannata kirjoitella musta-tuntuu -juttuja.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

"... aisaparin Sauli Niinistön (eriarvostamisen ja nälkäpolitiikan pääarkkitehti) ja Iiro Viinasen (likaisen työn tekijä) tekemän väärän talouspolitiikan johdosta."

Juoksupoikien määräjänä oli 1980-luvun vahvanmarkan ja tarkoituksella tehdyn laman (myös eriarvostamisen ja nälkäpolitiikan) pääarkkitehti presidentti Mauno Koivisto.
Myös 1990-luvun laman laiton jälkihoito oli Koiviston tahto.

http://jormajaakkola.fi/Koiviston%20CV

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Demografinen kehitys Suomessa selittää sen miksi Suomi seuraa Kreikan tietä, ei Islannin."

Älä nyt tyhjää höpise, yhteisvaluutta ja munattomat poliitikot tässä määrää Suomen suunnan koska tehtyjä virheitä ei haluta myöntää ja korjata.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Jarmo, ei tehty virheitä, vaan tarkoin suunniteltuja rikoksia.

Jukka Laine

Mitenhän ne tehdyt virheet korjataan? Kiinnostaa varmaan kaikkia.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ei ole tehty virheitä, vaan suunnitelmallisia rikoksia.

Vaaditaan oikeuskäsittelyyn. Ei ole vanhentuneita, sillä valtiopetos ei vanhene.

Minkälaisilla mietteillä kyseisten rikosten pääarkkitehti Mauno Koivisto valmistautuu iäisyysmatkalleen?

Sixten Korkman ja joitakin muita professoreja arvosteli Koivistoa tammikuussa 1993. Minulla on Ylen ajankohtaisohjelmasta videonauhoitus, jossa Koivisto esiintyi kärttyisästi ja käytti voimakkaita ilmaisuja.
Koivisto oli kolmessa eri mediassa samana päivänä ripittämässä häntä arvostelleita.

Kaivoin proffien nimet ja artikkelit arkistooni, jota tulen käyttämään.

Tässä on kaksi ja puoli vuotta sitten kirjoittamani pohja tulevaan selvitykseeni
http://jormajaakkola.fi/perustuslain%20EY-mukautus

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ennen "korjaamista" pitää tietää, mitä kaikkea laitonta on tehty.

Tutkimuksiani on tällä hetkellä neljä videotallennetta, yhteensä 45 minuuttia odottamassa, että pari minuuttia turhaa tallennetta leikataan alusta ja lopusta pois.
Nauhoitukset on tehty käsikirjoituksen mukaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Katselin noita Islannin veroprosentteja.

Yritysvero 20%. Maksimi tuloveroprosentti 46% (Suomessa noin 62%). Kolmen tonnin kuukausipalkalla veroprosentti Islannissa noin 24% ja Suomessa noin 28%. Lisätuloista Islannissa 37% ja Suomessa 39%. Arvonlisävero sama.

Näyttäisi siltä että melko paljon köykäisemmin ne tuloja verottavat.

Ylipäätään ei pidä lähteä yksinkertaistamaan sitä mitä Islannissa tehtiin yksisilmäiseksi ohjeeksi siihen kuinka täällä pitää toimia. Oppia toki kannattaa ottaa. Se on iso opetus että sijoittajat voi panna kantamaan omat tappionsa. Ja toisaalta se että mitä nopeammin talous tervehdytetään, sitä nopeammin päästään taas kasvuun.

En tiedä löytyykö muita maita jotka laskivat yhtä paljon julkisia palveluita ja kansalaisten ostovoimaa yhtä nopeasti. Tuskin.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Muistanpa edellisen kwllutuksen ja korot. Jo silloin mutta varsikin jos ostovoima laskisi devalvaation ja inflaation takia kuten Islannissa niin minäkin toivoisin syylliset häkkiin vaikka se ei joka kerta kaupan kassalla menettämiäni rahoja takaisin toisikaan. Kenen taskuun se erotus menee, siinäpä aikamoinen tulonsiirto. Itse asiassa toivoisin häkkiin joka ikisen joka siitä vähääkään hyötyy.

Ei paljon naurata että muutaman vuoden päästä helpottaa kun sitä ennen moni luopuu leikistä lopullisesti ja kiinalaiset sijoittajat ostaa lähes koko maan halvalla.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Korkeista koroista ja laittomasta kellutuksesta määräsi presidentti Mauno Koivisto.

Koivisto piti SP:n pääjohtajaa Rolf Kullbergiä sätkyukkonaan, jota ohjasi eli nyppi naruista.
Kullbergin oli paha olla.

Käyttäjän JariNiskanen kuva
Jari Niskanen

SKOP:in konkurssiin ajaman viitasaarelaisen Haapaniemen sahan metsäomaisuuden realisoinnin yhteydessä pankinjohtaja ja rahoituspäällikkö saivat tuomiot (ks. Katinkullan kaappaus sivu 176-178)

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Suomen Pankki lähetti 18.3.1992 pankeille kiertokirjeen keinoista, joilla pankit saivat kasvatettua vakavaraisuuttaan ETA-sopimuksen liitteisiin kirjoitetun mukautusmääräyksen vaatimusten täyttämiseksi.

Kysymys siis oli ulkopolitiikasta, josta presidentti Hallitusmuodon 33 §:n mukaan määräsi.

Kyseisiä laittomia keinoja oli jo käytössä, mm. Tampereen Aluesäästöpankissa. Ja myös tuomioistuinlaitoksen käsittelyssä.

Kesällä 1991 oikeusministeriössä valmisteltiin takautuvia lakiesityksiä, joilla ETA-sopimuksen vaatimuksen tarvitsemat keinot saatiin takautuvasti laillistettua 1.5.1992 alkaen.
ETA-sopimus allekirjoitettiin 2.5.1992 ja voimaansaatettiin lailla 27.10.1992 ilman että vain harva kansanedustaja tiesi, mitä laki piti sisällään.

Oli poliittinen tarkoituksenmukaisuus saattaa ETA-laki voimaan, koska se oli ulkopolitiikasta määränneen presidentti Koiviston tahto.
Saa nähdä, miten pari Holkerin hallituksen ministeriä kiemurtelee asiasta irti, kun lähihistoriaa pohjia myöten pengotaan.

Siis Holkerin hallituksen ministereistä on kysymys.

Mikä olikaan EY:n ja ETA:n EY-säädännöllinen ero vuonna 1989, kun Suomi haki ETA-jäsenyyttä?

Oli Koivistolta ja Holkerin hallituksen aikaisilta juoksupojilta ovela homma hakea ETA-jäsenyyttä, sillä ko. jäsenyydellä päästiin ns. vanhaksi EY-maaksi.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Ilta-Sanomat 19.12.1989 antaa vihjeen valtiopetosten tulosta:

”Suomen kujanjuoksu Eurooppaan alkaa

Nyt neuvotellaan eduskunnan päätösvallan rajoittamisesta

Bryssel (IS)

Ulkoministeri Pertti Paasio (sd) ja ulkomaankauppaministeri Pertti Salolainen (kok) ilmoittavat tänään Suomen halusta luopua osasta kansallista päätösvaltaa.

Suomi haluaa 17 muun Länsi-Euroopan maan kanssa sopimuksen, joka samankaltaistaa maiden hallintoa ja taloutta.

Yhdenmukaistamissopimus allekirjoitetaan jo vuoden päästä.
- Kyseessä on Suomen itsenäisyyden ajan merkittävimmistä sopimuksista, toteaa Salolainen.”

Kommentit:

Ministerit Paasio ja Salolainen eivät toimineet Brysselissä oma-aloitteisesti, vaan presidentti Koiviston määräyksestä, sillä Hallitusmuodon 33 §:n mukaan presidentti määräsi ulkopolitiikasta, siis myös Suomen perustuslain EY-mukauttamisesta eli kuten IS:n uutisen sen ilmaisi ”Suomen halusta luopua osasta kansallista päätösvaltaa”.

Uutisessa mainittu ”yhdenmukaistamissopimus” oli ETA-sopimus, jonka allekirjoitus kuitenkin viivästyi tapahtuvaksi Porton sopimuksena vasta neljä päivää ennen Koiviston konklaavia eli 2.5.1992.

Koiviston konklaavi eli tuomioistuinlaitoksen kyykytystilaisuus pankkien pelastamiskeinoista pidettiin 6.5.1992.

Yksi pankkien pelastamis- eli tukemiskeinoihin kuulunut takautuva laki ei astunutkaan voimaan 1.5.1992 vaan vasta juhannuksen edellä 1992.
Kiitos valtiovarainvaliokunnan, ettei pankkien leimaverovapauslaki astunut edes takautuvana voimaan.
Iiro Viinanen oli asiasta hyvin huolestunut. Iiro pelkäsi jopa joutuvansa valtakunnanoikeuteen, sillä ko. laki - pankkien verovapauden myöntäminen - kuului valtiovarainministerin toimialaan.
Kysymyksessä oli ns. piilopankkituki.

On hienoa, että Iiro kirjoitti viime vuonna kirjan "Vaaran vuodet".

Iiro joutui muiden mukana olemaan Manun juoksupoikana.

Iirollekin olisi huojentavaa, kun totuus 1990-luvun laman tabuista asioista lopultakin paljastettaisiin valtamediassa.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Seuraavassa linkissä kerron Koiviston konklaavista eli oikeuslaitoksen kyykytyksestä ja ohjeistamisesta.
Eli valtiopetoksesta, jolla presidentti Hallitusmuodon 2 §:n vastaisesti asettautui tuomioistuinlaitoksen yläpuolelle
http://www.promerit.net/2015/01/koiviston-konklaavi/

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

No itse asiassa en mä Lahtista kaipaa vaan konekivääriä.

Eli Suomeksi sanottuna markka-aikaisen itsenäisen rahapolitiikan päättäjiä en halua teuraalle vaan mukava olisi saada edes anteeksipyyntö meille jotka ne markan kellutukset, devalvoinnit, niistä johtuneet inflaatiot ja korot joutuivat maksamaan joka ikinen päivä.

Kun se summa olisi tiedossa niin voisi sanoa kuinka kalliiksi se Suomen valuutan ja itsenäisen rahapolitiikan tukeminen tuli. Toki tuota samaa oli tapahtunut jo vuosikymmenet aiemmin. Väitänpä että devalvaatiosta aiheutuneet kulut olivat moninkertaiset esim nykyisiin eu-jäsenmaksuihin verrattuna.

Toisekseen pitäisi kertoa ketä niistä hyötyi eli kenen lauluja nämä markkamiehet tänä päivänä laulavat. Joku niidenkin yllä naruista vetelee. Ja ne kulkevat vapaana joukossamme tänäkin päivänä.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Tomi Ketola:
... mukava olisi saada edes anteeksipyyntö meille jotka ne markan kellutukset, devalvoinnit, niistä johtuneet inflaatiot ja korot joutuivat maksamaan joka ikinen päivä."

Kyseistä tarkoitushakuista väärää raha- ja talouspolitiikkaa ohjasi/määräsi Mauno Koivisto keväästä 1966 lähtien.

Tähän liittyvän "TAVOITTEET JA MAHDOLLISUUDET"-muistion Helsingin Työväen Säästöpankin johtaja Mauno Koivisto kirjoitti sos.dem. puoluetoimikunnalle 19.3.1966, juuri ennen eduskuntavaaleja (20.–21.3.1966).

Koivisto liitti ko. muistion kirjaansa MAUNO KOIVISTO: LINJAN VETOA, Kirjayhtymä, Helsinki 1968.
Sitaatti sivulta 78:

”Valuuttakurssien muutos eli devalvaatio on selvästi poissa laskuista: niissä ei ole »perustavaa laatua olevaa epäsuhdetta». Markka on jonkin verran yliarvostettu, mutta sen aiheuttamat haitat on hoidettava pois muin keinoin.
Näyttää siltä, että EFTA on kohta tehnyt tehtävänsä ja että se saa jo pian mennä."

Kommentti:
Koivisto tiesi Euroopan yhdentymisestäkin ko. muistiossa.

Toukokuussa 1966 Koivisto nimitettiin Rafael Paasion hallituksen valtiovarainministeriksi.

Rafael Paasion kirjassa Kun aika on kypsä (Toim. Heikki Kymäläinen), sivulla 250 otsikon ”Ensimmäinen hallitukseni” alla teksti:

”Mauno Koivistosta tehtiin valtiovarainministeri. Mies sai kovan postin, joka surkea hoidettavaksi kenelle tahansa. Hän oli tuolloin Työväen Säästöpankin johdossa, mutta menossa kovasti Elannon pääjohtajaksi. Minä puolestani ajattelin, ettei Koivisto mikään kauppias ole.

- Rupees vaan tutkimaan valtion budjettia, voit joutua sen kanssa tekemisiin, sanoin hänelle jo ennen hallituksen muodostamista ja niin siinä kävi. Ehkä hänellä oli Elantoon menossa sellainen taka-ajatus, että kun Väinö Tanner aikoinaan hoiti sieltä politiikkaa ja liikkui vapaasti suurissa asioissa, niin hänestäkin voisi tulla samanlainen.”

Paasio kertoo Koiviston määräilystä sivulla 263 seuraavasti:

”Valtiovarainministeri Koivisto, joka vuoden 1968 alusta oli nimitetty Suomen Pankin johtokunnan puheenjohtajaksi, sanoi tammikuussa 1968:
- Minä tämän kuluneen kaksivuotiskauden aikana en ole ollut missään vaiheessa pakotettu tunnustamaan sitä, että olisi tehty joku huomattavampi talouspoliittinen virhe. Tosin silloin tulee aina mieleen se juttu äidistä, joka sanoo, että "se on kumma kun sanotaan, etteivät äidit näe vikoja lapsissaan, että kyllä minä vaan näkisin, jos niitä olisi!"

Koivisto määräsi varsin pitkälle valtiontaloudellisista uudistuksista ja toimenpiteistä. Kaikki ei mennyt aina niin kuin hän tai joku muu oli kuvitellut, mutta toimeen tultiin."

Eli yöllä 11.-12.10.1967 tapahtui 31,25 %:n devalvaatio.

Sama vahvan markan politiikka jatkui 1980-luvulla, katastrofaalisin seurauksin 1990-luvun alussa.

Koivisto sai 1.1.1968 alkaen paljon paremman taustavaikuttajan paikan kuin Tannerilla oli Elannon pääjohtajana.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Islanti osoitti, että vaikeuksista selvitään tavanomaista pienemmillä vaurioilla omalla valuutalla, ja järkevän oloisella politiikalla.

Harmittaa Suomen puolesta. Kiitos Paavo, kiitos Sauli.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Aika keynesiläisin otteinhan siellä mentiin. Poikkeuksena kuitenkin se, että poliitikot tiesivät, että mitä he olivat tekemässä. Sellaiseen törmää aika harvoin. Nythän Islanti on maksanut velkansa IMF:lle, ja ne velat, mitkä oli maan omille pankeille ovat hautautuneet.

Ei voi sanoa, että ne olisivat kadonneet, mutta maan ei tarvitse niistä enää välittää. Tukilainojakin on maksettu ennätystahtia. Joku voisi puhua "vaikeuksien kautta voittoon" -tyyppisestä menestystarinasta. Toinen taas röyhkeydestä ja arroganssista. Katsojan silmässä kai, mutta hienosti tekivät.

Joka tapauksessa tämä jos jokin osoittaa, että komission ja IMF:n aikaisemmat linjaukset eivät ole tuoneet toivottavia tuloksia. Tietysti yhteisvaluutan kanssa leikkiminen on huomattavasti haastavampaa. Lähes mahdotonta.

Käyttäjän TapioAngervuori kuva
Tapio Angervuori

http://fi.tradingeconomics.com/iceland/inflation-cpi

Voisiko suomalainen sietää 20% vuotuista inflaatiota tänä päivänä?
Inflaatio kun laukkaa, alkaa talous elpyä, mutta tuo lasku tuleekin sitten inflaation muodossa rahan arvon laskuna. Sisäisen fiskaalisen delvalvaation takia verojen korotuksina ostovoima "vähenee" toisinpäin.

Siis kumman vaihtoehdon haluat valita?
1) 5% inflaation
2) 5% fiskaalisen devalvaation, eli verojen korotuksen?

Oletko rahakas vai velkainen?

1) Jos on paljon velkaa, kannatat ensimmäistä vaihtoehtoa.
2) Jos on paljon rahaa pankissa tilillä, kannatat fiskaalista devalvaatiota.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mikä taho rikastuikaan 1980-1990 luvun täysin järjettömästä töpeksinnästä ?

Tämä sama taho on nyt hyötymässä v. 2007 alkuun pannussa myöskin täysin järjettömästä törttöilystä vieläpä turvatummin rahaliiton oloissa juuri tänäkin päivänä.

Mitä olemmekaan oppineet Kreikasta ?

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Tässä blogissa on monia tärkeitä ja kiinnostavia näkökohtia. Meidän kannattaisi tosiaan perehtyä siihen, miten Islanti on voittamassa talousvaikeutensa. Siellä olisi ilman muuta paljon oppimista meille ja koko EU:lle.

Tämä on myös taas yksi osoitus pohjoismaiden järkevyydestä, kun ne ovat pysytelleet etäällä eurosta ja jopa EU:sta. Brysselissä valtaa pitää ennen kaikkea talouseliitti lobbareineen.

Jos taas Jorma Jaakkolan väitteissä on osittainkin perää, 1990-luvun lamaan johtaneissa tapahtumissa ja laman "hoidossa" on todella paljon tutkittavaa ja jopa hutkittavaa. Tutkivat journalistit on pantava viipymättä asialle.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Timo Uotila:

"Jos taas Jorma Jaakkolan väitteissä on osittainkin perää, 1990-luvun lamaan johtaneissa tapahtumissa ja laman "hoidossa" on todella paljon tutkittavaa ja jopa hutkittavaa. Tutkivat journalistit on pantava viipymättä asialle."

Valtamedian tutkivat journalisti eivät toimi ilman kansan painostusta, joka yksinkertaisuudessaan voisi tapahtua nettikeskustelulla.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Kiitos Timo Uotila!

"Väitteeni" perustuvat salaisiin asiakirjoihin.

Demokratiassa valtionhallinnon asiakirjojen pitää olla julkisia.

Suomen euro-, ETA-, EY- ja EU-kuntoon saattamiseen liittyy useita salaisia asiakirjoja, mm.:

Koiviston konklaavin asiakirjat ETA-sopimuksen liitteisin kirjoitetun pankkien vakavaraisuusvaatimusten Suomea koskevan EY-mukautuksen laittomaksi täyttämiseksi
http://jormajaakkola.fi/Koiviston_konklaavi

Euro-päätös ja tekaistu EMU-varauma
http://paavovayrynen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2054...

Kysymys tuoreeseen valtiohallinnon asiakirjojen löytöön:
Miksi ihmeessä laman jälkihoitoon liittyy Valtion vakuusrahaston ja Arsenalin asiakirjojen salassapito sadaksi (100) vuodeksi?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset