Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Ruotsalainen junayhtiö helpottaa pakolaisten pääsyä Suomeen

  • Tukholman rautatieasema / Wikimedia Commons
    Tukholman rautatieasema / Wikimedia Commons

Ruotsalainen junayhtiö SJ ei vaadi junamatkustajia enää todistamaan henkilöllisyyttään lipuntarkastuksen yhteydessä, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet.

SJ perustelee päätöstään sillä, että se haluaa helpottaa paperittomien turvapaikanhakijoiden matkaa Ruotsissa ja ennen kaikkea Ruotsista eteenpäin - Norjaan ja Suomeen.

Yhtiön viestintäjohtaja Monica Berglund totesi Ruotsin SVT:lle, että pakomatkalla olevien ihmisten määrä on lisääntynyt tuntuvasti, mutta moni heistä käyttää Ruotsia vain kauttakulkumaana Norjaan tai Suomeen. SJ on pyytänyt myös maahanmuuttovirastoa kertomaan päätöksestään turvapaikanhakijoille. 

Junayhtiö ei halua, että turvapaikanhakijat olisivat riippuvaisia "auttajistaan", jotka ostavat suuria lippumääriä myydäkseen niitä eteenpäin tuntuvilla voitoilla. Yhtiö on myös tiedottanut poistavansa lisämaksut junassa ostettavista lipuista ja sallivansa turvapaikanhakijoille tavallista enemmän matkatavaraa juniin. Henkilökunnan kerrotaan saaneen tietää päätöksestä jo viime perjantaina.

Muutama päivä sitten Tanskan lävitse kulki satojen turvapaikanhakijoiden seurue joka vaati, että heidät päästettäisiin kulkemaan maan lävitse Ruotsin Malmöön. Tanskalaiset poliisit sulkivat Kööpenhaminaan johtavat moottoritiet ja valvoivat Tanskan ja Ruotsin välistä siltaliikennettä. Paikallisten lehtien mukaan Tanskaan olisi saapunut Saksan kautta jopa yli tuhat turvapaikanhakijaa viime sunnuntaista lähtien. Hyvin harvat ovat kuitenkaan hakeneet turvapaikkaa Tanskasta, koska horisontissa siintää jo Malmö.

Poliisit pysäyttivät suurimman kulkueen Rödbyn ulkopuolelle, eikä heidän anneta enää jatkaa matkaa.

Tanskalaisviranomaiset myöntävät kadottaneensa yli 300 maahan saapunutta turvapaikanhakijaa. Todellisen luvun uskotaan olevan isompi. Tutkalta kadonneiden henkilöiden uskotaan saaneen apua yksityishenkilöiltä, jotta he onnistuisivat taittamaan loppumatkan turvallisesti Ruotsiin. Tanskan viranomaisten kerrotaan karkottaneen osan turvapaikanhakijoista takaisin Saksaan, jossa heidät oli aluperin rekisteröity. Ei tarvitse kauoa miettiä vastausta siihen, kummalla meistä on vastuuntuntoisempi rajanaapuri - Suomella vai Ruotsilla. 

Kuten moni teistä varmasti onkin lukenut, Tornioon saapuu Haaparannan kautta lähes 300 turvapaikanhakijaa päivässä. Tämä johtuu pääosin siitä, että naapurimme, joka tunnetaan myötätunnon ja moraalin suurvaltana, ei kykene enää itse huolehtimaan suuripiirteisistä lupauksistaan kaikkien hädässä olevien vastaanottamisesta ja haluaa tästä syystä ulkoistaa toimintansa Suomelle.

Turvapaikanhakijat ovat taittaneet pitkän matkan lähes koko Euroopan lävitse. Jotkut ovat käyneet matkan varrella kenties Espanjassa, Italiassa, Kreikassa tai Ranskassa. Jostain tuolta matka on sitten jatkunu Balkanin niemimaan lävitse Itävaltaan. Tästä on kuljettu Saksan kautta Tanskaan, ja sieltä tie on vienyt Ruotsin kautta Suomeen (tai Norjaan). Se siitä ensimmäisen turvallisen maan säännöstä.

En minä tietystikään auttamista vastusta, mutta sen tulisi kuitenkin tapahtua meidän omilla ehdoillamme ja oman kantokykymme mukaan. Länsinaapurimme ei siitä voi päättää, sillä me olemme itsenäinen valtio. 

 

Suomessa junayhtiö SJ:n uudesta linjauksesta kirjoitti ensimmäisenä Yle Uutiset.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ruotsalaiset ovat itse asiansa siihen malliin sössineet, että maasta on tullut Euroopan ykköskohde. Jo useiden vuosien ajan Ruotsi on ottanut noin 20% EU-alueelle tulevista turvapaikanhakijoista.

Käsittääkseeni monia on rieponut jo aikaisemminkin tuo Haaparannan ja Tornion välinen liikenne, koska Geneven pakolaissopimuksen mukaan ja EU-lainsäädäntöön kuuluvan Dublinin sopimuksen mukaan pakolaisten olisi haettava turvapaikkaa ensimmäisestä turvallisesta maasta, johon he ovat saapuneet.

Ei sen pitäisi olla mahdollista, että Suomeen tulee ihmisiä Ruotsista. Vaikka kyllähän minä sen ymmärrän, että ruotsalaisetkin ovat aika tukalassa tilanteessa, sillä kyllä Ruotsikin aika kaukainen kohde on, jos miettii lähes koko Euroopan pituista matkaa joka on jo taitettu. On käyty Kreikassa, Italiassa, Espanjassa tai Ranskassa, Makedoniassa, Bulgariassa tai Romaniassa, Kroatiassa ja Itävallassa, josta matkaa on jatkettu Saksan lävitse Tanskaan. Tuolta tie on vienyt Ruotsiin ja jopa sieltäkin eteenpäin Suomeen ja Norjaan.. eli se siitä ensimmäisen turvallisen maan säännöstä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Entistä suurempi syy palauttaa Ruotsin ja Suomen väliset rajatarkastukset siihen asti, että tilanne saadaan hallintaan. Tämän lisäksi Ruotsin menettely on senlaatuinen, että jokseenkin tiukkasanainen nootti olisi hyvinkin perusteltu.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ei suomalaisilla ole tapana antaa noottia muiden toiminnasta. Varsinkaan nyt naapureille. Nehän saattaisivat tykätä kyttyrää. Ja sitten ei päästä prinsessahäihin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Vähän sama kuin, että me ostaisimme tänne tuleville lentolipun Luxemburgiin. Ilman papereita koneeseen vain. Ihan pirullisuuttamme vain. Ei tämä homma niin pelaa.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen
Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Jos ollaankin, niin se peli hävittiin kauan ennen ruotsalaisten junayhtiöiden edesottamuksia.

Minusta tässä on jälleen yksi esimerkki siitä, miten näennäisen harmittomilla jutuilla on kauaskantoisia seurauksia.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

En ole pitkään aikaan matkustanut junalla, mutta ei se VR:n konnari viimeksikään mitään papereita kysellyt lippua leimatessaan. Aikanaan Turkissa ja Titon Jugoslaviassa kysyttiin monta kertaa, mutta ei Ruotsissa, Tanskassa, Saksassa,....

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kun ostaa maan rajojen ylitse kulkevan yhteyden, niin se kysyy.

Käyttäjän Poika kuva
poika heinänen

Tuo ei ole varsinaisesti totta. Ruotsi, Suomi ja Tanska nyt ovat sellaisia maita, joiden kesken pääsee hyvin kulkemaan ilman papereitakin. Junalla, laivalla ja lentäen.

Tapani Lahnakoski

Uskooko joku, että nämä junaan pakatut "pakolaiset" jossain Malmössä, haluavat tulla Suomeen? En minä ainakaan.

Svedut huijaavat heitä ja uskottelevat siirtävänsä heitä autuaammille asuinsijoille Ruotsissa. Ihmettelen vaan, miten ne tänne junalla ajavat, kun se raideleveys ...

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Eivät "svedut" ehkä huijaa ketään. Ihmiset tulevat pohjoismaihin salakuljetusverkoston avulla. Jos Ruotsissa on täyttä, Suomea kohti siis. Suomella taas ei ole mitään keinoja käsitellä näitä ihmisiä. Tilanne on jo nyt kaoottinen.

Kun se sana leviää, voi olla, että tulijavirtakin tyrehtyy.

Tapani Lahnakoski

Ruotsalaiset tästä siirrosta kuitenkin päättävät.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tätä minäkin olen Antti pohtinut. Suomi yllätettiin täysin housut kintuissa, kun reipas 3000 muuttui kolmeksikymmeneksituhanneksi.

Tapani Lahnakoski

Edelleen olen varma, että salakuljetusverkosto ei kuskaa ketään Ruotsin läpi Suomeen ja Norjaan, kyllä ruotsalaiset hoitavat homman ihan omien tarkoitusperiensä mukaan.

Kun sana leviää, tapahtuu mitä tapahtuu riippuen siitä, mikä sana leviää. Nyt on levinnyt se, että tänne kannattaa tulla.

Ei tämän vuoden potti tule vielä mikää katastrofi olemaan, mutta jos vauhti jatkuu, 10 v:n jälkeen täällä tulee olemaan jo yli miljoona pakolaista ja heidän jälkeläistään. Siitä tulee ongelmia takuuvarmasti.

Käyttäjän Poika kuva
poika heinänen Vastaus kommenttiin #13

Täällä on varmasti tuhannen vuoden päästä 100 miljoonaa pakolaista. Valoja päälle, kiitos.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset