Aurinkoa ja autokeskuksia

Vuonna 2010 Hämeenlinnassa alkunsa saanut hanke on kummastuttanut lukijoita jo kuukausien ajan.
Kuinka se on edes mahdollista, että tohelointi sai jatkua niin kauan, vaikka Sunny Car Center ei koskaan edes maksanut 16 hehtaarin tontista pyydettyä 8,4 miljoonan euron kauppahintaa, moni miettii ja syystäkin. 

Sunny Car Center kätkee sisälleen paljon eriskummallisuuksia ja eturistiriitoja, joita Helsingin Sanomat on alkanut tutkimaan oikein urakalla. Ketään ei esimerkiksi aikaisemmin kummastuttanut se, että espoolainen kiinteistösijoittaja ja urheilusponsori Markku Ritaluoma ja Hämeenlinnan kehityskeskuksen toimitusjohtaja Heikki Hietanen tunsivat jo entuudestaan toisensa jääkiekkopiireistä. Tarpeeksi suuren tontin hankkiminen oli nimenomaan Hietasen tehtävä.

Vaikka minä maalaisihminen en näistä asioista paljoa tiedäkkään, niin jopa minun mielestäni kaupunginhallituksen hälytyskellojen olisi tullut soida jo huomattavasti aikaisemmin. Ritaluoman selitykset ovat tuntuneet suorastaan mielipuolisilta, kun on puhuttu ghanalaisista suursijoittajista, sambialaispresidentin leskestä ja arabiprinsseistä.

Kun projekti polkaistaan käyntiin

Markku Ritaluoman vision Sunny Car Centeristä Hämeenlinnan kaupunginhallitukselle esitteli apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo (kok). Kaupunginhallituksessa idea otettiin vastaan fanfaarit soiden. Hämeenlinnan suunnitelmat olivat valtavat. Paikalle oli tarkoitus nousta Euroopan suurin autokeskittymä, kahdeksankerroksinen monitoimikeskus ”täyden palvelun konsepteineen”.

Keskelle savista ja vetistä tonttia nousi kolme horsmaa, tietää Helsingin Sanomat kertoa. Hankkeen kokonaisbudjetiksi esitettiin 70 miljoona euroa ja rakennuksen kooksi 80 000 neliötä. Sunny Car Centerin piti työllistää suoraan 1500 henkilöä ja välillisesti noin 2500. Kriitikoiden mukaan aikataulu oli jo tuolloin epärealistinen, mutta valtuusto hyväksyi aiesopimuksen tästä huolimatta.

Joulukuussa 2010 Sunny Car Centerin Ritaluoma ilmoitti kokonaisbudjetin nouseen 85 miljoonaan euroon. Hanke oli saanut tulta alleen, ja mukaan oli saatu useita isoja alan toimijoita aina Vanaja Capitalista Siemens Finlandiin asti. Hanke kasvoi entisestään ja vuonna 2012 yhtiö ilmoitti projektin budjetiksi 160 miljoonaa euroa. Yhtiökumppaneiksi olivat tulleet mm. Stora Enso ja Neste Oil.

Kesällä 2013 Sunny Car Center esitti Hämeenlinnan päättäjille ensimmäisen kandidaatin ulkomaisista suurinvestoijista. Tällä kertaa kyseessä oli nimettömäksi jäänyt ”arabimiljonääri”. Kaupunginhallituksen pöytäkirjaan merkittiin maaliskuussa 2014, että hankkeelle annettava arabilainarahoitus saadaan järjestettyä pitäväksi vuoden 2014 aikana. Kukaan kaupunginvaltuustossa ei kyseenalaistanut missään vaiheessa sitä, oliko arabirahoittajaa olemassakaan. Tästä syystä mietinkin, että miksi Ritaluomaan luotettiiin niin sokeasti?

Muiden kaupunginhallituksen jäsenten mukaan jossain vaiheessa jostain prinssistä oli kyllä ollut puhetta, mutta että nimeä heistä ei tiennyt kukaan. Sittemmin arabimiljonääri katosi hankkeesta kokonaan. Kaupunginhallitukselle ilmoitettiin, että miljonääri olisi joutunut auto-onnettomuuteen ja sitä myötä kadonnut. Tämän jälkeen prinssistä ei enää kuultu.

Tuolloinen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki (sdp), joka istui myös Sunny Car Centerin hallituksessa kaupungin edustajana,  kertoi tuntevansa kyllä arabimiljönäärin nimen, mutta hänen mukaansa sitä ei voitu tuoda julki liikesalaisuuden vuoksi. Ei edes siinä vaiheessa, kun usko koko projektiin oli mennyt, ja Ritaluoman lupaukset olivat paljastuneet katteettomiksi kerta toisensa jälkeen.

Yrittikö Kiemunki sittenkin vain pelastaa omat skandaalissa turvonneet kasvonsa?

Ghanalaishuijareita ja sambialaisia leskiä

Huhtikuussa 2014 tonttikaupalle asetettiin takarajaksi heinäkuun alku. Samaan aikaan Sunny Car Center jätti Hämeenlinnan poliisille tutkintapyynnön. Yhtiö ilmoitti toimittaneensa lokakuussa 2013 Ghanaan 150 000 euroa, jonka avulla oli tarkoitus saada 100 miljoonan investointi paikalliselta sijoituspomolta. Rahoja Ghanasta ei koskaan tullut. Ellei sitten lasketa mukaan niitä 94 500 euron edestä tulleita väärennettyjä 500 euron seteleitä, jotka saapuivat postiteitse.

Elokuussa 2014 Hämeenlinnan kaupunginhallitus kokoontui istuntoon, jonka asialistalla oli tontin kauppasopimuksen purkamisen aloittaminen, koska Sunny Car Center ei ollut maksanut tontista 8,4 miljoonaa euroa määräaikaan mennessä. 

Purkamisen sijaan Ritaluoma esitteli kaupunginhallitukselle kaksi uutta rahoittajaa, itävaltalaisen investointipankin, joka olisi valmis lainaamaan rahaa korkealla korolla, sekä rouva Regina Chiluban, Sambian entisen presidentin Frederick Chiluban lesken, jonka kerrottiin etsivän isoja sijoituskohteita. Chilubalta olisi tulossa ruhtinaalliset 34 miljoonaa euroa, mikä luonnollisestikin oli herkkua hyväuskoiselle kaupunginhallitukselle.

Samalla Ritaluoma oli ilmoittanut, että hankkeella on 74 miljoonan euron edestä myös ”muita sijoittajia”, joiden nimiä ei kuitenkaan tuotu julki. Kaupunginhallitus äänesti sen puolesta, että Sunny Car Centerille annettaisiin syyskuun loppuun lisäaikaa tontin maksamiseen. Äänestys ratkesi äänin 7 – 4.

Kun rahoja ei taaskaan kuulunut, kaupunginhallitus pesi kätensä. Heidän mukaansa heitä harhautettiin, ja he kertoivat eläneensä käsityksessä, että rahat olisivat olleet jo tuolloin jäädytettyinä Sunny Car Centerin tilillä. Ritaluoman kerrotaan ilmaiseen asian hyvin epämääräisesti. 

Tähän mennessä Hämeenlinnan kaupunki on noin 200 000 euroa tappiolla hankkeessa. Puhumattakaan siihen kuluneista työtunneista, joita ei ole laskettu. Ritaluoma puolestaan pakeni maasta lokakuun alussa, kun tonttikaupan aikamääre umpeutui. Syyksi lähdölleen hän ilmoitti rahoitusneuvottelut Yhdysvalloissa.

Yhtiölle myönnettävän jatkoajan puolesta äänestivät kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok), Sari Myllykangas (sd), Satu Aaltonen(sd), Sirpa Laakso (sd), Anna-Kaisa Häppölä (sd), Tapio Vekka (kok) ja Juha Kallioinen (kok). Kokoomus ja Sosialidemokraatit ovat seisoneet hankkeen takana koko prosessin ajan. Syytä minä en tähän tiedä, vaikka epäilyksiä minulla onkin. Kuka hyötyi ja mitä, mietin. Se jäänee ikuiseksi arvoitukseksi.

Kun teidän hämeenlinnalaisten aika koittaa äänestää seuraavan kaupunginhallituksen puolesta, niin älkää nyt hyvänen aika ainakaan näitä samoja keikareita sinne päästäkö. He joutavat poliittiseen paitsioon, pohtimaan mitä tuli uskottua.

Aasin lakki päässä nurkkaan häpeämään, sillä tyhmä saa olla, mutta ei hyväuskoinen.

Lähteet: Helsingin SanomatHämeenlinna.fi & Suomi24

 

masik
Sitoutumaton Helsinki

Kolarista ponnistanut puuhamies. Mielipiteet ovat omiani, eivätkä ne edusta organisaatioita, joissa toimin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu