Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Tervetullut ruokasota Suomeen

Suomessa on meneillään ruokasota. Pitkään suomen päivittäistavarakauppaa hallinneet bonuskorttijättiläiset joutuvat viimeinkin ottamaan saksalaisen Lidlin vakavasti.  Suomen hintakehitys päivittäistavarakaupassa onkin ollut Euroopan unionin sisällä yksi korkeimmista jo vuosikausia. Eurostatin tekemien tilastojen mukaan Suomi on ollut elintarvikkeiden hintavertailuissa aina selvästi euromaista kallein.  

Syy tähän löytyy läheltä. S-ryhmän ja K-ryhmän yhteenlaskettu markkinaosuus päivittäistavarakaupassa on ollut jo useita vuosia yli 80 prosenttia, jonka vuoksi he ovatkin voineet määritellä omat hintansa. Viime aikoina päivittäistavarakaupassa on kuitenkin tapahtunut muutoksia, kun saksalainen Lidl on alkanut valtaamaan yhä enemmän osuutta oligopolien imperiumista.

Pitkäänhän trendinä oli, että yksi huono sato, ja sen verukkeella tuotteiden hintoja voitiin nostaa pysyvästi. Vuonna 2008 se taisi olla vilja, kun taas vuonna 2010 se oli kahvi. Vuonna 2013 se oli peruna, ja vuosi ennen tätä hunaja. Muistaako kukaan Norjan voikriisiä, joka lähes tuhosi suomalaisten joulun? Lidlissä oli voita. Jos kansalaiset voisivat äänestää jaloillaan, varmasti he näyttäisivät keskisormea suurille ketjuille. Rohkenenkin siksi väittää, että Lidlin myötä Suomeenkin on saatu tervehenkistä kilpailua, vaikka rahat valuvatkin Keski-Eurooppaan.

Samaan aikaan, kun itsensä ulos hinnoitelleet S-ryhmä ja Kesko, ovat painineet tuloksiensa kanssa, on vastavirtaan uineen Lidlin myynti kasvanut huippuvauhtia. Tästä syystä sunnuntaina S-ryhmän hallitus päätti alentaa satojen tuotteidensa hintoja tuntuvasta. Prismojen ja S-markettien tuotteiden hintoja alennetaan huomisestalähtien.

S-ryhmän päätös pakotti myös Keskon reagoimaan, vaikka konserni alensikin marraskuun alussa lähes tuhannen tuotteen hintaa kaupoissaan. Ruokakesko Oy:n markkinointi ja konsepti –yksikön johtaja Mika Rautiaisen mukaan luvassa on kuitenkin lisää. Tammikuun aikana tulemme alentamaan noin 200 tuotteen hintaa entisestään, hän totesi Iltalehdelle.

Kuluttajana en voi kuin kummastella, että kuinka valtavaa voittoa päivittäistavarakauppaa hallinneet jättiläiset ovatkaan tehneet kaikki nämä vuodet. Joka tapauksessa nyt riistäminen riittää, kun kuluttajien kelkka on lähtenyt viimein kääntymään.

Kartellit pakotetaan toimintaan. Ja kansa kiittää.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

T Piepponen

*sensuroitua suurmarketteja epäkunnioittavaa sadattelua*

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuliko ilmotus, että nyt puhutaan rumia?

Minä en itse yleensä moderoi blogiani, mutta täällä on paljon valveutuneita kansalaisia, jotka ovat valmiita tekemään sen puolestani.

T Piepponen

Itsesensuuria vain hienoston yleisestä toivomuksesta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Itse olin tänään jo oman juttuni kirjoittanut. Kuitenkin aika kauan sain modottaa, että tästä asiasta joku avaisi suunsa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Minulla oli eilen vieraita, ja siinä saattoi mennä ruokajuoma jos toinenkin. Tästä syystä on ollut aika pehmeä olo aamupäivän ajan.

Kummallista kyllä, että kukaan ei ole huomannut, kun tämä tulee kuitenkin tuntumaan aika lujasti suomalaisten lompakoissa. Viimeinkin roistojen on pakko vastata ja tervehdyttää kilpailua..

Aikaisemminhan he saivat nimetä itse omat hintansa. Ja konsernien hallituksissa oli istumassa poliitikkoja, jotka kyllä siunasivat.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #4

Kyllä tämän kehitysken on aika moni nähnyt jo vuosikausia, että jossain vaiheessa sen on pakko muuttua. Lidli tuli hyvään väliin, koska vaikka se onkin halvempi paikka kuin muut suomalaiset päivittäistavarakaupat, niin tästä huolimatta Lidl tekee tänä päivänä aika hyvää voittoa Suomessa.

Koko ajan investoidaan lisää.

Muistatteko, kun vuonna 2008 arvolisäveroa laskettiin aika tuntuvasti?

Ei muuten näkynyt tuotteiden hinnoissa.

PS: ei taida tuo nuori armeijapoika asustella omassa taloudessa.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #4

#4
Iltasanomat>....S-ryhmä ilmoitti, että se laskee Prismoissa noin 400 tuotteen hintaa pysyvästi
....

ooo

hhmm... minkälaisten tavaroiden? paljonko?
Hakaneulojen 5c....

Kyllä kuitenkin Lidliä saamme kiittää.
Miksi tämä on kestänyt näin kauan, eikös Lidl ole toiminut Suomessa jo toistakymmentä vuotta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #30

Koska aikaisemmin suurten ketjujen ei ole ollut pakko reagoida. Lidli on rakentanut imperiumiaan hiljakseen Suomeen. Ei sitä vieläkään joka kaupungista löydy.

Asuin itse Raahessa, kun Lidli rantautui Suomeen. Saimme sinne yhden ensimmäisistä. Täytyy sanoa, että alussa valikoima ei oikein vakuuttanut, ja omat makunystyränikin olivat totteneet vähän erilaisiin herkkuihin kuin saksalaisten.

Tänä päivänä Lidlillä on erinomaiset valikoimat Suomessakin. Ei voi valittaa. Ja samalla ne ovat tutkineet jo pitkään, että mistä suomalaiset pitävät. Siellä on paljon suomalaisiakin tuotteita aina Taffelin sipseistä lähtien.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #38

Olisi mukava nähdä, että Lidliäkin halvempi Aldi lähtisi myös raivaamaan tietään Suomeen. Se voisi tehdä hyvää meidän markkinoille.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Ja kuinka ollakkaan, kun eduskunta suuressa viisaudessaan rajoitti mietojen alkoholijuomien markkinointia, niin prisma polkee huomisesta alkaen myös bulkkioluen hintaa... ja tämä tuli yllätyksenä kenelle? Toimijathan varoitteli että hinta on ainoa kilpailukeino tämän jälkeen...

Ehkä lainsäätäjille? "Heikkilä sanoi IS:lle, että hintojen lasku tuntuu erityisesti suurissa tuoteryhmissä, joita valikoituu mahdollisimman moneen ostoskoriin. " ja "HS:n mukaan laatikollinen, eli 24 tölkkiä, Koff III -olutta maksaa nykyään Prismassa 19,92 euroa. Huomisesta alkaen laatikko maksaa 18 euroa, eli yhden tölkin hinta laskee 0,83 eurosta 0,75 euroon."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-142155301784...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Aika mielenkiintoinen huomio muuten, Mikko! :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuosta pitäisi olla hiljaa. Kyllä joku demariministeri kohta keksii, että bulkkioluiden veroa pitää kiristää. Siis tietenkin vain kansanterveydellisiin näkökohtiin perustuen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Nyt on aika hamstrata!

Muutama päivä sitten kirjoitin Facebookkiini kello 04:36: Parasta Saksassa on se, että vaikka olisi kaikki pöydällä, niin voi kotimatkalla ostaa huoltoasemmalta yhden pilsnerin. Kellon ympäri. Ja nakit silmillä.

Joidenkin muiden mielestä currywurst on parempaa.

PS: Olen edelleen samaa mieltä (mutta *shh* älkää kertoko kansanterveyden vartijoille).

T Piepponen

Lisää siis p***** kaljaa kansan kurkkuun.

*taputtaa seisaallaan päättäjille*

Käyttäjän seppohautaaho kuva
Seppo Hauta-aho

Selvää on, että keskusliikkeemme eivät pärjää hintasodassa Lidlille, jonka toiminta ja logistiikka on suoraviviivaista. Pelkästään keskusryhmien rukatavarakaupoissa tuotteiden hyllyihin laittaminen työllistää valtavavasti ja samalla maksaa. Lidlissä tämä on hoidettu toisella tavalla...

Tämä hintasota voi myöa aiheuttaa vaikeuksia kotimaisille elintarviketjun toimijoille...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Jaan Jannen pelon siitä, että tämä voi iskeä toimittajiin, mutta toisaalta toivon, että suomalainen kilpailu lähtisi tervehtymään. Ja että jossain vaiheessa päästäisiin sellaiseen ideaaliin tilanteeseen, että toimittajat voisivat omalta osaltaan myös kilpailuttaa päivittäistavaraketjuja.

Tämä tietysti on utopiaa.

Mielenkiintoinen tämä aihe kyllä tulee olemaan, koska Suomen hintakorotukset ovat olleet niin sairasta katsottavaa, että heikommalla olisi jalat tutissut. Pitkään tuntui, että mikään ei ole rajana, kun pakastepitsojenkin hinnat heiluvat viidessä eurossa.

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Lidl maksaa työntekijöille enemmän kuin S-ketju. Bonuskorttijärjestelmä ja s-pankkiviritykset maksavat valtavasti.

Ja mitä olen kotimaisilta tuottajilta kuullut, niin Lidl on aika paljon reilumpi kumppani kuin S-ketju.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

S-ryhmä on tottunut sanalemaan säännöt. Kilpailua kun ei ole ollut.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Oletettavasti noiden kartelliketjujen oli pakko lähteä kilpailuun kun vaihtoehtoa ei enää ollut.
Aina puhutaan miten eu tai joku muu ryöstää meidän rahamme mutta luulen noiden kotimaisten kartellien taskuun valuneen vuosittain moninkertainen summa rahaa verrattuna vaikka unionin jäsenmaksuun.

Toivottavasti tämän seurauksena Suomeen saadaan Lidlin lisäksi muutakin uutta kilpailua ja siten myös tuottajille uusia mahdollisuuksia saada tuotteitaan myyntiin.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Täysin samaa mieltä, Tomi.

Vapaakauppasopimus Yhdysvaltojen kanssa varmasti avaisi näitä ovia, mutta en ole oikein vakuuttunut, että se olisi pelkästään hyvä asia. Sika säkissä.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Ikävä kyllä ale koskee vain 2% tuotteista.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kyllä se siitä eskaloituu, kun pato on murtunut.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Toivottavasti osuu niihin kaikista tärkeimpiin, kuten esimerkiksi liha ja juusto. Tuoreet vihannekset.

Herranen aika viimeksi, kun kävin Suomessa, niin yhden paprikan hinta huiteli jossain yli euron kieppeillä. Täällä ostan 4 israelilaista paprikaa 60 sentillä. Ja vissyvesi, se oli Suomessa 2,70 €.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuoreet vihannekset ovat siitä pahimmasta päästä. Juusto ei niinkään, koska se tuntuu turhan kalliilta myös mannermaalla. Juomien kohdalla Suomi painii aivan omassa sarjassaan.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Hemmetti miten meitä on ruuan hinnoissa vedätetty.:(

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Sanos muuta! Onneksi ymmärsin asian jo aikoja sitten, ja siitä lähtien olen syönyt mahdollisimman vähän.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Juuripa tuossa katselin kun kotimainen tomaatti on vitosen kilo. Kuinkahan paljon siitä lopulta jää tuottajalle? Ainakin omalta osaltani kotimainen tomaatti jäi sovinnolla hyllyyn.

Nämä kotimaiset hypersupermarketit ovat pääsyyllisiä vuosikymmeniä jatkuneeseen pienten kivijalkakauppojen ja sen myötä työpaikkojen kuolemaan. Ehkä utopiaa mutta uskon kehityksen kääntyvän hitaasti toiseen suuntaan. Muualta maailmasta niitä vielä löytyy, meiltä nykyisin vähemmän. Meillä kyse on toki myös omien säännöstemme tiukkuudesta ja verotuksesta.

Vielä kun saadaan omaa pykälistöämme lievennettyä esim suoramyynnin helpottamiseksi niin ollaan oikealla tiellä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tuossa Facebookin puolella eräs henkilö juuri totesi, että vähän suruttaa suomalaiset leipomot, kun nykyään suuret marketit tekevät "tuoretta leipää" noista puolalaispakasteistaan.

Totesin tähän, että suomalaiset leipomot ovat jo kuolleet. Eivät suinkaan kilpailun seurauksena, vaan byrokratia tappoi ne. Se jos jokin surullista on.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kyllä tuo leipomoitten osalta pitää paikkansa. Täällä Kannuksessakin oli ennen 2 leipomoa, vaan ei enää yhtään.

Pekka Sandberg

Mitenkäs se vanha sanonta,että ahneella on P.......n loppu.Ehkä kansa harrastaa myös kilpailutusta,oppinut yrityselämästä eli sieltä .mistä halvimmalla saadaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tästä taloustaaantumasta on se positiivinen seuraus, että suomalaiset ovat oppineet hintatietoisiksi, mitä he aiemmin eivät ole olleet. Siksi vähittäiskauppa onkin nyt alkanut parkumaan kuluttajien piheydestä. Saksassa eritoten kuluttajat ovat kautta aikojen olleet hintatietoisia ja se on yksi syy Saksan alhaisiin hintoihin.

Every cloud has a silver lining!

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hemmetin hyvin kiteytetty, Juha.

Olen kyllä huomannut, että ihmiset täällä Saksassa ostavat kuplavetensä tuolta, ja shamppoonsa täältä, koska se on halvempaa. Minä en ole vielä siihen aivan sisälle päässyt, mutta että hyvää vauhtia. Samalla kauppojen on helppo seurata, että mitkä tuotteet ovat liian kalliita. Suomessa vain pieni marginaali jaksaa juosta alennusten tai hintojen perässä.

Liian helppoa on vain kävellä lähialepaan, ja maksaa jauhelihahötöstä se 4 euroa (jota saisi vaikka Wotkinssilta laadukaampana ja halvemmalla, jos on Helsingissä asuva). Tervetullut muutos, jos ihmiset alkavat kilpailuttamaan kauppoja.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #44

Suomessa ikänsä asuneelle Saksan hintataso tuntuu muutenkin aivan 'kolmannen maailman' jutulta.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Olin lukevanani myös, että VVM uusi budjettipäällikkö ilmoitti, että porrastettu alv kanta on kestämätön ja siitä saatava hyöty on valtiontaloudelle heikko.

Val­tio­va­rain­mi­nis­te­riön uu­si ali­val­tio­sih­tee­ri Timo Viherkenttä ha­luaa seu­loa ve­ro­tuk­sen poik­kea­mat tar­koin. Hä­nen mu­kaan­sa on syy­tä tut­kia kriit­ti­ses­ti esi­mer­kik­si ar­von­li­sä­ve­ron alen­net­tu­ja kan­to­ja.

No nyt on siis sopiva hetki nostaa ruoan arvonlisävero 14 %:sta 24 %:iin.

http://www.hs.fi/paivanlehti/18012015/kotimaa/Kirs...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Toivottavasti ei, sillä suomalaisten ostovoima on jo valmiiksi Euroopan häntäpäätä.

Korotus siirtyisi suoraan hintoihin. Ja kun palkkoja myöten kaikki jäädytetään, olisi seuraukset katastrofaaliset niin kansantaloudelle kuin ihmisillekin.

Jossain vaiheessa kai puhuttiin, että tehtäisiin tasa-alvi kaikkeen, 22%. Se oli valtiovarainministeriön toissavuonna tekemässä selvityksessä.

Otaksun, että se kuitenkin haudattiin.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Yhä suuremmalla syyllä voi vältellä S- ja K-ketjuja. Nehän nyt tässä myöntävät suoraan, että ovat kusseet silmään.

Osaltaan syypäitä sille, miksi "kotimainen" alkaa pikkuhiljaa olla kirosana ennemmin kuin lupaus laadusta.

Keijo Räävi

Aivan hullua laskea oluen hintaa joka Prismassa on muutenkin ollut liian halpaa.

Tämä ruokkii alkoholin kulutusta ja sitä kautta sosiaalisia ongelmia.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Pahus, taas on koko kansa kännissä, kun 24 tölkin sijaan saikin ostettua 26 tölkkiä!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset