Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Välimeren siirtolaisongelma paisuu

Sadat mielenosoittajat kokoontuivat eilen puolenpäivän aikaan Brysselissä pidettyyn mielenilmaukseen, joka järjestettiin Välimerellä hukkuneiden siirtolaisten puolesta. Mielenosoittajat marssivat Place de la Liberén aukiolta kohti ydinkeskustan ulkopuolella sijaitsevia EU-kortteleita. Mukanaan he kantoivat puisia arkkuja, joiden tarkoituksena oli kuvastaa Välimerellä hukkuneita afrikkalaisia.

Myöhemmin samana päivänä EU-maiden johtajat kerääntyivät kriisikokoukseen, jossa käsiteltiin Välimerellä lisääntyvää ihmissalakuljetusta. Euroopan unionin komissio ehdotti jo maanantaina jäsenmailleen, että Välimerellä seilaavien salakuljettajien laivat olisi tuhottava ja Eurooppaan pyrkivien siirtolaisten palautuksia kotimaihinsa olisi tehostettava. Tällä hetkellä palautusprosessi voi viedä useitakin vuosia.

Virkamieslähteiden mukaan EU-maat ovat alkaneet suunnittelemaan mahdollista sotilaallista operaatiota, jolla salakuljettajien veneet voitaisiin tuhota jo kotisatamaan. Puheissa on ollut ennen kaikkea Libyasta suuntatunut ihmissalakuljetus.

Siirtolaisia kuljettavien veneiden takavarikointi on kuitenkin mahdotonta ilman sotilaallisia toimia, sillä salakuljettajat ovat usein aseistatuneita ja valmiita taistelemaan veneistään. Välimerellä kerrotaan sattuneen jopa tapauksia, joissa salakuljettavat ovat aseella uhaten vaatineet pelastajia luovuttamaan tyhjennetyt alukset takaisin itselleen.

Mahdolliseen sotilasoperaatioon liittyisi kuitenkin lukuisia juridillisia kysymyksiä, riskejä ja uhkia, jotka tulee analysoida tarkoin ennen kuin operaatiota aletaan edes valmistelemaan. Jotain olisi tästä huolimatta tehtävä, sillä tilanne on riistäytynyt täysin käsistä.  

Jokaista perille päässyttä siirtolaista kohden on meren tuolla puolen kaksi uutta lähtijää. Mielestäni laivat tulisikin hinata saman tien takaisin lähtösatamaan, ilman että ne koskaan edes saavuttaisivat Euroopan rantoja, sillä vain näin voimme osoittaa olevamme tosissamme.

Huolimatta tilanteen akuutista luonteesta, ei eilen pidetyssä kokouksessa lyöty varsinaisesti yhtäkään päätöstä lukkoon, koska mahdolliseen sotilaalliseen operaatioon liittyy lukuisia juridillisia kysymysiä. Selvää kuitenkin on, että kriisin lievittämiseksi on tehtävä jotain ja pian. Ihmiset haluavat Eurooppaan henkensäkin uhalla.

 

Puheet taakanjaosta kiristävät välejä EU:n sisällä

Tällä hetkellä Välimereltä pelastetut, ja sen kautta matkustavat ihmiset sijoitetaan lähimpään EU-maahan. Tästä syystä Espanja, Italia, Kreikka ja Malta peräävätkin muilta EU-mailta yhteistä vastuuta maahantulijoiden vastaanottamisesta, sillä eteläisten jäsenmaiden kantokyky on hyvin rajallinen.

Pelkästään viime viikolla Italian aluevesiltä pelastettiin noin 13 000 laitonta siirtolaista, kun tyyni ja kirkas sää oli rohkaissut jälleen tuhansia afrikkalaisia yrittämään onneaan liian täyteen pakatuilla ja vanhoilla laivoilla.

Myös Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk toivoi EU-johtajilta solidaarisuutta. Hänen mukaansa tämä on eurooppalainen kysymys eikä ainoastaan eteläisten jäsenmaiden ongelma. Nyt tulisi uhrata kansalliset edut ihmishenkien pelastamiseksi. Moni EU-maa lupasikin lähettää lisää kalustoa Välimerelle, mutta taakanjaon suhteen ei saavutettu yksimielisyyttä.

Lukuisat humanitääriset järjestöt syyttävät EU:ta toimettomuudesta, joka vaatii vuosittain tuhansia ihmisuhreja. Järjestöjen mukaan EU polkee siirtolaisten ihmisoikeuksia. Mielestäni tällaisten syytösten ilmaan heitteleminen on kuitenin hyvin edesvastuutonta, sillä eikö vastuu hukkuneista ole ennen kaikkea salakuljettajilla sekä siirtolaisilla itsellään, jotka paremman elämän toivossa merelle lähtevät.

Siltako tuohon tulisi väliin rakentaa, että laittomat siirtolaiset pääsisivät turvallisemmin perille?

Brittilehti The Guardianin saamien tietojen mukaan EU on ottamassa kovan linjan. Tulevaisuudessa vain murto-osa Välimeren ylitse matkaavista siirtolaisista saisi jäädä Eurooppaan. Lehden haltuunsa saaman luottamuksellisen asiakirjaluonnoksen mukaan kyse olisi noin 5 000:sta meren ylitse matkanneesta siirtolaisesta, jotka voisivat saada pakolaisaseman Euroopasta.

Loput halutaan passittaa välittömästi takaisin kotiin EU:n rajaturvallisuudesta vastaavan Frontexin avustuksella. Siirtolaisongelman edessä EU-maiden johtajat päättivätkin, että meripelastus- ja valvontaoperaatioihin budjetoidut varat tullaan tulevaisuudessa kolminkertaistamaan. Pelkästään Tritonin suorittamien merioperaatioiden budjetti tulee olemaan tänä ja ensi vuonna noin 120 miljoonaa euroa.

Jos otetaan huomioon, että pelkästään Italiaan saapui viime vuonna yli 170 000 siirtolaista, niin tässä tapauksessa kyse olisi hieman alle kolmesta prosentista sinne saapuneista, joille myönnettäisiin turvasatama Euroopan rajojen sisäpuolelta.

Turvapaikkojen tuntuva vähentäminen voi olla tärkeä harppaus  ihmissalakuljetuksen vastaisessa kamppailussa, vaikka uskonkin sen johtavan tilanteeseen, jossa ihmiset katoaisivat viranomaisten käsistä heti rannikon saavutettuaan. Kotimatka ei ehtisi koskaan edes alkaa, koska palautus- ja turvapaikanhakuprosessit venyvät toisinaan vuosienkin mittaisiksi.

Euroopan eteläiset valtiot täyttyisivät sadoistatuhansista paperittomista siirtolaisista, jotka eläisivät täysin yhteiskunnan ulkopuolella. Tämä puolestaan johtaisi väistämättä alueellisiin levottomuuksiin ja lisäisi turvattomuutta entisestään.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hurjan näköistä hommaa ja erittäin vahvaa visualisointia valokuvaajilta.

Näistä tosin saa minusta vähän sellaisen käsityksen, että saapuvat ovat lähes poikkeuksetta miehiä (kun tarkastelee lähemmin noita kuvia laivoista). Eivät naisia ja lapsia, kuten hyvin usein annetaan ymmärtää:

http://www.ibtimes.co.uk/mediterranean-migrant-cri...
http://img.yle.fi/uutiset/ulkomaat/article7948507....
http://mondediplo.fi/digi/images/kuvat/1417696901_...
http://hs12.snstatic.fi/webkuva/taysi/700/13058916...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tietysti täytynee muistaa myös siirtolaisuuden ja pakolaisuuden kulttuurillinen ulottuvuus; miehiä lähetetään turvaan, jotta suku jatkuisi ja nimi säilyisi. Pohjoismaisella mentaliteetilla (tai kasvatuksella) varustetun ihmisen tällaista on hyvin vaikea käsittää tai myötäelää.

Joskus muutama vuosi sitten haastelin paria eritrealaista yhden kurssin yhteydessä. Nämä olivat aikoinaan tulleet Sahelin savanni- ja aavikovyöhykkeen lävitse Sudaniin kävellen. Taisi olla reipas 500 kilometrin kävelylenkki, että pääsi pakoon Eritreasta. Siellä sitten maksaneet salakuljettajille, jotka olivat tuoneet miehet jonkinlaisen reitin kautta Eurooppaan.

Kun keskustelin tämän toisen kanssa (Yusuf Saide oli nimeltään), niin hän toivoi kovasti löytävänsä Euroopasta töitä, jotta voisi maksaa salakuljettajille myös vaimonsa ja lapsensa ulos maasta. Kuuden vuoden aikana niitä töitä ei ollut löytynyt, ja kielikin oli vielä vähän kadoksissa. Eräs toinen henkilö tulkkasi keskustelumme.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Suomea EU-johtajien kokouksessa oli edustamassa Alexander Stubb (kok).

Ylelle antamassaan haastattelussa Stubb ilmoitti Suomen tukevan Frontexin lisärahoitusta. Entinen pääministeri painotti myös konkreettisten päätösten tärkeyttä (sitä olisi toivonut myös edellisestä hallitukselta, allekirjoittaneen kommentti).

Suomi päätti myös jo aiemmin lähettää valvontalentokoneen Välimerelle toukokuussa. Viime viikonvaihteen tuhoisan laivaturman jälkeen on lisäksi päätetty 2,75 miljoonan euron panostuksesta alueellisiin kehitysohjemliin Egyptissä, Jemenissä, Marokossa, Libyassa ja Tunisiassa.

– Meidän pitää Suomessakin katsoa sitä huomattavasti laajemmin. Miettikää jos tällaista tapahtuisi Itämerellä, Stubb sanoi.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Ajattelin kirjoittaa illalla blogin siitä, että miksei kukaan ehdota Australian mallia otettavaksi käyttöön. Se on todettu tehokkaaksi keinoksi estää hukkumiset, kun hukkujat eivät edes lähde matkaan.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Onhan sitä ehdotettu, ja siitähän uutisoitiinkin Ylellä jo viikko sitten. Euroopassa vain on lähdetty moraalisen ylivertaisuuden tielle, jonka vuoksi sitä ei ikipäivänä hyväksyttäisi täällä. Australian maahanmuuttolaki on muutenkin yksi maailman kovimmista.

Johan se nähdään, että vaikka Italia keräsi viime vuonna yli 170 000 ihmistä talteen, niin taas tulee lunta tupaa, koska noin 3 000 hukkui (Välimerellä kokonaisuudessa). Nämä asiat eivät ole oikein koskaan järkevissä mittasuhteissa, minun mielestäni. Italia teki valtavan työn vähäisillä resursseilla ja omalla kustannuksellaan.

Minun mielestäni olisi mukava saada tarkempaa dataa ja arvioita siitä, että kuinka paljon sieltä niitä ihmisiä sitten loppujen lopuksi välimerenalueelle tuli.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Englanninkielisissä uutisissa ihmissalakuljettajista käytetään sanoja "human traffickers", joka tarkasti suomennettuna olisi ihmiskauppias. Käytetään myös kuvausta "modern day slavery", eli nykyajan orjuus. Suomessa taas ihmiskaupalla tarkoitetaan lähinnä paritusta. Drug trafficking taas on huumekauppaa eli huumeiden salakuljetusta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvä huomio, ja olen hyvin tietoinen tästä, mutta suomalaiseen mediaan Välimeren ihmiskuljetuksista on pesiytynyt Yleä myöten termi "ihmissalakuljettaja". Käytännössähän kyse ei kuitenkaan ole parituksesta tai ihmiskaupasta, vaan matkan ostavat tekevät sen aivan omasta tahdostaan.

Toisaalta uskon, että moni heistä jää velkaa huomattavia summia, jotka kenties maksetaan joko täältä päästä tai vaihtoehtoisesti siellä päässä jollain tapaa epäeettisin keinoin.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Suuri hukkuneiden määrä on hirvittävä inhimillinen katastrofi, joka saa tunteet pintaan täälläkin. Silti on suunniteltava järkiperäisiä, realistisia keinoja ongelman ratkaisemiseksi. Sen tapaiset tunteenpurkaukset kuin "Ajatelkaa, jos tämä tapahtuisi Itämerellä", eivät tarjoa mitään ratkaisua ongelmaan. Tosin EU:lta on vaikea odottaa järkevyyttä , sillä EU on pitkälti tunteisiin nojaava hanke, kuten finanssikriisin jälkeen esiin nousseet taloudelliset realiteetit ja Kreikan velkaongelmassa sählääminen ovat katkerasti osoittaneet.

Järkevät päättäjät tarttuisivat Välimeren ongelman alkusyihin. Pohjois-afrikkalaisten valtioiden hallituksia olisi painostettava kaikin mahdollisin keinoin estämään matkojen myynti ja veneiden lähteminen rannasta. EU voisi lisäksi pyrkiä kohdistamaan toimenpiteensä suoraan rikollisiin matkanjärjestäjiin, vaikka se ei ole helppoa, koska nämä operoivat vieraiden valtioiden alueella.

On tosin vähemmän rohkaisevaa havaita, että EU ei pysty hoitamaan edes sinänsä vähäistä kerjäämisongelmaa, vaikka kerjäläisten lähtömaa on EU:n jäsen. Ehdotankin Välimeren katastrofin yhteydessä EU:n päättäjille ja kotimaisille poliitikoille ajatuskoetta: miten Venäjä hoitaisi vastaavan ongelman, jos sen rajojen yli alkaisi vyöryä laittomia maahanmuuttajia?

Vähänkin Venäjän toimintatapoja seurannut päättelisi, että siellä ei esiintyisi EU:lle tyypillistä halvaantuneisuutta päätösten edessä. Sanotaanpa Venäjän poliittisesta kulttuurista mitä tahansa, se osaa huolehtia omasta valtiollisesta edustaan.

Lisää osoitteessa:
http://lokari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/194003-eu-o...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Nythän EU osoittaa selvää halua puuttua suoraan matkanjärjestäjien bisneksiin, mutta tämä vaatii maailmalta siunauksen. Katsotaan nyt, että mitä YK sanoo.

Gaddafi piti ihmisvirrat kurissa, niin hurjalta kuin se kuulostaakin. Kun demokratiaa viedään, niin se jätetään aina vähän puolitiehen. Hallitsija kaadetaan, ja sitten mennään pois - kansa jätetään oman onnensa nojaan (Irak, Egypti, Syyria.. Libya). Tämän jälkeen militatit ryhmät alkavat saamaan valtaa alueilla, joka lisää kärsimystä ja laitonta siirtolaisuutta entisestään.

Uusi hallinto ei ole ehtinyt edes omaa rooliaan vakiinnuttaa, kun siellä on jo miehiä kalashnikovit kädessä porteilla huutamassa.

Venäjä huolehtii valtionsa eduista, mutta valtion ja kansan edut eivät läheskään aina kohtaa, ellei valtion intressit sitä vaadi. Täytyy sanoa, että ennemmin minä EU:ssa elän kuin Venäjällä.

anita frisk

Espanja, Italia, Kreikka ja Malta saavat huomattavan osa tuloistaan turismista. Mutta kuinka kauan? Maiden omakin työttömyysprosentti on korkea, joten on utopistista kuvitella että noille paperittomille, usein ammatti- ja kielitaidottomille tulijoille töitä löytyisi. Italia ja Kreikka eivät anna senttiäkään käteistä, Espanja niukasti, Maltasta ei minulla tietoa. Omaisuusrikollisuus ja turvattomuus noissa maissa on lisääntynyt ja tulee lisääntymään. Ja siinä vaiheessa kun kipukynnys ylittyy, turistit äänestävät jaloillaan ihan jonnekin muualle kuin näihin entisiin lomaparatiiseihin. Kauko-itä kiittää.

Ihmettelen, ettei tästä ole ollut keskustelua EUssa, vai onko Suomen media taas nukkunut?

Käyttäjän jannemuhonen kuva
Janne J. M. Muhonen
    "Lukuisat humanitääriset järjestöt syyttävät EU:ta toimettomuudesta, joka vaatii vuosittain tuhansia ihmisuhreja. Järjestöjen mukaan EU polkee siirtolaisten ihmisoikeuksia."

Vaikket esitäkään lähdettä, en kyseenalaista tätä tulkintaa. Ilmeisesti on siis uskonnonvapauteen rinnastettava ihmisoikeus saada välittömästi asuinpaikka Euroopasta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Linkkejä on lukuisia, kun luin uutisia tämän aiheen tiimoilta.

Nopeasti keräämällä tulee heti vastaan nämä:

"Tiukentuneen rajavalvonnan hinta on kova. Rajavalvonnan ulkoistaminen Euroopan rajojen ulkopuolelle sekä läpinäkyvyyden ja valvonnan puute uhkaavat vakavasti pakolaisten oikeusturvaa. Pakolaisten ja siirtolaisten matka Eurooppaan pyritään usein keskeyttämään jo lähtömaissa tai kansainvälisillä merialueilla ennen heidän pääsyään mantereelle. Valvontatoimien siirtäminen valvovien katseiden ulottumattomiin ei kuitenkaan vapauta valtioita velvollisuudesta turvata ihmisoikeuksien toteutuminen."

"Euroopassa asuu yli 32 miljoonaa siirtolaista. Arvioiden mukaan jopa 3,8 miljoonaa heistä on paperittomia siirtolaisia. Ihmisoikeudet suojaavat heitä, kuten kaikkia ihmisiä, riippumatta heidän oleskelustatuksestaan.

Viime vuosina Euroopassa on kuitenkin ryhdytty enenevässä määrin rikollistamaan ja leimaamaan paperittomia siirtolaisia. Luvaton maahantulo tai maassa oleskelu on kriminalisoitu 17 EU-maassa. Myös paperittomia siirtolaisia avustavia saatetaan rangaista, ja viidessä EU-maassa omaisuuden vuokraaminen paperittomille on kielletty. Viranomaisten toimien lisäksi myös siirtolaisvastaiset asenteet ja käytännöt vaikuttavat siirtolaisten asemaan ja oloihin.

Paperittomat siirtolaiset ovat haavoittuvassa asemassa

Paperittomat henkilöt eivät usein uskalla etsiä apua, koska he pelkäävät ilmoitusta viranomaisille ja kiinnijäämistä. Välttämätön terveydenhoito on näiden haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ulottumattomissa, eivätkä heidän lapsensa pääse kouluun. Vain neljä EU-jäsenvaltiota tarjoaa kattavaa terveydenhuoltoa paperittomille, vaikka kaikkien jäsenvaltioiden tulisi tarjota ainakin kiireellistä hoitoa kaikille. Samoin vain neljän jäsenvaltion lainsäädäntö takaa paperittomille lapsille nimenomaisesti oikeuden koulunkäyntiin."

https://www.amnesty.fi/tyomme/teemat/pakolaiset/

Coffin carrying migrants march European council:

“We are very concerned to reports that what it’s on the table from European leaders is nothing but doubling the financing of Triton," said Iverna McGowan, acting director at Amnesty International’s European Institutions Office.

"This will not save lives. What we need to see is a fully-fledged humanitarian operation in the high seas, with adequate assets covering the full area that is needed. Nothing else will do.”

Many have blamed the current crisis on the end of Italy’s Mare Nostrum search and rescue operation, which was replaced last year with a much smaller programme.

http://www.euractiv.com/video/coffin-carrying-migr...

Responding to Sunday's tragedy, UN High Commissioner for Refugees (UNHCR) António Guterres expressed shock at the tragedy and was among those raising urgent concerns for European Union officials attending an emergency meeting in Luxembourg on Monday.

Shock and outrage aimed EU leaders:

"This disaster confirms how urgent it is to restore a robust rescue-at-sea operation and establish credible legal avenues to reach Europe. Otherwise people seeking safety will continue to perish at sea," UNHCR's Guterres said in a statement. "But it also points to the need for a comprehensive European approach to address the root causes that drive so many people to this tragic end. I hope the EU will rise to the occasion, fully assuming a decisive role to prevent future such tragedies."

http://www.commondreams.org/news/2015/04/20/shock-...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kyllä tästä huudatettiin aika paljon tuolla ulkomaalaisessa mediassa. Kyseessä ei niinkään asuinpaikka kuin kuolema merellä, mutta eikö ihmisellä ole myös omavastuu.

Jos minä otan tästä styroksilautan ja lähden Pohjanmeren kautta Atlantille päämääränäni Yhdysvallat, eikö se ole minun omaa tyhmyyttäni jos menehdy. Ei siitä Yhdysvaltoja voi syyttää.

Kari Savinen

Suomesta kuulemma lähdetään uutisten mukaan puolustusvoimien toimesta valvontalennoille ym. tehtäviin.
Suomi on tässä jälleen esimerkillinen ja avun suuruus on meiltä kuulemma tuplat muihin maihin verrattuna.

Mikäli tämän valvonnan tähtäimenä on ihmishenkien pelastaminen, niin se on hyvä, mutta mikäli sen tarkoitus on "merkata" salakuljettajien veneitä, jotka sitten tuhotaan muiden toimesta, niin epäilen toiminnan eettisyyttä.

Miten sitten voidaan ilmasta käsin todeta sellainen laiva tai vene joka on "todennäköisesti" salakuljettajan, tuntuu jotenkin arpapeliltä. Tuolloin voidaan tuhota jonkun kalastajan tms. omistama alus.

Tämän laatuinen toiminta EU:n taholta ei auta pakolaisongelmaa mitenkään, vaan siihen olisi paneuduttava jo mantereella, josta lähtijät tulevat.

Mihin pakolaiset sitten joutuvat kun he ovat Euroopan puolella ? Kuka heistä on vastuussa, kun kenellekään he eivät tunnu kelpaavan ?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset