Lentoturma Alpeilla: 150 ihmisen pelätään menehtyneen
Saksalaisen halpalentoyhtiön Germanwingsin Airbus A320 -lentokone putosi vaikeakulkuiseen vuoristomaastoon Etelä-Ranskaan tiistaina. Kone oli matkalla Barcelonasta Düsseldorfiin. Ranskan siviili-ilmailuviranomainen DGAC on vahvistanut koneen putoamisen, ja koneen jäänteet on paikannettu Prads-Haute-Bléonen kylän lähelle. Sään kerrotaan olleen onnettomuushetkellä alustavien tietojen mukaan melko hyvä.
Germanwingsin mukaan koneessa oli 144 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.
Joukossa kerrotaan olleen erityisen paljon Espanjan, Saksan ja Turkin kansalaisia. Tämän hetkisten tietojen mukaan koneessa oli ainakin 67 saksalaista, mutta yhtiön mukaan lukema saattaa vielä muuttua. Espanjalaisia matkustajia oli uutistoimisto Reutersin mukaan 45. Kaikkien koneessa olleiden henkilöiden epäillään menehtyneen.
Päivä oli synkkä varsinkin Nordrhein-Westfalenissa sijaitsevalle Joseph-König-Gymnasiumille, jonka kerrotaan menettäneen lento-onnettomuudessa 16 oppilastaan sekä kaksi opettajaa. Nuoret olivat olleet paluumatkalla espanjan kielikurssiltaan Barcelonasta.
Saksan ulkoministeri Frank-Walter Steinmeier ja liikenneministeri ovat matkalla onnettomuuspaikalle. Liittokansleri Angela Merkel sekä Nordrhein-Westfalenin osavaltion pääministeri Hannelore Kraft matkustavat paikalle huomenna.
Lentoturma on koskettanut läheisesti koko Eurooppaa.
Germanwingsin toimitusjohtajan Thomas Winkelmannin mukaan kone on pudonnut hyvin jyrkästi noin kahdeksan minuutin ajan. Ranskan lennonjohdon kerrotaan menettäneen yhteyden koneeseen, kun se oli noin 1 800 metrin korkeudessa.
Aikaisemmin tänään annetun tiedotteen mukaan koneessa ei ollut vikaa, ja sen tietokone oli lähes uusi. Lufthansan teknikot olivat tarkistaneet turmakoneen viimeksi maanantaina Düsseldorfin lentokentällä. Myös lennon kapteenin kerrotaan olleen hyvin kokenut ammattilainen. Kapteeni oli työskennellyt Lufthansalle ja Germanwingsille jo kymmenen vuoden ajan. Takanaan hänellä oli yli 6 000 lentotuntia.
Terrorismin mahdollisuutta ei ole suljettu pois. Varsinkin saksalaislehdistö on spekuloinut asialla tiiviisti. Kummastusta on aiheuttanut varsinkin hätäkutsun puuttuminen sekä suhteellisen pitkä, yli kahdeksan minuuttia jatkunut radiohiljaisuus laskun aikana. Ranskan ilmailuviranomaisten mukaan hätäviestin lähetti lennonjohto sen jälkeen, kun se ei saanut enää yhteyttä Germanwingsin lentoon.
Mahdollisista suomalaisista uhreista tai heidän määrästä ei ole tietoa. Suomen ulkoministeriön kerrotaan selvittävän asiaa parhaillaan.
Synkkä päivä. Ei voi kuin toivoa jaksamista omaisille ja läheisille. Näin täällä Düsseldorfissa ratikassa itkevän naisen, kun hain lastani päiväkodista. Toivottavasti tragedialla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti oranssimustalaatikko löytyy pian, että hiekka vähän laskeutuisi ja omaiset pääsisivät suremaan rauhassa rakkaitaan. Siihen asti olemme lehtien pelonlietsonnan armoilla.
Hurjaltahan se tuntuu ajatus siitä, että olen lentänyt samaisen lennon useamman kerran.
Ilmoita asiaton viesti
France24 tietojen mukaan musta laatikko on löytynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Luin juuri itsekin, että noin tunti sitten ensimmäinen mustalaatikko löytyi. Lentokoneissahan on tavallisesti niitä kaksi.
Kummallinen tämä tapaus kyllä on.
Varsinkin tässä valossa tarkasteltuna: Suomalaislentäjä tyrmää spekulaatiot lento-onnettomuuden syystä
”Runsaasti Airbus-koneilla lentänyt suomalainen ammattilentäjä tyrmää julkisuudessa liikkuneet spekulaatiot turman syystä.
Lentäjän mukaan edes molempien moottorien samanaikainen hajoaminen ei syökse konetta maahan 11 000 metristä, jossa Germanwings’n turmakone lensi ennen korkeuden laskemista. Keski-Euroopassa on niin paljon lentokenttiä, että kone pystyisi helposti liitelemään lähimmälle lentokentälle.”
”Myöskään paineiden katoaminen ei lentäjän mukaan aiheuta onnettomuutta. Paineiden kadotessa lentäjät laskevat konetta hallitusti alas. Koneen nokan kääntyessä alas lentäjien ensimmäinen tehtävä on määritellä turvallisen alueen korkeus. Airbus-koneissa on lentohallintajärjestelmä, joka kertoo lentäjälle suoraan, kuinka alas lentokoneen korkeutta voidaan laskea.
– Painekadon sattuessa ei koskaan tulla maahan saakka, lentäjä toteaa.”
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015032419413341_…
Ilmoita asiaton viesti
Vastaavissa tapauksissa toivon toimittajilta malttia. Älkää heti samana päivänä kysykö turman syytä. Tutkinnat yleensä kestäneet kuukausia, vuosiakin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin toivottu. Siellä ne ovat kuin shakaalit. Tuossa jo kirjoitettiin, että ”17.05 Kenraali David Galtier sanoi paikallislehti Haute-Provencelle pelastustyöntekijöiden havainnosta, että yksi uhri olisi liikkunut turmapaikalla. Aiemmin oletettiin, että kaikki 150 kuolivat turmassa”.
En muuten usko pätkääkään.
Koneen osat ovat hehtaarin alueella, ja koneen nopeus on ollut aika kova, kun se törmäsi kallioseinämään. Täytyy olla aika kova luu, että moisesta selviäisi.
Ja samalla annetaan kenties turhaa toivoa omaisille, jotka muutenkin ovat surun murtamana.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitan tätä Kölnissä. Bisnestapaaminen peruuntui kun yksi osallistujista menehtyi onnettomuudessa samaan aikaan kun oma koneeni laskeutui. Asiat liippaa joskus läheltä.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, Juha. Avopuolisoni lentelee tuota väliä myös aika usein työmatkoilla. Ensi viikolla seuraavan kerran. Surullista kuulla bisneskumppanistasi. Kyllä tämä aika pysäyttävää on.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikuttaa hyvin samanlaiselta turmalta kun oli Air France:n turma muutama vuosi sitten Atlannin yllä. Tuossa syynä oli ns. Pitot-putkien jäätyminen ja lisäksi oli pimeä yö, jossa horisonttia ei voinut erottaa.
Koneen autopilotti saa osan tarvitsemistaan tiedoista juuri noiden tärkeiden pitot-putkien kautta, jotka antavat tietoa koneen nopeudesta.
Järjestelmä on varmistettu useiden tietokoneiden avulla, mutta jotenkin tuntuu merkilliseltä, että esimerkiksi jäätyminen voi lämmityksestä huolimatta sotkea järjestelmän.
Itsekin ilmailua harrastaneena olen seurannut paljon onnettomuustutkintojen raportteja, siinä mielessä, että niistä voisi ottaa jotain oppia, että joskus mahdollisessa vaaratilanteessa osaisi itse toimia oikein.
Yleistä näissä onnettomuuksissa on se, että yksi virhe tai vika ei vielä aiheuta onnettomuutta, vaan lentäjien toimet ensimmäisestä vikailmoituksesta eteenpäin ratkaisee yleensä lopputuloksen.
Airbus koneet ovat toki luottettavimpia matkustajaliikenteessä, mutta myös vaativia tyyppikoulutuksen ym. suhteen. Lentokone ei ole sinäsnä vaarallinen laite, mutta lentäjä eli ihminen tekee siitä sen.
Tämä pohdinta ei tuo menetettyjä ihmisiä takaisin, onnettomuus on aina ikävä tilanne ja murheellinen asia omaisille ja ystäville.
Ilmoita asiaton viesti
Lentäjien reaktiot tässä minua eniten on kummastuttanut, koska sieltä suunnalta ei otettu minkäänlaista yhteyttä. Tietysti se on voinut olla jotain häikkää kommunikaatiossakin.
Sitä minäkin aina yritän lentokammoiselle avopuolisolleni sanoa, että on paljon todennäköisempää, että menehdymme pyöräilyonnettomuudessa kuin vaikkapa lentokoneessa. Synkkä päivä tästä huolimatta, eikä se varmasti todennäköisyyslaskennat omaisten tuskaa lievennä.
Kiitos muuten selvityksestäsi. Ongelmat Pitot-putkissa kuulostavat tosiaan loogiselta selitykseltä, mikäli nämä vaikuttavat radikaalisti myös autopilotin toimintaan, jotka konetta ohjaavat.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä näin on. Vaaratilanne vie usein kaiken huomion, eikä silloin hätäviestiä ym. miehistö yleensä ehdi tai edes huomaa lähettää. Mustien laatikoiden nauhoituksesta selviävät ainakin lentäjien väliset keskustelut ja silloin päästään käsiksi tapahtumien syihin.
Joskus näitä isojakin koneita on pudonnut sen takia kun kyseisiin pitot-putkiin on kentällä olon aikana pesiytynyt jokin lentävä hyönteinen, ongelma on siis merkittävä.
Näitä kyseisiä putkia on useita koneessa ja sillä on yritetty varmistaa toiminta, mutta jäätyminen on totaalinen ja silloin yleensä jäätyvät kaikki putket.
Ilmoita asiaton viesti
Olin kuulevinani, että kone olisi ollut peräti 12 km:n korkeudessa. Eikö se ole epätavallisen suuri korkeus? Minä en ainakaan muista koskaan, että olisin todennut olevani koneessa niin korkealla. Tämä tuli mieleen tuosta putkien jäätymisongelmasta. Ei kai tuo putkien jäätyminen estä kuitenkaan manuaaliohjausta keskellä kirkasta päivää.
Eikö kapteenin pitäisi aina ilmoittaa poikkeaminen suunnitellulta reitiltä tai korkeuden muutoksesta? Varmaan ainakin mustista laatikoista löytyy, milloin kone irtosi autopilotin ohjauksesta.
Kummallista on sekin, että kone jatkoi jääräpäisesti eteenpäin kohti vuorta, vaikka merikin oli hyvin lähellä.
Näitä kummallisia putoamisia nyt sitten sattuu, tämä kone sentään löytyi. No, eipä tuolla reitillä oikein piiloon pääse.
Ilmoita asiaton viesti
Saksalaisen der Spiegel -lehden uusin numero kertoo Lufthansan Bilbaosta Müncheniin matkalla olleen lennon läheltä piti -tilanteesta. Tapaus herättää ajatuksia myös eilisestä onnettomuudesta ja sen syistä.
Lufthansan lento LH 1829 Bilbaosta Müncheniin oli päätyä huonosti viime marraskuussa. Tietokone ohitti yllättäen ohjaimissa olleet lentäjät ja kaappasi koneen aiheuttaen hyvin vaarallisen tilanteen.
Uhkaava tilanne syntyi, kun kone oli hieman lähtönsä jälkeen saavuttanut lentokorkeuden. Ilman syytä kone alkoi syöksyä alaspäin, eivätkä lentäjät saaneet toimillaan syöksyä oikaistua. Kone ei totellut ohjaimia lainkaan.
– Koska kaksi antureista antoi identtiset lukemat, tietokoneohjelma tulkitsi, että ne olivat kunnossa ja kolmas – joka tässä tapauksessa oli ainoa toimiva – olisi viallinen, selittää Peter Ladkin Bielfeldin yliopistosta Spiegelissä.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/tieto…
Ilmoita asiaton viesti
Näin verkkaisesti nämä hommat EU:ssa toimivat:
”Ulkoministeriö ei ole vieläkään saanut vahvistusta sille, että turmakoneen kyydissä ei olisi matkustanut suomalaisia.
– Valitettavasti virallista varmennusta asialle ei ole tullut. Suurlähetystö jatkaa asian selvittelemistä, UM:n viestintäpäivystäjä Ari Honkanen kertoo iltaseitsemän jälkeen.
Honkasen mukaan on vaikea arvioida, koska asiaan saadaan varmuus.
– Lentoyhtiö päättää itse, milloin se tiedottaa matkustajistaan.”
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194969534776/arti…
Ilmoita asiaton viesti
Kysyn vaan, miksi näitä huippupoliitikkoja kyyditään kovalla kiireellä onnettomuuspaikalle ”vaikeakulkuiselle vuoristoseudulle” , kun resursseja varmasti tarvitaan tärkeämpiinkin tehtäviin ?
Ilmoita asiaton viesti
Koska se on aika inhimillinen teko kunnioittaa uhreja. Varsinkin täällä Saksassa tuo uutinen on otettu todella raskaasti, ja kriisin hetkellä tarvitaan johtajia kansakunnan keskuudessa.
Kaikkea ei voi mitata rahassa.
Ja tietysti siinä on vielä se toinen aspekti: huippupoliitikot keräävät natsoja kauluksiin.
Mitä tärkeämpiä tehtäviä tällä hetkellä tulee mieleesi?
Jos meinaat sanoa, että talouskriisi ja Kreikan velkataakka, niin se tuskin päivässä tai kahdessa mihinkään katoaa. Johan tuo on 5 vuotta jatkunut.
Ilmoita asiaton viesti
Onnettomuuspaikalle on varmasti perustettu kriisikeskus, joka on täystyöllistetty ilman tärkeileviä poliitikkoja, joista ei ole muuta kuin vaivaa ja ajanhukkaa työn ja kiireen keskellä.
P.S. Esittämäsi kysymys on varmastikin ironiaa tai mustaa huumoria.
P.P.S. Toivottavasti Merkel ja kumppanit eivät loukkaa itseään vaikeakulkuisessa maastossa.
Ilmoita asiaton viesti
Nehän nyt viedään sinne helikopterilla ja kantotuolilla. Se on varmaa.
Mutta se kuuluu käytännössä poliittisten johtajien toimiin näyttäytyä paikalla. Minä itse ymmärrän, että Merkel ja Kraft menee paikan päälle, mutta että muutkin ministerit sinne lähtevät ahtautumaan.
Tietysti se on, että Saksan liikenneministeriö esimerkiksi haluaa antaa virallisen tiedotuksensa, mutta tuskinpa tuon ministerin koulutus varsinaisesti lentokoneita koskee, että aivan hyvin hän olisi sen tiedotuksen voinut valmistella asiantuntijoiden lausunnoistakin.
Joka tapauksessa tuskinpa tästä suurta harmia kenellekään on, että siellä naamansa näyttävät.
Ilmoita asiaton viesti
On aika synkkää katsottavaa tuo televisio ollut tänään. Erikoislähetyksiä toisensa perään, jossa samat analyysit kerrotaan uudestaan ja uudestaan. Vain kasvot vaihtuvat. Toisaalta olen käsittänyt, että livekuva paikan päältä ei ole lasten katsottavaa.
Erityisesti mieleen jäi pikkukaupunki Haltern am Seen pormestarin tiedotustilaisuus. Itkevä pormestari ei meinannut saada sanoja suustaan.
Menehtyneet oppilaat ja opettajat olivat kaikki kotoisin tuolta alle 40 000 asukkaan kaupungista. Kynttilät oli sytytetty.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvaltain kansallinen turvallisuusneuvosto ja Valkoinen talo ilmoittavat, että viitteitä mahdolliseen terrori-iskuun ei ole löytynyt: http://www.baynews9.com/content/news/baynews9/news…
Ilmoita asiaton viesti
Jos lentäjät olisivat olleet edes osan putoamisajasta toimintakykyisiä, he olisivat ehtineet tekemään paljonkin. Mikään yksittäinen mekaaninen vika ei olisi voinut aiheuttaa onnettomuutta. Koneiden oma automatiikka olisi hälyttänyt ja herättänyt ohjaajat jos olisivat nukkuneet. Tuntuu siltä että lentäjät ovat kuolleet tai pyörtyneet molemmat putoamisen alussa ja kone olisi ollut käsiohjauksella kohti maata. Automaattiohjauksella kone olisi lentänyt kohti määränpäätä yli vuorten.
Ilmoita asiaton viesti
Eilen saksalaistelkkarissa pohdittiin, että onko automatiikka viety liian pitkälle. Lentäjälle jää aika vähän mahdollisuuksia, kun autopilotti sekoaa. Ei välttämättä lainkaan.
Erään tuttavani poika lähti muuten purkamaan tuota AirFrancen turmaa, ja se oli kyllä täysin lentäjien osaamattomuutta. Aivan järkyttävän aloittelijamaista toimintaa.
Se selvisi alkuperäisestä raportista ja käytiin läpi myös TM-lehdessä. Myöhemmin raportti yllättäen muuttui, eikä sen jälkeen ole näkynyt samoja selontekoja uudestaan.
Ilmoita asiaton viesti
Alkuperäisen raportin mukaan AirFrancen kone lähti kiertämään ukkosmyrskyä, ja nosti tästä syystä korkeuttaan. Korkeutta oli jo valmiiksi 11 000 metriä ja lopussa 12 kilometriä.
Pojan mukaan noin isoa konetta ei saisi missään nimessä edes lentää yli 10 kilometrin korkeudessa. Ja että yli 10 000 metrin korkeudessa täytyy olla erittäin varovainen noston aikana, koska ilmanpaine on niin alhainen. Jos nokkaa nostetaan liikaa, noste katoaa. Kun noste katoaa, kone sakkaa ja tipahtaa. Tietysti 900km tuntivauhdilla on vaikea huomata, kun noste katoaa, koska koneella on niin paljon vauhtia. Se tapahtuu kuin yhtäkkiä, kun kone alkaa putoamaan ja hälyttimet huutavat, vaikka kone olisikin ,,lähes” vaakatasossa.
AirFrancen lentäjät nostivat nokkaa ylös noin kymmenkertaisesti mitä se olisi kestänyt. Ilmeisesti he eivät tajunneet sitä, koska vauhtia oli niin paljon. Kone meni kuin heitetty tikka – ja kun tikan lentorata alkoi laskemaan, he tekivät ratkaisevan virheen.
Pojan mukaan tämä oli emämunaus ammattilentäjiltä.
He löivät koneet täysille, ja yrittivät nostaa nokkaa. Seurauksena varma kuolema. Tällainen toimenpide vaatisi Saturn V -kuuraketin tehot, että kone lähtisi nousuun, kun nostetta ei ole. Oikea ratkaisu olisi ollut laittaa kone tyhjäkäynnille – liitää.
Tämän jälkeen hän näytti samalla konemallilla (Microsoftin Flight Simulatorilla, joka on niin realistinen, että sitä käytetään mm. lentäjäkoulutuksissa) 11 000 metrin korkeudessa, että miten käy ukkosmyrskyssä – keskellä Atlantia.
Poika onnistui oikaisemaan syöksyn kolme kertaa ennen merenpintaa. Kaveri totesikin, että se oli aika herättävä hetki, kun hänen teini-ikäinen poikansa näytti, että eipä näissä lento-onnettomuuksissa ain kerrotakaan ihmisille totuutta.
Kaikki matkustajakoneet on suunniteltu niin, että ne ovat keulapainoisia, kun vauhti hyytyy. Siinä vaiheessa, kun kone alkaa painumaan alas, tulisi laittaa tehot täysille ja oikaista.
Ilmoita asiaton viesti
Lentäminen kiinnostaa aina, ja on hyvä että asiasta puhutaan, erilaisia skenaarioita on paljon.
Tuo koneen sakkaustilaan joutuminen kummastuttaa monia, ja sitä usein itsekin ihmettelen. Oman lentokoulutukseni aikana tuli tutuksi aerodynamiikka ja varsinkin se miten mikäkin kone käyttäytyy esim. sakkaustilassa.
Kaikki lentokoneet on yleensä suunniteltu ja rakennettu siten, että mikäli kone joutuu sakkaustilaan, se aloittaa nosteen irrottua siivistä, syöksyn alaspäin.
Liike ei ole mitenkään vaarallinen, vaan kone oikaisee itsensä vaakalentoon, vaikka ohjaaja ei tekisi muuta kuin palauttaisi ohjaimet keskiasentoon. Kun kone on tarpeeksi vauhtia saaneena oikaissut lentoratansa, siinä vaiheessa on tehot tietenkin lisättävä, tai alkaa uusi sakkaustila, ja jos korkeutta ei ole riittävästi, on maanpinta usein se mihin törmätään.
Autopilotit ovat sekoittaneet monet lentäjät, tai pitäisikö sanoa toisinpäin.
Näitä tapauksia on tullut liian paljon vastaan. Monissa konetyypeissä autopilotti ei kärsi juuri minkäänlaista ohjainkosketusta, silloin kun se on kytketty päälle.
Uskon että tämäkin turma tutkitaan tarkoin, kuten kaikki lento-onnettomuudet jolloin syykin yleensä selviää, vaikka se veisi vuosia.
Ilmoita asiaton viesti