Asikainen Martti Se olen vain minä puhumassa puuta heinää.

Kun Kela minut alttarille kantoi..

Tällaisia tarinoita, joissa valtio rikkoo omia lakejaan vastaan, lienee tuhansia. Minä itse olin todella kokematon virastojen suhteen kun irtisanouduin vakituisesta työsuhteestani ja muutin Saksaan. Työvoimatoimistossakin valiteltiin, että kun minusta ei ollut lainkaan tietoja heidän tietokannassaan. Tämä johtui tietystikin siitä, että kyseessä oli ensimmäinen asiointini kyseisessä instanssissa.

Minä en missään vaiheessa ihmeitä vaatinut. En odottanut, että minä olisin saanut sosiaaliturvatukea tai mitään sen kaltaista ulkomaille muuttaessani – minulla oli säästöjä. Lopullisen virheen minä kuitenkin tein muuttoilmoitusta täyttäessäni, koska en osannut sanoa sitä, minä päivänä minä muutan takaisin Suomeen ja niinpä muutostani tuli ”lopullinen”, vaikka sen ei sellainen ollut tarkoitus missään vaiheessa ollakaan. Tämä johti siihen, että putosin kokonaan Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle. Informaatioyhteiskunta on totisesti tullut jälleen yhden askeleen eteenpäin, kun yhdellä väärällä painalluksella voi pudottautua ulos koko Suomen sosiaalijärjestelmästä.

Tietenkään minä en tiennyt tämän virheen lopullisuutta, ennen kuin minut marraskuun lopussa tavoitti kirje Kansaneläkelaitokselta. Kirjeen mukaan minut oli pudottettu kolmen kuukauden Saksassa oleskeluni jälkeen kokonaan sosiaaliturvan ulkopuolelle. Jouduin lentämään takaisin.

Heti laskeutumisen jälkeen minä marssin maistraattiin, jossa muutin muuttoilmoitustani Kansaneläkelaitoksen toivomalla tavalla. Tämän jälkeen etenin luonnollisessa järjestyksessä heidän omaan toimistoonsa, jossa tein reklamaation päätöksestä ja kirjallisen selvityksen tekemästäni virheestä. Virkailijan mukaan asian piti olla selvä. Tämä tapahtui maanantaina 3. joulukuuta 2012. Siitä on nyt viisi kuukautta, eikä päätöstä tästä reklamaatiosta ole vieläkään tullut.

Kuluneella viikolla minä lensin Suomeen.

Kun menin Kelan toimistoon, tiedustelin virkailijalta sitä, miten joulukuun alussa tekemäni reklamaation käsittelyssä voi kestää niin kauon. Hän pyysi minua näyttämään Eurooppalaista sairaanhoitokorttiani hänelle. Tietysti minä näytin korttiani, johon hän totesi, että minulla ei ole enää oikeutta kortin käyttöön ja niinpä hän ottaa sen minulta pois. Olin näkeväni hänen kasvoillaan voitonriemua. Luonnollisestikin minä olin ihmeissäni, mutta hänen mukaansa se oli normaalikäytäntö ja jos minulla olisi ollut tavallinen Kela-korttini mukana, olisi hän vienyt senkin. Poistuin virastosta kasvot täynnä kysymyksiä ja hämmentyneempänä kuin aikaisemmin. Elämäni oli alkanut saamaan varsin kafkamaisia piirteitä.

Seuraavan aamun valjetessa minä astelin jälleen kerran Kansaneläkelaitoksen porteista sisään. Tällä kertaa virkailija kertoi ongelmani olevan siinä, että minulla ei ole vakituista osoitetta Suomessa. Myös aikaisemmin tekemäni väärä toimenpide oli vaikeuttanut asiaa. Normaalistihan suomalainen saa asua vuodenpäivät ulkomailla ennen kuin vakuutus raukeaa, mutta omassa tilanteessani tätä lakia ei sovelleta, koska klikkasin väsyneenä Postin sivuilla muuttoilmoitukseni väärin. Ei, vaikka korjasin kyseisen virheen maistraatin kautta jo marraskuussa, liki puoli vuotta aikaisemmin.

Kerroin virkailijalle, että ei minulla ole varaa pitää kahta asuntoa yhtä aikaa. En ole tällä hetkellä työelämässä, enkä minä saa rahallista avustusta mistään. Samalla kysyin häneltä, että ehdottaako hän siis sitä, että minun tulisi huijata Suomen valtioa ja valehdella heille, että  olen muuttanut isäni luokse. Vastausta en kysymykseen saanut. Suoraan sanoen minä en saanut häneltä yhtään mitään apua. Ainoastaan myötätuntoa, mutta se ei minun tilannettani auttanut.

Ilmoitin myös, että mikäli Kelalta ei tule virallista, EU -standardien mukaista ilmoitusta siitä, että minut on jätetty sosiaaliturvan ulkopuolelle, ei minulla ole missään vaiheessa mahdollisuutta saada sitä mistään muualtakaan.

Päivät kuluivat ja tuli vappu. Kun se oli ohitse, palasin minä jälleen määrätietoisesti Helsingin Kampin Kansaneläkelaitoksen virastoon ja kysyin, että kuinka minun tulisi toimia, kun minulla ei ole Saksassa oikeutta sosiaaliturvan piiriin kuuluvaan sairausvakuutukseen, koska en ole naimisissa. Suomessa pelkkä avoliitto on riittävä peruste tälle, mutta Saksassa sormus on se joka merkitsee - ei lapsi, eikä avoliitto. Virkailija pahoitteli kovasti sitä, että Euroopan Unionin sisäisiä linjauksia ei oltu vielä saatu järjestykseen, ja tästä syystä vastaavanalaisia epäkohtia pääsee syntymään. 

Mielessäni muistelin, että Suomi liittyi Euroopan Unionin jäseneksi 1. tammikuuta 1995. Kuinka on mahdollista, että edes kaikista yleisimmän käytännön yksinkertaisimmatkaan säädökset eivät vieläkään kohtaa unionin sisällä? Kysyin häneltä onko avioliitto todellakin ainoa tie, että onko minun oikeasti marssittava kirkkoon päästäkseni peloista. 

- Joskus se voi olla helpointa, vaikka se ei välttämättä hyvä syy avioliitolle olekaan, hän vastasi.

Tällä kertaa käyntini ei kuitenkaan ollut turha.

Sain nimittäin virkailijan kautta tilattua EU -standardien mukaisen lomakkeen siitä, että minulla ei ole Suomesta sairausvakuutusta. Toisaalta koska olin tehnyt aikaisemmin reklamaation heidän tekemästään päätöksestä, niin kyseisen lomakkeen saaminen ei meinannut aluksi onnistua. 

- Voi olla, että tämä mitätöi reklamaatiosi, koska se osoittaa sinun hyväksyvän päätöksen, virkailija valisti.

Tilanne on todella hämmentävä. Toisaalta minä en voinut ostaa Saksasta kovalla rahalla ”halvempaa” sairausturvavakuutusta, koska minulla ei ole todistusta siitä, että minä en ole Suomessa vakuutuksen alainen. Mikäli hankin todistuksen, niin lopetan taisteluni oikeudesta ja heilutan rauhan lippua.

Saksan sääntöjen mukaan minun olisi tullut ostaa kyseinen vakuutus kolme kuukautta toisen vakuutuksen umpeutumisen jälkeen, johon minulla ei niin ikään ollut ikinä edes mahdollisuutta, koska Kela ei sitä lappua minulle lähettänyt ja virkailijan mukaan kaiken olisi pitänyt olla selvää. Ilman sairaussvakuutusta en voi myöskään työskennellä Saksassa. Oikeastaan en tiedä edes sitä, että onko minulla oikeutta pysyä Saksassa ilman mitään vakuutusta. Näin ikään Kelan mielestä paras vaihtoehto lienee se, että minä muutan poikani kanssa takaisin Suomeen – Helsinkiin ja kadulle, koska asuntoa meillä ei siellä ole. Tai vaihtoehtoisesti liityn takaisin kirkkoon ja marssin alttarille avopuolisoni kanssa. En koskaan ajatellut Kansaneläkelaitoksen kaltaista suurta virkakoneistoa pakkonaittajana, mutta ilmeisesti se voi sitäkin olla.

Asioin vielä kolmannen kerran Kansaneläkelaitoksella lomaviikkoni aikana ja tulostin mukaani kaikki tapausta koskettavat lainsäädännöt, joihin voisin turvautua tarvittaessa keskustelun aikana. Se oli täysin turhaa, sillä virkailija ei suostunut edes katsomaan niitä. Keskustelun edetessä luin niitä ääneen, kenties vähän ilkeämielisestikin. Minä tiesin mihin oikeuksiin minä voisin vedota, mutta kukaan ei vain tuntunut välittävän. Ketään ei kiinnostanut minun oikeudet.

Myötätuntoa lukuunottamatta minä en kostunut kolmesta vierailustani yhtään mitään. Minua hämmästyttääkin se, että Kansaneläkelaitoksen rikollinen toiminta on sallittua ja hiljaisesti hyväksyttyä. Kukaan ei velvoita heitä toimimaan Suomen lakien rajoissa. Voisin tehdä valituksen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelle, jonka päätös tulisi todennäköisesti parin vuoden päästä. 

Ainoaksi mahdollisuudekseni jää hankkia todella kallis yksityinen vakuutus, jonka myötä sitoudun 3 – 5 vuoden sopimukseen – tarvitsin sitä tai en. Mikäli minulle sattuu jotain vakavaa ennen vakuutuksen saamista, ja joudun asioimaan lääkärissä, voi se tarkoittaa sitä, että minä olen lopun ikääni velkavankeudessa. Kiitos Suomen valtiovalta. Toivottavasti yhdeksän vuoden verotuloni maistuivat. Tekisipä mieleni laittaa Sodankylästä haalimani sotilaspassi postissa tulemaan.

Mitä muuta minä voin tehdä?

 

"Todella valitettavaa - tällä hetkellä jono sosiaaliturvan valituslautakuntaan on liki vuoden."

”Ei, ei se ole valitettavaa, vaan se on laitonta.”

 

  • 6.6.2003/434 laaditun hallintolain ensimmäisen artiklan mukaan lain tarkoitus on toteuttaa ja edistää hyvää hallintoa sekä oikeusturvaa hallintoasioissa. Lain tarkoituksena on myös edistää hallinnon palvelujen laatua ja tuloksellisuutta.
  • 22.12.2006/1301 laaditun muutoksenhakulain itseoikaisua koskevan kolmannen artiklan mukaan on Kansaneläkelaitoksen oikastava päätös viipymättä. Tämä tarkoittaa sitä, että heidän tulee tehdä uusi päätös 30 päivän kuluessa. Tästä aikamääreestä voidaan poiketa, mikäli valituksen johdosta tarvittava lisäselvityksen hankkiminen sitä edellyttää. Omalla kohdallani tällaisia lisäselvityksiä ei vaadittu ja jos sellainen olisi vaadittu, olisi siitä tullut ilmoittaa viipymättä minulle. Lakipykälän mukaan valituskirjelmä ja lausunto on kuitenkin AINA toimitettava asianomaiselle muutoksenhakuelimelle 60 päivän kuluessa valitusajan päättymisestä.
  • Suomen perustuslaissa puolestaan todetaan artiklassa 22, että julkisen vallan on turvattava jokaisen Suomen kansalaisen perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Tämä tarkoittaa artiklassa 18 mainittua liikkumisvapautta, sekä oikeutta sosiaaliturvaan, johon siis myös sairasvakuutusturva perustuu.
  • Suomen perustuslain mukaan jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus sosiaaliturvaan, joka siis kattaa myös sairasvakuutuksen. Kelan mielestä asia ei ole näin. Minulla ei tällä hetkellä ole oikeutta sairasvakuutukseen Suomessa. Minulla ei myöskään ole oikeutta siihen Saksassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Tiedän että kertomus on kohtuuttoman pitkä, mutta minun täytyi päästää höyryjä ulos. Tilanteeseen liittyi huomattavasti enemmän harmaita hiuksia jo muuton yhteydessä.

Petteri Räty

Eduskunnan oikeusasiamiehelle voi laittaa prosessin vireille:
http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/kant...
Voi vähintään auttaa tulevaisuudessa muita samaan tilanteeseen joutuvia potkimalla viranomaisiin vauhtia korjauksiin. Keskeneräiseen yksittäiseen tapaukseen eivät ota kantaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Kiitos Petteri! Asioiden on todellakin muututtava. Tällainen toiminta ei ole enää edes inhimillistä. Kaiken lisäksi kun kyseessä on selkeää lakipykälien rikkomista. Muotoilempa selkokielisen viestin ja laitan asiasta palautetta.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Omituisinta suomalaisessa virastokäyttäytymisessä on se, että ei siellä olla auttamassa ihmistä. Tietenkään minulla ei valtavasti ole kokokemusta näistä vierailuista, koska ensimmäinen visiittini tapahtui viime syyskuussa, mutta vähän sellainen maku on nyt jäänyt suuhun, että virastoon astellessa on tiedettävä tarkalleen mitä kysyy. Mikäli et osaa kysyä oikeita kysymyksiä, et myöskään saa vastauksia. Sinun on itse oltava selvillä oikeuksistasi, tapakäytännöistä ja mahdollisuuksista. Paradoksi syntyy siinä, että minkä ihmeen takia minä menisin apua ja neuvoa hakemaan, mikäli minä olisin kaikesta selvillä?

Kun muutin, minä tein kaiken niin kuin Eures-työvoimatoimisto, työvoimatoimisto, Kela ja ammattiliiton euroasioista vastaava henkilö toivoi minun tekevän. Tästä huolimatta kohtasin huomattavia haasteita Saksaan päästyäni. Yhtäkkiä olinkin tehnyt kaiken hutiloiden, vaikka toimin täysin niin kuin minun käskettiin toimia.

Sitten vielä tämä väärin täytetty muuttoilmoitus, joka tuntuu vain kestävän ja kestävän. Ilmeisesti virastot eivät pidä rehellisyydestä, vaan aina pitäisi valehdella kaikesta. Ja mitä tulee avun hakemiseen, en oikeastaan enää tiedä kenen puolella he ovat?

Tuntuu vähän, että tässä tuulimyllyjä vastaan taistellaan. Kenties se kuitenkin muuttuu. Itse annoin periksi. Ostan sitten vakuutuksen, mikä maksaa noin 150-200 euroa kuussa. Mikäli Kelan päätös puoltaa muutostani, tulen vaatiimaan heiltä korvausta menetyistä varannoista, koska heidän tämän hetkinen toimintansa on ihmisoikeuksien vastaista.

Pekka Heliste

Kelan virkailijoita on kielletty auttamasta ihmisiä.Näin valtio säästää

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Koneisto on vaan mennyt niin raskaaksi, eikä sitä ole rasvattu vaan enemmänkin jäykistetty vuosien varrella.

Petri Rautiainen

Jos Kelan virkailijoita on kielletty auttamasta ihmisiä, ei minunkaan pitäisi saada työttömyyspäivärahaa. Se on säästöä valtiolle!!!

Moni on sanonut, että Kela on täys paska laitos, josta pysyy niin pitkään erossa kuin mahdollista! Hallituksen periaate on, että pieniosasia pitää rangaista!!!

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Minäkin tein kerran yhden virheen, puolihuolimattomasti heitin arvion kerran tuloistani, mikäli työllistyn tiettyyn päivään mennessä ja kas kummaa, arviosta oli tullut ilmoitus ja työllistymiseni oli paperiin kirjattua todellisuutta, vaikka tosiasiassa ei pitänyt mitenkään paikkaansa ja hups, minulta ruvettiin perimään jo maksettuja asuntotukia takaisin. Kiva oli siinä työttömänä sitten maksella, kun samalla tietenkin tuetkin loppuivat, kun olin kuulemma ilmoittanut menneeni töihin jne... no tiedätte kyllä.

Ei Suomen virastoissa todellakaan olla ihmisiä auttamassa, vaan siellä pyöritetään tasan tarkkaan pelkästään papereita. Jos papereissa on pienikin virhe, olet kusessa. Ihmisenä Kela vaatii tietenkin sinulta täydellisyyttä, mutta omia virheitään se ei myönnä, miksi myöntäisikään, koska minkäänlaisia sanktioita sille ei tule, ei niin mistään. Kukaan ei saa potkuja, kukaan ei joudu maksamaan korvauksia, ketään ei moitita, mitään ei tulla korjaamaan.

Kannatan muuten kansalaispalkkaa, jostain ihmeen kumman syystä.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Joo, ei Suomessa ohjeistava virkamies tai viranhaltija joudu koskaan virkavastuuseen mistään.

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Näin jälkikäteen tietenkin tiedän miten olisi pitänyt toimia, eli pyytää tosite siitä, että olen ilmoittanut työllistymisestäni. Tositetta ei olisi tietenkään löytynyt, koska en mitään sellaista antanut vaan pelkästään juttelin hänen kanssaan edellä mainitusta ja arvioin asiaa, mikäli, ehkä, jos, kenties.

Sinäkin voisit kysyä tositteen tuosta muuttoilmoituksestasi ja tarkastella sitä uudestaan ja vääntää asian omalle kannallesi tuota kautta. Esim jos missään ei lue, että olet muuttamassa lopullisesti, niin voit perusteellisesti esittää ettet ole tälläistä ilmoitusta sitten antanutkaan. Mikäli ohjeistuksessakaan ei anneta ymmärtää näin, että jos jotain ruutua ei täytä tai täyttää, niin sitä kautta vaan sitten taistelemaan.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Ongelmaksi muodostuu se, että minulla ei ole mahdollisuutta juosta toimistoissa. Itse olen miettinyt luovuttavani. Todennäköisesti valitan kohtelusta johonkin korkeammalle, että järjestelmän epäkohdat tulisivat esiin, mutta omalla kohdalla annan asian olla. Avopuolisoni tuossa jo totesikin, että mennään naimisiin - hiljaa ja pelkästään paperilla. Se lienee helpointa, vaikka aika vieroksuttava ajatus onkin.

Petteri Räty Vastaus kommenttiin #18

Kelan verkkopalvelujen viestitoiminnoilla voi kanssa olla yhteydessä Kelaan. Kannattaa myös muistaa, että voit valtuuttaa kenet tahansa hoitamaan asioitasi puolestasi valtakirjalla:
http://www.kela.fi/valtakirja

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #25

Tuo verkkoasiointi on kieltämättä kehittynyt jo kohtalaisen hyväksi. Suomi on sen suhteen edelläkävijämaa. Epäselvissä tilanteissa keskustelu vain on helpompaa, vaikka se ei tällä kertaa tulosta antanutkaan. Jatkokamppailut hoidan virtuaalisesti.

Kiitos ohjeistasi Petteri.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Harmillisinta tässä on se, että asioiden korjaaminen on liki mahdotonta. Luulisi nyt, että kun marssii toimistoon ja sanoo, että asia ei olekaan näin, niin virkailija toteaisi, että vai niin. No korjataan se saman tien, mutta ei. Sen jälkeen se käsitellään ja siinä kestää.

Kuten tekstissäkin totesin, minä itse tein korjauksen 3.joulukuuta, eikä sitä ole vieläkään käsitelty. Luojan kiitos, että olen pysynyt terveenä, eikä ole tarvinut käyttää sairaalapalveluita.

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Joo asioita ei noin vain korjata. Jos marssit esimerkiksi ihan mihin tahansa yritykseen tai vaikkapa pankkiin, niin asiaasi koskeva korjaus toteutetaan siinä paikan päällä heti ja vielä hymyn kera, mutta Kelan kanssa ei näin ole.

Kelan kanssa sitä virhettä ei todellakaan korjata siinä tiskillä, vaan ensin täytät lappuset 1, X ja Ö, mitkä lähetät Kelalle, joista tulee vastauslähetys, koska jätit ruudun 215I täyttämättä, koska et omista avovaimosi kanssa kissaa, mistä Kela vaatii selvityksen, että mikset omista kissaa, mitä jos omistaisitkin?

Jne..

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Ja yksi asia mikä kummastuttaa Kelan, tai ylipäätänsäkin suomalaisten virastojen toiminnassa ovat nämä aikarajat. Että pitää lähettää oikaisuvaatimus tietyn ajan kuluessa. Jos asia on väärin, niin miten jonkin aikarajan ylittäminen muuttaa väärässä olevaa asiaa ja sen oikaisuvaatimusta mitenkään?

Miten asian selvittäminen käytännössä tulee hankalaksi, tai mahdottomaksi, jos oikaisuvaatimus on päivän, viikon, kuukauden tai vuoden myöhässä? "Emme korjaa asiaa, koska oikaisuvaatimus tuli päivän myöhässä.". Häh? Mitä sitten vaikka tulikin, mikä peruste se on olla korjaamatta?

Myöhässä saapuminen keskeyttää asian korjaamisen, koska ????. En ymmärrä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvä kysymys. Itse ymmärrän aikamääreet siinä mielessä, että asiat ruuhkautuisivat, mikäli sellaisia ei olisi. Kaiken lisäksi vuoden takaisia asioita on hankalampi selvittää. Toisaalta mikäli oikaisulautakuntaan on vuoden jonot, niin en tiedä voivatko ne siitä paljoa enää enempää ruuhkautua.

Käyttäjän Veli kuva
Veli Karimies

Noh, ruuhkautuminen käynnistyy, kun iso määrä pitkän aikavälin avoinna olevia asioita pakotetaan suppealle ajanjaksolle. Tälläkin hetkellä ajoittaista ruuhkautumista varmasti tapahtuu, esimerkiksi aikoina jolloin iso osa asiakkaista kokee samanaikaisesti muutoksia elämäntilanteessaan. Ihan hyvin voitaisiin siis käsitellä avoinna olevia asioita siten, kuten nytkin ja myöhästyneet asiat sitten niiden saapumisjärjestyksessä.

Käsittääkseni vanhojen asioiden selvittämisen ei periaatteessa myöskään pitäisi olla hankalampaa, koska ne selvitettäisiin täysin samoilla tositteilla, mitä uudemmatkin. Ehkä Kelan järjestelmät eivät tue asioiden selaamista taaksepäin?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #24

Kyllä tässä välillä miettii, että koostuukohan se sosiaaliturvan valituslautakunta kymmenestä henkilöstä pöydän äärellä, joilla on etanaoraakkeli. Siellä sitten huudetaan yhdessä, koko porukan voimin pöydän keskellä lepäävälle limanuljaskalle: "etana, etana näytä sarvet, annetaanko Martille sairasvakuutus!?" Ei näitä tämän päivän päätösten oikaisujen käsittelyaikoja voi selittää millään muulla tavoin.

Olet oikeassa, uusia ratkaisuja ja menettelymalleja tulisi löytää. Vuosien varrella ruuhkautuminen on vain kasvanut, vaikka samaan aikaan määrärahat ja henkilöstö ovat lisääntyneet. Tekniikka on myös kehittynyt ja huomattava osa asioinnista tapahtuu verkossa.

Vanhojen asioiden suhteen on totta, että samoja papereitahan sielä läpi käytäisiin tuolloinkin. Otahan sinä poliittisena vaikuttajana asiakseksi lyödä nyrkki pöytään ja järkeä byrokratiaan.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Minun mielipiteeni on se, että suomalaista sosiaaliturvaa (poislukien työeläkkeitä ja yksityisiä eläkevakuutuksia) ei tulisi pääsääntöisesti maksaa muille kuin Suomessa vakituisesti asuville Suomen tai muiden Euroopan Unionin tai Euroopan talousalueen kansalaisille. Jos muuttaa Suomen rajan yli, niin pitää ainakin siirtymäajan kuluessa ymmärtää, että ei ole enää meidän järjestelmämme piirissä, vaan vieraan maan lakien alainen, eli maassa maan tavalla. Asiasta on tullut puhetta Piraattipuolueen sisäisestikin kun on mietitty sitä, ketkä rajattaisiin perustulon kohderyhmäksi.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Myös vakituisesta työsuhteesta irtisanoutuminen ilman, että on varmistanut seuraavaa työpaikkaa on uskaliasta ja johtaa nykysysteemissä erilaisiin karensseihin ja ongelmiin kotimaan kamarallakin.

Susanna Kinnunen

"Hän pyysi minua näyttämään Eurooppalaista
sairaanhoitokorttiani hänelle. Tietysti minä näytin korttiani, johon hän
totesi, että minulla ei ole enää oikeutta kortin käyttöön ja niinpä hän ottaa
sen minulta pois."

Näppärä temppu, ja on tietysti niin että JOS korttia ei saa käyttää, niin sitten sitä ei saa käyttää.

Vakavampi asia on se, mitä tämä kertoo virkailijan suhtautumisesta sinuun ja mitä se taas kertoo Kelan organisaationa suhtautumisesta hallintoalamaisiin.

Puhuin eilen vihapuheesta alistettujen keinona, kun alistajien (keitä ne milloinkin ovat) menettely on kieroilu. Tässä jos missä näkyy alistajan ("alistu päätökseemme") kierous. Samaa on monissa poliisimiehissä ja armeijan upseeristossa. Voitonriemu osoittaa, että "asiakaspalveluasenne" on kohdallaan ja ylennystä odotetaan.

Vielä pitää kysyä, että luuletko pärstäkertoimen vaikuttaneen? Oletko sosiaalinen?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Odotin 11kk ja 19 päivää. Päätös tuli.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset