Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Finnair jälleen talkootöissä

  • sinivalkoiset siivet
    sinivalkoiset siivet

Tänään uutisissa oli ilmoitus siitä kuinka Finnair on pyytänyt työntekijöitään ilmaiseksi töihin. Yhtiön mukaan apua tarvitaan opastamaan hiihtolomaruuhkissa tuskailevia matkustajia, joita on liikenteessä ennätysmäärä. Yhtiön tiedottajan mukaan apua tarvitaan vain muutamina päivinä ja muutaman tunnin ajan.

Finnair Ground Customers service -yksikön johtaja Johanna Bagge perustelee avunpyyntöä mm. sillä, että monet hiihtolomamatkalaiset tarvitsevat apua esimerkiksi automaattien käytössä. Kuinka tyhminä Bagge turisteja pitää?

- Ja kuinka tyhmänä hän työntekijöitään pitää?

Baggen mukaan on suorastaan iloista, että yhtiöllä on ennätysmäärä matkustajia. Varmasti se yhtiön johdolle ja heidän uudelle kannustinohjelmalle iloista onkin, kun uusien osakekannustimien arvo heiluu useissa miljoonissa eurossa, mikäli tavoite toteutuu. Tähän me luonnollisestikin laskemme vielä palkan ja työsuhde-edut päälle. Tavallisten työntekijöiden asema firmassa ei kuitenkaan ole muuttunut ainakaan parempaan suuntaan.

Vaikka Bagge vakuuttelee, että "kyseessä on ennen kaikkea vapaaehtoinen toiminta, eikä kenenkään tarvitse perustella sitä miksi tulee tai ei tule", uskon, että kyseessä on jälleen yksi näistä "vapaista, mutta pakollisista työtoimenpiteistä", kun yhtiö ulkoistaa työpaikkojaan kaiken aikaa vieraisiin maihin ja jokainen pelkää työnsä puolesta.

Voi Bagge, kuinka vähän sinä tiedätkään. Luuletko oikeasti, että joku tulee ilomielin vapaapäivänään töihin ruuhkaiselle lentokentälle ja vieläpä ilmaiseksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Riemusta kiljuen tiskivuorta jynssäämään yhteisen hyvän puolesta!

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tämä ei taida olla edes ensimmäinen kerta, kun Finnair kehottaa työntekijöitään talkootöihin. Varmasti se johtoporraskin osaa niitä automaatteja esitellä, eikä tiskaaminenkaan kovin kummoista koulutusta vaadi. Ei siihen talonpoikia ja renkiä tarvita, vaan varmasti kannustinkerhokin näistä töistä selviäisi.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Toivottavasti Finnairin korkein johto on myös talkoissa mukana!

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Varmasti sielä sämpyläkokous pidetään, mutta tuskinpa nuo kauluspaidan hihojaan heilumaan laittaa yhteisen hyvän puolesta.

Aulis Mäkitalo

Varmaankin onkin mukana, varsinkin syntyneen kohun jälkeen. Perustelevat firman alemmille työntekijöille ja julkisuudelle että "katsokaa nyt kuinka mekin . . .".

Kuitenkin johtoasemissa olevilla ei ole mitään määrättyä työaikanormia eikä säänneltyä työaikaa. He eivät ole työaikalain piirissä. Heille ei kuuluisikaan mitään ylityökorvauksia tms, vaan tämä on huomioitu suuressa kokonaispalkkauksessa lisäetuineen. Voidaan katsoa että tämänkin kaltainen erikoistyö, PR-työ, kuuluu heidän normaaleihin työtehtäviinsä yhtiön edun niin vaatiessa. Osallistuessaan näihin "talkoisiin" he eivät tee mitään ylimääräistä talkootyötä vaan hoitavat virkaansa kuuluvia tehtäviä.

Toisin on työaikalain alaisten työntekijöiden laita. Heidän työaikansa ja sen ylittävältä osalta maksettavat ylityökorvaukset ovat lailla ja sopimuksilla tarkoin määrätyt. Painostaminen tai houkuttelu tai suostuttelu näiden rikkomiseen työnantajan tekemänä on lain ja/tai sopimuksien rikkomus.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Iltalehdessä SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto otti kantaa Finnairin toivomukseen ja totesi, että tämä pyyntö on hänen mielestään huvittava. "Eihän kenenkään sinne tarvitse mennä", tämä toteaa naurahtaen.

Voi jos kaikki olisikin noin sinivalkoista. Tuollaiset pienet asiat merkitsee paljon, kun yt-neuvottelut alkavat ja on varsin arveluttavaa, että työnantaja edes tuollaista penää työntekijöiltään.

Lehto on kuitenkin täysin samaa mieltä minun kanssani siitä, että kun töihin pyydetään, siitä maksetaan palkkaa. Niinhän sen kuuluisi mennä, mutta meneekö?

Kuuleman mukaan Lehto ei muista työhistoriansa aikana törmänneensä vastaavaan tapaukseen ja määritteleekin valtion omistaman Finnairin hankkeen "erittäin innovatiiviseksi". Palkkakustannuksia pienentämällä johdolla on epäilemättä paremmat mahdollisuudet saavuttaa tavoitteensa, mutta mitä työntekijä hyötyy, mietin minä. Onko tämän päivän Suomessa tosiaan niin huolestuttava tilanne, että kaikkeen pitää suostua ja kiitollinen pitää olla, kun töitä saa minimipalkalla tehdä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Muutenkin vähän oudolta tuntuu tuo matemaattinen yhtälö, että Finnairilla ennätysmäärä matkustajia ja työntekijät töissä ilmaiseksi?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset